Oud 11-03-2012, 19:39
Verwijderd
go
Advertentie
Oud 11-03-2012, 19:39
Verwijderd
goede titel
Oud 11-03-2012, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het nergens over álle gelovigen. Maar dat is in grote lijnen toch wel de reden voor de meeste gelovigen om te geloven in iets hogers?
Voor hen is het idee te eng dat we gewoon op aarde zijn, dat we ook weer sterven, en dat in principe alles zinloos is. Dat is toch de reden voor veel mensen om een geloof (of iets anders spiritueels) aan te hangen, zingeving, antwoorden, iets om hoop van te krijgen. En dat is allemaal best prima, maar ik ind het soms storend naief.
Ik denk dat in God geloven ook gewoon een soort van geestelijke wedstrijd tegen jezelf is, of zo. In de zin van: hoever kan ik gaan voor iets waar ik in geloof, in hoeverre kan ik mezelf opzij zetten voor iets hogers, nog helemaal los van of dat hogere iets werkelijks of zinvols is.
Oud 11-03-2012, 19:40
Verwijderd
@Uomi: Ik ben er al de hele dag mee bezig, want ik studeer levensbeschouwing. Maar dat maakt het juist nog complexer heb ik het idee.
Oud 11-03-2012, 19:40
Verwijderd
Aan de ene kant vind ik het geloven in een God net zoiets als het geloven in kaboutertjes. Aan de andere kant vind ik het ook prima als iemand in kaboutertjes gelooft, daar gelukkiger van wordt en dat anderen niet tegen hun wil opdringt.
Oud 11-03-2012, 19:41
Verwijderd
Citaat:
@Uomi: Ik ben er al de hele dag mee bezig, want ik studeer levensbeschouwing. Maar dat maakt het juist nog complexer heb ik het idee.
Lijkt me wel heel interessant, maar om daar nu de hele dag mee bezig te zijn.. En dat het alleen maar complexer wordt, kan ik me heel goed voorstellen. Waarom ben je levensbeschouwing gaan studeren?
Oud 11-03-2012, 19:41
Verwijderd
maar als de regering zou bepalen dat iedereen verplicht is om voor het slapen gaan bij elke boom een schoteltje eten achter te laten voor de kaboutertjes, dan zou ik dat wel bijzonder stom vinden
Oud 11-03-2012, 19:42
Verwijderd
Wij laten wel dingen achter voor de geesten. Volgens mij heb ik ergens heel fundamenteel een andere instelling over het bovennatuurlijke.
Oud 11-03-2012, 19:43
Verwijderd
maar dan omdat je het zelf wil, neem ik aan, niet omdat het een wet is
Oud 11-03-2012, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me wel heel interessant, maar om daar nu de hele dag mee bezig te zijn.. En dat het alleen maar complexer wordt, kan ik me heel goed voorstellen. Waarom ben je levensbeschouwing gaan studeren?
Omdat ik 18 was en klaar met de havo en één jaar HBO wilde doen en dan naar de universiteit wilde Ik geloof zelf niet, maar ben wel geïnteresseerd in wat mensen drijft en wat ze op de een of andere manier zin geeft.
Oud 11-03-2012, 19:44
Verwijderd
@ Uomi: naief is misschien een beetje het verkeerde woord. Maar het staat zover van me af, bang zijn voor niks na de dood, vragen hebben over het 'waarom zijn we hier', 'wie maakt dit alles', 'er moet toch wel meer zijn', en daarom maar vasthouden aan een geloof, aan een schepper en aan een hiernamaals.

Ik doe echt m'n best om niet respectloos te klinken hoor, maar ik vind het soms bijna als als volwassene vast blijven houden aan een sprookjesboek, en niet willen geloven dat dat allemaal niet echt kan.

Open je ogen, vertrouw de wetenschap, en sluit je oren niet met 'lalalala er is een God en we komen lekker toch in de hemel, lalalala'.

Nogmaals, ik heb geen last van gelovigen, ze mogen geloven van mij, maar dit is wel wat me (bij vrij extreem gelovigen) stoort.
Oud 11-03-2012, 19:44
Verwijderd
Mama is er ook van overtuigd dat de geest van haar vader (mijn opa) nog steeds bij ons is. En dat vind ik altijd een beetje moeilijk. Mijn zusje is het er uitgesproken niet mee eens, maar dat vind ik altijd wel vervelend, want volgens mij kwetst ze mama dan wel als ze dat zegt. Maar ik denk dat ik daar ook niet zo in geloof, maar dat wil ik ook weer niet echt zeggen, want misschien is hij er wel en dan is het ook zo stom als ik zeg dat dat niet kan, zegmaar. Sorry voor de lange vreemde zin.
Oud 11-03-2012, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Omdat ik 18 was en klaar met de havo en één jaar HBO wilde doen en dan naar de universiteit wilde Ik geloof zelf niet, maar ben wel geïnteresseerd in wat mensen drijft en wat ze op de een of andere manier zin geeft.
En je bent nog nooit iets tegengekomen waar je van dacht, héé, dat zou nog best wel eens kunnen of hé, daar zou ik wel in willen geloven?

