Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2003, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 10-11-2003 @ 18:17:
Wat heb je nou aan Turks ? Het is velen malen nuttiger om Quenya en Sindarin verplicht te stellen


of klingon

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2003, 17:29
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-11-2003 @ 17:59:
dat geldt toch voor alle anderstaligen in Nederland, dat
een goede beheersing van de moedertaal zorgt voor een snellere assimilatie van de nieuwe taal. zie je nou niet in hoe krom dat is? [/B]
Wat is daar krom aan, als ik vragen mag? Ik weet niet wat je bedoelt. Is het krom dat er alleen Turks gegeven wordt? Zie het als een experiment, een kleinschalige opzet om te zien of de theorie toepasbaar is.

Citaat:
Benfatto schreef op 10-11-2003 @ 17:59:
bewijslast is niet nodig, ik noemde algemeenheden waarvan er van mag worden uitgegaan dat jij daar ook van op de hoogte bent. het is tijdverspilling die nog eens te gaan bevestigen.
Laat me niet lachen, kwats!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:33
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef op 10-11-2003 @ 18:29:
Wat is daar krom aan, als ik vragen mag? Ik weet niet wat je bedoelt. Is het krom dat er alleen Turks gegeven wordt? Zie het als een experiment, een kleinschalige opzet om te zien of de theorie toepasbaar is.

men ziet het niet als een experiment. regelrechte onzin. als je dat nog niet begrijpt quote ik wel mezelf nog een paar keer.



Laat me niet lachen, kwats!
vervelend om klemgeluld te worden hč
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:39
Snat$bat$
Avatar van Snat$bat$
Snat$bat$ is offline
kom je de les binnen ,agamalalala sikadim die boeken pakken jij hassan.

NEE, waar gaat dit heen met Nederland ,strax nog verplicht marokkaans ? doe dan maar meteen mongolisch in het pakket
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:09
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
ik ken veel nederlanders die graag turks willen leren,
ik zou het wel als keuze vak aanbieden maar niet als verplichtvak!!
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:10
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
Snat$bat$ schreef op 10-11-2003 @ 18:39:
kom je de les binnen ,agamalalala sikadim die boeken pakken jij hassan.

NEE, waar gaat dit heen met Nederland ,strax nog verplicht marokkaans ? doe dan maar meteen mongolisch in het pakket
jij moet zeker op tr les , als je niet tr kan, schrijf het dan ook niet!!
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:11
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
WooF schreef op 09-11-2003 @ 16:22:
*heeft rest niet gelezen*

belachelijk! alsof wij ons nu moeten gaan aanpassen aan de allochtonen in Nederland! nee sorry, dit gaat me veel te ver. turks is geen wereldtaal, dus niet noodzakelijk om te leren. afschaffen, strax krijgen we nog hoofddoekjesknoop-kunde.
sorry maar met dat hoofddoekjes vind ik nergens opslaan!!
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:19
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-11-2003 @ 18:33:
vervelend om klemgeluld te worden hč
Sommige mensen...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:23
machtigespa
machtigespa is offline
mn kinderen gaan igg niet naar zo een school waar turks verplicht is, vind het al erg genoeg om die taal in de bus aan te horen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:26
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
machtigespa schreef op 10-11-2003 @ 19:23:
mn kinderen gaan igg niet naar zo een school waar turks verplicht is, vind het al erg genoeg om die taal in de bus aan te horen.
ik zelf praat nooit tr waar mensen bij zijn die niet tr kunnen
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:28
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 10-11-2003 @ 19:26:
ik zelf praat nooit tr waar mensen bij zijn die niet tr kunnen
jij ziet er niet uit als een turkse
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:29
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Laten we iig hopen dat het bij deze extreem vooruitstrevende school blijft. Overigens ben ik ook voor Nederlands in Turkije
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:44
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
BARON schreef op 10-11-2003 @ 19:28:
jij ziet er niet uit als een turkse
dat komt omdat mijn mama turks is

ik vind het gewoon niet netjes om tr te praten waar andere niet tr mensen bij zijn, want misschien hebben hun dan het gevoel dat er over hun word gepraat
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:45
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
Zaina schreef op 10-11-2003 @ 19:29:
Laten we iig hopen dat het bij deze extreem vooruitstrevende school blijft. Overigens ben ik ook voor Nederlands in Turkije
hmmm tja nou ik zou zeggen ga naar turkije en stel het voor,
trouwens in veel badplaatsen kunnen de turken wel een klein beetje nl door alle nl toeristen die er komen
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:49
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 10-11-2003 @ 19:45:
hmmm tja nou ik zou zeggen ga naar turkije en stel het voor,
trouwens in veel badplaatsen kunnen de turken wel een klein beetje nl door alle nl toeristen die er komen
Tsja, als een vakantiebestemming goedkoop is tref je er opvallend veel Nederlanders aan

