Oud 04-04-2006, 12:41
5803
5803 is offline
Maar even de standaard vragen: Hoe erg zie je er tegen op? Met wat voor cijfer ga je het CE in? Welk onderdeel vind je het moeilijkst en het makkelijkst? Heb je al voorbereid, en hoe bereid je dit examen voor?
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2006, 14:02
it is anoli
it is anoli is offline
ik ben bezig met lezen. verder ga ik dat boekje maar leren en nog wat algemene begrippen en dan zie ik het wel..ik zie er wel een beetje tegenop maar sowieso zie ik tegen alle examens op. het moeilijkste vind ik al die filosofen uit elkaar houden.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:07
Verwijderd
Ik ga met een 8,1 het examen in, en maak me op zich nóg geen zorgen.. Maar onze leraar gaat wel erg traag door de stof heen, dus veel zelf doen denk k.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:49
Nyawa
Citaat:
Sidhe schreef op 04-04-2006 @ 15:07 :
Ik ga met een 8,1 het examen in, en maak me op zich nóg geen zorgen.. Maar onze leraar gaat wel erg traag door de stof heen, dus veel zelf doen denk k.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:51
Verwijderd
Ik krijg mijn laatste punt voor de schoolexamens nog terug, dus precies mijn gemiddelde weet ik nog niet. Ik schat zo'n 7,8. Verder ben ik op de helft van het boekje over deugdethiek en heb ik geen zin om al die begrippen uit de andere domeinen weer te moeten leren.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 09:35
Verwijderd
prrr wat een kkboek, supe vaag verteld.
ik sta gemiddeld een 8 maar moet nog beginnen met lezen
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 14:30
Fides
Fides is offline
Jammer dat wij geen filosofie hebben als vak.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 15:05
bladertje
Avatar van bladertje
bladertje is offline
Ik vind het wel een leuk boekje om te lezen en als je eenmaal een beetje in het onderwerp zit niet al te lastig. Heeft iemand misschien nog suggesties voor een boek (niet zo dik als de wereld van Sophie) om de eerdere behandelde stromingen en filosofen weer op te halen? Kort en bondig? Wij hebben voornamelijk stencils gekregen die ik kwijt ben (door verhuizing).
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 16:27
tapir
Avatar van tapir
tapir is offline
Citaat:
Fides schreef op 05-04-2006 @ 15:30 :
Jammer dat wij geen filosofie hebben als vak.
...wees blij! pokkevak

en ik snap NIET dat mensen dat boekje van Paul van Tongeren kunnen lezen. Ik val na drie zinnen al hopeloos in slaap. Dat wordt nog wat dus...
__________________
van het concert des tapirs heeft niemand een program
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 17:44
Verwijderd
Citaat:
tapir schreef op 06-04-2006 @ 17:27 :
...wees blij! pokkevak

en ik snap NIET dat mensen dat boekje van Paul van Tongeren kunnen lezen. Ik val na drie zinnen al hopeloos in slaap. Dat wordt nog wat dus...
Het is idd echt rot geschrevne..
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 18:03
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Fides schreef op 05-04-2006 @ 15:30 :
Jammer dat wij geen filosofie hebben als vak.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 14:17
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Ik ga voor als nog met een 8,7 het examen in, dus dat komt wel goed. Het is alleen een beetje jammer dat dat geweldige examenbundeltje in een wazig taalgebruik is geschreven.
En dat mijn docent bij elke zin stil wil staan en melden dat dat toch eigenlijk niet helemaal klopt wat die meneer Van Tongeren wel niet verkondigd.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 08:18
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 07-04-2006 @ 15:17 :
Ik ga voor als nog met een 8,7 het examen in, dus dat komt wel goed. Het is alleen een beetje jammer dat dat geweldige examenbundeltje in een wazig taalgebruik is geschreven.
En dat mijn docent bij elke zin stil wil staan en melden dat dat toch eigenlijk niet helemaal klopt wat die meneer Van Tongeren wel niet verkondigd.
haha, mijn leraar is ook totally against van Tongeren
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 08:32
sapientia
Avatar van sapientia
sapientia is offline
Ik heb het vorig jaar gedaan en inderdaad, dat boekje viel behoorlijk tegen qua leesgemak. Mijn ervaring is wel dat je op het eindexamen zelf veel dingen toch wel 'lijkt' te weten. Maar ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ook andere dingen moest leren naast het boekje. Misschien iets nieuws? In ieder geval succes alvast!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 09:33
~louise~
Avatar van ~louise~
~louise~ is offline
Vorig jaar hadden we ook van Tongeren, en hoe zeer ik er ook tegen op zag, het examen was echt makkelijk. Ze gaan helemaal niet diep in op de stof van het boek. Met logisch denken kom je echt al een eind, maar natuurlijk moet je wel de standaar 'basis'begrippen kennen.

