Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 23:10
Verwijderd
Einde regering Sharon in zicht..

Woensdag ontbinding parlement, in februari/maart verkiezingen in Israël


20/11/2005 23:29:33 (Bron: BELGA)


Sharon verlaat Likoedpartij

(Belga)

JERUZALEM 20/11 (BELGA/AG) = De Israëlische premier Ariel Sharon heeft beslist de Likoedpartij te verlaten. Sharon zal dit maandag aankondigen, aldus de Israëlische militaire radio zondag. Volgens dezelfde bron moet Sharon ook een ontbinding van het Parlement vragen met het oog op vervroegde verkiezingen. De openbare Israëlische televisie gaf hetzelfde nieuws. Die speculeerde dat Sharon op de steun van een vijftiental parlementsleden, hoofdzakelijk van Likoed, kon rekenen om een nieuwe partij onder zijn leiding op te richten. De Israëlische Arbeiderspartij besliste zondagavond het kabinet van Sharon te verlaten, waardoor een einde komt aan tien maand coalitie met Likoed, de belangrijkste rechtse partij. Zondagmorgen verenigde Sharon dit kabinet voor de laatste maal, en hield zo de spanning hoog over zijn beslissing om zich bij de volgende verkiezingen aan te dienen aan het hoofd van een nieuwe centrumrechtse partij. (KVK)



20/11/2005 19:11:16 (Bron: BELGA)


Israëlische Arbeiderspartij verlaat regering Sharon

(Belga) In Israël heeft het centraal comité van de Arbeiderspartij zondag met grote meerderheid besloten om de regering van premier Ariel Sharon te verlaten.

Dat gebeurde na een toespraak van de nieuwe partijchef Amir Peretz. De Arbeiderspartij heeft acht ministers en drie vice-ministers in de regering. Zij ondertekenden vorige week allemaal al hun ontslagbrief, op vraag van Peretz. Woensdag wordt gestemd over de ontbinding van het parlement, in februari of maart zouden dan vervroegde verkiezingen volgen. (kva)




Hoe zal het nu verder moeten met politiek Israël?
Sharon zal wel zeker opnieuw de regering leiden, als de verkiezingen het toelaten?

>> Een discussie graag!

Laatst gewijzigd op 20-11-2005 om 23:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2005, 00:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het zou niet zo'n slechte deal zijn als Israël midner radicaal zou stemmen, de Palestijnen houden zich relatief koest, dus misschien hebben besprekingen dan nog wel een kans ook.

Hardliner als hij is moet ik Sharon ondanks dat wel nageven dat hij de terreur goed heeft weten te bestrijden, we zijn een aantal topfiguren van de hamas kwijt die al veel te lang in leven zijn gebleven, verder is Sharon nu eens iemand die het zich veroorloofd heeft om nederzettingen af te breken, tot nu toe iets dat nog nooit vertoond is.

Gelukkigerwijs is Arafat ook tijdens de regeerperiode van Sharon dood gegaan, dus ook daar is eindelijk plaats voor mensen die wel serieus te nemen zijn.


Een minder radicaal kabinet in Israël bied openingen voor vrede, maar alles gaat natuurlijk verloren wanneer de Palestijnen gewoon door blijven gaan met geweld dag in dag uit, dan wordt bij de volgende verkiezingen gewoon weer gekozen voor keiharde repressie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 12:29
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-11-2005 @ 01:50 :
we zijn een aantal topfiguren van de hamas kwijt die al veel te lang in leven zijn gebleven,
Je hebt veel last van verbeelding.

Verder: tiswa.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 12:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 21-11-2005 @ 13:29 :
Je hebt veel last van verbeelding.
Wie denkt dat de wereld beter af is met figuren als sjeik Yassin nog in leven dient zijn medicatie te nemen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 13:08
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-11-2005 @ 13:40 :
Wie denkt dat de wereld beter af is met figuren als sjeik Yassin nog in leven dient zijn medicatie te nemen.
WE hebben ook echt last ven hem gehad en hij had ook totaal geen aanleidingen om vergeldingacties tegen Israel in te zetten.

Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 14:14
Verwijderd
Ik vraag me af hoe die partij gaat heten. Groep Sharon?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 14:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2005 @ 15:14 :
Ik vraag me af hoe die partij gaat heten. Groep Sharon?
Zou nog eens best kunnen. Wilders schijnt een trouwe klaagmuur-ganger te zijn.
Hij is regelmatig in Israel te vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 21-11-2005 @ 14:08 :
WE hebben ook echt last ven hem gehad en hij had ook totaal geen aanleidingen om vergeldingacties tegen Israel in te zetten.
Dat jij Israeli's niet tot de mensheid rekent kan ik verder ook niet helpen.

