Oud 28-04-2008, 13:30
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Naar aanleiding van een ander topic, leek het me handig om een aparte te hebben om tips voor het leren uit te wisselen. Ook zijn er mensen die op examentraining zijn geweest (tip) en die hebben vast ook veel aanwijzingen gekregen die voor de rest handig kunnen zijn.

TS:

Werktips
Werk in een opgeruimde omgeving, zonder computer aan. Je kan wel een muziekje aanzetten, maar doen dan je beeldscherm uit. Elk halfuur even een rondje om het huis lopen en dan weer aan het werk met een fris hoofd. Neem wat lekkers te drinken erbij en ga aan de slag. Probeer het als puzzeltjes te zien, niet als 'het grote examen'.
Maak een lijst met de dingen die je wil gaan doen deze dag, elke keer als je wat af hebt een grote streep erdoorheen. Of een stapel van de boeken die je gaat doornemen, deze wordt dan steeds kleiner.

Tips voor het vak natuurkunde
Schrijf in een verhaaltjessom eerst alles schematisch over, zet gelijk de snelheid die in km/h staat om naar m/s. Denk eraan altijd de eenheid op te schrijven. Maak vereenvoudigde tekeningen zodat je weet wat je aan het doen bent. Niet zomaar een formule invullen, behalve als je het echt niet meer weet, maar probeer daarbij helder te houden wat je precies aan het berekenen bent.

Tips voor samenvatting Nederlands
Schrijf wat je moet samenvatten over in de samenvatting, dus als ze willen dat je de drie hoofdpunten van bedrijf A opschrijft, dan zet je in je samenvatting: 'de drie hoofdpunten van bedrijf A zijn...'. Erg handig om punten mee te scoren. Dit is een belangrijke die je pas weet als je de examens geoefend hebt, ik hoop nog meer van zulke te horen.

Tips voor in de examenzaal
Als je er echt even niet meer uit komt, ga heel even aan iets anders denken. Als je erg stresst is het handig om van tevoren wat dingen te bedenken die je leuk vind, zodat je daar aan kan denken als je gaat stressen tijdens het examen. Het heeft geen zin om een half uur lang te staren op een opgave, je kan beter doorgaan met de rest. Ga soms even anders zitten, rek je uit, kijk een beetje rond.

Vul aan!
Advertentie
Oud 28-04-2008, 13:41
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Doe nieuwe batterijen in je rekenmachine en/of neem extra batterijen mee.
Toen ik vorig jaar examen moest doen had ik beide gedaan en dat was maar goed ook, anders zat ik midden onder mijn natuurkunde zonder rekenmachine.
Een klasgenoot had hetzelfde en die heeft met wiskunde alleen alle formules/berekeningen kunnen opschrijven en zijn examen niet gehaald (ondertussen was wel een leraar een rekenmachine lenen bij administratie maar dat kwam te laat)..
En nja, denk dan naast de batterijen aan je geo, potloden, puntenslijper, gum, genoeg pennen.
Wij mochten trouwens geen grafische rekenmachine bij Biologie gebruiken, alleen zo'n "gewone" maar velen waren dit vergeten en konden die vragen dus niet maken.
En verder.. Bij bepaalde vakken mochten we geen typex etc gebruiken, bij nederlands is dat vast nogsteeds zo maar hoe dat verder zit weet ik niet.

Succes iig
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Oud 28-04-2008, 19:13
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Tip die ik vandaag geleerd heb bij m'n natuurkunde-examen

Schrijf áltijd een conclusie op die antwoord geeft op de vraag, krijg je per vraag bijna altijd een punt voor.
In het antwoordmodel staat namelijk vaak: 1 punt voor complementeren berekening
Oud 28-04-2008, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Tips voor samenvatting Nederlands
Schrijf wat je moet samenvatten over in de samenvatting, dus als ze willen dat je de drie hoofdpunten van bedrijf A opschrijft, dan zet je in je samenvatting: 'de drie hoofdpunten van bedrijf A zijn...'. Erg handig om punten mee te scoren. Dit is een belangrijke die je pas weet als je de examens geoefend hebt, ik hoop nog meer van zulke te horen.
Gebruik ook signaalwoorden om het in een mooi verhaaltje te gieten. M'n leraar zei dat hij ook punten moest geven voor woorden als 'bovendien' om vervolg van de argumenten aan te geven. Als je onzeker bent over een constructie: verzin iets anders! Zou zonde zijn als je punten moet opgeven aan taalfouten.


