Oud 29-08-2014, 12:50
RWAKK
Avatar van RWAKK
RWAKK is offline
Is dat ook strafbaar? Ik weet dat het strafbaar is als je gestolen producten koopt terwijl je zelf weet dat ze gestolen zijn, maar als je nou ieta koopt van iemand, bijvoorbeeld op de markt of internet, en zelf niet weet dat het gestolen is? Ben je dan ook strafbaar of is dan alleen de heler strafbaar? Dit vraag ik me af
__________________
Do Anything You Wanna Do
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2014, 13:01
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Als je had moeten vermoeden dat het product uit een misdrijf afkomstig is (maar dat niet deed), ben je ook strafbaar.

De maximale gevangenisstraf is wel lager dan wanneer je daadwerkelijk wist dat er sprake was van een misdrijf (1 jaar in plaats 4 jaar).
Met citaat reageren
Oud 29-08-2014, 13:35
RWAKK
Avatar van RWAKK
RWAKK is offline
Ah okay, maar dan kun je alsnog een vermoeden hebben. Maar wat nou als alles echt 100% legit lijkt maar toch gestolen blijkt? Dan kun je het zelf toch nooit weten?
__________________
Do Anything You Wanna Do
Met citaat reageren
Oud 29-08-2014, 13:40
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Klopt, dan ben je niet strafbaar.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2014, 13:44
Verwijderd
Wat denk je nou zelf joh?

Als jij een marktconforme prijs betaalt voor een product dat gangbaar is om gewoon verkocht te worden, dat je in een landelijke winkelketen koopt en je krijgt er een fatsoenlijke factuur bij, dan zal geen rechter je iets doen. Als jij in een kelderbox iets koopt dat verder niet in Nederland te krijgen is, niet in verpakking zit, je moet contant betalen, krijgt geen factuur mee en het is vijf keer zo goedkoop als normaal, dan zal de rechter stellen dat je toch wel een vermoeden had moeten hebben.

En daar zit een grote ruimte tussenin waar wij moeilijk iets over kunnen zeggen zonder precies te weten hoe het zit. In theorie, als het 100% legit lijkt, hoef je je geen zorgen te maken. Maar dat je de vraag stelt, geeft aan dat je het zelf niet helemaal vertrouwt en dat het dus niet 100% legit is. Waar heb je het concreet over, vertel eens wat je wilt kopen, waar, voor welke prijs etc?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2014, 13:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Dank voor het uittypen, Colonel
Met citaat reageren
Oud 29-08-2014, 14:04
Verwijderd
Ja ik was begonnen toen jouw bericht er nog niet stond Ik vind dit zo'n vraag waar je echt geen juridische kennis voor nodig hebt maar gewoon gezond verstand. Dat de vraag wordt gesteld zegt eigenlijk al genoeg, als het echt 100% legit lijkt dan maak je ook geen topic aan
Met citaat reageren
Oud 29-08-2014, 16:25
RWAKK
Avatar van RWAKK
RWAKK is offline
Citaat:
Wat denk je nou zelf joh?

Als jij een marktconforme prijs betaalt voor een product dat gangbaar is om gewoon verkocht te worden, dat je in een landelijke winkelketen koopt en je krijgt er een fatsoenlijke factuur bij, dan zal geen rechter je iets doen. Als jij in een kelderbox iets koopt dat verder niet in Nederland te krijgen is, niet in verpakking zit, je moet contant betalen, krijgt geen factuur mee en het is vijf keer zo goedkoop als normaal, dan zal de rechter stellen dat je toch wel een vermoeden had moeten hebben.