Iemand die zijn leven heeft geweid aan terreur zijn 'we' als mensheid beter kwijt dan rijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2005 @ 15:14 :
Ik vraag me af hoe die partij gaat heten. Groep Sharon?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 16:28
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 21-11-2005 @ 15:59 :
Zou nog eens best kunnen. Wilders schijnt een trouwe klaagmuur-ganger te zijn.
Hij is regelmatig in Israel te vinden.
Haha, dat dacht ik al. Normaal gesproken zou hij zich daar helemaal niet mee bemoeien maar omdat Israel moslims bevecht, sluit hij zich maar bij Israel aan, een soort monsterverbond kennelijk.

Hij zal ook wel regelmatig over de vloer komen bij die andere luidruchtige jood, Leon de Winter. De onzin die die vent uitkraamt over joodse identiteit en de Israel/Palestina-kwestie is werkelijk met geen pen te beschrijven.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 19:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Knesset wil zichzelf ontbinden

JERUZALEM Het Israëlische parlement heeft in de eerste van vier stemrondes ingestemd met ontbinding. Als de Knesset vier keer akkoord gaat met ontbinding zijn nieuwe verkiezingen mogelijk.

Eerder had premier Sharon aan president Katsav gevraagd om de Knesset naar huis te sturen, maar de president geeft het parlement eerst de gelegenheid zichzelf te ontbinden.

Er is een politieke crisis ontstaan in Israël nadat de Arbeidspartij uit de regering was gestapt. Premier Sharon zelf heeft de Likudpartij verlaten en een nieuwe partij opgericht waarmee hij aan de verkiezingen wil meedoen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...010060796.html


Om even het journaalitem van 8 uur hierover samen te vatten:

Sharon is niet alleen uit zijn kabinet gestapt, maar tevens uit zijn partij (waarvan hij mede-oprichter is).

Sharon wil een nieuwe centrumpartij vormen die zich hoofdzakelijk richt op het vredesproces en de belangen van Israël daarin zonder gekibbel over religieuze zaken en prestige.

De Palestijnen verwachten er veel van, aldus een woordvoerder op het journaal.


Sharon is op dit moment verreweg de meest populaire politicus in Israël en zou de verkiezingen mochten die nu zijn glansrijk winnen, vooral de Likudpartij zou zware klappen krijgen van Sharon's vertrek.

Echter, de verkiezingen zijn pas over drie maanden, en wat er in de tussentijd gebeurd is niet te voorspellen, waarmee Sharon dus zijn nek aardig heeft uitgestoken.

Tevens citeerde het journaal Sharon dat er definitieve grenzen moeten komen tussen Israël en de Palestijnse gebieden, en dat ontruimingen van nederzettingen op de westelijke Jordaanoever onvermijdelijk zijn.



Klinkt op zich goed vind ik, toen Sharon aantrad dacht ik met een conservatieve hardliner te doen te hebben, maar zijn beleid sindsdien, de resultaten, plus dit nu doet me eerder denken aan iemand met een doel die daar pragmatisch tot op het bot tegenaan gaat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 20:24
Verwijderd
UPDATE



Sharon verder met nieuwe liberale partij

Uitgegeven: 21 november 2005 18:39
Laatst gewijzigd: 21 november 2005 19:32

JERUZALEM - De Israëlische premier Sharon neemt "na veel aarzeling" afscheid van zijn conservatieve Likud-partij en gaat met een "nieuwe liberale beweging" verder. De 77-jarige Sharon maakte dat maandagavond op een persconferentie bekend.

Bekijk video: Modem/ Breedband


Oud-generaal Sharon zei dat hij met zijn nieuwe partij aan vrede met de Palestijnen wil werken en dat hij streeft naar permanente grenzen tussen Israël en de Palestijnen. Het uitgangspunt naar het streven naar vrede is en blijft de internationale routekaart, zei hij.

Eenmalige actie

Hij liet weten geen plan te hebben voor een eenzijdige terugtrekking uit de bezette Westelijke Jordaanoever zoals eerder gebeurde met de Gazastrook. Daar trok Israël zich na 38 jaren van bezetting in september uit terug. "Dat was eenmalige actie", benadrukte Sharon.

De premier sluit niet uit dat op termijn op de Westoever Israëlische nederzettingen worden ontruimd, maar dat gebeurt pas in de laatste fase van de routekaart. Voorlopig wordt er niets ontruimd. Grote nederzettingen zullen volgens hem altijd deel blijven uitmaken van Israël.

