Oud 03-09-2008, 22:53
Verwijderd
Dit is vast een veel gestelde vraag, maar vinden jullie het verstandig om geneeskunde te combineren met de studie 'Talen en Culturen van Japan (en Korea)' ? Ik heb gehoord dat de 2 studies van Japan en Korea zijn gecombineerd, maar goed ik weet niets zeker.

Als ik geen Japans ga studeren zal ik er m'n hele leven mee zitten. Het is m'n droom om Japans te perfectioneren en veel erover te weten te komen. Ik ben ook gefascineerd door Korea (zowel Zuid als Noord maar dat doet er niet toe).
Ik weet alleen niet wat ik zou kunnen met zo'n studie, dus als ik bijvoorbeeld alleen een taal ga studeren. Wat voor baan zal ik dan krijgen?

Ik doe nu 6VWO met profiel N&G, keuzevak WB12 (laatste jaar van de 'oude fase'). Ik vind het zonde om geen gebruik te maken van mijn wiskundige instelling/kennis. Ik wacht op de voorlichtingsdagen bij ons op school. Ik heb voor veel technische studies gekozen, maar als ze allemaal niet leuk blijken te zijn zet ik weer in op geneeskunde.

Maar vallen geneeskunde en Japans/Koreaans te combineren? Ik zal dan wel m'n hele 'planning' moeten veranderen en in Leiden gaan wonen, maar jah...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2008, 09:36
Verwijderd
Je kiest dan wel óf voor Japans óf voor Koreaans.
En of het te combineren valt? Geen idee, maar zodra je bij geneeskunde stage moet gaan lopen zie ik niet echt nog vrije tijd voor een tweede studie... Je kan 't natuurlijk altijd proberen, maar makkelijk zal 't niet zijn. Ik zou óf volledig voor de een gaan óf volledig voor de ander.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 13:45
Verwijderd
wat voor baan kan ik dan verwachten na een Japanse studie?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 13:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Geneeskunde is evt wel te combineren, zeker tot aan je co-schappen/onderzoek. Ik ken er een paar die er rechten bij doen en die zijn daar goed over te spreken. (Je moet het ook wel echt willen, het is uiteraard wel zwaarder) Maar ik zou er zelf geen studie bij willen doen die ook relatief vol is. (Heb zelf een jaar bio gestudeerd en geneeskunde zou ik niet kunnen combineren met biologie)

Veel hangt overgens af van de plaats, geneeskunde verschilt qua opzet onderling heel erg. (en dus ook in contacturen etc)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 15:03
Morri
Morri is offline
Ik ken iemand die geneeskunde en bmw combineert, het moet wel kunnen. Je moet wel rekening houden met eventuele studievertraging, maar ik neem aan dat je dat er wel voor over hebt. Sowieso kan je bij Japans je keuzevakruimte (30 ects) invullen met vakken van geneeskunde, dus dat scheelt weer (of het andersom ook werkt, betwijfel ik). Als het écht is wat je wilt, zou ik het gewoon proberen. Wel wordt afgeraden om meteen in je eerste jaar met twee studies te beginnen. Ik zou je alleen goed orienteren op geneeskunde: om dat nu alleen te gaan doen omdat je een bèta profiel hebt en een goede baan wilt...

Overigens denk ik dat je met Japans niet geheel kansloos bent op de banenmarkt gezien economische ontwikkelingen, hoewel Chinees misschien beter is dan. Waarom neem je niet eens contact op met de studiecoordinator? Kijk ook eens hier. Verder kan ik Leiden als stad zeker aanraden, studeer er zelf nu net ook en vind het erg leuk.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:17
Verwijderd
Ik hoef niet zozeer een super goed betaalde baan, maar na het voltooien van het VWO en een universitaire studie wil ik niet eindigen als iemand die beneden modaal verdient ofzo...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Ik ken iemand die geneeskunde en bmw combineert, het moet wel kunnen. Je moet wel rekening houden met eventuele studievertraging, maar ik neem aan dat je dat er wel voor over hebt. Sowieso kan je bij Japans je keuzevakruimte (30 ects) invullen met vakken van geneeskunde, dus dat scheelt weer (of het andersom ook werkt, betwijfel ik). Als het écht is wat je wilt, zou ik het gewoon proberen. Wel wordt afgeraden om meteen in je eerste jaar met twee studies te beginnen. Ik zou je alleen goed orienteren op geneeskunde: om dat nu alleen te gaan doen omdat je een bèta profiel hebt en een goede baan wilt...

