Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2008, 14:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb een map waarin ik alles bewaar van loonstrookjes, tot contracten, tot telefoonrekeningen, verzekeringspapieren, etc.
Maar inmiddels is het al niet meer 1 map maar 2 en nummer 2 puilt ook uit.

Hetzelfde met mijn mapjes voor bankafschriften.

Hoe lang moet je zulke dingen eigenlijk bewaren?
En als er geen termijn voor staat; wat is handig?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2008, 14:21
Verwijderd
Als ik het me goed herinner moet je dat een jaar of 5 bewaren... of was dat voor bedrijven ;x In ieder geval, alles ouder dan 5 jaar kan sowieso weg
Bankafschriften kun je overigens ook gewoon niet meer ontvangen en enkel via internetbankieren werken, scheelt je weer dingen die je moet bewaren.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 14:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Als ik het me goed herinner moet je dat een jaar of 5 bewaren... of was dat voor bedrijven ;x In ieder geval, alles ouder dan 5 jaar kan sowieso weg
Bankafschriften kun je overigens ook gewoon niet meer ontvangen en enkel via internetbankieren werken, scheelt je weer dingen die je moet bewaren.
Oh 2003 dus, hmmm jammer. Het meerendeel komt uit 2005 en later.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 15:18
Verwijderd
Nou ik gooi altijd gewoon alles weg dat verlopen is. Dus verzekeringsdingen uit 2007 kunnen wel weg ed.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 16:30
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Voor bedrijven is het 10 jaar.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 16:50
Verwijderd
Telefoonrekeningen gooi ik ook altijd weg (ik krijg ze nu ook niet meer op papier trouwens; dus gooide) als ik zag dat de bedragen klopten (zo ongeveer) en als het afgeschreven was.
Bankafschriften heb ik ook digitaal laten zetten ipv op papier en contracten van bedrijven waar ik niet meer werk heb ik ook allemaal weggedaan geloof ik

Bewaar alleen loonstroken, jaaropgaven, belastingaangiften en aanslagen
Ik zou 1 map maken voor bovenstaande dingen, en daarnaast 1 map voor al je verzekeringspapieren. Die kan je dan nog scheiden op zorg-, reis- en weetikveelwatvoorverzekeringen je nog meer hebt
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 16:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Voor bedrijven is het 10 jaar.
Die regel is veranderd, ergens in 2006 meende ik. Bewaren is nu voor zeven jaar verplicht.



En wat je zelf wilt doen hangt af van de bruikbaarheid. Ik zie niet in waarom je bankafschriften langer dan twee jaar wilt bewaren. De kans dat er dan nog onduidelijkheden of misverstanden ontstaan over dagelijkse transacties (als ik ergens € 10.000+ euro overmaak wil ik dat uiteraard wel wat langer op papier hebben) is heel klein.

Verzekeringen lopen per jaar af wat dekking betreft, dus als je geen openstaande verzekeringsclaims of premiebedragen meer hebt kan dat ook weg.


Overigens heb ik een stuk of vijf mappen met oude zaken (mede vanwege bijbaantje als freelance boekhouder), maar die staan bij pa en ma ergens in een hoek stof te verzamelen, en zolang daar geen ruimtegebrek is, waarom weggooien? Ik zie het probleem ook niet echt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 17:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
@T_ID: ik noem het ook geen probleem.
Maar het neemt wel ruimte in die ik welliswaar heb maar mijn kamer er niet prettiger op maakt. Daarbij betekent het ook dat ik ordners bij moet kopen. Dus ik dacht: eens checken of dat eigenlijk uberhaupt wel nodig is of dat er ook spullen weg kunnen.



Wat bij mij het meeste ruimte in neemt zijn mijn oude loonstrookjes. Ik kreeg de afgelopen 3 jaar meestal 4 loonstrookjes per maand binnen + dingen als contracten, jaaropgaven, etc, dus dat is een grote berg met papieren geworden. Heeft het nog zin dergelijke dingen te bewaren? Kan de belastingdienst ineens nog moeilijk gaan doen? Kan ik dat zelf binnenkort nog nodig gaan hebben voor het aanvragen van verzekeringen, toeslagen, etc? Of is alles van het afgelopen jaar genoeg?

En met aankopen; alle bonnen bewaar ik uiteraard tot de garantietermijn verstreken is, maar ook daarna heb ik het nog bewaard, omdat ik wel eens heb gehoord over 'minimaal te verwachten levensduur' van spullen, waarbij je ondanks dat de garantietermijn verstreken is, toch nog een bon nodig kan hebben? Bestaat dat nog steeds?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 18:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ach, je hebt gewoon van die enorme Leitz mappen nodig. Als je er daar twee van vol kan krijgen met persoonlijke administratie, respect. Die dingen zijn leeg alleen al vijf centimeter breed.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 18:49
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Vijf jaar.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 20:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ach, je hebt gewoon van die enorme Leitz mappen nodig. Als je er daar twee van vol kan krijgen met persoonlijke administratie, respect. Die dingen zijn leeg alleen al vijf centimeter breed.
Net opgemeten: mijn mappen zijn 8 cm dik en ik heb er dus al 2 vol
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 20:55
PV
PV is offline
toch maar wat extra mappen aanschaffen dan
ik heb er zelf een stuk of 5,
- een met alles rond auto (apk-papieren, verzekering, kopietje rijbewijs enz)
- een met alles rond werk (loonstrookjes, contracten, belasting)
- een met alles rond school (ib-groep, school zelf)
- een met oudere bankafschriften
- een met overige post die ik wil bewaren (zorgverzekering enz)