Ik was de dag ervoor begonnen met het boekje doorlezen (had ik nog nooit gedaan) en heb uiteindelijk een 8.5 gehaald ofzo. Filosofie examen kan je echt bluffen

Wij hoefde overigens alleen van Tongeren te kennen...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 12:11
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Dat boek van Paul van Tongeren heb ik vorig jaar ook gelezen voor mijn examen, maar ik vond hem eigenlijk wel duidelijk.

Heb trouwens al de vragen die achterin het boek staan (en dus de samenvatting zijn) nog uitgewerkt op mijn pc staan.
Wie interesse heeft moet maar even pmen.
__________________
gaat morgen fotoboek aanmaken....
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 15:27
Monchoutaart
Avatar van Monchoutaart
Monchoutaart is offline
Ik ga erin met iets was een 7.3 of zo..
Mijn docent heeft het ook niet zo op van Tongeren, haha. Maar het is dan ook gewoon een vaag boek.
Heb me redelijk voorbereid, in de les zitten we bij het laatste hoofdstuk dus hierna ga ik het nog allemaal ff herhalen.. Eindtermen nog eens bekijken enzo. Ik volg af en toe ook extra lesjes bij een andere klas die nog niet zo ver is.. Moet wel lukken allemaal

@forumfreakie: mag ik die uitwerkingen? Wel handig misschien
__________________
Voorheen VirginVampiress - Mrhanky mag in mijn sig :)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 15:32
superpoepdoosje
Avatar van superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
Het is echt een kutexamenbundel, en volgens mij zijn er weinigen die er niet zo over denken. Hoe kun je dit als examenbundel toelaten en dan nog wel voor een tweede keer.

Ik ga met een 8.8 mn examen in.
__________________
You need piece of mind? Here's a piece of mine
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-04-2006, 16:30
al in gebruik..
Avatar van al in gebruik..
al in gebruik.. is offline
Lijkt wel alsof iedreen met keihoog gemiddelde Filo ingaat.. k ga geloof ik met een 7'tje erin. 1 keer een 4 gehaald en toen stortte mijn gemiddelde als een kaartenhuisje in elkaar

Ik ben nog niet begonnen met Van Tongeren; maar t valt toch wel mee? als je gewoon die eisen achterin het boekje kan.. Jammer btw dat ze Bas Haring niet gevraagd hebben om een boekje te maken; die gast schrijft zoo duidelijk.. :

http://www.liacs.nl/~haring/kaasendeevolutietheorie/

na 14 bladzijden snap je de basisprincipes van de evolutietheorie
__________________
- Blâh -
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 17:26
Verwijderd
Hmm, mijn gemiddelde is nu een 8. Van Tongeren zuigt. Ik denk dat ik gewoon eens kijk wat er in de bieb te vinden is, want ik kan met geen mogelijkheid de feiten uit dat boek halen. Het is één grote opeenstapeling van voorbeelden, bah.
@ de mensen die vorig jaar al examen hebben gedaan: hoeveel kwam er van die andere domeinen terug in het examen? Moet je toch wel veel weten of was het met name deugdethiek?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 18:24
Verwijderd
Citaat:
al in gebruik.. schreef op 17-04-2006 @ 17:30 :
Lijkt wel alsof iedreen met keihoog gemiddelde Filo ingaat.. k ga geloof ik met een 7'tje erin. 1 keer een 4 gehaald en toen stortte mijn gemiddelde als een kaartenhuisje in elkaar