Vredesregeling

Sharon ziet twee taken. Ten eerste moet een fundament worden gelegd voor een vredesregeling met de Palestijnen waarin de permanente grenzen worden vastgelegd en waarbij terroristische groepen worden ontmanteld. Dit moet gebeuren in het raamwerk van de routekaart.

De tweede taak heeft betrekking op de binnenlandse situatie. Sharon wil het land weer op orde brengen. Hij wil de armoede aanpakken, een eind maken aan geweld en de veiligheid terugbrengen. Hij kwam niet met concrete plannen hoe hij deze doelen wil bereiken.

Interne partijruzies

Volgens hem kan met Likud deze doelen niet worden bereikt. "De partij is niet langer in staat het land te leiden." Als hij Likud zou zijn gebleven zou hij zich te veel met interne partijruzies moeten bezighouden. Daardoor zouden zaken moeten worden uitgesteld en dat is niet in het belang van Israël, aldus Sharon.

ZIE OOK:
Sharon verlaat Likudpartij
'Sharon richt Nationale Verantwoordelijkheidspartij op'

Bron: nu.nl


>> Het zou idd een goede zaak zijn moest Israël minder radicaal/rechts stemmen.
Ik zie Sharon best nog een volgende termijn aanvatten (jammer genoeg!)

Laatst gewijzigd op 21-11-2005 om 20:46.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 21:34
Verwijderd
UPDATE - ACTUEEL




30/11/2005 20:49:08 (Bron: BELGA)


Shimon Peres stapt uit Arbeiderspartij en steunt Sharon

(Belga) Shimon Peres, een van de historische figuren van de Israëlische Arbeiderspartij, stapt uit de partij en zal de uittredende premier Ariël Sharon steunen bij de parlementsverkiezingen van maart volgend jaar.

"Mijn activiteit binnen de Arbeiderspartij is beëindigd. Ik heb beslist Ariël Sharon te steunen, de enige persoon die een coalitie van de vrede kan leiden", aldus de 82-jarige Peres. "Dit is een heel moeilijke dag voor mij. Ik vraag me af op welk domein ik het meest kan bijdragen in de volgende jaren. Het antwoord is: helpen bij de vooruitgang van het vredesproces dat ook moet zorgen voor economische welvaart en sociale gerechtigheid", zei Peres. "De man die dat het beste kan verwezenlijken is Ariël Sharon. Ik heb verschillende keren met hem gesproken en ik ben ervan overtuigd dat hij vastbesloten is door te gaan met het vredesproces en het meteen na de verkiezingen op de sporen te zetten". (lim)



>> Opmerkelijk..
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 00:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Maar Sharon wil hem waarschijnlijk dus niet las ik, hij wil stemmen snoepen bij de Likud, en Likud stemmers hebben niets met Peres. De Arbeiderspartij kan hem op hun beurt missen omdat veel van hun stemmers weinig op hebben met Peres' Marrokaanse afkomst.

Toch jammer als dat zou gebeuren, ik vond Peres aardig capabel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 11:56
Verwijderd
Gekeken naar de leeftijden van de heren, vraag ik me af of ze een volgende kabinetsperiode wel overleven.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 12:04
Verwijderd
Citaat:
hppa schreef op 01-12-2005 @ 12:56 :
Gekeken naar de leeftijden van de heren, vraag ik me af of ze een volgende kabinetsperiode wel overleven.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 16:59
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-12-2005 @ 01:46 :
Maar Sharon wil hem waarschijnlijk dus niet las ik, hij wil stemmen snoepen bij de Likud, en Likud stemmers hebben niets met Peres. De Arbeiderspartij kan hem op hun beurt missen omdat veel van hun stemmers weinig op hebben met Peres' Marrokaanse afkomst.

Toch jammer als dat zou gebeuren, ik vond Peres aardig capabel.
Ik geloof dat ik iets anders heb gelezen. Sharon wil hem niet op zijn verkiezingslijst zetten, maar mocht Sharon de verkiezingen winnen, dan krijgt Peres een ministerpost. Vraag me niet hoe.........
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 01-12-2005 @ 17:59 :
Ik geloof dat ik iets anders heb gelezen. Sharon wil hem niet op zijn verkiezingslijst zetten, maar mocht Sharon de verkiezingen winnen, dan krijgt Peres een ministerpost. Vraag me niet hoe.........
is geen enkel probleem, je hoeft niet mee deel te nemen aan verkiezingen, dus ook niet op een lijst staan, om minister of regeringshoofd te worden. Dat zijn alvast de regels in België maar ongetwijfeld ook in de meeste andere landen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.