Wat zijn wij toch een stelletje cheapskates
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 19:34
Snat$bat$
Avatar van Snat$bat$
Snat$bat$ is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 10-11-2003 @ 19:10:
jij moet zeker op tr les , als je niet tr kan, schrijf het dan ook niet!!
hoor wie et zegt pipo
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 20:57
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-11-2003 @ 15:09:
Het worden er wel steeds meer, net waren het er nog 200 miljoen.
Turkije heeft 90 miljoen mensen, en in alle voormalige Russische deelrepublieken hebben ze hun eigen talen/dialecten (Oezbeeks, Turkmeens) die totaal verschillen van het Turks. waar haal je dan die 110 resp. 260 miljoen mensen met Turks als moedertaal vandaan? knap hoor
NIET DUS. t is bijna exact t zelfde
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 21:04
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Zaina schreef op 10-11-2003 @ 19:29:
Laten we iig hopen dat het bij deze extreem vooruitstrevende school blijft. Overigens ben ik ook voor Nederlands in Turkije
je kunt ook nederlands leren in turkije
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 21:57
Uitgeluld
Avatar van Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 10-11-2003 @ 16:48:
Als je nou eerst eens leert lezen en dan gaat nadenken... en alleen wat schrijft als je wat toe te voegen hebt!
Verplicht Turks voor brugklassers

Aan de St. Gerardus Majellamavo in Utrecht wordt volgend jaar aan alle eersteklassers het vak Turks gegeven. De leerlingen kunnen vervolgens zelf kiezen of ze hier in het tweede jaar verder mee willen gaan en er examen in doen of ze het vak willen laten vallen. De directeur van de school, Ton van Vught, wil dat Turks net zo'n gewone taal in het onderwijs wordt als Frans en Duits.


ok..
mag jij mij uitleggen wat ik verkeerd opvat??Ik zeg toch gewoon mijn mening..
Ik vind het een ongelooflijk idee..Die dhr. Van Vught wil dat Turks net zo'n gewone taal in het onderwijs wordt als Frans en Duits..Dat betekend verplicht . Dat zou betekenen dat ik nu op het Atheneum ook Turks zou lezen..
Maar goed..leg maar uit wat ik niet goed lees volgens jou..
Bovendien ben jij degene die totaal geen toegevoegde waarde heeft
__________________
VAK 410->RED&WHITE FIGHTERS
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 22:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
108 Teletekst ma 10 nov

Mavo verplicht Turks toch niet

HILVERSUM De Gerardus Majella Mavo in
Utrecht trekt het plan in om Turks in
de eerste klas verplicht te stellen.Wel
wordt Turks een keuzevak.Uit de drie
vakken Duits,Frans en Turks kiezen de
leerlingen er twee.Engels is verplicht.

Directeur Van Vught zei in Nova dat het
plan om financiële redenen niet door
gaat.Het zou nog in studie zijn op het
moment dat het in de publiciteit kwam.
Vandaag bleek de directeur dat hij de
continuďteit niet kon garanderen.

De directeur ontkent dat de intrekking
van het plan te maken heeft met de 1500
emails,onder meer van Nieuw Rechts,die
bij de Mavo waren binnengekomen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 23:18
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-11-2003 @ 18:22:


of klingon

Hab SoSlI' Quch!