Ik ben nog niet begonnen met Van Tongeren; maar t valt toch wel mee? als je gewoon die eisen achterin het boekje kan.. Jammer btw dat ze Bas Haring niet gevraagd hebben om een boekje te maken; die gast schrijft zoo duidelijk.. :

http://www.liacs.nl/~haring/kaasendeevolutietheorie/

na 14 bladzijden snap je de basisprincipes van de evolutietheorie
Het moet wel VWO-niveau zijn. Die stijl van Haring is geschikt voor een groot publiek, maar heeft niks te maken met de wetenschappelijke kant van de filosofie.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 08:58
al in gebruik..
Avatar van al in gebruik..
al in gebruik.. is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-04-2006 @ 19:24 :
Het moet wel VWO-niveau zijn. Die stijl van Haring is geschikt voor een groot publiek, maar heeft niks te maken met de wetenschappelijke kant van de filosofie.
__________________
- Blâh -
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 09:12
Verwijderd
Ondanks dat ben ik ook fan van Bas Haring. Die stem alleen al, is erg fijn om naar te luisteren.

En moetne jullie alleen dat boekje kennen of ook nog dingen daarbuiten?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 11:09
Verwijderd
Citaat:
S/-\nne schreef op 18-04-2006 @ 10:12 :
En moetne jullie alleen dat boekje kennen of ook nog dingen daarbuiten?
Wij moeten gewoon alleen dat boekje kennen hoor... vind het raar dat sommige het hier ook nog hebben over andere termen, dat is bij ons helemaal niet gezegd . Ik ga gelukkig met een 8.7 mijn examen in dus maak me er niet echt druk om..heb het boek al wel helemaal gelezen en snap het redelijk.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 15:43
Nyawa
In de officiële eindtermen staat inderdaad wel dat je ook kennis van de andere gebieden moet hebben (wijsgerige antropologie, wetenschapsfilosofie en kentheorie), maar in de examens van vorig jaar kwamen die helemaal niet aan de orde zag ik. Ach, ik lees De wereld van Sofie nog wel even door en dan moet het wel voldoende zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2006, 18:49
it is anoli
it is anoli is offline
Wij hebben een lijstje gekregen met basisbegrippen van andere deelgebieden(wijsgerige antropologie, wetenschapsfilosofie en kentheorie), maar ik denk dat het genoeg is als je de stromingen kent en dat boekje van van Tongeren (wat idd moeilijk is..)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 18:27
5803
5803 is offline
Woaah, vrijdag en zaterdag met filosofieklas in klooster gezeten, en vrijdagavond kwam P. van Tongeren langs en hebben we vier uur lang vragen aan hem gesteld en nu snap ik echt heel veel dingen een heel stuk beter!
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 15:38
Morgan le Fay
Avatar van Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Ik vond het ook een kutboek. Met veel pijn en moeite 1 maal doorgelezen...

Ik had een 7!

Was trouwens verdacht vroeg klaar met dat examen...
__________________
Bavi-Jezus en Paddo-Jezus heerschen!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 13:57
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Ik heb dat boekje eigenlijk nog niet één keer helemaal doorgelezen... ik denk in totaal een pagina of 40 oeps.

Wel vandaag mijn werkstuk terug gehad Ik had een 8,5
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 14:38
Elektro M.J.
Avatar van Elektro M.J.
Elektro M.J. is offline
Iemand had hier vorig jaar een erg goede uitwerking van de eindtermen gedropt, maar daar hebben we nu dus geen toegang meer voor..
__________________
give the kid a nipple cuz he sucks
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 15:16
Nyawa
Citaat:
Elektro M.J. schreef op 27-04-2006 @ 15:38 :
Iemand had hier vorig jaar een erg goede uitwerking van de eindtermen gedropt, maar daar hebben we nu dus geen toegang meer voor..
klik
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 11:04
Verwijderd
Hebben jullie nog steeds het boekje van Paul van Tongeren? Ik raad het aan om het niet te lezen, maar om ergens een goede samenvatting op de kop te tikken en daarmee (en met je aantekeningen uit de lessen) te leren.
Heb ik toendertijd gedaan, ik had een 6,8, daar was ik in elk geval heel tevreden mee.
Het scheelt een hoop tijd en verwarring, want die man schrijft verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 12:40
Sitia
Avatar van Sitia
Sitia is offline
Wij hebben een keer in de klas een pagina voorgelezen met de leraar erbij. Op een gegeven moment vroeg onze leraar waar het over ging en iedereen was stil. Zijn antwoord was toen: op zo'n moment moet je gewoon denken, wat is dit voor een onzin, en dan doe je je boek weg en heb je vrij! En toen mochten we gaan
Hij heeft het ook niet zo op van Tongeren.
__________________
Why am I trying to give if no-one gives me a try..
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 13:30
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
al in gebruik.. schreef op 17-04-2006 @ 17:30 :
Jammer btw dat ze Bas Haring niet gevraagd hebben om een boekje te maken; die gast schrijft zoo duidelijk.. :

