Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2005, 18:31
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Stel, jij bent superziek en je gaat binnenkort dood als je geen orgaan (hart of niet, pick) krijgt en er zijn geen menselijke donoren aanwezig om je 'uit de brand te helpen', maar wel varkentjes. Accepteer je hun organen dan?

N.a.v een artikel waarin een studie geciteerd wordt uit 1997 waarin staat dat 48% van een groep van 113 ernstig zieke nierpatienten geen dierlijk orgaan zouden willen accepteren. (en dus in feite liever dood gaan) (en 48% zag brood in het fokken van transgene dieren) Ik vond dat wel erg cru namelijk.
Als iemand trouwens enig idee heeft waarom er zoveel mensen toen, ziek en al zeggen geen dierlijke nier te accepteren post het aub.
Ik kan wel wat redenen bedenken:
1. Het is zielig voor de donordiertjes (lijkt me niet de doorslaggevende reden als je doodziek bent aangezien je neem-ik-aan toch liever beter wordt of langer leeft afhankelijk van de mogelijkheden dan dat er een varken voor je doodgaat.)
2. Religieuze redenen: Ik genees misschien wel als ik genoeg bid/ Ik zal niet genezen zonder orgaan maar God wilt dat we niet in elkaars lichaam gaan rommelen, e.d
3. Bang voor eventuele complicaties, afstotingsreacties, niet goed werkende functies e.d
4. Smerig/eng idee (lijkt me ook niet dé reden om dan maar liever dood te gaan, valt aan te wennen)
5. Heeft weinig/geen zin, want verlengt leven maar kort of gaat kwalitatief nog meer achteruit ook al leef ik langer (dat weet ik dus niet want ik weet niet wat de patienten verteld is)

Ik vraag me dan ook af of die getallen enige waarde hebben als je niet weet wat de hypothetische case is die de patienten voorgehouden werd: ik mag bijvoorbeeld aannemen dat een patient waarschijnlijk minder snel op een xenotransplantatie zit te wachten als deze het leven hoogstens een maand verlengt dan als je er jaren langer mee kan leven, of kwalitatief veel beter.
Ik vraag me ook af of die getallen enige waarde hebben als je niet weet wat naast die case de redenen zijn om nee te zeggen voor die mensen. Nu is het maar gissen of het om 1-2-3-4-5 of een andere nog niet genoemde reden gaat. Maakt nogal een verschil, lijkt me.
+ had ook even vergeleken hoeveel procent wel een MENSELIJK orgaan zouden accepteren...dan hadden we geweten in hoeverre het ligt aan het feit dat het een dierlijk orgaan is of niet.
Wat denken jullie daarvan?

Als iemand trouwens dat onderzoek kan vinden, mail/post het alsjeblieft want ik kan het niet vinden en ik wil heel graag de achtergrond ervan weten.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."

Laatst gewijzigd op 30-09-2005 om 20:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2005, 19:15
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
ik zou het wel doen, het heeft alleen nut voor even.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 19:54
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
een geniaal man zei ooit eens: waarom ook eigenlijk niet
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 22:26
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Ja tuurlijk, als dat mijn leven kan redden moet ik die kans grijpen he.
Het is misschien een gek idee maar een hart is een hart, er zitten geen karaktertrekken of weet ik het in dus wat maakt het uit?
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 23:11
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Als het mijn leven kan redden/noemenswaardig rekken, dan interesseert het me echt geen flikker als er nog een varken sterft.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 23:52
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
als ik anders de pijp uit ga boeit het me echt niet wat ze in me stoppen als ik daardoor blijf leven
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 00:00
Verwijderd
Uhm ja op zich wel maar het is nog ronduit onveilig.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 07:37
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik ben op dit moment tegen xenostransplantatie.
- Ik vind het niet ethisch verantwoord om dieren te doden uit eigenbelang.
- Verbeterd een xenotransplantatie de kwaliteit van het leven van de ontvanger zodanig dat je er een dier voor
wilt doden?
- Zitten er niet teveel risico’s aan xenotransplantatie?
- Zijn er geen risico’s die zich pas op lange termijn openbaren?
- Moeten we wel zo ver gaan om mensenlevens te redden?
- Verbeterd een xenotransplantatie de kwaliteit van het leven van de ontvanger zodanig dat er zoveel geld in kan worden gestopt?
- Moet er niet meer onderzoek gedaan worden naar preventie dan naar oplossingen?
- Is het wel mogelijk om mensen te dwingen hun leven lang in het teken van de transplantatie te stellen door beperkingen als veilige seks, geen kinderen en grondige medische controles?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 07:38
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 30-09-2005 @ 23:26 :
Ja tuurlijk, als dat mijn leven kan redden moet ik die kans grijpen he.
Het is misschien een gek idee maar een hart is een hart, er zitten geen karaktertrekken of weet ik het in dus wat maakt het uit?
Je mag dan bijvoorbeeld geen kinderen meer krijgen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 09:08
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 01-10-2005 @ 08:38 :
Je mag dan bijvoorbeeld geen kinderen meer krijgen.
Man én vrouw?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 11:24
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 01-10-2005 @ 10:08 :
Man én vrouw?
Je moet je levenlang veilige seks hebben. Ofwel; de man zou de vrouw niet kunnen/ mogen bevruchten. Voor vrouwen geldt een zelfde soort verhaal.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 11:36
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 01-10-2005 @ 08:38 :
Je mag dan bijvoorbeeld geen kinderen meer krijgen.
Hoezo niet?

