Oud 10-03-2006, 17:04
X_Mariet_X
X_Mariet_X is offline
De profielen veranderen vanaf 1 augustus 2007. Hieronder kun je in een schema de verschillen vinden.

SchemaVWO
SchemaHAVO

Wat denken jullie, is dit een verbetering?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2006, 17:07
Estar
Estar is offline
Het lijkt mij makkelijker, dus ik denk niet dat het voor vwo een vooruitgang is.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:36
Barry K
Barry K is offline
Sjeezus.. wat een verschrikkelijke achteruitgang voor het onderwijs.

Natuur & Gezondheid kan gewoon dezelfde wiskunde doen als maatschappij profielen (schrap die hele profielen dan maar)
En heel veel mensen die NT gaan doen zullen denken; 'ik heb al lastigere wiskunde dan normaal, dus niet ook nog Wiskunde D'.

Ook nog maar 2 talen verplicht op havo..

Nee.. bijna alles wat ik zie (op enkele vakken die meer gegeven gaan worden na; maar niet als ik kijk op profiel) wordt een enorme achteruitgang voor het ondwerijs
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:38
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Ik heb alleen gekeken naar het VWO, omdat ik dat zelf heb gedaan. Op zich ziet het er niet eens zo slecht uit en dat je de keus krijgt voor 1 vak binnen het profiel zodat je toch nog een beetje keuzevrijheid daarbinnen hebt zou ik fijn hebben gevonden. Ik vind het alleen jammer dat geschiedenis dan uit het algemene deel zou gaan.
Of ik het nou belangrijker vind dat je 1 taal helemaal leert of dat je er 2 leert lezen en luisteren, daar ben ik nog niet helemaal uit... Ik was nl. veel slechter in Frans dan Duits en zou dan met dit natuurlijk voor Duits hebben gekozen, maar dan had ik helemaal niks van Frans gehad. Nu kan ik, ookal is het beperkt, toch wel wat Frans lezen.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:42
Barry K
Barry K is offline
Ik ben erg benieuwd naar wat 'beta studies' als toelating gaan vragen met betrekking tot de wiskunde eis:
Wiskunde D is volgens mij echt nodig, om de aansluiting te kunnen redden als het niveau niet achteruit mag gaan.. maar dan zal het aantal beta-studenten nog verder zakken. (Volgens mij staat Wiskunde D gelijk aan Wiskunde B1,2.. toch?)

Enigste slimme is dat er wel betrekkelijk minder uren aan 'beta' vakken zijn in 'beta profielen'.. dat maakt het wat aantrekkelijker voor twijfelaars
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:42
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik vind het stom dat ze N&G nog gemakkelijker gaan maken.

Verder vind ik het wel goed dat je 1 vreemde taal naast Engels goed gaat leren ipv alleen wat lezen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:55
Barry K
Barry K is offline
Lekkere vooruitgang voor alle beta-studies.

Zometeen doe je de meest technische studie (met wis b bijvoorbeeld).. dan moet je volgens de toelatingen op
de meeste universiteiten nu defficienties wegwerken ivm je achterstanden of wordt je helemaal niet toegelaten.
Enorm veel studies op TU hebben nu als toelatingseis:
wis b1,2 en nat.1,2... dan gaat en het natuurkunde achteruit en het wiskunde...

Ja, het zit me hoog..

Weet iemand wie er in de Tweede Kamer hiermee heeft ingestemt, en wie tegen was? link?
Ben ik wel benieuwd naar
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:57
Verwijderd
ANW en CKV moet verdwijnen, daarvoor in de plaats moet Geschiedenis terugkomen in het gemeenschappelijk deel (algemene ontwikkeling), Maatschappijleer moet worden uitgebreid want de gemiddelde vwo-leerling heeft de geitenballen verstand van politiek, economie moet verplicht worden, omdat kennis van de economie belangrijk is voor een verantwoorde keuze in de politiek, Nederlands moet uitgebreid worden zodat vwo-leerlingen weer Nederlands kunnen schrijven, Engels moet uitgebreid worden. NG moet meer wiskunde krijgen. Verder is het wel oké, als die uren maar meer naar theorie gericht worden en minder naar werkstukken, die een relatief laag leer-rendement hebben.