Overigens vind ik dat je als school niet één bepaalde taal verplicht moet stellen. Laat de leerlingen zelf kiezen en dan kan gekeken worden of het uitvoerbaar is.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 08:58
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Uitgeluld schreef op 10-11-2003 @ 22:57:
ok..
mag jij mij uitleggen wat ik verkeerd opvat??Ik zeg toch gewoon mijn mening..
Alleen op het oorspronkelijke bericht ingaan na drie bladen discussie en niet echt constructief...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 09:47
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Snat$bat$ schreef op 10-11-2003 @ 20:34:
hoor wie et zegt pipo
je bakt er nix van, hopeloos kind
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:12
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Uitgeluld schreef op 10-11-2003 @ 22:57:
ok..
mag jij mij uitleggen wat ik verkeerd opvat??Ik zeg toch gewoon mijn mening..
Ik vind het een ongelooflijk idee..Die dhr. Van Vught wil dat Turks net zo'n gewone taal in het onderwijs wordt als Frans en Duits..Dat betekend verplicht . Dat zou betekenen dat ik nu op het Atheneum ook Turks zou lezen..
Maar goed..leg maar uit wat ik niet goed lees volgens jou..
Bovendien ben jij degene die totaal geen toegevoegde waarde heeft
Nee, alleen maar in de 1e klas verplicht en alleen op die school.
Trouwens, wat heb je nou aan Frans?
En hoe kom je er in godsnaam bijdat je nu dan ook turks zou moeten lezen?

Je kan dus idd niet lezen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:14
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Zaina schreef op 10-11-2003 @ 19:29:
Laten we iig hopen dat het bij deze extreem vooruitstrevende school blijft. Overigens ben ik ook voor Nederlands in Turkije
zijn er zat en je kan in TR ook gewoon nederlands leren
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-11-2003 @ 15:09:
Het worden er wel steeds meer, net waren het er nog 200 miljoen.
Turkije heeft 90 miljoen mensen, en in alle voormalige Russische deelrepublieken hebben ze hun eigen talen/dialecten (Oezbeeks, Turkmeens) die totaal verschillen van het Turks. waar haal je dan die 110 resp. 260 miljoen mensen met Turks als moedertaal vandaan? knap hoor
Turkije heeft 70mln mensen, zegt al genoeg dat je er nix vanaf weet.
Oezbeeks, Turkmeens etc etc zijn bijna helemaal t zelfde als Turks, t verschil is minder groot dan die tussen Belgisch NLs en gewoon Nederlands.
O, in China zijn er ook een aantal miljoen mensen die turks spreken, bijna overal wel, maar vooral rond turkije zijn t er erg veel.

Dus lul niet zonder dat je er iets vanaf weet
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:17
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 11-11-2003 @ 00:18:
Hab SoSlI' Quch!

Overigens vind ik dat je als school niet één bepaalde taal verplicht moet stellen. Laat de leerlingen zelf kiezen en dan kan gekeken worden of het uitvoerbaar is.
Engels als verplichte taal vind ik eigenlijk vrij logisch. Misschien omdat ik het gewend ben, maar ik zie er ook wel het nut van in.

Tja, ik vind het onzin. Turks is geen wereldtaal en voor de handel is het amper belangrijk. Dat is echt geen argument. Ook is het geen taal die in de omliggende landen om Nederland heen gesproken wordt; Frans, Duits en Engels worden nog redelijk dicht bij huis gesproken.

Ik had zo graag Spaans willen leren op de middelbare school. Ik kom nooit in Spanje en ik heb er niets aan, maar ik vind het een mooie taal. Bovendien wordt hij op meer plekken ter wereld gesproken dan een taal als Turks. Maar dat kon niet. Het was niet gebruikelijk. En dat terwijl er alleen al in mijn klas vier andere leerlingen zaten die er heel wat voor over hadden om Spaans te leren spreken. Dan zou er genoeg interesse zijn met dan nog de mensen erbij die liever Spaans dan Frans leren. [/rant]

Nederland wordt Nieuw Turkije. Nee, niet echt. Maar mensen uit andere culturen houden zich steeds meer vast aan hun vaderlandse gewoontes en gebruiken. Als iedereen hier dan Turks spreekt helpt dat echt niet aan het integratiebeleid.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:23
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 11-11-2003 @ 11:17:
Engels als verplichte taal vind ik eigenlijk vrij logisch. Misschien omdat ik het gewend ben, maar ik zie er ook wel het nut van in.

Tja, ik vind het onzin. Turks is geen wereldtaal en voor de handel is het amper belangrijk. Dat is echt geen argument. Ook is het geen taal die in de omliggende landen om Nederland heen gesproken wordt; Frans, Duits en Engels worden nog redelijk dicht bij huis gesproken.