geen kinderen > dood
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 11:50
XQseMe2
Avatar van XQseMe2
XQseMe2 is offline
ik weet wel het verhaal die een hart van een aap had gekregen (wrom weet ik niet meer, maar zo was het gegaan iig) en voorheen ging hij altijd over zn nek bij de gedachte van een banaan alleen al en na de hart operatie was hij er ineens verzót op!

wel toevallig he...
*en nee, geen fabeltje. me moeder heeft die man gekend*
__________________
Alles is irrelevant. Het is maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 11:58
Verwijderd
Citaat:
XQseMe2 schreef op 01-10-2005 @ 12:50 :
ik weet wel het verhaal die een hart van een aap had gekregen (wrom weet ik niet meer, maar zo was het gegaan iig) en voorheen ging hij altijd over zn nek bij de gedachte van een banaan alleen al en na de hart operatie was hij er ineens verzót op!

wel toevallig he...
*en nee, geen fabeltje. me moeder heeft die man gekend*
Bullshit.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 13:20
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Dat is zulke gigantische nonsens over dat apenhart
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 18:29
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Ik ben er nog niet eens uit of ik een menselijk donorhart zou aannemen, laat staan een varkenshart
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 19:31
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 01-10-2005 @ 12:24 :
Je moet je levenlang veilige seks hebben. Ofwel; de man zou de vrouw niet kunnen/ mogen bevruchten. Voor vrouwen geldt een zelfde soort verhaal.
Oja, op die manier. Maar weet je ook waarom?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 07:52
Verwijderd
als ik er goed op kan leven, en ik kan gewoon mijn drankje blijven drinken, en mijn ding doen, waarom dan niet met een varkens onderdeel in mijn bast?

Als mijn leven erna te beperkt wordt, dat ik niks van mijn eigen leven overhou, mogen ze dat varkens onderdeel in mijn laatste gehaktbal verwerken....

De motivatie van ethiek om een dier niet te laten sterven om een mens langer te laten leven, is natuurlijk volslagen ruk. En mensen leven is iets belangrijker dan dat van een varken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-10-2005, 15:47
Verwijderd
Het lijkt me echt een heel smerig idee.

Maar toch als je echt wilt leven is het misschien wel een optie.
Brr.

En ehh wel vlees eten zonder schuldgevoel maar het ineens erg vinden als een varken voor je moet sterven? Lekker hypocriet.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 16:28
Verwijderd
Als je kijkt naar de de ethische kant, de vraag of het aan de mens is om dieren te doden voor het redden van mensen in dit geval, een volmondig ja. Een varkensleven is minder waard dan een mensenleven naar mijn idee. Als je kijkt naar de medische kant dan zou ik de beslissing laten afhangen van de leeftijd waarop ik die transplantatie nodig heb, de kansen op afstoting naderhand, de zwaarte van de operatie en de kansen dat je niet meer bijkomt, de kwaliteit van leven daarna, et cetera. Een puur feitelijke afweging dus.