Oh, en Wiskunde D moet verplicht worden voor NT.

Laatst gewijzigd op 10-03-2006 om 18:00.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:58
pino123
pino123 is offline
bij n&g vwo kan je dus nu kiezen of je natuurkunde wel of niet kiest... schandalig!En heel het wiskunde gaat achteruit. Maar twee vreemde talen.
Op de een of andere manier voel ik me als 'tweede fase/n&g-leerling' echt genaaid in vergelijking met profielen in 2007
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:00
Verwijderd
Ach, de bekende oplossing van 'onderwijskundig' Den Haag: als leerlingen het niet halen, dan maak je het toch gewoon makkelijker? Straks hebben we in 2020 meer dan de helft van de bevolking hoger opgeleid, jaaaa!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:02
professor2
professor2 is offline
Nee

2e moderne taal verplicht stellen
echt gestoord

geschiedenis uit het gemeenschappelijke deel is danw eer erg fout
wat mij betreft word dat vak verplicht


NT
wiskunde natuurkunde en scheikunde gaan in uren omlaag slechte ontwikkeling


NG
weer minder wiskunde wiskunde a zelfs in een beta profiel

wat de emerwaarde van aardrijkskunde is snap ik ook niet waarom zou je dat veprlicht stellen ?

wat Natuur leven & technologie inhoud wee tik niet dus daar kan ik niet over oordelen
ik vrees voor een modevak


EM
geschiedenis gaat in uren omhoog dat is temminste positief
Minder uren voor eco en 1/2 afgeschaft da tis niet erg er waren al te veel uren voor (eco 12 dan eco 1 had veel van dezelfde stof maar echt veel minder uren )


wat maatschappij wetenschappen is ?
het profiel is iets verzwaard da tis wel positief

CM
wiskunde C ?

vrijedeel

dit vind ik eigenlijk idioot leerlingen worden met dit systeem ernstig in hun keuzevrijheid beperkt
een NT leerling kan niet eens een handig vak als economie kiezen
leerlingen moeten op de middebare school toch ook een enigzins brede ontwikeling kunnen krijgen ?



en verder

eeen aantal dingen zijn niet gebeurt die wel heel wenselijk zouden zijn
afschaffen van CKV 1
afschafen van ANW
afschaffen profielwerkstuk
erg jammer


ook is er een vuile truc toegepast
het profielwerkstuk staat nu ineens bij het profiel terwijl dit eerst nergens stond
trek van alle profielen dus 80 uur af om te vergelijken me thet oude profiel!




ik doe op dit moment 3 profielen (NT NG EM)
dus ik denk dat ik wel een vrij breed overzicht heb van wat je per profiel moet doen en eerlijk gezegd vrees ik het ergste als alles nu nog makkelijker word

Laatst gewijzigd op 10-03-2006 om 18:06.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:22
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Nou ze gooien in ieder geval de dingen die ik 'lastig' vond eruit. Ik heb havo EM gedaan en vind het raar dat ze de uren economie verminderen. Vind het erg goed dat ze wat meer wiskunde krijgen en ik had het heerlijk gevonden om geen aardrijkskunde te hoeven doen.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:29
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
voor cm vwo, maatschappijvak erbij vind ik wel goed. maar een keuze uit of een vreemde taal (enige kracht van cm nog) of een kunstvak (cultuur & ...) (filosofie moeten ze sowieso al afschaffen als volwaardig profielvak), gaat nergens over. dat duits1 en frans1 vervangen wordt door 1 gehele taal vind ik op zich wel goed. (of eigenlijk de enige verbetering in het gehele gezooi, want beta wordt er idd ook niet beter op).
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:31
Verwijderd
Haha, toevallig heb ik juist vandaag een betoog over de Tweede Fase gehouden, en ik heb de veranderingen uitvoerig besproken.

