Oud 27-07-2002, 17:43
Verwijderd
Wat merken jullie in de huidige maatschappij nog van de verzuiling? Ga je het liefst met mensen van je eigen soort om? Alleen met katholieken, protestanten, kakkers of alto’s? Of is er in deze maatschappij geen sprake meer van de zogenoemde zuilen. Op het forum hoor ik vaak van mensen dat ze liever niet in hokje gestopt willen worden, maar toch merk je erg dat bepaalde kranten, omroepen, tijdschriften voor bepaalde groepen mensen bedoeld zijn. Daarnaast zie je het bijvoorbeeld ook bij sport of studentenverenigingen; je hebt christelijke sportverenigingen, maar je hebt bijvoorbeeld ook sportverenigingen voor uitsluitend de elite. Behoor jij tot een bepaalde zuil, of zou je het liever een lifestyle willen noemen? En waarom ga je met mensen om met dezelfde denkbeelden? Voel je bij die mensen meer op je gemak? Sta je bijvoorbeeld ook open voor mensen uit een andere subcultuur, of met andere denkbeelden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2002, 18:00
Verwijderd
Verzuiling is nog steeds aan de orde van de dag. Hoe hard mensen ook proberen niet in hokjes gestopt te worden en hoe hard ze ook proberen zelf uit de hokjes cultuur te stappen...het werkt niet.

Als je niet met mensen van eenzelfde subcultuur om gaat ga je wel met mensen om die zich op een andere manier aardig in dezelfde dingen interesseren als jij. Of mensen die op hetzelfde intellectuele niveau zitten.. je bljift je toch altijd in een bepaalde groep bevinden...
Je rolt dr vanzelf ..ongemerkt... eenmaal in..

Misschien is het verschil met vroeger wel dat d'r wel wat meer overloop is..mensen gaan makkelijker met mensen van een andere "zuil" om....

(overigens dacht ik dat verzuiling alleen op een bepaalde (of geen) geloofsovertuiging sloeg maargoed... i get your point )
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 18:06
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
[cemslut]
Ik had vroeger een hele grote vaste vrienden groep,toen ik 12 ben er ingestapt en op mn 14é er weer net zo hard uitgekeilt omdat ik niet alto genoeg was...ik schreeuwde niet mee naar meisjes in strakke broeken op straat "barbie barbie".
Vanaf dat moment ben ik verder gaan kijken dat de buitenkantjes,uiterlijk en muzieksmaak...nu beoordeel ik mijn vrienden gewoon op hoe ze zijn en hoe het klikt...boeien als ze geen wijde broek dragen of dreadlocks hebben.
Ik kies voor mensen met dezelfde denkbeelden omdat ik me daar inderdaad meer op mn gemak voel,maar ik zou ook met iemand om kunnen gaan die totaal andere denkbeelden heeft als die persoon maar iets anders heeft wat ons 'bind'.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Glow schreef:
Misschien is het verschil met vroeger wel dat d'r wel wat meer overloop is..mensen gaan makkelijker met mensen van een andere "zuil" om....

(overigens dacht ik dat verzuiling alleen op een bepaalde (of geen) geloofsovertuiging sloeg maargoed... i get your point )
Nouja, dat weet ik ook niet echt zeker, maar ik heb het begrip maar in deze tijd verplaatst. Misschien heb ik het nu een verkeerde betekenis gegeven, maar whatever...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 18:22
Faery
Faery is offline
Neuh, vrienden zijn totaal anders dan ikzelf (op Athell zelf na, maar die past in 12 hokjes tegelijk dus dat telt niet :]) dus wat dat betreft doe ik niet aan een 'zuil'.

Streng gelovigen mot ik niet zo (extremen zijn nooit goed, imho), en tja.. er was een nogal streng-christelijk meisje (lees: ongelooflijk hypocriet kutwijf) in mijn vriendengroep met een te uitgesproken mening (lees: "Mijn kerk vind dat alle homo's vies en geestelijk ziek zijn, dat vind ik dus ook!").. mja.. na verloop van tijd waardeerde niemand haar aanwezigheid nog echt, en zij waardeerde ons niet... dus is ze op vrijwillige basis de groep uit geflikkerd, als het ware >:]

... maar verder ben ik zeer openminded ;]

edit: ja, ik sta open voor andere denkbeelden van mensen (mits ze verder komen dan "Amerika is gewoon een geweldig land en het kapitalisme is gewoon perfect." om maar ff nen voorbeeld op tafel te gooien :])
__________________
Genocidealisme.

Laatst gewijzigd op 27-07-2002 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:49
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Mja, mijn vrienden zijn niet echt heel erg anders dan dat ikzelf ben. Dus om nou te zeggen dat ik met alle soorten mensen omga, neuh. Maar dat komt meer omdat ik andere mensen niet tegenkom. maar dat kan natuurlijk ook aan mezelf liggen, dat ik ze ook niet wil ontmoeten. Kan nou niet echt zeggen dat ik dr idd behoefte aan heb ofzo. Ik vind mijn huidige vriendengroep wel OK, eigenlijk.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:50
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Ik heb een poos op een school gezeten (zo'n 2,3 jaar) met alleen maar 'kakkers', in een dure wijk van het Gooi, dus tja de pappa's en de mamma's hebben goed betaalde banen, 2 auto's, huisje hier en een huisje daar etc. Verder zaten daar geen 'andere' mensen op. Dat scheelt. Dat was van de 1e klas t/m de helft vd 3e (ben verhuisd) en dan tja heb je zo'n leeftijd dat je veel dingen overneemt van oudere mensen, zoals denkbeelden. Je blijft op zo'n manier, redelijk in het zelfde straatje..