Overigens denk ik dat je met Japans niet geheel kansloos bent op de banenmarkt gezien economische ontwikkelingen, hoewel Chinees misschien beter is dan. Waarom neem je niet eens contact op met de studiecoordinator? Kijk ook eens hier. Verder kan ik Leiden als stad zeker aanraden, studeer er zelf nu net ook en vind het erg leuk.
Mag je die 30 ects echt vullen met álles?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 14:51
Microtechs
Microtechs is offline
Dat wil ik ook doen, maar dan met rechten. Maar bij Japans ben je volgens mij verplicht om naar het buitenland te gaan, dus zou je je ander studie hier stil moeten zetten.
__________________
http://www.project10.nl
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 15:12
Verwijderd
Poeh, das ook waar haha
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 17:43
Morri
Morri is offline
@Andijvie: het moet wel een samenhangend pakket zijn iig en verder verschillen de eisen en het aantal punten sterk per opleiding, maar verder is er heel veel mogelijk.

@Huh?: vertraging zul je toch wel oplopen hoor, je zult ook veel overlap hebben in roosters ed, het zal echt niet makkelijk zijn. Maar neem eens contact met de studiecoordinator van beide studies, die weten het echt.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 20:53
blablatje
blablatje is offline
Zoek even uit in welk jaar Leiden met coschappen begint. Als dat pas in het 5e studiejaar is moet het kunnen, afhankelijk van jouw bereidheid om je in te zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Dat wil ik ook doen, maar dan met rechten. Maar bij Japans ben je volgens mij verplicht om naar het buitenland te gaan, dus zou je je ander studie hier stil moeten zetten.
Volgens mij ben je in Leiden niet verplicht om naar het buitenland te gaan als je Japans studeert.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 20:26
charmi
charmi is offline
Gewoon doen, zeg ik het is te combineren, je moet iig de discipline ervoor hebben en een goede planning maken. Ik adviseer je om niet met beide studies in het 1e jaar te beginnen, dat komt met name door de verplichtingen (aanwezigheid) voor beide studies en BSA, als je je propedeuse niet binnen 2 jaar haalt wordt je eraf gekickt. Heb je die wel, mag jij die jaren die nog moeten net zo lang aan je studie zitten als jij dat zelf wilt. Dus ik denk dat het handigst is om je 1e studiejaar volledig te focussen op gnk, zodat je je P in jaar 1 al in de pocket hebt, zodat je vanaf de 2e jaar tijd vrij kan maken voor Japans en zijn verplichtingen. Zoals morri zegt vertraging zul je waarschijnlijk toch oplopen. co-schappen kan je doen als je alle vakken (t/m 4e) met voldoendes hebt afgesloten. maar dat kan je dus uitstellen.

Ik studeer nu zelf ook gnk en ik heb overwogen om ook japans er bij te doen, maar omdat ik en niet teveel vertraging wil oplopen en eigenlijk alleen de taal (basis) wil beheersen en niet schrift/cultuur en alles erom heen, heb ik toch maar besloten het niet te gaan doen. Vorig jaar heb ik wel een japanse taalcursus gevolgd, ook via de universiteit. Nu zit ik uit te vogelen of ik een japans bijvak erbij kan doen. volgend jaar wil ik namelijk een klinische stage doen in japan. je kan dus trouwens met gnk ook wel "makkelijk" naar het buitenland.

nogmaals, het is maar een suggestie, ik hoop dat je er uitkomt
Met citaat reageren
Oud 09-09-2008, 22:50
fractuur
fractuur is offline
Tja, wie zegt dat je Geneeskunde leuk vindt? Dat je de manier van onderwijs trekt en of je niet een ander soort studie zoekt? Niet iedereen begint even soepel met Geneeskunde (buiten het feit dat je nog geselecteerd of ingeloot moet worden) en het moet je aanspreken anders studeer je jaren voor niets. Omgekeerd geldt ook dat Japans verplichtingen met zich meebrengt. Een kennis van mij heeft ook Japans gedaan en moest naar het buitenland toe. Tel daarbij twee, drie of vier jaar co-schappen op en je hebt een behoorlijke uitloop. Aan jou de vraag of je dat ervoor over hebt.

Ik ben ooit begonnen met Geschiedenis, vond ik heel leuk maar niet voor voltijds -> Geneeskunde gestart en nu in mijn derde jaar (tweede jaar had ook gekund) wil ik weer vakken Geschiedenis oppakken.

Succes met je keuze iig!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.