Oud 25-12-2002, 00:16
Jones
Nee, niet nog een gala-topic maar aangezien ik ook een gala in me vooruitzicht heb...zou ik graag het verschil tussen een smoking en een rokkostuum uitgelegd hebben...het is mij nog steeds niet duidelijk..en wat kan wel en wat mag niet wat hoort en wat hoort niet enz enz...heb over het algemeen toch niet zo vaak gala en wil het nu wel een x goed doen

en wat is het makkelijkst..huren of kopen ? kan ik me ouders overhalen een smoking/rokkostuum te kopen of is het beter om te huren voor die paar gelegenheden die je dan hebt..?
en als je huurt..hoe duur is het dan voor een avond ? (uit de ogen van een scholier bekeken natuurlijk erg belangrijk )
Advertentie
Oud 25-12-2002, 11:37
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Een rokkostuum heeft een zwarte broek, witte bloes, en een LANGE zwarte jas (De bekende billentikker ). Een jas met van die slips dus. De strik hoeft niet zwart. (verwar deze trouwens niet met een jacquet. Die is minder officieel en heeft een jas die zowel voor als achter lang is. Rokkostuum-jas heeft alleen een lang achterpand)
Een smoking heeft ook een zwarte broek, witte bloes, maar een zwarte KORTE jas. De strik moet zwart.

Een rokkostuum is officieler dan een smoking (en een smoking weer officieler dan een jacquet.) en wordt -afaik- alleen bij de dresscode White Tie gedragen. Black Tie betekent een smoking.

Wat huren/kopen betreft: als jouw ouders geld te veel hebben kun je ze vragen of ze zoiets voor je willen kopen. Rokkostuums beginnen zo rond de € 250. Misschien dat smokings iets goedkoper zijn, maar dat zal niet veel schelen

Huurprijzen lopen uiteen van € 60 tot € 100. Das afhankelijk van de winkel, of bijvoorbeeld een bloes/manchetknopen/strik bij de prijs inbegrepen is of dat je daar zelf nog voor moet zorgen.

FF een stukje persoonlijke mening/ervaring: Ik had laatst een gala en ging in rokkostuum. Vind ikzelf leuker dan een smoking. Veel jongens komen al in smoking of in pak en dan is een rokkostuum nét even wat anders. Dat vond ikzelf wel erg leuk.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 25-12-2002, 11:41
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Oké, zoals het hoort:

Smoking/black tie: tweedelig zwart (of evt. gekleurd) kostuum, strik, met evt. een cumberband. Alles behalve het overhemd (wit) (officieel geplisseerd > plooitjes erin geperst) in de kleur van het jasje houden, dus als je een zwart kostuum hebt (wat ik wel zou doen als ik jou was) neem je daarbij een zwart strikje, zwarte cumberband, zwarte sokken, zwarte schoenen (officieel zonder veters)
Rokkostuum/white tie: dat is zeg maar het 'pinguin'pak. Zwart rokjasje met billentikkers (ja heb ik ook niet bedacht ), dus die twee flappen van achter zeg maar.. , zwarte pantalon, wit gesteven overhemd met wit vest (giletje) witte strik, zwarte schoenen (officieel lak zonder veters)
Bij allebei hoort officieel geen horloge gedragen te worden.

Tot zover wat de etiquette voorschrijft, als je wil weten hoe het hoort

Op 'echte' gala's worden de heren toch eigenlijk wel in rokkostuum verwacht, maar ja ik weet niet wat voor gala jij hebt Als je een echt groot gala hebt waarvan je weet dat er waarde wordt gehecht aan de verschillende normen qua kleding, zou ik rokkostuum doen, maar als het gewoon van school of zo is kan smoking natuurlijk ook. Moet je zelf een beetje inschatten.

Of je wilt kopen/huren moet je ook zelf inschatten, als je verder nooit gala's hebt kun je beter huren, als je weet dat je in de toekomst wel regelmatig gala's zult hebben, is het natuurlijk uiteindelijk voordeliger om aan te schaffen. De kosten van huren zou ik zo niet weten, maar goed hopelijk heb je hier wat aan
__________________
Terug in NL!
Oud 25-12-2002, 11:42
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
iemand was me voor
__________________
Terug in NL!
Oud 25-12-2002, 12:01
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Esmée schreef:
iemand was me voor
sorry
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 25-12-2002, 14:21
Jones
allebei erg bedankt..dit was precies wat ik wou horen
Oud 26-12-2002, 02:35
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Zeg je ons ook wat je gaat doen, en laat je een foto'tje zien?
__________________
Everything in moderation. Including moderation.
Oud 26-12-2002, 02:51
Verwijderd
Citaat:
Esmée schreef:
Tot zover wat de etiquette voorschrijft, als je wil weten hoe het hoort
Jij hebt van Ditzhuyzen op de plank staan
Oud 26-12-2002, 11:55
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
nare man schreef:
Jij hebt van Ditzhuyzen op de plank staan
Magda Berman is ook een goede op dat gebied...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Oud 26-12-2002, 12:17
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Mijn moeder is all you need
__________________
Terug in NL!
Oud 26-12-2002, 13:17
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Aangezien de verschillen tussen beide kostuums hierboven al zijn beschreven, zal ik daar niet verder op ingaan. Nog wel een aantal kleine puntjes:

- Bij een rokkostuum hoort in geen geval een zwart strikje, maar altijd een wit (of licht creme) strikje.
- Als op de uitnodiging als dresscode black tie staat, wordt het als ongepast gezien om in rokkostuum te verschijnen, ook al is dit chiquer. Hetzelfde geldt andersom, bij white tie is het ongepast om in smoking te verschijnen.
- Bij mijn weten worden rokkostuums bijna alleen in studentenkringen nog gedragen. Verder zal je zelden een gala met als dresscode white tie tegenkomen. Als je gaat studeren is het zeker aan te raden een rokkostuum aan te schaffen. Een smoking is sowieso handig om te hebben, die zul je gedurende je leven nog vaak genoeg gebruiken. Het is dan natuurlijk wel handig als je uitgegroeid bent.
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Oud 26-12-2002, 14:00
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Aangezien de verschillen tussen beide kostuums hierboven al zijn beschreven, zal ik daar niet verder op ingaan. Nog wel een aantal kleine puntjes:

- Bij een rokkostuum hoort in geen geval een zwart strikje, maar altijd een wit (of licht creme) strikje.
- Als op de uitnodiging als dresscode black tie staat, wordt het als ongepast gezien om in rokkostuum te verschijnen, ook al is dit chiquer. Hetzelfde geldt andersom, bij white tie is het ongepast om in smoking te verschijnen.
- Bij mijn weten worden rokkostuums bijna alleen in studentenkringen nog gedragen. Verder zal je zelden een gala met als dresscode white tie tegenkomen. Als je gaat studeren is het zeker aan te raden een rokkostuum aan te schaffen. Een smoking is sowieso handig om te hebben, die zul je gedurende je leven nog vaak genoeg gebruiken. Het is dan natuurlijk wel handig als je uitgegroeid bent.
Dan mag je eens beter rond kijken... rokkostuums worden nog wel degelijk veel gedragen. Ook buiten de studentenkringen. Dezen dragen hem alleen wat vaker omdat deze wat vaker gala's hebben...

Maar ik zit er wel over te denken om een rokkostuum te halen en een smoking zien we nog wel...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Oud 26-12-2002, 14:12
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
- Bij een rokkostuum hoort in geen geval een zwart strikje, maar altijd een wit (of licht creme) strikje.
dat had ik lekker ook al gezegd
__________________
Terug in NL!
Oud 26-12-2002, 15:36
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Citaat:
Esmée schreef:
dat had ik lekker ook al gezegd
True, maar de meneer boven je niet, dus om verwarring te voorkomen..
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Oud 26-12-2002, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Kubstudent schreef:
Magda Berman is ook een goede op dat gebied...
Mja, maar toch geldt Groskamp-ten Have als hét gezaghebbende werk op dat gebied.
Oud 26-12-2002, 17:21
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
nare man schreef:
Mja, maar toch geldt Groskamp-ten Have als hét gezaghebbende werk op dat gebied.
Mmmhh... dan ga ik toch eens kijken naar een boekje van haar... het is natuurlijk nooit verkeerd om te weten hoe het werkelijk hoort...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Oud 14-01-2014, 15:31
clew
clew is offline
Ik heb mijn rokkostuum gekocht bij ... was er al na een dag was helemaal top.
Broek jas shirt vest en strik, was maar 150.00 euro
ik weet alleen niet of er een streep op de broek moet of 2 ?

Laatst gewijzigd op 14-01-2014 om 15:52.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Galakostuum huren (man)
Durian
29 24-05-2016 11:57
Lifestyle Het grote maatpakken, avondkleding & businesswear topic!
Verwijderd
46 14-03-2010 16:50
Lifestyle Je gala-kleding
Marloeske
75 23-05-2004 18:04
Lifestyle 70's pak
Jules_W
15 07-12-2003 20:10
Lifestyle heren: smoking/rokkostuum kopen of huren?
martijn1985
35 05-12-2003 18:58
Lifestyle het dragen van een pak.
Blitzkrieg Bop
103 26-06-2003 17:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.