Ik zal mijn mening over de vwo-profielen geven.
Wat betreft die veranderingen: een deel zijn goed, de rest echter niet. Goed vind ik het afschaffen van die belachelijke deeltalen; ik vind het belangrijk dat je een taal goed kunt en kent. Deeltalen zijn nergens voor goed. Positief in het gemeenschappelijk deel vind ik verder ik het terugbrengen van het aantal studielasturen voor anw (nutteloos kutvak). Dat geschiedenis 1 verdwijnt vind ik niet goed (ik vind het wel belangrijk dat je een redelijk beeld van de 20e eeuw hebt). CKV1 had ook wel op 200 mogen blijven, ik vind het het meest nuttige vak van de 'onnuttige' vakken zegmaar.

Per profiel:

CM (mijn eigen profiel)
Twee hele talen niet meer verplicht, slechte zaak. Uitbreiding van de studielasturen voor geschiedenis vind ik positief, de wat verdere keuzeruimte gaat wel. Wiskunde C vind ik wel grenzeloze onzin, wiskunde A1 voldoet prima en is moeilijk genoeg voor de CM'ers.

EM
Economie gaat van 520 naar 480, lijkt me niet echt goed. Wiskunde wééér omlaag, alsof er niet genoeg aansluitingsproblemen zijn. Geschiedenis gaat net zoals CM omhoog, dat is goed - belangrijk vak. Aardrijkskunde is niet meer verplicht, mja. Echt belangrijk vind ik het vak niet, maar ik vind het wel een vak dat typisch bij EM hoort.

NG
Geen natuurkunde verplicht in dit profiel is achterlijk. Wiskunde A kunnen kiezen netzogoed. NL&T lijkt me onzin.

NT
160 uren terug op wiskunde, echt absurd. Natuurkunde en scheikunde ook terug in urenaantal. Wiskunde D vind ik achterlij, het is niet verplicht en kent geen CE. Bovendien vind ik het een halfzachte poging op het gebrekkige wiskundeonderwijs in de Tweede Fase te compenseren. NL&T lijkt me zo'n ANW-vak worden.

En wtf is Bewegen, sport en maatschappij?
Al met al wordt de Tweede Fase nog verder verneukt, maar dat zijn we wel van onze Maria en haar voorgangers gewend.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:32
tigertje
tigertje is offline
wel goed dat er meer uren komen voor de klassieken talen. En het is trouwens best wel logisch dat ak verdwijnt uit e&m of dat platentectoniek iets met economie te maken heeft
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:34
Verwijderd
Nou, dan delen ze het vak aardrijkskunde in Sociale geografie en Fysische geografie. Sociale geografie in EM en Fysische geografie in NG/NT.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:36
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
begin een politieke carriere sylph .
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:37
Verwijderd


Dan eis ik natuurlijk wel dat ze flink op de sociale geografie ingaan.

Verdieping is sowieso hard nodig in de Tweede Fase.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-03-2006, 18:39
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik vind het wel goed. Je hebt nu veel meer keuze vrijheid, waardoor je veel makkelijker kunt kiezen wat je echt leuk vind. Kiezen is moeilijk, dus dat is dan weer een nadeel. Ook zal het voor scholen wel lastig te organiseren zijn. Nu vinden ze het al lastig, maar de keuzemogelijkheden worden weer uitgebreid wat vast weer moeilijkheden zal veroorzaken.

Wel vreemd dan ANW er bij de HAVO uit gegooit wordt en op het vwo niet. Wat daar dan weer de logica van is...

Ik vind het wel een vooruitgang, het zou voor mij een stuk makkelijker geweest zijn om met deze profielen vwo te doen, dan met de huidige. Dat wil niet zeggen dat het niveau daalt oid, alleen kun je beter kiezen waar jij goed in bent.