Ik heb in elk geval geen bezwaar tegen het idee dat ik een varkensonderdeel in me heb.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 01-10-2005 @ 00:52 :
als ik anders de pijp uit ga boeit het me echt niet wat ze in me stoppen als ik daardoor blijf leven
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 20:18
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
why not?
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 20:31
Mariekje*
Mariekje* is offline
Och, als het me anders mijn leven kost, kan het me nog maar weinig schelen wat ze in me douwen. Liever geen dierlijke organen, mja over een stukje vlees van een kalfje maken de meeste mensen zich ook niet druk..
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 22:08
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-10-2005 @ 17:28 :
Als je kijkt naar de de ethische kant, de vraag of het aan de mens is om dieren te doden voor het redden van mensen in dit geval, een volmondig ja. Een varkensleven is minder waard dan een mensenleven naar mijn idee. Als je kijkt naar de medische kant dan zou ik de beslissing laten afhangen van de leeftijd waarop ik die transplantatie nodig heb, de kansen op afstoting naderhand, de zwaarte van de operatie en de kansen dat je niet meer bijkomt, de kwaliteit van leven daarna, et cetera. Een puur feitelijke afweging dus.

Ik heb in elk geval geen bezwaar tegen het idee dat ik een varkensonderdeel in me heb.
maarja ik denk dat er weinig mensen etisch bezwaar hebben tegen dieren doden, ik bedoel zoveel vegetariers zijn er neit
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 23:02
Verwijderd
nope, ik heb een stel organen gekregen en als die er mee ophouden ga ik dood
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2005, 09:17
RedQueen
Avatar van RedQueen
RedQueen is offline
Ik vind het in ieder geval niet zielig voor die diertjes, vlees eet je toch ook om te overleven? Wel zou ik het een raar idee vinden om een varkenshart te krijgen, maar goed, de artsen doen het niet als de risico's te groot zijn en het hart zal vast wel schoon zijn en zo. Dus ja als laatste redmiddel zou ik het eventueel wel willen, maar dan moet ik wel zeker weten dat mijn leven er kwalitatief niet heel erg op achteruit gaat.
__________________
Scars remind me that the past is real
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 02-10-2005 @ 23:08 :
maarja ik denk dat er weinig mensen etisch bezwaar hebben tegen dieren doden, ik bedoel zoveel vegetariers zijn er neit
Als ze er zijn, verzamelen ze zich wel op dit soort fora - ik heb al genoeg mensen gezien die beweren dat een mens 'nooit' dieren mag doden.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik denk dat ik er toch moeite mee zou hebben. Maar liever een dierlijk orgaan dan een langzame, pijnlijke dood sterven.
En tja, of een leven van een varken nu zo veel minder waard is dan een leven van een mens valt niet echt objectief te beoordelen denk ik. Maar ik hecht meer waarde aan mijn eigen leven dan dat van een dier.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 03-10-2005 @ 13:44 :
En tja, of een leven van een varken nu zo veel minder waard is dan een leven van een mens valt niet echt objectief te beoordelen denk ik. Maar ik hecht meer waarde aan mijn eigen leven dan dat van een dier.
Waarde van leven valt natuurlijk naar zijn aard niet anders de beoordelen dan uiterst subjectief en arbitrair. Daarom kan eenieder die keuze ook alleen voor zichzelf maken.

Maar zoals je zegt, als het gaat om mijn leven, dan offer ik graag een varken op
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 14:24
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik kan me nog niet eens inbeelden dat zoiets werkt, zeker niet als je kijkt op het niveau van orgaantransplantatie. Een varkenshart of - stel je voor - een koeienhart past volgens mij helemaal niet in mijn lichaam. En het moet ook met ons bloed overweg kunnen. Ik kan me niet onmiddellijk inbeelden dat andere dieren ook ABO-bloed hebben, of zo.

En als het dan al passend gemaakt kan worden, lijkt het me dat ons lichaam dat vreemde orgaan nog veel gemakkelijker afstoot dan een ander menselijk orgaan.

Op die manier zit je met zodanige anti-afstoot-medicatie dat het sop de kool niet meer waard is.

Verder lijkt het me ook nogal onbetaalbaar.