Ik vond trouwens 2007 echt rot samenvatten. Had precies het goede onderstreept en begreep de tekst, prima allemaal, maar m'n samenvatting was hartstikke slecht. Wie heeft die nog meer gemaakt?
Oud 28-04-2008, 22:11
MW
Avatar van MW
MW is offline
Bij natuurkunde:

- W meteen opschrijven als J/s
- eV meteen opschrijven in J of in MeV/c^2 (bij Natuurkunde 2)
- Goed kijken of je voor een bepaalde waarde de oppervlakte onder de grafiek moet bepalen of een raaklijn in een bepaald punt moet tekenen
- Letten op de eenheden!
- Bij linkerhandregel onthouden dat richting tegengesteld is bij negatief geladen deeltjes

Bij moderne vreemde talen:
- Bij een gapfiller de hele alinea lezen voordat je de vraag beantwoordt
- Let op de voorkeursplaatsen!
- Alle woorden in de vraag die je niet (zeker) weet, opzoeken
Oud 28-04-2008, 22:18
tonio
tonio is offline
Citaat:
Gebruik ook signaalwoorden om het in een mooi verhaaltje te gieten. M'n leraar zei dat hij ook punten moest geven voor woorden als 'bovendien' om vervolg van de argumenten aan te geven. Als je onzeker bent over een constructie: verzin iets anders! Zou zonde zijn als je punten moet opgeven aan taalfouten.


Ik vond trouwens 2007 echt rot samenvatten. Had precies het goede onderstreept en begreep de tekst, prima allemaal, maar m'n samenvatting was hartstikke slecht. Wie heeft die nog meer gemaakt?
Dat is volgens mij niet waar, kijk maar de normering.

2007-I of 2007-II?

Ik heb 2007-I gemaakt en die ging wel goed

2007-II heb ik niet gemaakt.
Oud 29-04-2008, 00:16
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Bij natuurkunde:

- W meteen opschrijven als J/s
- eV meteen opschrijven in J of in MeV/c^2 (bij Natuurkunde 2)
- Goed kijken of je voor een bepaalde waarde de oppervlakte onder de grafiek moet bepalen of een raaklijn in een bepaald punt moet tekenen
- Letten op de eenheden!
- Bij linkerhandregel onthouden dat richting tegengesteld is bij negatief geladen deeltjes

Bij moderne vreemde talen:
- Bij een gapfiller de hele alinea lezen voordat je de vraag beantwoordt
- Let op de voorkeursplaatsen!
- Alle woorden in de vraag die je niet (zeker) weet, opzoeken
Wat een draak van een tip, die moet ik onthouden . Ik ben echt een slachtoffer van Natuurkundestress.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 29-04-2008, 11:18
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
Citaat:
Bij bepaalde vakken mochten we geen typex etc gebruiken, bij nederlands is dat vast nogsteeds zo maar hoe dat verder zit weet ik niet.
je mag in principe nergens typex gebruiken, omdat je leraar dan eventueel zou kunnen zitten kladden en weghalen in je werk. op positieve én negatieve wijze. zelfde geldt voor potlood: je mag er alléén mee tekenen, omdat het zo makkelijk te wijzigen is.

beetje vreemde regel, want wijzigen kan natuurlijk altijd. maar aangezien dat niet met je eigen pen gebeurt is het herkenbaarder of zoiets.
Oud 29-04-2008, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Dat is volgens mij niet waar, kijk maar de normering.
2007-I of 2007-II?
Ik heb 2007-I gemaakt en die ging wel goed
Oh, ik bedoelde 2007-I. Hmm.

Ik heb al de normering bekeken en zag dat ook niet staan. Maar wel staat er boven die onderdelen 'vervolg argumenten/argumentatie', dus het leek me wel logisch om het op die manier aan te geven.
Taalfouten weet ik trouwens wel zeker, die tellen echt.