Ik had zo graag Spaans willen leren op de middelbare school. Ik kom nooit in Spanje en ik heb er niets aan, maar ik vind het een mooie taal. Bovendien wordt hij op meer plekken ter wereld gesproken dan een taal als Turks. Maar dat kon niet. Het was niet gebruikelijk. En dat terwijl er alleen al in mijn klas vier andere leerlingen zaten die er heel wat voor over hadden om Spaans te leren spreken. Dan zou er genoeg interesse zijn met dan nog de mensen erbij die liever Spaans dan Frans leren. [/rant]

Nederland wordt Nieuw Turkije. Nee, niet echt. Maar mensen uit andere culturen houden zich steeds meer vast aan hun vaderlandse gewoontes en gebruiken. Als iedereen hier dan Turks spreekt helpt dat echt niet aan het integratiebeleid.
Ja idd, ik ben ook tegen verplichting, maar er zijn veel mensen op deze aardbol die Turks spreken hoor...maar Spaans zou me dan logischer lijken en Frans mogen ze er uit gooien, die taal leren heeft zowat ook geen nut meer.


Ehm, t is een AUTOCHTOON die met dit idee komt hoor, hoe kom jij dna in godsnaam aan dat dat mensen uiut andere culturen zich steeds meer aan hun vaderlandse gewoontes houden? Zelfs de turken hier op t forum zijn TEGEN verplichting.
(Bovendien, hoe zou t toch komen dat allochtonen zich emer gaan terugtrekken, misschien omdat autochtonen misschien steeds minder voor ze open staan? En met Balkenende wordt de integratie nog veel beter hoor )
Wie zegt dat iedereen dan Turks gaat spreken? T gaat maar om een paar honderd man en in 1 jaar leer je echt geen Turks spreken hoor, hoogstens beetje lezen ofzo...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:30
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-11-2003 @ 11:23:
Ehm, t is een AUTOCHTOON die met dit idee komt hoor, hoe kom jij dna in godsnaam aan dat dat mensen uiut andere culturen zich steeds meer aan hun vaderlandse gewoontes houden? Zelfs de turken hier op t forum zijn TEGEN verplichting.
(Bovendien, hoe zou t toch komen dat allochtonen zich emer gaan terugtrekken, misschien omdat autochtonen misschien steeds minder voor ze open staan? En met Balkenende wordt de integratie nog veel beter hoor )
Wie zegt dat iedereen dan Turks gaat spreken? T gaat maar om een paar honderd man en in 1 jaar leer je echt geen Turks spreken hoor, hoogstens beetje lezen ofzo...
Ach nee, natuurlijk gaat niet iedereen Turks spreken. Dat overdrijf ik ook maar. Maar geef toe: als je in een winkel in je eigen taal geholpen kunt worden is dat geen stimulans om eens goed Nederlands te leren. Ik hoor zat gebroken Nederlands op straat en ik vraag me af of die mensen die dat spreken wel genoeg geoefend hebben met Nederlands. Ik denk dat er bij hen thuis vaak gewoon nog Turks gesproken wordt; iets dat je niet altijd tegen kunt gaan, maar het is natuurlijk geen goede zaak als mensen zich daardoor in het Nederlands niet kunnen redden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:40
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Rambo schreef op 10-11-2003 @ 22:04:
je kunt ook nederlands leren in turkije
Citaat:

zijn er zat en je kan in TR ook gewoon nederlands leren


Maar het is daar niet verplicht neem ik aan. Zowel zou dat ook belachelijk zijn
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:40
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 11-11-2003 @ 11:30:
Ach nee, natuurlijk gaat niet iedereen Turks spreken. Dat overdrijf ik ook maar. Maar geef toe: als je in een winkel in je eigen taal geholpen kunt worden is dat geen stimulans om eens goed Nederlands te leren. Ik hoor zat gebroken Nederlands op straat en ik vraag me af of die mensen die dat spreken wel genoeg geoefend hebben met Nederlands. Ik denk dat er bij hen thuis vaak gewoon nog Turks gesproken wordt; iets dat je niet altijd tegen kunt gaan, maar het is natuurlijk geen goede zaak als mensen zich daardoor in het Nederlands niet kunnen redden.
in een turkse winkel in je eigen taal geholpen worden..wat is daar mis mee? want waarschijnlijk kan de klant niet zo goed nederlands en dat verbeter niet door 1 minuut te doen om uit te leggen wat je wilt.
Door een winkel leer je geen NLs hoor.
Er zijn trouwens ook zat nederlanders die niet eens normaal nederlands kunnen..
Natuurlijk worden er bij ouderen die niet goed NLs kunnen(omdat de NLse regering dat nooit belangrijk heeft gevonden en t nooit is aangeboden) thuis overwegend in de eigen taal gesproken, zodat t kind t NLs niet verkeerd leert.
Dat er mensen zijn, en dat zijn vooral de ouderen, die zich niet zo goed in t NLs kunnen redden is gewoon waar, maar de schuldige is de NLse regering, maar ook de nederlanders zelf die t niet boeiend vonden of men toen NLs leerde, als ze maar t vuile werk deden.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:41
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Zaina schreef op 11-11-2003 @ 11:40:


Maar het is daar niet verplicht neem ik aan. Zowel zou dat ook belachelijk zijn [/B]
Je hebt in Turkije scholen waar overwegend NLs op zitten, die krijgen wél verplicht NLs.
Aan de andere kant, er zijn natuurlijk niet zo veel NLs in Turkije als turken in NL, dus die vergelijking kan je eigenlijk ook niet maken
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:00
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 11-11-2003 @ 11:30:
tekst
En als Turken nu eens beter Nederlands zouden kunnen leren als ze het Turks beter beheersen?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:01
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 11-11-2003 @ 12:00:
En als Turken nu eens beter Nederlands zouden kunnen leren als ze het Turks beter beheersen?
ja, dat argument is ook al tig keer genoemd, maar ZE zullen t wel over 10 jaar ofzo merken als allochtonen nog slechter t nederlands zullen beheersen
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:02
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-11-2003 @ 11:40:
in een turkse winkel in je eigen taal geholpen worden..wat is daar mis mee? want waarschijnlijk kan de klant niet zo goed nederlands en dat verbeter niet door 1 minuut te doen om uit te leggen wat je wilt.
Door een winkel leer je geen NLs hoor.
De winkel gebruikte ik als voorbeeld. Natuurlijk leer je geen Nederlands door één keer wat gebroken Nederlands te stamelen. Maar wel door te oefenen. Het is triest gesteld met de samenleving als mensen nog niet eens een brood kunnen bestellen bij de bakker in de taal van het land waar ze in wonen. Ik heb het niet over winkels, ik heb het over de hele maatschappij.
Ja, natuurlijk is het een fout van de regering. Maar wat kan de regering nu doen? Op dit moment wordt er zat gedaan, wat er in het verleden gemist is aan integratie valt niet terug te halen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:05
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-11-2003 @ 12:01:
ja, dat argument is ook al tig keer genoemd, maar ZE zullen t wel over 10 jaar ofzo merken als allochtonen nog slechter t nederlands zullen beheersen
Ik heb het niet over leren spreken. Grammatica, leren wat het verschil is tussen een bijvoeglijk naamwoord en een bijwoord, leren wat de indirecte rede is. Taal is zo complex, het gedeelte dat je actief beheerst is erg klein. Beter inzicht in grammatica is onontbeerlijk voor niveauverhoging. Bij veel allochtonen zie je dat ze zich wel kunnen redden, maar alleen op een laag taalniveau, das toch jammer?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:11
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 11-11-2003 @ 12:05:
Ik heb het niet over leren spreken. Grammatica, leren wat het verschil is tussen een bijvoeglijk naamwoord en een bijwoord, leren wat de indirecte rede is. Taal is zo complex, het gedeelte dat je actief beheerst is erg klein. Beter inzicht in grammatica is onontbeerlijk voor niveauverhoging. Bij veel allochtonen zie je dat ze zich wel kunnen redden, maar alleen op een laag taalniveau, das toch jammer?
Ja natuurlijk, maar t heeft ook invloed op t spreken. Op alles, daarom is het jammer dat t straks niet meer kan.

Ja, maaj wat kan je daar in je eenje aan doen? Die lessen moeten je wel aangeboden worden door de overheid.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:13
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 11-11-2003 @ 12:02:
De winkel gebruikte ik als voorbeeld. Natuurlijk leer je geen Nederlands door één keer wat gebroken Nederlands te stamelen. Maar wel door te oefenen. Het is triest gesteld met de samenleving als mensen nog niet eens een brood kunnen bestellen bij de bakker in de taal van het land waar ze in wonen. Ik heb het niet over winkels, ik heb het over de hele maatschappij.
Ja, natuurlijk is het een fout van de regering. Maar wat kan de regering nu doen? Op dit moment wordt er zat gedaan, wat er in het verleden gemist is aan integratie valt niet terug te halen.
Klopt, das geen goede zaak, maar die ouderen zouden t liefst ook redelijk nederlands willen spreken, maar dat hebben ze nou eenmaal nooit geleerd.