Het is wel lastig voor je vervolgopleiding. Nu zit je met N&G plus economie1 (plus eventueel een extra taal) goed, want je kunt elke opleiding ermee doen. Zo een profiel krijg je met dit systeem denk ik niet.
Je moet nu dus al in de derde redelijk specifiek weten wat je wilt doen. Dat hoefde tot nu toe nog niet.
__________________
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:40
Verwijderd
Persoonlijk vind ik wel degelijk dat het niveau daalt, maar goed, dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:42
Dap
Dap is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2006 @ 17:57 :
... Maatschappijleer moet worden uitgebreid want de gemiddelde vwo-leerling heeft de geitenballen verstand van politiek, economie moet verplicht worden, omdat kennis van de economie belangrijk is voor een verantwoorde keuze in de politiek ...
Dat maatschappijleer moet worden uitgebreid, heb ik geen mening over, (het moet iig wel zo blijven als dat ik het een jaar of 5 terug heb gehad). Wel weet ik dat veel mensen weinig verstand hebben van politiek. Ik ben vast zo'n VWO-er, inmiddels doe ik IO en daarvoor hoef ik naar mijn mening niet veel verstand te hebben van politiek. Het interesseert me ook echt helemaal niks... Ik vind politiek namelijk veel "mooi"gepraat, terwijl het ook allemaal duidelijker en sneller kan... Maar dat is en blijft mijn mening. Geschiedenis terug in het verplichte deel lijkt me wel handig (wat helaas niet zo is), zodat je ook inzicht heb in het (politieke) verleden.
En economie verplicht maken vind ik echt belachelijk, ik had er een hekel aan en heb het zo snel mogelijk laten vallen, ik denk ook niet dat je het zo heel erg hard nodig hebt. Ik heb namelijk niet het idee gehad dat ik iets mis. En wat ik eventueel nodig zou kunnen hebben, krijg ik wel bij mijn opleiding. Maar dat hoort bij de marketingkant en dat ben ik nu net niet gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:43
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 10-03-2006 @ 18:39 :
Ik vind het wel goed. Je hebt nu veel meer keuze vrijheid, waardoor je veel makkelijker kunt kiezen wat je echt leuk vind. Kiezen is moeilijk, dus dat is dan weer een nadeel. Ook zal het voor scholen wel lastig te organiseren zijn. Nu vinden ze het al lastig, maar de keuzemogelijkheden worden weer uitgebreid wat vast weer moeilijkheden zal veroorzaken.

Wel vreemd dan ANW er bij de HAVO uit gegooit wordt en op het vwo niet. Wat daar dan weer de logica van is...

Ik vind het wel een vooruitgang, het zou voor mij een stuk makkelijker geweest zijn om met deze profielen vwo te doen, dan met de huidige. Dat wil niet zeggen dat het niveau daalt oid, alleen kun je beter kiezen waar jij goed in bent.

Het is wel lastig voor je vervolgopleiding. Nu zit je met N&G plus economie1 (plus eventueel een extra taal) goed, want je kunt elke opleiding ermee doen. Zo een profiel krijg je met dit systeem denk ik niet.
Je moet nu dus al in de derde redelijk specifiek weten wat je wilt doen. Dat hoefde tot nu toe nog niet.
waar zie je meer keuze vrijheid dan ?
ze hebben gewoon 1 profiel vak geschrapt en het keuzevak is nu een keuze uit 3 vakken
da tis toch minderkeuze vrijheid ?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 19:31
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
lord tiger schreef op 10-03-2006 @ 18:32 :
wel goed dat er meer uren komen voor de klassieken talen.
Ik vond 480 uur wel voldoende eigenlijk. En buiten dat vind ik het idioot dat de klassieke taal ipv een 2e moderne taal komt. Alsof je een levende taal kunt vervangen door een dode. Ik vind dat je zeker van gymnasium mensen wel mag verwachten dat ze die extra taal erbij doen en niet als 'keuzevak' ipv frans of duits.
__________________
Volgens mij snap je het niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 19:35
jet
Avatar van jet
jet is offline
zonder natuurkunde had ik ook NG kunnen doen