Tip natuurkunde: wat ik echt altijd doe, is terwijl ik de vraag/opdracht lees, al de gegevens uit het stukje ordenen. Ook al heb je ze niet allemaal nodig, ik zet ze altijd eventjes onder elkaar zo van P = 100 W, R = ... enz. Helpt ook als je het lezen van de vraag saai vindt.
Oud 30-04-2008, 11:43
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:


Ik vond trouwens 2007 echt rot samenvatten. Had precies het goede onderstreept en begreep de tekst, prima allemaal, maar m'n samenvatting was hartstikke slecht. Wie heeft die nog meer gemaakt?

Ik ga hem nog maken. Anders maak je even 2006 1e tijdvak, wordt je vast veel vrolijker van
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Oud 30-04-2008, 11:53
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Engels:
Je hebt bij engels dat je woorden moet kiezen. Vaak kom je al een eind verder als je weet wat er moet staan, zoals een werkwoord of dergelijks. Soms kan je dan al een aantal woorden wegstrepen.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Oud 02-05-2008, 21:17
Verwijderd
Loop de stof die je moet leren twee keer door. Een keer om alles wat weggezakt is, terug te halen en nog een keer om te controleren of je echt alles weet.
Oud 02-05-2008, 22:26
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Even een vraagje hè (niet echt offtopic omdat het tips zijn toch? ;x ):

In mijn opgaven staan dingen als ''een snelheid van 3,0 m×s-1

Dit is toch gewoon 3 meter per seconde of word ik nou gek
__________________
Haters gonn' hate
Oud 02-05-2008, 22:54
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Offtopic: Ja klopt. n^(-a) = 1 / (n^a)
Oud 05-05-2008, 10:52
turtlez
turtlez is offline
Heeft iemand toevallig nog een tip voor het hokjes tellen met natuurkunde? Het móet heel makkelijk zijn, en de hele hokjes lukken me nog wel maar als ik dan die halve, drie kwart hokjes bij elkaar op probeer te tellen kom ik op de een of andere manier altijd verkeerd uit. Terwijl ik normaal echt geen problemen met tellen, rekenen oid heb

Tips voor Latijn:
- bij de bekende tekst: per hoofdstukje even het Latijn boven de Nederlandse vertaling zetten, met een open ruimte ertussen. In die open ruimte kan je dan aantekeningen (over de grammatica, stijlfiguren, uitleg, etc) opschrijven, die bijv al in het hulpboek te vinden zijn, maar ook zelfbedachte aantekeningen. Zo heb je dus blaadjes met: Latijn, aantekeningen, vertaling, onder elkaar, en heb je alles goed op een rijtje wat dat stukje betreft. Helpt bij mij altijd heel goed.
- bij de vertaling: lees eerst altijd de hele zin, hoe lang hij ook is, en probeer te ontdekken wat de hóófdzin is, door het werkwoord te zoeken. Dit werkwoord staat meestal ergens achteraan. Vervolgens vertaal je eerst de hoofdzin, en ga dan pas aan de slag met al die bijzinnen.
Oud 05-05-2008, 11:21
Verwijderd
tips voor engels frans etc. lees eerst de vraag en daarna de tekst ga niet eerst de hele tekst lezen en dan pas aan de vragen beginnen.
ook woorden bij bijv. frans zoals: pourtant, car etc. komen vaak voor, die kun je van te voren al uit je hoofd leren.
Oud 05-05-2008, 12:16
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Ik vond trouwens 2007 echt rot samenvatten. Had precies het goede onderstreept en begreep de tekst, prima allemaal, maar m'n samenvatting was hartstikke slecht. Wie heeft die nog meer gemaakt?
2007-I heb ik ook gemaakt, maar die ging juist extreem goed bij mij, had in 't andere topic al gepost dat ik een heel hoog cijfer zou hebben gehad