Nee, dus moet je de ouderen maar met rust laten, ipv er geld ana uit te geven oznder dat je er wat voor terugkrijgt, maar juist naar de toekomst(jeugd) kijken en dáárin investeren en NIET bezuinigen, wat nu gebeurt. De regering doet er helemaal geen ene fuck aan, t lijkt alleen maar zo, maar effectief? no way
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:19
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 11-11-2003 @ 12:05:
Ik heb het niet over leren spreken. Grammatica, leren wat het verschil is tussen een bijvoeglijk naamwoord en een bijwoord, leren wat de indirecte rede is. Taal is zo complex, het gedeelte dat je actief beheerst is erg klein. Beter inzicht in grammatica is onontbeerlijk voor niveauverhoging. Bij veel allochtonen zie je dat ze zich wel kunnen redden, maar alleen op een laag taalniveau, das toch jammer?
Dat is wel jammer voor hen, maar ik denk dat het geen specifieke problemen oplevert. Veel allochtonen zijn nl. laag opgeleid, waardoor ze toch in de lagere banen terecht komen, waar die taalbeheersing helemaal niet zo noodzakelijk is. En als allochtonen wel in hogere posities willen komen, zullen ze er uit eigen beweging wel iets aan doen om hun taalniveau op te krikken.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:55
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Het grappige van dit topic is, dat er mensen schreeuwen dat turken eens nederlands moeten leren, terwijl ze zelf de fijne kneepjes van de nederlandse taal niet kennen zal ik maar zeggen.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 12:11
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 11-11-2003 @ 12:19:
Dat is wel jammer voor hen, maar ik denk dat het geen specifieke problemen oplevert. Veel allochtonen zijn nl. laag opgeleid, waardoor ze toch in de lagere banen terecht komen, waar die taalbeheersing helemaal niet zo noodzakelijk is. En als allochtonen wel in hogere posities willen komen, zullen ze er uit eigen beweging wel iets aan doen om hun taalniveau op te krikken.
Ja, en dan maar zeuren dat allochtonen laaag opgeleid zijn, niet goed nls kunnen etc

De overheid moet mogelijkheden creeren om allochtonen een hogere opleiding te laten volgen, is goed voor t land, t is gewoon de taak vd overheid en niet, zoals ze nu doen, t juist tegenwerken door alweer te bezuinigen op t onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 12:20
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-11-2003 @ 12:11:
Ja, maaj wat kan je daar in je eenje aan doen? Die lessen moeten je wel aangeboden worden door de overheid.
De overheid bood het ook aan, de overheid in de vorm van een school (semi-overheidsinstelling). Maarja, dan zijn politici er als de pinken bij om Jan in de straat met de korte achternaam niet voor de onderbuik te stoten en blazen de boel af. Politici zouden eens meer moeite moeten doen dingen uit te leggen in plaats van windhaantje te spelen :/
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 11-11-2003 @ 11:16:
Turkije heeft 70mln mensen, zegt al genoeg dat je er nix vanaf weet.

klopt, de officiele cijfers zeggen zelfs 63 miljoen. er zijn er ook zo'n 10 miljoen Europa ingetrokken


Oezbeeks, Turkmeens etc etc zijn bijna helemaal t zelfde als Turks, t verschil is minder groot dan die tussen Belgisch NLs en gewoon Nederlands.
O, in China zijn er ook een aantal miljoen mensen die turks spreken, bijna overal wel, maar vooral rond turkije zijn t er erg veel.

Dus lul niet zonder dat je er iets vanaf weet
ik informeer meestal voordat ik wat ga babbelen, let op

Oezbekistan
Spoken living languages ARABIC, UZBEKI SPOKEN [AUZ] 700 members of the ethnic group or speakers. Uzbekistan, Bukhara Province; middle and lower Zerafshan Valley in Samarkand Province, and a few in Katta-Kurgan town. They mainly live in small villages. Alternate names: JUGARI, KASHKADARYA ARABIC, UZBEKI ARABIC, CENTRAL ASIAN ARABIC. Classification: Afro-Asiatic, Semitic, Central, South, Arabic.
More information.

BUKHARIC [BHH] 10,000 in Uzbekistan (1995). Various parts of Uzbekistan. The cultural center is Bokhara (Buchara). Alternate names: BUKHARAN, JUDEO-TAJIK, BOKHARIC, BUKHARIN, BOKHARIAN. Classification: Indo-European, Indo-Iranian, Iranian, Western, Southwestern, Persian.
More information.