(P.S. zoeken via google op Xenotransplantation en je komt uitgebreide literatuurlijsten tegen)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 15:30
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 01-10-2005 @ 00:52 :
als ik anders de pijp uit ga boeit het me echt niet wat ze in me stoppen als ik daardoor blijf leven
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 19:51
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Maar het verschil met die varkensorganen is wel dat mensen niet doodgaan om donor te zijn voor andere mensen, en varkens zouden dus wel doodgaan om ons organen te verschaffen.

Ik zou het misschien niet prettig vinden, maar zolang ik ook vlees eet moet ik niet zeuren over dierlijke organen. Al was het volgens mij maar een tijdelijke oplossing?

Trouwens, ik zie moslims echt niet rondlopen met een varkenshart, of hindoestanen met een koeienhart in hun lichaam. Dan krijg je weer dat soort kwesties.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 20:12
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Het zou mij echt niet uitmaken. Ze mogen mijn hart ook best in een varken plaatsen
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 20:13
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Lyne schreef op 03-10-2005 @ 20:51 :

Trouwens, ik zie moslims echt niet rondlopen met een varkenshart, of hindoestanen met een koeienhart in hun lichaam. Dan krijg je weer dat soort kwesties.
Alsof die zo'n operatie zouden kunnen betalen
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Broeder schreef op 03-10-2005 @ 21:13 :
Alsof die zo'n operatie zouden kunnen betalen
De meeste oliesjeiks zijn ook moslim hoor
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 08:08
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 03-10-2005 @ 15:24 :
Ik kan me nog niet eens inbeelden dat zoiets werkt, zeker niet als je kijkt op het niveau van orgaantransplantatie. Een varkenshart of - stel je voor - een koeienhart past volgens mij helemaal niet in mijn lichaam. En het moet ook met ons bloed overweg kunnen. Ik kan me niet onmiddellijk inbeelden dat andere dieren ook ABO-bloed hebben, of zo.

En als het dan al passend gemaakt kan worden, lijkt het me dat ons lichaam dat vreemde orgaan nog veel gemakkelijker afstoot dan een ander menselijk orgaan.

Op die manier zit je met zodanige anti-afstoot-medicatie dat het sop de kool niet meer waard is.

Verder lijkt het me ook nogal onbetaalbaar.

(P.S. zoeken via google op Xenotransplantation en je komt uitgebreide literatuurlijsten tegen)
Het past en ze proppen je vol met cyclosporine ofzo wat ervoor zorgt dat de T-celletjes niet actief worden en je lijf het dus niet/minder gaat afstoten.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-10-2005, 11:57
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Wat mijn beslissing zou zijn zou alleen afhangen van de vragen die ik anders ook zo stellen; over de kwaliteit van leven die er na de operatie nog is, hoe lang ik nog te leven zou hebben, en hoe groot de kans is dat ik de pijp uitga tijdens de operatie afwegen tegenover de tijd die ik nog te leven zou hebben als ik de operatie niet zou ondergaan. De standaardvragen dus.

Het is misschien een vaag idee een varkenshart in je lichaam te hebben, maar op dat moment heb je geen keuze.

(en dat over vegetariers vind ik btw nergens op slaan. Ik eet ook geen vlees omdat ik het onnodig doden van dieren - voor je eigen plezier; omdat je dat nou zo graag wilt eten - onzin vind. Ik heb geen vlees nodig, dus eet ik het niet. Zo'n hart heb je dan dus wel nodig, dus is dit iets compleet anders.)
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 15:08
Verwijderd
Ik zou het niet accepteren. Het varken wordt er voor gedood. Waarom zou een varken minder recht op leven hebben dan een mens? Dat snap ik dus echt niet.