Tips voor wiskunde:
Ik ben op zo'n wiskundetraining geweest en wat ze je daar altijd aanraden is álles opschrijven wat je weet ook al kan je de som niet oplossen, omdat je er altijd punten mee kan krijgen. Bijv. als je iets hebt over een binomiale verdeling, schrijf dan altijd bijv. je n, p, en stochast X op, ook al is dat het enige wat je weet en heb je dus geen uitkomst. Ik hoorde daar ook dat als je bij een som meerdere antwoorden opschrijft, omdat je niet zeker weet welke goed is, ze dan alleen naar het eerste antwoord kijken. Dus als jij het eerste antwoord fout hebt, en die daar onder goed, krijg je waarschijnlijk minder of geen punten. Wat ik dan altijd doe is dat ik bijvoorbeeld eerst een uitleg opschrijven + antwoord en dan erbij zetten: 'ter controle, de volgende rekensom:' Dan heb je namelijk én twee antwoorden (dus ook doen als de uitkomsten van elkaar verschillen) én ze kunnen je dan nog wel punten geven voor de controle som, omdat dit niet een apart antwoord is.. ben ik nog te volgen?
En altijd opschrijven wat je in je rekenmachine intoetst, vooral bij het intersecten zijn ze dol op de instellingen van je window.

Tips voor geschiedenis/aardrijkskunde:
Wat je vaak in het antwoordmodel kunt zien is dat ze bij een antwoord rekenen op een tweedelige verklaring. Namelijk 1) oorzaak en 2) gevolg. Schrijf dus altijd je antwoord op en trek hieruit nog een conclusie, onder een apart aandachtspuntje (-) hiervoor krijg je vaak nog een punt erbij dan dat ze het zelf uit je verhaaltje moeten zien op te maken wat wat is.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Oud 05-05-2008, 13:03
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Heeft iemand nog tips. Ik wil aantekeningen maken voor de exacte vakken maar ik wil ook zeg maar dan niet het hele boek overschrijven. Suggesties welke dingen ik het beste kan aantekenen?
__________________
Haters gonn' hate
Ads door Google
Oud 05-05-2008, 15:04
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik snap wat je bedoelt, je moet immers alles weten.
Hangt ervanaf hoeveel je weet. Voor natuurkunde is het eigenlijk gewoon goed puzzelen, je kan bijvoorbeeld wel opschrijven wat het verschil is in buiken/knopen bij een golf in een open / halfgesloten buis. Dat moet je namelijk gewoon weten.
Voor scheikunde kun je een schema'tje tekenen van standaard-handelingen, zoals een stappenplan bij titratie.
Voor biologie heb ik geen idee nog, maar de afgelopen jaren was het vooral begrijpend lezen en goed je binas gebruiken dus als dat er een beetje inzit gewoon dingen doorlezen die je lang niet gehad hebt, zoals vervoer van stoffen in de stam van de boom.
Voor wiskunde heb ik zelf een probleem, ik weet namelijk al die handelingen niet. Gelukkig staat er veel op je formulekaart, maar je moet zelf bij die opgaven steeds bedenken: oo bij gelijke raaklijn is f(x)=g(x) EN f'(x)=g'(x) ofzo. Je kan bij het lezen opschrijven wat je in je GR moet zetten voor de toets.
Maar eigenlijk moet je alles gewoon weten... dus doorlezen en de dingen die je niet goed weet (bij wiskunde heb ik dat met somrijen) extra doornemen. Ik zet met potlood een uitroeptekentje bij de bladzijde waarvan ik weet dat ik die vantevoren nog even moet doorlezen, bijvoorbeeld.
Oud 05-05-2008, 15:37
Verwijderd
Citaat:
zoals vervoer van stoffen in de stam van de boom.
Even een beetje offtopic: dat hoef je toch niet te weten? Wij hebben dat zelfs overgeslagen, omdat dat volgens mij niet in het examenprogramma zit..
Oud 05-05-2008, 22:19
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Even een beetje offtopic: dat hoef je toch niet te weten? Wij hebben dat zelfs overgeslagen, omdat dat volgens mij niet in het examenprogramma zit..
Hangt af per niveau. Ik moet dat bijvoorbeeld wel weten, omdat de IB-groep mij op alle onderwerpen gaat testen