CRIMEAN TURKISH [CRH] 189,000 in Uzbekistan (1993). Population total all countries 460,000 or more. Alternate names: CRIMEAN TATAR. Dialects: NORTHERN CRIMEAN (CRIMEAN NOGAI, STEPPE CRIMEAN), CENTRAL CRIMEAN, SOUTHERN CRIMEAN. Classification: Altaic, Turkic, Southern.
More information.

JUDEO-CRIMEAN TATAR [JCT] Uzbekistan (most), Georgia, Kazakhstan. Also spoken in Georgia, Kazakhstan. Alternate names: JUDEO-CRIMEAN TURKISH, KRIMCHAK. Classification: Altaic, Turkic, Western, Ponto-Caspian. Nearly extinct.
More information.

KARAKALPAK [KAC] 407,000 mother tongue speakers (96%) out of an ethnic population of 424,000 in the former USSR (1993 UBS). Population total all countries 409,000. Alternate names: KARAKLOBUK, TCHORNY, KLOBOUKI. Dialects: NORTHEASTERN KARAKALPAK, SOUTHEASTERN KARAKALPAK. Classification: Altaic, Turkic, Western, Aralo-Caspian.
More information.

TURKISH [TRK] 197,000 estimate in Uzbekistan, Tajikistan, Kazakhstan, and Kyrghyzstan (based on 1979 census, not counting 56,000 'Turks of Fergana', who speak an Uzbek dialect). Alternate names: OSMANLI. Dialects: DANUBIAN, ESKISEHIR, RAZGRAD, DINLER, RUMELIAN, KARAMANLI, EDIRNE, GAZIANTEP, URFA. Classification: Altaic, Turkic, Southern, Turkish.
More information.

UZBEK, NORTHERN [UZB] 16,539,000 in Uzbekistan (1995 UN). Population total all countries 18,466,000. Alternate names: ÖZBEK. Dialects: KARLUK (QARLUG), KIPCHAK (KYPCHAK), OGHUZ. Classification: Altaic, Turkic, Eastern.
More information.


Georgië


Spoken living languages ABKHAZ [ABK] 101,000 in Georgia (1993), 94% speak it as mother tongue. Population total all countries 105,000 (1993 UBS). Alternate names: ABXAZO. Dialects: BZYB, ABZHUI, SAMURZAKAN. Classification: North Caucasian, Northwest, Abkhaz-Abazin.
More information.

ASSYRIAN NEO-ARAMAIC [AII] 3,000 in Georgia (1999) out of an ethnic population of 14,000. Erevan and scattered throughout Transcaucasia. Alternate names: AISORSKI. Classification: Afro-Asiatic, Semitic, Central, Aramaic, Eastern, Central, Northeastern.
More information.

BATS [BBL] 2,500 to 3,000 (1975 SIL). Georgia, spoken by about half the inhabitants of Zemo-Alvani. Alternate names: BATSI, BATSAW, TSOVA-TUSH, TUSH, BATSBI, BAC, BATSBIITSY. Classification: North Caucasian, North Central, Batsi.
More information.

BOHTAN NEO-ARAMAIC [BHN] 1,000 in Georgia (1999 Samuel Ethan Fox). Population total both countries 1,000. Classification: Afro-Asiatic, Semitic, Central, Aramaic, Eastern, Central, Northeastern.
More information.

GEORGIAN [GEO] 3,901,380 speakers (98%), out of 3,981,000 in the ethnic group in Georgia (1993 UBS). Population total all countries 4,103,000. Alternate names: KARTULI, GRUZINSKI. Dialects: IMERETIAN, RACHA-LEXCHXUM (LECHKHUM), GURIAN, ADZHAR (ACHARIAN), IMERXEV KARTLIAN, KAXETIAN (KAKHETIAN), INGILO, TUSH, XEVSUR (KHEYSUR), MOXEV (MOKHEV), PSHAV, MTIUL, FEREJDAN, MESKHUR-JAVAKHURI. Classification: South Caucasian, Georgian.
More information.

JUDEO-GEORGIAN [JGE] 20,000 in Georgia (1995). Some have gone elsewhere in the former USSR and to other countries. Classification: South Caucasian, Georgian.
More information.

