Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2015, 09:57
Janne II
Janne II is offline
Hee allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus dat eerst even. Ik zit in 2gym en sta er niet geweldig voor. Ik sta voor de meeste vakken net wel een voldoende. Ik ben heel hard bezig het op te halen en het liefst zou ik voor elk vak boven de zes willen staan. Mijn cijferlijst:



Overgangsnormen:

Geen enkel vak mag lager zijn dan 4.
Als er één cijfer onvoldoende is, wordt de leerling(e) bevorderd.
Als er twee cijfers onvoldoende zijn, heeft de leerling(e) een gemiddelde van 6,0 nodig om te worden bevorderd.
Als er drie cijfers onvoldoende zijn, heeft de leerling(e) een gemiddelde van 6,2 nodig om te worden bevorderd.
Als er vier cijfers onvoldoende zijn, heeft de leerling(e) een gemiddelde van 6,4 nodig om te worden bevorderd.

Hebben jullie tips voor het leren en begrijpen van bijvoorbeeld Latijn?

Laatst gewijzigd op 20-02-2015 om 10:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2015, 10:09
Verwijderd
En wat is nu de hulp die je nodig denkt te hebben?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 10:12
Janne II
Janne II is offline
Citaat:
En wat is nu de hulp die je nodig denkt te hebben?
Of jullie tips e.d. hadden voor Latijn. Want dat moet ik natuurlijk wel weer boven de 4 zien fe krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 10:20
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Overleg eens met je mentor of docent. Zij kunnen je tips geven of eventueel begeleiding voor je regelen. Daarnaast vinden leraren het vaak fijn wanneer je zelf aan de bel trekt wanneer het niet lukt, daar laat je mee zien dat het je interesseert dat je cijfers niet geweldig zijn.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 16:52
remco2015
remco2015 is offline
Minder soaps kijken en andere meelopers programma's en veel tijd in je studie steken. Dan ga je 20% minimaal beter presteren.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 16:57
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Of jullie tips e.d. hadden voor Latijn. Want dat moet ik natuurlijk wel weer boven de 4 zien fe krijgen.
Meer tijd steken in Latijn leren?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 17:00
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Minder soaps kijken en andere meelopers programma's en veel tijd in je studie steken. Dan ga je 20% minimaal beter presteren.
Wie zegt dat ze soaps en "meelopers programma's" kijkt? Hoe kom je überhaupt op 20%?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 19:11
Verwijderd
Waar gaat het mis bij Latijn? Heb je moeite met teksten leren, besteed je genoeg aandacht aan woordjes leren, maak je veel fouten in de grammatica bij vertalingen, kom je tijd tekort bij de toetsen?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 22:31
remco2015
remco2015 is offline
Citaat:
Wie zegt dat ze soaps en "meelopers programma's" kijkt? Hoe kom je überhaupt op 20%?
Dat is een prognose van mij en je weet zelf ook dat wanneer je er meer tijd in steekt en je meer en beter concentreert dat het beter gaat, en als je dan bv van een 4 naar een 6 gaat presteer je zelfs 50% meer. Of wil je dat ontkennen?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 23:17
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dat is een prognose van mij en je weet zelf ook dat wanneer je er meer tijd in steekt en je meer en beter concentreert dat het beter gaat, en als je dan bv van een 4 naar een 6 gaat presteer je zelfs 50% meer. Of wil je dat ontkennen?
Slechte onderbouwing en uit de lucht gegrepen cijfertjes dus

Daarnaast, in lijn van jouw berekening, kan je minimaal een één halen op de middelbare schook. Bij de vier haal je dus zelf er drie punten bij, bij de zes verdien je zelf vijf punten. Dat is geen toename van 50%.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 23:39
WhiteBlossom
Avatar van WhiteBlossom
WhiteBlossom is offline
Ik weet niet hoeveel tijd je in je studie steekt, maar als je zelf vindt dat dat nog wel wat meer kan zou ik daar wel mee beginnen ja.

Ook kan je je leraar Latijn vragen hoe hij ernaar kijkt, misschien vindt hij het Atheneum beter bij je passen, maar misschien denkt hij ook wel dat je het prima kan als je een paar kern-regels leert die je tot nu toe niet doorhad.
Zeker in de eerste jaren is mijn advies wel, zorg dat je de grammatica die je uit je hoofd moet kennen (filia, filiae filiae filiam etc) ook echt kan dromen. De woordjes goed kennen is ook wel een must, ik deed dit vaak met een online overhoor programma (wrts) en als ik elke lijst afzonderlijk redelijk goed dacht te kennen, vroeg ik m'n moeder om me te overhoren en dan bleek wel of ik het echt kende aangezien ze alles door elkaar vroeg. (soms vroeg ze zelfs woorden van een nog te leren lijst '-__-).

Dit systeem werkt overigens goed voor alle talen.