http://www.liacs.nl/~haring/kaasendeevolutietheorie/

na 14 bladzijden snap je de basisprincipes van de evolutietheorie
. Wees maar vooral heel blij dat ze dat niet gedaan hebben want Bas heeft niet zoveel met filosofie te maken ^-^.

Maar waar ik eigenlijk heel erg benieuwd naar ben, is de stof die jullie moeten leren. Heeft iemand misschien een samenvatting van de begrippen die jullie moeten leren en van dat boekje? - sorry als ik erover heen heb gelezen -. Want ik heb nooit filosofie gehad op de middelbare school - behalve dan een leesgroep en levensbeschouwing -, en studeer nu filosofie, dus ben stiekem erg benieuwd hoe dat wordt gegeven op de middelbare school .


edït: ah ik heb 't document Deugdethiek inmiddels gevonden ^^.
__________________
eight days a week

Laatst gewijzigd op 01-05-2006 om 13:43.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 10:41
Verwijderd
Citaat:
it is anoli schreef op 20-04-2006 @ 19:49 :
Wij hebben een lijstje gekregen met basisbegrippen van andere deelgebieden(wijsgerige antropologie, wetenschapsfilosofie en kentheorie), maar ik denk dat het genoeg is als je de stromingen kent en dat boekje van van Tongeren (wat idd moeilijk is..)
ehh wij hoefden alleen het boekje van van tongeren?
moeten jullie meer dan ja?
de stromingen..
heb je dat lijstje niet toevallig o pde pc staan?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 22:33
ChangeL
ChangeL is offline
Ik had een 9.7 vorig jaar..
Ik vond het wel een leuk examen jaja (ook het enige examen waarvan ik dat vond)
Het is ehmmm...veel schrijven natuurlijken er komen iets van 2 vragen tussendoor over de 'oude stof'meestal geloof ik..Dus even de belangrijkste dingen daarvan doornemen..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-05-2006, 12:51
c1987c
c1987c is offline
Ik ga met een 7 mn eindexamen in... vind 't boekje vreselijk en kan er echt niet doorheen komen... ik leer maar gewoon wat ik in de les heb geleerd en heb hier en daar een samenvatting van internet geplukt.... zie er echt grandioos tegenop......
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 16:45
Experiment
Experiment is offline
Heeft iemand oefenexamens/ examens van vorige jaren kunnen vinden?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 16:48
Nyawa
De examens van 2004 en 2005 gaan ook over deugdethiek, dus je kunt vier oefenexamens maken. Die van de eerste tijdvakken kun je bijvoorbeeld hier vinden:

- Universiteit Leiden
- Havovwo.nl

Die van het tweede tijdvak heb ik nog nergens kunnen vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 08:14
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 09-05-2006 @ 17:48 :
De examens van 2004 en 2005 gaan ook over deugdethiek, dus je kunt vier oefenexamens maken. Die van de eerste tijdvakken kun je bijvoorbeeld hier vinden:

- Universiteit Leiden
- Havovwo.nl

Die van het tweede tijdvak heb ik nog nergens kunnen vinden.
Dankjewel
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 08:19
Verwijderd
Oke, de stof is mbv samenvattinge dus best te doen, maar (stomme vraag misschien) hóe leren jullie precies? Veel leren, oefenexamens maken, samenvatten?