en het gymnasium stelt dan ook geen fuck meer voor
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 19:41
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
No way dat ik dan N&G zou doen. Dat stelt helemaal niets meer voor. Wat ben ik blij dat ik het niet meemaak.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2006, 19:45
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
-Ik vind het extreem suf dat je bij CM niet een extra taal EN kunst EN filosofie kunt doen, er zijn genoeg mensen die dat zouden willen volgens mij.
-Het hele wiskunde systeem ziet er een beetje gemold uit. Met alle respect, maar wiskunde C is dan helemaal niks meer, of wat?
-Wat is dat NL&T? ANW2 ofzo?
-Op zich goed dat er maar 1 extra taal in het algemeen deel zit, daar is altijd een hoop gezeur over geweest. Goed dat ze halve vakken hebben laten varen.
-Filosofie, talen en informatica een keuzevak voor alle profielen, en mogelijkheid tot 2 keuzevakken zou mooi zijn. De profielen zien er mij te eenzijdig uit.
-Ik vind NT en NG zo belachelijk veel op elkaar lijken. Je zou alleen speciaal voor NG kiezen als je van aardrijkskunde of van wiskunde houdt. waarom komen ze nou niet eens met een medisch vak, zodat NG eens een keer een fatsoenlijk op zichzelf staand profiel wordt?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 19:56
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
professor2 schreef op 10-03-2006 @ 18:02 :


dit vind ik eigenlijk idioot leerlingen worden met dit systeem ernstig in hun keuzevrijheid beperkt
een NT leerling kan niet eens een handig vak als economie kiezen
leerlingen moeten op de middebare school toch ook een enigzins brede ontwikeling kunnen krijgen ?

[/B]
Dat kan toch in het vrije deel gewoon?
Of zie ik het verkeerd?
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 20:00
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Barry K schreef op 10-03-2006 @ 19:56 :
Dat kan toch in het vrije deel gewoon?
Of zie ik het verkeerd?
welk vrij deel ?

je kan bij het vrije deel alleen nog uit een profielkeuzevak kiezen

dus voor NT is dat informatica wiskunde d etc
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 20:18
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
professor2 schreef op 10-03-2006 @ 20:00 :
welk vrij deel ?

je kan bij het vrije deel alleen nog uit een profielkeuzevak kiezen

dus voor NT is dat informatica wiskunde d etc
Je hebt het gemeenschappelijke deel.
Het profieldeel; met daarin een keuzevak uit je profiel
EN het Vrije Deel; waarin je een vak uit alle profielen kan kiezen
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 20:24
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 10-03-2006 @ 19:31 :
Ik vond 480 uur wel voldoende eigenlijk. En buiten dat vind ik het idioot dat de klassieke taal ipv een 2e moderne taal komt.
dat was altijd al zo toch?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 20:38
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
- Wiskunde C.. Tss is dat een nog simpelere versie van A1 ofzo? A1 stelt al niks voor.
- ANW moet natuurlijk weg, houd dan geschiedenis 1 erin
- N&G wordt ook een lachertje zo zonder natuurkunde en wiskunde B
- die deelvakken weg is wel een verbetering, met name die talen
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 20:41
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2006 @ 17:57 :
ANW en CKV moet verdwijnen, daarvoor in de plaats moet Geschiedenis terugkomen in het gemeenschappelijk deel (algemene ontwikkeling), Maatschappijleer moet worden uitgebreid want de gemiddelde vwo-leerling heeft de geitenballen verstand van politiek, economie moet verplicht worden, omdat kennis van de economie belangrijk is voor een verantwoorde keuze in de politiek, Nederlands moet uitgebreid worden zodat vwo-leerlingen weer Nederlands kunnen schrijven, Engels moet uitgebreid worden. NG moet meer wiskunde krijgen. Verder is het wel oké, als die uren maar meer naar theorie gericht worden en minder naar werkstukken, die een relatief laag leer-rendement hebben.