Citaat:
@ Uomi: naief is misschien een beetje het verkeerde woord. Maar het staat zover van me af, bang zijn voor niks na de dood, vragen hebben over het 'waarom zijn we hier', 'wie maakt dit alles', 'er moet toch wel meer zijn', en daarom maar vasthouden aan een geloof, aan een schepper en aan een hiernamaals.

Ik doe echt m'n best om niet respectloos te klinken hoor, maar ik vind het soms bijna als als volwassene vast blijven houden aan een sprookjesboek, en niet willen geloven dat dat allemaal niet echt kan.

Open je ogen, vertrouw de wetenschap, en sluit je oren niet met 'lalalala er is een God en we komen lekker toch in de hemel, lalalala'.

Nogmaals, ik heb geen last van gelovigen, ze mogen geloven van mij, maar dit is wel wat me (bij vrij extreem gelovigen) stoort.
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar ik denk eigenlijk niet dat de wetenschap en God of 'iets anders' elkaar uitsluit. Maargoed, ik weet het eigenlijk ook allemaal niet zo.
Oud 11-03-2012, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Mama is er ook van overtuigd dat de geest van haar vader (mijn opa) nog steeds bij ons is. En dat vind ik altijd een beetje moeilijk. Mijn zusje is het er uitgesproken niet mee eens, maar dat vind ik altijd wel vervelend, want volgens mij kwetst ze mama dan wel als ze dat zegt. Maar ik denk dat ik daar ook niet zo in geloof, maar dat wil ik ook weer niet echt zeggen, want misschien is hij er wel en dan is het ook zo stom als ik zeg dat dat niet kan, zegmaar. Sorry voor de lange vreemde zin.
Hm, ja, dit herken ik wel. Mijn moeder begon een tijdje terug over toverwater en toen dacht ik ook 'nou mama, op zich is toverwater best heel raar'. Niet dat ik persé niet in toverwater zou kunnen geloven, maar dat een tovenaar het had gemaakt die in Den Bosch in een rijtjeshuis woonde en dat het haar magnetische velden beïnvloedt, nah.
Oud 11-03-2012, 19:48
Verwijderd
Citaat:
En je bent nog nooit iets tegengekomen waar je van dacht, héé, dat zou nog best wel eens kunnen of hé, daar zou ik wel in willen geloven?
Ik denk dat ik te kritisch ben (en daarmee wil ik niet zeggen dat gelovigen dat niet kunnen zijn, vaak is dat juist verre van waar), maar ik wil het misschien iets te logisch doordenken. Daarom denk ik ook wel dat theologen een beetje ver van 'huis-tuin-en-keuken'-gelovigen afstaan, om het zo maar te noemen.
Oud 11-03-2012, 19:48
Verwijderd
ik weet niet wat ik moet geloven, ik heb wel doopsel, communie en vormsel gedaan, maar of god bestaat geen idee. het komt een beetje over als een sprookje. in der kerk, heb ik vaak het gevoel wat doe ik hier. ik val meer in slaap dan dat het me echrt interreseert.
Maar ik geloof wel weer dat geesten bestaan. is dat raar?
Oud 11-03-2012, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Hm, ja, dit herken ik wel. Mijn moeder begon een tijdje terug over toverwater en toen dacht ik ook 'nou mama, op zich is toverwater best heel raar'. Niet dat ik persé niet in toverwater zou kunnen geloven, maar dat een tovenaar het had gemaakt die in Den Bosch in een rijtjeshuis woonde en dat het haar magnetische velden beïnvloedt, nah.
Een docent van me zei eergisteren 'tja, eigenlijk is het ook een bak onzin he. Maarja, het werkt voor mij wel, op sommige momenten.'
Oud 11-03-2012, 19:49
Verwijderd
Strumley, jij bent Chicka, toch?
Ads door Google
Oud 11-03-2012, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Strumley, jij bent Chicka, toch?
Oud 11-03-2012, 19:50
Verwijderd
Citaat:
ik weet niet wat ik moet geloven, ik heb wel doopsel, communie en vormsel gedaan, maar of god bestaat geen idee. het komt een beetje over als een sprookje. in der kerk, heb ik vaak het gevoel wat doe ik hier. ik val meer in slaap.
Maar ik geloof wel weer dat geesten bestaan. is dat raar?
Nee is niet raar, ik geloof ook een beetje in geesten die bestaan, en mensen die ze kunnen zien/horen/opmerken.