maar ik vind het gewoon leuk om te bewaren en terug te kunnen kijken. dat het ooit nog eens van pas kan komen is altijd meegenomen natuurlijk. ik zou het zeker niet zomaar weggooien. misschien na 20 jaar eens
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 17:58
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je kunt een archiefmap (of -mappen) aanmaken. Stop daar de dingen in die je nog niet wil wegdoen, maar tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig hebt. Handig als je daarbij dezelfde volgorde hanteert in de map met recente papieren.

De termijn is inderdaad 5 jaar. Dit geldt in ieder geval voor bankafschriften en jaaropgaven. Verder blijft vooral de Belastingdienst (inclusief toeslagen) belangrijk, ook zaken van de IB-Groep en verzekeringspapieren. Bankafschriften zou je inderdaad stop kunnen laten zetten als je toch internetbankiert, maar het is maar net wat je prettig vindt.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 21:42
Go
Avatar van Go
Go is offline
Voor de Belastingdienst hoef je geen administratie te voeren, tenzij je ondernemer bent of inkomsten uit overige werkzaamheden hebt. De genoemde vijf jaar is dus onjuist.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 22:56
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Voor de Belastingdienst hoef je geen administratie te voeren, tenzij je ondernemer bent of inkomsten uit overige werkzaamheden hebt. De genoemde vijf jaar is dus onjuist.
Het is ook niet verplicht, maar op z'n minst wel bijzonder handig (en dus verstandig). De Belastingdienst staat de laatste tijd nou niet echt bekend om z'n zorgvuldige handelen en fouten kunnen tot jaren teruggaan, dus wel erg slim om het in je administratie te houden als eventueel bewijs.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 10:59
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Het is ook niet verplicht, maar op z'n minst wel bijzonder handig (en dus verstandig). De Belastingdienst staat de laatste tijd nou niet echt bekend om z'n zorgvuldige handelen en fouten kunnen tot jaren teruggaan, dus wel erg slim om het in je administratie te houden als eventueel bewijs.
Als de Belastingdienst wil navorderen, is er een 'nieuw feit' nodig en ligt de bewijslast dus bij de Belastingdienst. Ook als je geen administratie meer hebt, mag de Belastingdienst na het vaststellen van de aanslag niet alsnog een aftrekpost weigeren zonder dat de BD dit hard maakt. Het is hooguit handig om tot een snelle afhandeling van problemen te komen, maar de BD kan jou natuurlijk nooit tegenwerpen dat je geen administratie hebt gevoerd nu je hiertoe ook niet verplicht bent.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 11:45
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Als de Belastingdienst wil navorderen, is er een 'nieuw feit' nodig en ligt de bewijslast dus bij de Belastingdienst. Ook als je geen administratie meer hebt, mag de Belastingdienst na het vaststellen van de aanslag niet alsnog een aftrekpost weigeren zonder dat de BD dit hard maakt. Het is hooguit handig om tot een snelle afhandeling van problemen te komen, maar de BD kan jou natuurlijk nooit tegenwerpen dat je geen administratie hebt gevoerd nu je hiertoe ook niet verplicht bent.
Dan nog is de Belastingdienst een vreselijk logge organisatie die door zijn positie vrij ver kan gaan. Ik zie wekelijks zo niet dagelijks hoe hard het nodig is om zo snel mogelijk tegenbewijs te leveren als zij weer eens een (administratieve) fout hebben gemaakt. Al is het al puur om gezeur te voorkomen, want je staat bij deze organisatie al gauw met je rug tegen de muur / verwikkeld in onophoudende correspondentie over je gelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 11:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als de Belastingdienst wil navorderen, is er een 'nieuw feit' nodig en ligt de bewijslast dus bij de Belastingdienst.
En als ze met een nieuw feit komen, dan wíl jij papierwerk hebben klaarliggen om alles netjes te verantwoorden, geloof mij maar.

Maar dat speelt vooral voor ondernemers eigenlijk. Goede administratie en goed boekhouden is een must om niet meer te betalen dan de toch al te hoge belastingen bij zelfstandigen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Docenten zijn niet in staat les te geven aan de jeugd van tegenwoordig?
Duvelke_024
33 18-01-2014 15:41
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Help HANDEL/ADMINISTRATIE
Laura92
1 08-06-2011 20:10
De Kantine Het ergste aan mijn leraar is:
Saddamie
13 22-03-2010 12:24
De Kantine Wat wil jij weten vd forummer onder jou?
PixelDansje
500 10-12-2007 10:58
Werk, Geld & Recht Problemen met ADSL van Zonnet.
Verwijderd
12 25-12-2004 11:02
Software & Hardware Opgelicht?
dystopia
26 31-01-2003 12:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.