Of ik een mensenhart wel zou accepteren weet ik niet. Aan de ene kant is zo iemand al dood, maar aan de andere kant... Als de natuur liever heeft dat ik dood ga.. Nee, dit is onzin, ik heb me ook laten opereren voor mijn blinde-darm. Goed, dat zou ik dus wel doen. Maar toch, de wereld is al zo overbevolkt...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 18:53
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 08-10-2005 @ 16:08 :
Ik zou het niet accepteren. Het varken wordt er voor gedood. Waarom zou een varken minder recht op leven hebben dan een mens? Dat snap ik dus echt niet.
Ik denk dat het nou eenmaal zo is dat iedereen - al is het maar vanuit een simpel instinct om te willen overleven - zichzelf boven anderen stelt. (en in dit geval is het wel erg makkelijk omdat een varken niets kan zeggen of doen om het tegen te houden; minder schuldgevoel)

Als je jezelf niet boven andere diersoorten stelt en dus vind dat ieder wezen op deze aardkloot evenveel recht heeft op leven, vraag ik me af of jij dan bijvoorbeeld nooit eens een mug dood mept omdat je je daaraan irriteert? Volgens mij doet iedereen dat wel eens, terwijl dat in verhouding een totaal nutteloze dood is in vergelijking met het doden van een dier om zelf te overleven.

En idd dan gaat het verhaal over vegetarisch moeten zijn wel weer op. Ben jij vegetarisch toevallig, als ik vragen mag?
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 21:33
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Nee dat zou ik niet accepteren, ik heb het recht niet een gezond dier te doden om mezelf van de dood te 'redden'. Ik ga toch dood en ik ben al ziek, dan ga ik niet een varken dood maken om 10 jaar langer te leven .
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 22:29
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Ik heb liever een varkenshart dan een mensenhart.

Ethische bezwaren kleven er wat mij betreft totaal niet aan. Ik ben ook een groot voorstander van het eten van vlees en dergelijke, en die beesten worden ook gewoon geslacht... bij slachtvakens wordt het vlees bewaard en de ingewanden weggegooid, bj donorvarkens andersom, geen enkel probleem mee dus..

Een dierenhart zorgt er ook voor dat ik geen verdere verplichtingen heb. Ik zou zelf (heel egoistisch) nooit orgaandonor willen worden. Als dat op een gegeven moment zou betekenen dat ik dan zelf ook niet in aanmerking zou kunnen komen voor een normaal donor orgaan, dan so be it. Een dierenorgaan zou dat probleemdus mooi oplossen...
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 13:34
Verwijderd
Citaat:
BMF schreef op 08-10-2005 @ 19:53 :
Ik denk dat het nou eenmaal zo is dat iedereen - al is het maar vanuit een simpel instinct om te willen overleven - zichzelf boven anderen stelt. (en in dit geval is het wel erg makkelijk omdat een varken niets kan zeggen of doen om het tegen te houden; minder schuldgevoel)

Als je jezelf niet boven andere diersoorten stelt en dus vind dat ieder wezen op deze aardkloot evenveel recht heeft op leven, vraag ik me af of jij dan bijvoorbeeld nooit eens een mug dood mept omdat je je daaraan irriteert? Volgens mij doet iedereen dat wel eens, terwijl dat in verhouding een totaal nutteloze dood is in vergelijking met het doden van een dier om zelf te overleven.