Maar ik ben een beetje huiverig om dit toe te geven, omdat het alles wat ik hiervoor gezegd heb teniet doet
Oud 11-03-2012, 19:51
Verwijderd
, en je geeft het nu wel toe.
Oud 11-03-2012, 20:07
Verwijderd
op naar de douche, mijn plukje van mijn pony in het verleden, begint te krullen en dat ziet raar uit.
Oud 11-03-2012, 20:17
Verwijderd
*saaizwaai*
Oud 11-03-2012, 20:19
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Aan de ene kant vind ik het geloven in een God net zoiets als het geloven in kaboutertjes. Aan de andere kant vind ik het ook prima als iemand in kaboutertjes gelooft, daar gelukkiger van wordt en dat anderen niet tegen hun wil opdringt.
Ik geloof stiekum wel in kaboutertjes .
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 11-03-2012, 20:22
Verwijderd
Hoppipolla
Advertentie
Oud 11-03-2012, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Hoppipolla

U zei?
Oud 11-03-2012, 20:25
Verwijderd
Jij bent nu mijn beste vrind
Oud 11-03-2012, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Jij bent nu mijn beste vrind
Oh, dat is wel heel gemakkelijk.
Oud 11-03-2012, 20:27
Verwijderd
tnks voor plaatsen.
Oud 11-03-2012, 20:28
Verwijderd
Geen probleem!
Oud 11-03-2012, 20:32
Verwijderd
wat ga jij doen in je laatste 2.30 uur weekend?
Oud 11-03-2012, 20:32
Verwijderd
Ik vind de waartoezijnwijopaarde-vraag eigenlijk onnoemelijk kut.
Oud 11-03-2012, 20:36
Verwijderd
KUTvraag dus
Oud 11-03-2012, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Ik vind de waartoezijnwijopaarde-vraag eigenlijk onnoemelijk kut.
Ik ook, omdat er geen antwoord is, we zijn er gewoon.
Oud 11-03-2012, 20:37
Verwijderd
Nee
Oud 11-03-2012, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Ik ook, omdat er geen antwoord is, we zijn er gewoon.
JA like HALLO waarom kggg nou kan ik geen vergelijkbare vraag bedenken maar IN IEDER GEVAL: doei het is zo.
Ads door Google
Oud 11-03-2012, 20:39
Verwijderd
Ik vind je raar.
Oud 11-03-2012, 20:40
Verwijderd
die vraag is onbeantwoordbaar.
Oud 11-03-2012, 20:41
Verwijderd
Achja.
Oud 11-03-2012, 20:41
Verwijderd
Een deel beantwoordt hem juist door te zeggen dat we er zijn om god te dienen.
Oud 11-03-2012, 20:41
Verwijderd
Citaat:
die vraag is onbeantwoordbaar.
Nou ga je je huis uit of blijf je thuis
Oud 11-03-2012, 20:44
Verwijderd
En nou ga ik stoppen met stuiteren en proberen te slapen.
Oud 11-03-2012, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Nou ga je je huis uit of blijf je thuis
uh wat?
ik blijf thuis want ik ga naar bed. en ben geen z\werver zonder bed, dus....
Oud 11-03-2012, 20:46
Verwijderd
Citaat:
En nou ga ik stoppen met stuiteren en proberen te slapen.
Succes dan
Oud 11-03-2012, 20:48
Verwijderd
Citaat:
uh wat?
ik blijf thuis want ik ga naar bed. en ben geen z\werver zonder bed, dus....
Ok. Dat kan
Oud 11-03-2012, 20:50
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Er zit iets onder mijn z-toets, en elke keer als ik iets met de z wil typen, doet hij het niet ;x.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 11-03-2012, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Er zit iets onder mijn z-toets, en elke keer als ik iets met de z wil typen, doet hij het niet ;x.
Nu wel?
Oud 11-03-2012, 20:53
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Alleen als ik heb erg stevig indrukte. Alleen nu heb ik ermee gekloot, dus nu doet 'ie weer normaal. Hij zit alleen een beetje scheef.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 11-03-2012, 20:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik was vandaag met mijn mutti aan het wandelen en toen zagen we een heel leuk appartementje te koop staan op een vrij aardige locatie in Den Bosch. Even op funda gekeken, toch nog iets te duur voor mij.
__________________
you're not my demographic
Oud 11-03-2012, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Alleen als ik heb erg stevig indrukte. Alleen nu heb ik ermee gekloot, dus nu doet 'ie weer normaal. Hij zit alleen een beetje scheef.
Gelukkig. Als ie maar vast blijft.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.