@ Flyaway: Thanks voor je tip. Voor natuurkunde moet ik wel een aantal dingen uittypen. Voor scheikunde ga ik een titratie-stappenplan maken. En voor Biologie denk ik vooral plantenkunde en transport-uitscheiding-beweging doen.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 06-05-2008, 16:34
Dvine
Avatar van Dvine
Dvine is offline
Voor geschiedenis zijn er filmpjes gemaakt over het boekje Ten Oorlog, per oorlog. Die kun je bekijken op www.uitzendinggemist.nl

zoeken op Ten Oorlog

Echt handig!
__________________
What good is religion when it's eachother we despise
Oud 06-05-2008, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Hangt af per niveau. Ik moet dat bijvoorbeeld wel weten, omdat de IB-groep mij op alle onderwerpen gaat testen
Ja weet ik. Alleen kan het niet meer duidelijk terugvinden, want op vroeger stond op watmoetikleren ook wat niet moest, nu zie ik dat even niet meer. En daarnaast heb ik het dus nog nooit geleerd, dus als ik het nog moet leren, moet ik dat wel even weten. Maar ik neem aan dat m'n leraar 't ook wel weet, volgens mij hoeft het niet en maak ik me druk voor niks.
Oud 06-05-2008, 21:43
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
Voor geschiedenis zijn er filmpjes gemaakt over het boekje Ten Oorlog, per oorlog. Die kun je bekijken op www.uitzendinggemist.nl

zoeken op Ten Oorlog

Echt handig!
Oja, die hebben we ook gezien. Nog eens bekijken.

Missy naamzoek.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Oud 06-05-2008, 22:24
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Even een beetje offtopic: dat hoef je toch niet te weten? Wij hebben dat zelfs overgeslagen, omdat dat volgens mij niet in het examenprogramma zit..
Ik ben verschrikkelijk slecht in het zoeken op sites als het niet met grote pijl staat aangegeven, ik heb gewoon andere logica ofzo. In ieder geval, wat ik wil zeggen: waar stata wat je niet hoeft te leren? Kon het niet vinden op eindexamen.nl
Advertentie
Oud 06-05-2008, 22:53
tonio
tonio is offline
Citaat:
Ik ben verschrikkelijk slecht in het zoeken op sites als het niet met grote pijl staat aangegeven, ik heb gewoon andere logica ofzo. In ieder geval, wat ik wil zeggen: waar stata wat je niet hoeft te leren? Kon het niet vinden op eindexamen.nl
www.alleexamens.nl
Oud 09-05-2008, 22:24
Verwijderd
Citaat:
En verder.. Bij bepaalde vakken mochten we geen typex etc gebruiken, bij nederlands is dat vast nogsteeds zo maar hoe dat verder zit weet ik niet.
Volgens ons examenregelement:

"Het werk wordt gemaakt met (bal)pen. Alleen tekeningen en grafieken worden met potloot gemaakt. Correctielak mag niet worden gebruikt"
Oud 10-05-2008, 01:42
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Heeft iemand tips met betrekking tot wiskunde? Vooral goniometrie gaat echt nog stroef
__________________
Haters gonn' hate
Oud 10-05-2008, 02:40
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
En verder.. Bij bepaalde vakken mochten we geen typex etc gebruiken, bij nederlands is dat vast nogsteeds zo maar hoe dat verder zit weet ik niet.

Succes iig
Typex mag helemaal niet geloof ik. Met potlood schrijven ook niet. Omdat de leraar dan vrij makkelijk dingen weg kan halen, is volgens mij de achterliggende gedachte (nooit echt gesnapt, wegstrepen kan een leraar ook net zo goed. Maar oké).
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 10-05-2008, 09:02
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Heeft iemand tips met betrekking tot wiskunde? Vooral goniometrie gaat echt nog stroef
Logica zoeken in wat je fout doet. Bedenk je bij een som waarbij een ander antwoord staat dan je zelf hebt; ok waarom heb ik een ander antwoord? Wat is mijn logica?
En dan zie je waar het mis gaat, dan heb je je denkfout gevonden. Zo leer ik tenminste.