Oh, en Wiskunde D moet verplicht worden voor NT.
Juist. Met name dat van Nederlands en die werkstukken.
Werkstukken maken, pff wat een onzin. Hoop tijd stoppen in beetje googlen, kun je beter wat meer les krijgen.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 20:55
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2006 @ 17:57 :
Verder is het wel oké, als die uren maar meer naar theorie gericht worden en minder naar werkstukken, die een relatief laag leer-rendement hebben.

Waarom snappen ze dat niet in Den Haag
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:12
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 10-03-2006 @ 20:55 :
Waarom snappen ze dat niet in Den Haag
Om de een of andere reden moeten mensen ook verslagen kunnen maken.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:16
sdekivit
sdekivit is offline
hmmm als je bij natuur & gezondheid dus wiskunde B kiest met natuurkunde als keuzevak, doe je eigenlijk gewoon natuur en techniek
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:18
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-03-2006 @ 20:24 :
dat was altijd al zo toch?
Ik heb gewoon duits1, frans1 en latijn gehad; niets in plaats van.
__________________
Volgens mij snap je het niet helemaal.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-03-2006, 21:20
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Barry K schreef op 10-03-2006 @ 17:42 :


Enigste slimme is dat er wel betrekkelijk minder uren aan 'beta' vakken zijn in 'beta profielen'.. dat maakt het wat aantrekkelijker voor twijfelaars
en des te meer afvallers op het wo, omdat het niveau van de beta-vakken ook dramatisch daalt.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:25
sdekivit
sdekivit is offline
dadelijk kan elke klootviool vwo gaan doen nederland gaat steeds hoger qua onderwijsniveau
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:25
Verwijderd
Hahaha, wat een kutplan.

Ik zal me even richten op het VWO.

Positief puntje is dat de deelvakken worden afgeschaft, dat was echt verschrikkelijk. Het grootste deel van de mensen schiet er helemaal niets mee op, maar het heeft blijkbaar een tijdje geduurd voordat het bij de beleidsmakers overkwam. Op sommige middelbare scholen is het al snel veranderd in het hele vak, maar ik ben blij dat er nu definitief is gezegd dat die onzin niet meer gegeven mag worden.

Dat was geloof ik het enige positieve dat ik te melden had. Het brengt mij meteen bij mijn eerste kritiekpunt namelijk het verplicht invoeren van een hele taal, dus ook voor de N-profielen. An sich kan ik me vinden in de gedachte dat leerlingen een derde taal naast Nederlands (hoewel, dat lijken sommigen ook niet te beheersen) en Engels te kennen, maar ik heb het idee dat beta-leerlingen een stuk minder blij mogen zijn met Frans dan alfa-leerlingen met een wannabe vak zoals ANW waar de nadruk naar mijn mening wel heel weinig op echt natuuronderwijs ligt en meer op het reproduceren van feitjes.

NT:

Hier vraag ik me sterk af wat wiskunde B inhoudt. Ik vrees dat het verdere uitkleden van het vak tot deze oplossing heeft geleid, als er dan ook nog termen vallen zoals wiskunde D ga ik me afvragen wat men nou precies wil. Ik vrees dat wiskunde D het enige vak is dat nog enigzins kan gaan tippen aan het huidige wiskunde b1,2 dat al ontoereikend is voor veel beta-studenten. Het vak NL&T kan ik dus op geen enkele manier plaatsen, ik vrees dat dit een verschrikkelijk versplinterd en zinloos vak wordt dat maar is uitgevonden teneinde de scholier meer keuzemogelijkheid te geven.