En idd dan gaat het verhaal over vegetarisch moeten zijn wel weer op. Ben jij vegetarisch toevallig, als ik vragen mag?
Ik ben inderdaad een vegetariër en nee, sinds ik vegetariër ben heb ik nooit meer een mug gedood of een spin opgezogen.
Misschien gaat het erg ver, maar ik heb zelfs een tijd gedacht dat ik dood moest zijn, want een mier heeft net zo veel recht op leven als ik en in een mensenleven vertrap je heel wat mieren denk ik...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 12:01
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 09-10-2005 @ 14:34 :
Ik ben inderdaad een vegetariër en nee, sinds ik vegetariër ben heb ik nooit meer een mug gedood of een spin opgezogen.
Misschien gaat het erg ver, maar ik heb zelfs een tijd gedacht dat ik dood moest zijn, want een mier heeft net zo veel recht op leven als ik en in een mensenleven vertrap je heel wat mieren denk ik...
Ben je ook gestopt met tandenpoetsen dan? Je zou al die zielige bacterien in je mond nog eens iets aandoen! En de stofmijten in je kleding, tapijt en bed? Die vermoord je toch zeker ook niet zomaar? Oh, en ik mag aannemen dat je nooit met de auto, trein of bus ergens heen wilt? Heb je wel eens gezien hoeveel dooie beestjes daar voorop plakken! Om over vliegtuigen nog maar te zwijgen, duizenden vogels worden er jaarlijks gedood door aanvliegingen met vliegtuigen... verschrikkelijk!
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:27
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 10-10-2005 @ 13:01 :
Ben je ook gestopt met tandenpoetsen dan? Je zou al die zielige bacterien in je mond nog eens iets aandoen! En de stofmijten in je kleding, tapijt en bed? Die vermoord je toch zeker ook niet zomaar? Oh, en ik mag aannemen dat je nooit met de auto, trein of bus ergens heen wilt? Heb je wel eens gezien hoeveel dooie beestjes daar voorop plakken! Om over vliegtuigen nog maar te zwijgen, duizenden vogels worden er jaarlijks gedood door aanvliegingen met vliegtuigen... verschrikkelijk!
Dat bedoel ik, zo dacht ik dus een tijdje terug(hoe belachelijk je het ook vindt), dat ik daarom maar beter dood kon zijn, maar ik snap nu ook dat ik ook recht op een (leuk) leven heb.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 13:14
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 03-10-2005 @ 00:02 :
nope, ik heb een stel organen gekregen en als die er mee ophouden ga ik dood
Dat vind ik eigenlijk ook. Waarom zouden we constant de levensduur willen rekken? Dit is nog maar het begin, maar stel dat het goed blijkt te gaan, en dit wordt dagelijks toegepast op terminale patiënten, dan ligt is de grens alweer een heel stuk verder. Je krijgt wat je gegeven is. En je kunt met medische ingrepen veel doen, maar het kan ook te ver gaan. En ik vind het te ver gaan om met een orgaan van een dier verder te leven. Dus dan zou ik liever mijn natuurlijke dood tegemoet gaan.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 19:29
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
blurred schreef op 11-10-2005 @ 14:14 :
Dat vind ik eigenlijk ook. Waarom zouden we constant de levensduur willen rekken? Dit is nog maar het begin, maar stel dat het goed blijkt te gaan, en dit wordt dagelijks toegepast op terminale patiënten, dan ligt is de grens alweer een heel stuk verder. Je krijgt wat je gegeven is. En je kunt met medische ingrepen veel doen, maar het kan ook te ver gaan. En ik vind het te ver gaan om met een orgaan van een dier verder te leven. Dus dan zou ik liever mijn natuurlijke dood tegemoet gaan.
Overlevingsdrang van de mens. Waar ligt volgens jou de grens dan? Op het moment dat je zegt 'je krijgt wat je gegeven is' en het daarbij wilt laten, onthou je jezelf een hoop mogelijkheden. Ook mogelijkheden die nu al zonder pardon worden toegepast om mensenlevens te redden. Is dat verkeerd? Ik vind het persoonlijk pas verkeerd als het gevaarlijke ontwikkelingen teweeg kan brengen; zoals bijvoorbeeld klonen.
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 20:00
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 03-10-2005 @ 21:47 :
De meeste oliesjeiks zijn ook moslim hoor
Maar de meeste moslims geen oliesjeik.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 20:27
Verwijderd
Voor mij is de keuze tussen dood of een varkensorgaan snel gemaakt. Ik wil niet dood namelijk. Het ligt natuurlijk enorm aan de omstandigheden en de nadelen van zo'n orgaandonatie.

Ik denk dat ik het wel doe.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 21:37
nietzijweer
Avatar van nietzijweer
nietzijweer is offline
Ik doe het.
Maakt me niet uit waar het vandaan komt, je ziet er niks van en als ik er ook niks van voel zie ik het probleem echt niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 07:21
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
blurred schreef op 11-10-2005 @ 14:14 :
Dat vind ik eigenlijk ook. Waarom zouden we constant de levensduur willen rekken? Dit is nog maar het begin, maar stel dat het goed blijkt te gaan, en dit wordt dagelijks toegepast op terminale patiënten, dan ligt is de grens alweer een heel stuk verder. Je krijgt wat je gegeven is. En je kunt met medische ingrepen veel doen, maar het kan ook te ver gaan. En ik vind het te ver gaan om met een orgaan van een dier verder te leven. Dus dan zou ik liever mijn natuurlijke dood tegemoet gaan.
Maar waarom vind je dat te ver gaan?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.