Goniometrie, welk gedeelte lukt niet?
Een eenheidscirkel is 2pi omtrek, de x-as is cos en de y-as is sin. Of krijg je dit niet?
Oud 10-05-2008, 12:10
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hoi flyaway, ik zit niet op havo-vwo niveau hè . Nou, er staat zeg maar dan als je de ''overstaande rechthoekszijde weet'' en je moet de langste zijde berekenen heb je de ''ol'' van sol. Maar dan weet ik niet wanneer ik in mijn rekenmachine sin-I of gewoon sin moet tikken. Echt zo een n00b fout
__________________
Haters gonn' hate
Oud 10-05-2008, 12:56
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ok
Sin Cos Tan:
Wij hebben 'sos cas toa', dat staat voor: sin (x) = overstaande zijde / aanliggende zijde, cas (x) = aanliggende zijde / schuine zijde en tan (x) = aanliggende zijde / overstaande zijde.
Stel je weet hoek (a) en de aanliggende zijde, dan kun je de overstaande zijde berekenen door tan (a) = overstaande zijde / aanliggende zijde, dus: overstaande zijde = tan (a) * aanliggende zijde. Dan gebruik je dus gewoon tan.
Maar stel je hebt twee zijdes en je wil de hoek berekenen; laten we zeggen je hebt overstaande zijde en schuinde zijde, dan kun je de hoek berekenen door: sin (a) = overstaande zijde / schuine zijde --> hier komt het antwoord uit dat is 'sin (a)'. Om dan hoek a te weten moet je de inverse nemen, dus sin^-1(a) en dan staat er nog enkel a, wat de hoek is. Snapje?
En onthoud: schuine zijde is altijd de zijde tegenover de rechte hoek (negentig graden) en de aanliggende is dan die aan de gegeven/gevraagde hoek zit die niet de schuine zijde is. En de overstaande dus de derde die als je bovenstaande weet overblijft.
Oud 11-05-2008, 14:23
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Bij Nederlands met samenvattingen heb ik gemerkt, als je een samenvatting gaat maken:

- Vat alleen een aantal zinnetjes uit de inleiding samen
- Vat het meest samen uit het kerndeel van de tekst
- Van het slot van de tekst ook een aantal zinnen in de samenvatting verwerken (conclusies, eindoordeel, hoe het afliep met een bepaalde situatie.)
__________________
Haters gonn' hate
Oud 11-05-2008, 20:55
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Dat geldt voor vmbo dan waarschijnlijk... bij vwo heb je andere richtlijnen.
Uit ervaring van zonet:
Kijk aan het einde nog alles 1 keer na!! Of je echt elke vraag gedaan hebt in het samenvatten, of een vraag uit delen bestaat en dat je die allemaal gedaan hebt, of er staat 'gevolgen' en je maar 1 gevolg hebt genoemd, of je alinea's gebruikt hebt, of je spelfouten hebt gemaakt.
O en val ondertussen niet in slaap.
Oud 12-05-2008, 12:26
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Dat geldt voor vmbo dan waarschijnlijk... bij vwo heb je andere richtlijnen.
Uit ervaring van zonet:
Kijk aan het einde nog alles 1 keer na!! Of je echt elke vraag gedaan hebt in het samenvatten, of een vraag uit delen bestaat en dat je die allemaal gedaan hebt, of er staat 'gevolgen' en je maar 1 gevolg hebt genoemd, of je alinea's gebruikt hebt, of je spelfouten hebt gemaakt.
O en val ondertussen niet in slaap.
Niet echt, onze lerares Nederlands zei dat 't eigenlijk voor iedereen geldt (zat op een mavo-havo-vwo school). Alleen is vwo natuurlijk wel een stuk pittiger . Bij vwo leggen ze denk ik wel uit wat je moet vermelden in je samenvatting. Alleen deze tips zijn van toepassing als je moet houden aan 150 woorden bijvoorbeeld, snapje?
__________________
Haters gonn' hate

Laatst gewijzigd op 12-05-2008 om 16:36.
Oud 12-05-2008, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Bij Nederlands met samenvattingen heb ik gemerkt, als je een samenvatting gaat maken:

- Vat alleen een aantal zinnetjes uit de inleiding samen
- Vat het meest samen uit het kerndeel van de tekst
- Van het slot van de tekst ook een aantal zinnen in de samenvatting verwerken (conclusies, eindoordeel, hoe het afliep met een bepaalde situatie.)
nee, want je krijgt opdracht wat je samenmoet vatten.
Ads door Google
Oud 12-05-2008, 12:54
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
nee, want je krijgt opdracht wat je samenmoet vatten.
Lijkt me een beetje logisch dat je een opdracht krijgt van WAT je moet samenvatten. Zij gaf alleen tips hoe je je binnen het marge moet houden meis.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 12-05-2008, 13:28
tonio
tonio is offline
Citaat:
Lijkt me een beetje logisch dat je een opdracht krijgt van WAT je moet samenvatten. Zij gaf alleen tips hoe je je binnen het marge moet houden meis.
Denk dat Mosquito bedoelt dat wij een geleide samenvatting krijgen, er wordt dus al verteld wat er in je samenvatting moet komen.
Oud 12-05-2008, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me een beetje logisch dat je een opdracht krijgt van WAT je moet samenvatten. Zij gaf alleen tips hoe je je binnen het marge moet houden meis.
doe eens niet zo fucking wijs, doe jij havo? nee, hou je muil dan.
Oud 12-05-2008, 15:44
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
doe eens niet zo fucking wijs, doe jij havo? nee, hou je muil dan.
wejooow, wat een diss. Ga anders ff op onzin je gelul spuien. Ik zei alleen wat mijn lerares zei, en zij gaf ook les aan havisten en vwo'ers.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 12-05-2008, 21:46
Verwijderd
dit is geen diss, en je zei niet wat je lerares zei, dat zei je in een post daarvoor.
ik heb het over dat neerbuigende gedoe van je.
Oud 12-05-2008, 23:42
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
dit is geen diss, en je zei niet wat je lerares zei, dat zei je in een post daarvoor.
ik heb het over dat neerbuigende gedoe van je.
Dat was niet neerbuigend, je moet je niet zo snel aangevallen voelen.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 12-05-2008, 23:48
Verwijderd
of andersom
Oud 13-05-2008, 00:09
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Nee, jij begon alsof ik meteen zei dat ik havo/vwo doe, terwijl ik enkel een tip gaf om je binnen het aantal woorden te houden.
Citaat:
Nee, want je krijgt opdracht wat je samenmoet vatten.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 13-05-2008, 07:08
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Er was al eerder iets gezegd dat je alles voor wiskunde op moet schrijven wat je weet. Dat betekend dus ook dat als je een som niet op kan lossen, maar je weet wel hoe je dat zou moeten doen, dat je dan de stappen die je met je GR/algebraïs moet maken, opschrijft. Bijna bij elke som krijg je daar een punt voor.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Oud 13-05-2008, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Nee, jij begon alsof ik meteen zei dat ik havo/vwo doe, terwijl ik enkel een tip gaf om je binnen het aantal woorden te houden.
ik reageerde hierop hoor..

Rđa schreef:
Bij Nederlands met samenvattingen heb ik gemerkt, als je een samenvatting gaat maken:

- Vat alleen een aantal zinnetjes uit de inleiding samen
- Vat het meest samen uit het kerndeel van de tekst
- Van het slot van de tekst ook een aantal zinnen in de samenvatting verwerken (conclusies, eindoordeel, hoe het afliep met een bepaalde situatie.)
Oud 16-05-2008, 17:53
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Waarschijnlijk al gegeven maar:

- Schrijf altijd je berekening (en eventueel de tussenstappen ervan) op! Soms, als je bij een vraag bijvoorbeeld 4 punten kunt halen. Kun je er al 2 halen door de berekening op de juiste manier op te schrijven
__________________
Haters gonn' hate
Oud 17-05-2008, 03:05
Verwijderd
Citaat:
Volgens ons examenregelement:

"Het werk wordt gemaakt met (bal)pen. Alleen tekeningen en grafieken worden met potloot gemaakt. Correctielak mag niet worden gebruikt"
Potloot
Oud 18-05-2008, 13:56
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Succes by the way morgen voor havisten en vwo'ers. Nederlands, toch?
__________________
Haters gonn' hate
Oud 18-05-2008, 15:24
tonio
tonio is offline
Citaat:
Succes by the way morgen voor havisten en vwo'ers. Nederlands, toch?
Dank je en ja
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Staatsexamen mondeling: Tips/ervaringen.
kramerseha
52 21-07-2014 15:15
Liefde & Relatie Sms flirt tip's van DCLove!
DCLove
21 30-01-2010 23:55
Drugs & Alcohol Tips voor druggies
apekop123
76 06-01-2005 00:54
Flora & Fauna Tip-Topic
duifeltje
22 08-04-2004 13:26
Seksualiteit verder gaan...TIPS!
sammiej
14 09-02-2003 17:34
Psychologie 11 tips om beter met je depressie om te gaan
Snippie
44 19-01-2003 20:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.