Want ik weet niet waar ik moet beginnen met dat rotboekje.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 08:51
Nyawa
Ik heb het boekje samengevat en de twee oefenexamens gemaakt. Verder de uitwerkingen van de eindtermen van internet gehaald, maar die heb ik nog niet doorgenomen. Op dit moment ben ik niet meer met filosofie bezig omdat het pas mijn één na laatste examen is en ik er afgezien van het maken van een paar oefenexamens Engels een week de tijd voor heb, maar wat ik in die week ga doen: het boekje nog een paar keer doorlezen, de samenvatting echt goed leren, correctiemodellen van de oude examens nog eens goed doornemen omdat de toetsen van 2004 en 2005 ook best veel op elkaar leken en de eindtermen doornemen en kijken of ik alles ook daadwerkelijk kan.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Nyawa schreef op 12-05-2006 @ 09:51 :
Ik heb het boekje samengevat en de twee oefenexamens gemaakt. Verder de uitwerkingen van de eindtermen van internet gehaald, maar die heb ik nog niet doorgenomen. Op dit moment ben ik niet meer met filosofie bezig omdat het pas mijn één na laatste examen is en ik er afgezien van het maken van een paar oefenexamens Engels een week de tijd voor heb, maar wat ik in die week ga doen: het boekje nog een paar keer doorlezen, de samenvatting echt goed leren, correctiemodellen van de oude examens nog eens goed doornemen omdat de toetsen van 2004 en 2005 ook best veel op elkaar leken en de eindtermen doornemen en kijken of ik alles ook daadwerkelijk kan.
Sjonge jonge
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 17:55
Nyawa
Citaat:
MadameMinke schreef op 13-05-2006 @ 12:49 :
Sjonge jonge
Nou ja, dat is m'n voornemen tenminste, of ik het ook daadwerkelijk ga doen is een heel ander verhaal .
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 23:43
Rizz0
Rizz0 is offline
Echt een saai boek, kan er 50 bladzijdes van lezen zonder echt iets in me op te nemen...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 19:37
Marticek
Marticek is offline
Ik heb het boek nu gelezen en ook veel geleerd. Ik moet zeggen dat ik het wel goed vind om te lezen, al moet ik best vaak mijn Nederlands woordenboek ernaast hebben liggen . Maar ik vind fijn dat Paul van Tongeren vaak concrete voorbeelden gebruikt waardoor het voor mij echt veel duidelijker wordt. Ik moest in het begin ook aan zijn schrijftaal wennen, maar nu is het goed en ik moet zeggen, het is echt interessant! Zelfs in het dagelijks leven gebruik ik nu zijn theorie . Ik heb filosofie en wiskunde wel echt veel geleerd en ben een beetje bang dat ik de overige vakken als Engels en Duits aan de kant heb geschoven . Ik ga maar morgen eens teksten oefenen i.p.v. filosofie. (En wiskunde). Maar iedereen veel succes met filosofie! Ik zal trouwens ook aanraden om bepaalde aspecten van bijv. wetenschapsfilosofie door te nemen, want volgens mijn docent kan ook van de andere domeinen iets gevraagd worden.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 20:43
FLechdrop
Avatar van FLechdrop
FLechdrop is offline
Ik moet zeggen dat ik het boek eigenlijk erg mee vind vallen. Goed, er zitten een paar onduidelijkheden in, voornamelijk in de formulering, maar inhoudelijk vind ik het tot nu toe uitstekend.
__________________
met een 4 als A
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 20:48
reno
reno is offline
Wie heeft er een goede samenvatting, en de belangrijke termen uit andere Filosofische gebieden kort uitgelegd op zijn pc staan?
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 09:10
superpoepdoosje
Avatar van superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
ik heb echt een kapot goede samenvatting van filosofie, alleen ik heb m van iemand via de mail gehad en kan m niet meer vinden op het net....(ik heb m al uit mn mailbox verwijderd). Als ik die jongen spreek, zal ik vragen van welke site hij de sv vandaan heeft.
__________________
You need piece of mind? Here's a piece of mine
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 10:24
Nyawa
Ik heb nog wel een samenvatting liggen, niet de allerhoogste kwaliteit maar wel duidelijk. Als iemand 'm wil, PM me maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Vraagje over hoe filosofie leren.
wambal
3 27-12-2010 23:39
Wegwijzen & Voorstellen Vragen over filosofie?
Verwijderd
3 03-10-2010 19:44
Verhalen & Gedichten Basiskennis filosofie
Jones
11 12-01-2007 14:35
De Kantine Wat denk je bij de studie filosofie?
Gatara
45 17-09-2003 08:14
Algemene schoolzaken psychologie en filosofie
Ciskaatje
2 16-02-2003 02:43
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Filosofie is gevaarlijk
Evito
35 04-01-2003 21:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.