NG:

Oja, laten we er natuurkunde uithalen! Mijn god, hoe kan dat?

EM:

Heb ik niet zo veel op aan te merken.

CM:

Och ja, laten we het vooral lekker makkelijk maken is het credo geweest lijkt het wel. Naar mijn mening waren de talen juist het kenmerk van CM en bracht dat een zeker gewicht in het profiel, maar die lijken bijna te zijn verdwenen. Als je wil heb je twee relatief makkelijke gamma-vakken en een kunstvak. Vroeger werd zoiets een pretpakket genoemd.

En voor de rest, tja, wat mij betreft wordt het pws afschaft, zinloos stukje bezigheidstherapie waar je niets van opsteekt gezien het belachelijk aantal werkstukken dat je moet produceren. En Bewegen, Sport en Maatschappij? Wtf?

En het algeheel terugbrengen van het niveau van de beta-uren is zeer zorgelijk.

Edit: Och, vergeet ik bijna het afschaffen van geschiedenis in het algemeen deel

Laatst gewijzigd op 10-03-2006 om 21:49.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:28
sdekivit
sdekivit is offline
schop het ministerie van onderwijs het land uit

(waar is vwo oude stijl gebleven )
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:35
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 10-03-2006 @ 21:20 :
en des te meer afvallers op het wo, omdat het niveau van de beta-vakken ook dramatisch daalt.
Een dramatische daling? De 80 uur die natuur- en scheikunde verliezen is niet meer dan twee werkweken per vak. Misschien is het niet zo gek om op een andere manier naar de invulling van NT te kijken. Laten we realistisch zijn, van elke 30 NT-leerlingen gaan er niet meer van 8 een 'hard' bètavak studeren (gokje uit eigen omgeving). Die moeten verantwoordelijk genoeg zijn om wisk. D in hun pakket te nemen (dus 1080 uur wiskunde ipv de huidige 760). De mensen die naar de beta-gamma-hoek gaan kunnen B1,2 net zo goed vervangen door biologie of NL&T (waar ik goede verhalen over hoor). Daarnaast stromen veel NT'ers door naar de algemene (recht/economie) kant, die zullen ook weinig missen met het nieuwe stelsel.

Daarnaast: de invulling gaat helemaal van je eigen school uit. Op sommige scholen wordt ANW geweldig gegeven, op de meeste scholen wordt het vak afgeschoven op een leraar geschiedenis die nog wat uren vrij heeft. Logisch dat je dan inhoudelijk weinig voor elkaar krijgt. Ik hoor op mijn school al 'in de wandelgangen' dat het leesgedeelte van de tweede moderne taal er in blijft, net zoals een deel van geschiedenis. Als VWO'er moet je alleen niet zo kleinzerig zijn om bij 5000 SBU al af te haken.