Bij geschiedenis zou ik naast het leren van de jaartallen ('de kapstok van je kennis' zoals mijn leraar altijd zei) ook proberen te snappen waarom iets nou gebeurde en je jezelf voor te stellen in die tijd, aangezien dat gevraagd wordt op de toetsen (de waaroms ). Dan wordt het meer 1 verhaal en leuker om te lezen.

Succes met leren!
__________________
The Melody of Logic will Always play out the Truth
Met citaat reageren
Oud 20-02-2015, 23:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dat is een prognose van mij en je weet zelf ook dat wanneer je er meer tijd in steekt en je meer en beter concentreert dat het beter gaat, en als je dan bv van een 4 naar een 6 gaat presteer je zelfs 50% meer. Of wil je dat ontkennen?
Sorry, maar dit moet even:
Met citaat reageren
Oud 24-04-2015, 18:27
Addisco.nl
Avatar van Addisco.nl
Addisco.nl is offline
Ha Janne!

Mijn advies: eerst checken bij je docent/mentor waar hij/zij vermoedt dat het mis gaat. En bij jezelf te rade gaan: doe je wel voldoende voor de vakken die wat minder lopen of besteed je daar ook gewoon minder (of te weinig) tijd aan?

Als je je cijfers snel omhoog wilt krijgen (voor het laatste rapport) kun je ook bijles zoeken. Let dan wel even op dat je echt iemand zoekt die weet wat hij/zij doet. Dus het liefst echt een student/docent klassieke talen en graag ook met ervaring in bijles. Gewoon 'bijles Latijn' googelen en dan kijken wie er bij jou in de buurt zit.

Zonder verdere info kan niemand op dit forum je nu vertellen wat er aan de hand is en waarom je precies lage cijfers haalt. Zeker bij talen kan dat aan van alles liggen: te kleine woordenschat, verkeerde voorbereiding op toetsen, grammaticale achterstand, onzorgvuldig werken, slecht onderwijs...

Om de woorden beter en langer te onthouden kun je overigens beter visueel leren, dat is veel natuurlijker, sneller en efficiënter dan eindeloos herhalen in overhoorprogramma's.
Oftewel: je tekent een plaatje waardoor je de betekenis kunt onthouden bij het woord.

Wat denk je zelf, Janne? Waar denk jij dat het probleem ligt?
In ieder geval heel veel succes met de laatste weken op school dit jaar!
__________________
Grieks en Latijn leren? Zo kan het ook!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2015, 20:42
\Alex/
\Alex/ is offline
Waar gaat het fout met Latijn? Uitgangen leren? Teksten vertalen? Grammatica toepassen enz.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2015, 17:03
Lotta_JPMorgan
Lotta_JPMorgan is offline
Ik denk dat problemen bij Latijn vaak beginnen bij het gebrek aan kennis van het vocabularium omdat alles steunt op vocabularium. Misschien kan je proberen om eerst je vocabularium op te halen. Het gaat vaak sneller als je oefent op overhoorsites (www.wrts.nl vind ik een goede site). Probeer ook vaak de basis te herhalen. Ik hoop dat alles goed komt! Veel succes!!!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2015, 16:41
IZ.zy_
Avatar van IZ.zy_
IZ.zy_ is offline
voor woordjes leren bij latijn heb ik altijd geleerd om kaartjes te schrijven, we kregen dan op school een stapeltje kaartjes (je kan ze ook zelf knippen) en dan schrijf je op de ene kant het latijnse woord en op de andere kant alles wat je daarbij moet weten (+nv, mv/ev, gr.3, Bijwoord enz..)
bij mij werkte dat altijd erg goed omdat je de eerste helft van de woordej al wist als je alles op kaartjes had geschreven.
en HARDOP leren, werk ook vaak goed!

Succes!
__________________
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery, Today is a gift,
That's why it's called the present.🙈🙉🙊
Met citaat reageren
Oud 15-08-2015, 11:37
Michke12
Avatar van Michke12
Michke12 is offline
Gebruik WRTS.nl of woordjesleren.nl, supersites!!!
Ik ben door die sites van een 45 voor Latijn naar een 80 gegaan!
Dus ik zou zeggen: Geef niet op, en blijf je inzetten!!!!
__________________
Michke12:-)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Wat moet ik doen gymnasium of tto
Anoniempjeblêh
14 24-12-2013 21:11
Psychologie Spoiler: zeer lang verhaal
Scarlet Spider
21 21-09-2012 11:27
De Kantine Saaiamese tweeling #694
Verwijderd
500 17-09-2009 19:53
Verhalen & Gedichten Het Grote Brieventopic
Verwijderd
57 03-03-2008 17:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn of Grieks?
Wormpjuh
101 10-04-2006 21:32
Verhalen & Gedichten Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!)
Tantalus
31 02-02-2002 10:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.