En daar zit een grote ruimte tussenin waar wij moeilijk iets over kunnen zeggen zonder precies te weten hoe het zit. In theorie, als het 100% legit lijkt, hoef je je geen zorgen te maken. Maar dat je de vraag stelt, geeft aan dat je het zelf niet helemaal vertrouwt en dat het dus niet 100% legit is. Waar heb je het concreet over, vertel eens wat je wilt kopen, waar, voor welke prijs etc?
Ik hoef zelf niks te kopen, maar ik vroeg het me gewoon af, altijd handig... Joh.
__________________
Do Anything You Wanna Do
Met citaat reageren
Oud 30-08-2014, 09:23
Verwijderd
Wat ik me dan afvraag... Het grootste deel van de Marktplaats-transacties zit in het grijze gebied. Er staan genoeg dingen op ver onder een marktconforme prijs simpelweg omdat mensen er snel van af willen. Kennen jullie voorbeelden van hoe daar in de praktijk mee om wordt gegaan? Of is dat ook gewoon een beroep op common sense.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2014, 11:48
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Het hangt af van alle omstandigheden. Het is ook een voor de officier van justitie in de praktijk moeilijk te bewijzen delict.

Wat allemaal een rol kan spelen:
- de (zeer lage) prijs
- het soort product en de staat waarin het verkeert (een laptop in nieuwstaat zal eerder gestolen zijn dan een Ikea-meubel in gebruikte staat)
- hoe/waar het goed is aangeschaft (aangesproken op straat, Marktplaats, winkel)
- waar is afgesproken als je via internet koopt (gewoon bij iemand thuis of 's nachts onder een viaduct...)
- of je als koper bij bijv. een zeer lage prijs hebt geïnformeerd naar de herkomst van het product en waarom de eigenaar ervan af wil, en of je dan hebt gevraagd om de originele rekening/kassabon
- of je zelf van de verkoper een kwitantie of iets dergelijks hebt gekregen
- of het product verdachte kenmerken heeft, zoals weggevijlde serienummers, een kapot slot etc.

Laatst gewijzigd op 30-08-2014 om 13:18. Reden: Typfout.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2014, 12:36
RWAKK
Avatar van RWAKK
RWAKK is offline
Hmm.. interesaant. Thanks
__________________
Do Anything You Wanna Do
Met citaat reageren
Oud 04-09-2014, 12:55
Willem AC
Avatar van Willem AC
Willem AC is offline
Citaat:
Het hangt af van alle omstandigheden. Het is ook een voor de officier van justitie in de praktijk moeilijk te bewijzen delict.

Wat allemaal een rol kan spelen:
- de (zeer lage) prijs
- het soort product en de staat waarin het verkeert (een laptop in nieuwstaat zal eerder gestolen zijn dan een Ikea-meubel in gebruikte staat)
- hoe/waar het goed is aangeschaft (aangesproken op straat, Marktplaats, winkel)
- waar is afgesproken als je via internet koopt (gewoon bij iemand thuis of 's nachts onder een viaduct...)
- of je als koper bij bijv. een zeer lage prijs hebt geïnformeerd naar de herkomst van het product en waarom de eigenaar ervan af wil, en of je dan hebt gevraagd om de originele rekening/kassabon
- of je zelf van de verkoper een kwitantie of iets dergelijks hebt gekregen
- of het product verdachte kenmerken heeft, zoals weggevijlde serienummers, een kapot slot etc.
Vergeet ook daarbij niet ook naar jezelf te kijken, ben je al eerder voor het zelfde delict veroordeeld, heb je meerdere "gestolen" goederen in bezit. Als jij een studentje bent wel via MP per ongeluk de verkeerde laptop heb gekocht zal de overheid niet echt moeilijk gaan doen volgens mij.
__________________
Student: Trade Management Asia @ University of Applied Sciences - Amsterdam
Some of my work: www.pop-shop.nl | www.ipraves.com | www.chipbuddy.nl
Met citaat reageren
Oud 04-09-2014, 15:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Vergeet ook daarbij niet ook naar jezelf te kijken, ben je al eerder voor het zelfde delict veroordeeld, heb je meerdere "gestolen" goederen in bezit. Als jij een studentje bent wel via MP per ongeluk de verkeerde laptop heb gekocht zal de overheid niet echt moeilijk gaan doen volgens mij.
Gevallen van veroordeling na het kopen van 1 gestolen fiets of laptop via Marktplaats zijn er zeker, dus ga er maar niet te veel vanuit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.