LAZ [LZZ] 2,000 in Georgia (1982 estimate). Adjar, Georgia, a couple of villages. Alternate names: LAZE, CHAN, CHANZAN, ZAN, CHANURI. Dialects: XOPA (HOPA), CHXALA (CKHALA), VICE-ARXAVA (VITAL-ARKHAVA), ATINA, SAMURZAKAN-ZUGDIDI, SENAKI. Classification: South Caucasian, Zan.
More information.

MINGRELIAN [XMF] 500,000 (1989 B.G. Hewitt). Lowland west Georgia. Alternate names: MARGALURI, MEGREL, MEGRULI. Classification: South Caucasian, Zan.
More information.

OSETIN [OSE] 164,000 in Georgia (1993 Johnstone). Population total all countries 593,000. Alternate names: OSSETE. Dialects: DIGOR, TAGAUR, KURTAT, ALLAGIR, TUAL, IRON. Classification: Indo-European, Indo-Iranian, Iranian, Eastern, Northeastern.
More information.

SVAN [SVA] 35,000 (1975). Alternate names: LUSHNU, SVANURI. Dialects: UPPER BAL, LOWER BAL, LASHX, LENTEX. Classification: South Caucasian, Svan.
More information.

URUM [UUM] Most in Georgia (1985 B. Podolsky). Caucasus. In recent years there has been emigration of Urum speakers from Georgia to Greece. Also spoken in Greece, Ukraine. Classification: Altaic, Turkic.
More information.


http://www.ethnologue.com/



Allemaal verschillende talen, die weliswaar aan elkaar verwant zijn, maar vergelijkbaar aan het verwantschap tussen Nederlands en Duits.
Dus het nut van Turks blijft beperkt to die 63 miljoen in Turkije en die 10 in Europa.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:07
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 11-11-2003 @ 14:48:
Dus het nut van Turks blijft beperkt to die 63 miljoen in Turkije en die 10 in Europa.
Nee, je hebt slechts een argument onderuitgehaald dat al onderuitgehaald was.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:15
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 11-11-2003 @ 14:48:
*oud verhaal*
Hier is al een reactie op geweest, kom met wat nieuws.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:31
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 11-11-2003 @ 12:00:
En als Turken nu eens beter Nederlands zouden kunnen leren als ze het Turks beter beheersen?
turks is kwa grammatica heel anders!!

veel turken kunnen wel nederlands, maar het probleem is ze vertalen het van uit hun eigen taal, en dat heb ik ook al eerder hier op het forum gezegt, neem bv : waar is de telefoon, als je het letterlijk van uit turks vertaalt, zeg je: telefoon waar/ waar telefoon
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:33
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
Snat$bat$ schreef op 10-11-2003 @ 20:34:
hoor wie et zegt pipo
waar slaat dat op??? kun je dat effe uitleggen?
__________________
I am who I am, you just can't change me
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 11-11-2003 @ 15:15:
Hier is al een reactie op geweest, kom met wat nieuws.
Citaat:
tacidvs schreef op 11-11-2003 @ 15:07:
Nee, je hebt slechts een argument onderuitgehaald dat al onderuitgehaald was.

dacht het niet heren


Citaat:
Atje85 schreef op 11-11-2003 @ 11:16:
Oezbeeks, Turkmeens etc etc zijn bijna helemaal t zelfde als Turks, t verschil is minder groot dan die tussen Belgisch NLs en gewoon Nederlands.
Citaat:
Rambo schreef op 10-11-2003 @ 21:57:
NIET DUS. t is bijna exact t zelfde
maar inderdaad, nu wel
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:36
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 11-11-2003 @ 15:31:
turks is kwa grammatica heel anders!!
Heb ik ooit anders beweerd? Punt is, dat ze beide grammatica's moeten kennen. Als je de Turkse goed beheerst is de Nederlandse makkelijker te leren en in te vullen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:38
Verwijderd
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 11-11-2003 @ 15:31:
turks is kwa grammatica heel anders!!

veel turken kunnen wel nederlands, maar het probleem is ze vertalen het van uit hun eigen taal, en dat heb ik ook al eerder hier op het forum gezegt, neem bv : waar is de telefoon, als je het letterlijk van uit turks vertaalt, zeg je: telefoon waar/ waar telefoon
Dit zei Neerlands enige hoogleraar Turks gister ook (op radio 1), dat de zinsbouw en grammatica in de verste verte niet op het Nederlands lijken (het Romeinse alfabet werd ook pas in 1928 ingevoerd door Ataturk)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap turks als een verplicht vak op school
Ananasz
3 10-11-2003 19:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.