Laatst gewijzigd op 10-03-2006 om 21:39.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:39
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 10-03-2006 @ 21:18 :
Ik heb gewoon duits1, frans1 en latijn gehad; niets in plaats van.
nee oke. nu wordt het van deelvak naar totaalvak en het totaalvak (bij cm) ging altijd al ipv.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:41
sdekivit
sdekivit is offline
een N&G-profiel met wiskunde A geen daling van het niveau ?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:49
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 10-03-2006 @ 21:41 :
een N&G-profiel met wiskunde A geen daling van het niveau ?
Daar had ik niet naar gekeken. Aan de andere kant: laat ze dan maar wiskunde B kiezen. VWO'ers zijn geen kleuters. Daarnaast: voor een geneeskundestudie (waar NG op mikt) is integratierekening niet echt een hoofdzaak.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:54
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 10-03-2006 @ 21:41 :
een N&G-profiel met wiskunde A geen daling van het niveau ?
Nee. Het accent wordt gewoon verplaatst. Als je niet de moeilijke wiskunde kiest, bereid je je niet goed voor op een beta achtige studie. Dat is je eigen keus, je weet iets minder van wiskunde, maar die uren moet je op een andere manier alsnog goed maken.
__________________
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 22:03
sdekivit
sdekivit is offline
mensen die geen wiskunde kunnen raadi sowieso niet aan om een natuurprofiel te doen (zeker medische biologie niet. Vakken als fysische chemie worden dan een ramp, zeker als je ook al geen natuurkunde kiest )
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 22:13
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 10-03-2006 @ 22:03 :
mensen die geen wiskunde kunnen raadi sowieso niet aan om een natuurprofiel te doen (zeker medische biologie niet. Vakken als fysische chemie worden dan een ramp, zeker als je ook al geen natuurkunde kiest )
Daar heb je gelijk. Je moet in ieder geval bereid zijn flink te werken (ik ben er van overtuigd dat je in Nederland met hard werken *elk* diploma kan halen).
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 22:29
DMC
DMC is offline
Weet iemand al wat de wiskunde vakken (A,B,C en D) inhouden? En dus al ergens al staat wat voor onderwerpen elk op hun schema hebben staan? Ben best wel benieuwd.

En als die er nog niet is zou ik maar niet al te snel conclusies gaan trekken, want het zou gewoon kunnen de letters geen verband hebben met de letters die nu gebruikt worden.
ofwel het zou bijv. kunnen dat:
A=gedeelte B1+gedeelte A2
B=B1
C=A1
D=B2+nog wat extra

of heb ik het verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 22:37
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
-Vervanging van 2de moderne taal door Grieks of Latijn vind ik onzin. Grieks of Latijn behoort een vak extra te zijn.
De vervanging van fa1 en du1 door 1 vak vind ik .
- ANW en CKV moeten afgeschaft worden, KCV moet ook een extra vak worden boven op de VWO diploma.
- De uren van maatschappijleer moeten omhoog. Maak er een echt vak van met minstens 400 uren.
- Dat geschiedenis weg is vind ik niet erg. Vind wel dat de gescheidenis niveau van de eerste 3 jaren moet worden verhoogt.

NT:
- Vermindering studielast uren is gewoon imbeciel.
- Het profielkeuze deel van de vrij ruimte vind ik wel een verbetering. Als ze dat nu ook zouden hebben zeg ik laat de NT leerlingen kiezen uit de vakken biologie en informatica en verzin desnoods voor deze vrije ruimte vakken erbij zoals sterrenkunde, moderne natuurkunde ( uitbreidingsvakken die van nut kunnen komen op de universiteit). Dit natuurlijk alleen als je verder wilt gaan met het idiote systeem met profielen.

NG:
- Belachelijk dat natuurkunde weg is.
- Keuze van Wi A is ook slecht.
- Biologie zou meer uren moeten krijgen , biologie is immers de kern van NG. Ik snap best dat je NG minder natuurkunde , en wiskunde geef, maar maak het niet minder dan wat het nu is. Wi B gewoon 600 sl, schei 520 , na 360 en dan biologie ook iets van 600. ( of zoiets heb , gaat op dit moment om het idee) Het profiel is immers bedoelt om de biologische kant op te gaan. Vul deze uren goed, want dat is nu niet het geval. In die 600 sl kan je best wiB12 proppen en dan NT het extra's geven wat zij verdienen.

EM:
- Ik mis aardrijkskunde hier !

CM:
Ik denk dat dit het enige profiel is wat verbeterd is. Hoewel ik wel voorstander ben om economie in dit profiel verplicht te stellen.
Dat het aantal wiskunde uren omhoog gegaan is , is zo .
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 22:42
Verwijderd
Waarom economie in het CM verplicht stellen? Veel leerlingen kiezen juist dit profiel omdat ze slecht zijn/niet houden van cijfers.

Een zuiver theoretische vorm van economie (zonder sommen e.d.) zou misschien wel aardig zijn als economie3 ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.