Tja op den duur ga je toch wel wat verder kijken dan je neus lang is, en je vind de spice girls niet meer koel, dus tja dan moet je toch maar overstappen naar de backstreet boys en kom je in een ander circuit qua mensen.. Goed dat terzijde, je ontwikkelt naar mate je ouder wordt een eigen smaak, eigen ideeen, noem maar op, en ik denk dat je daarvan uit je vrienden wel wat kiest.

Ik ga nou eigenlijk met heel veel verschillende soorten mensen om, 'alto's' en 'kakkers' bij die twee groepen voel ik me het meeste thuis, maar ik ben vrij zelfstandig/onafhankelijk dus ik red het zonder mede-hokje-genoten ook wel. Met 'andere' mensen ga ik ook om, tja tuurlijk meestal komen er wel een aantal eigenschappen of ideeen met elkaar over een..

Ik interesseer me over het algemeen wel veel voor andere culturen, zolang mensen maar de realiteit onder ogen kunnen zien, dan kan ik meestal wel met ze over weg.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 20:11
Biertjehakken
Avatar van Biertjehakken
Biertjehakken is offline
Citaat:
cemslut schreef:

Ik had vroeger een hele grote vaste vrienden groep,toen ik 12 ben er ingestapt en op mn 14é er weer net zo hard uitgekeilt omdat ik niet alto genoeg was...ik schreeuwde niet mee naar meisjes in strakke broeken op straat "barbie barbie".
Vanaf dat moment ben ik verder gaan kijken dat de buitenkantjes,uiterlijk en muzieksmaak...nu beoordeel ik mijn vrienden gewoon op hoe ze zijn en hoe het klikt...boeien als ze geen wijde broek dragen of dreadlocks hebben.
Ik kies voor mensen met dezelfde denkbeelden omdat ik me daar inderdaad meer op mn gemak voel,maar ik zou ook met iemand om kunnen gaan die totaal andere denkbeelden heeft als die persoon maar iets anders heeft wat ons 'bind'.
Echt helemaal mee eens, ik denk dat de meeste personen die het best bij mij aansluiten en met de ideeen waar ik me in kan vinden of juist niet, toch wel in een bepaalde groep ligt. Ik ga veel om met personen die veel ouder zijn dan ik en die het zeker gemaakt hebben in de kunst, die personen heb ik niet via iets of iemand ontmoet maar ben afgegaan op hen denkbeelden, wat vrijwel altijd in de richting van het vrijdenken gaat. Het vreemde daarbij is wel dat leeftijd dus geen belemmering hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 20:36
Verwijderd
Mijn ouders zijn een beetje bekrompen. Ze hebben altijd op de pvda gestemd en ze lid van de vara etc. Mijn moeder kwam uit een christelijk gezin. Maar na alles wat ze meegemaakt heeft, heeft ze zich tegen het geloof gekeerd. Ik vind dat ze soms best vijandig tegen het geloof en gelovige mensen staat en daar kan ik me best wel aan irriteren...

Ik zelf ben behoorlijk vrij. Ik sta open voor iedereen, zolang ze maar ook voor mij openstaan en andere mensen in hun waarde laten. Ik heb veel verschillende soorten vrienden: gelovige, alto's, buitenlanders. En met iedereen heb ik wel iets anders gemeen en met sommige ook helemaal niets. Maar dan is het toch fijn om eens fel te discussiëren, zodat je dingen ook eens van de andere kant bekijkt...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 20:39
~blue christal~
Avatar van ~blue christal~
~blue christal~ is offline
Ik ga niet echt met veel mensen van 'hetzelfde soort als mij' om. Mijn vriendinnen zijn 'anders', qua kleding en bij sommigen ook qua meningen en gedachten (of hoe je dat mag noemen).
'K vind het ook niet erg als ze anders over iets denken dan als hoe ik erover denk. Zolang we elkaars mening maar kunnen accepteren vind ik het best.

Ik heb ook op een christelijke basisschool gezeten, maar ik geloof nergens in. Tenminste niet in jezus enzo. Gelukkig hoefden we op die school niet te bidden, want dat vind ik niet dat ze je dat kunnen verplichten. Overigens zaten er op die school ook andere gelovigen, en iedereen trok gewoon normaal met elkaar op.

Zelf zal ik ook niet niet met iemand omgaan omdat hij/zij anders denkt dan mij, of zich anders kleed. Alleen onze meningen echt te sterk uiteenlopen en ik me er aan ga irriteren zal het wel niet echt een vriendschap worden/blijven.
__________________
Come as you are, as a friend, as a lover, as an old enemy
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 21:06
Mindfields
Mindfields is offline
Ik zat vorig jaar bij veel bij zo'n extreme alto groep..Na een tijdje irriteerde ik me er dood aan omdat iedereen de hele tijd zeikte over ja dit en dat is wannebe en dit is kapitalistisch en blaatblaat...nu ga ik gewoon om met "gewone" mensen en een wat volwassener (lees: 16/17/18) groepje "alternatievelingen"..gewoon voor school en concerten enzo..en probeer ik de normalere mensen uit de extreme alto groep, en de meer alternatieve mensen van mijn normale vrienden groep EN mijn nieuwe groepje in elkaar te laten overlopen..OK dit is weer een vaag verhaal dat nergens op slaat, waar het omgaat...

Ik kan het met iedereen goed vinden
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 21:36
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Wat merken jullie in de huidige maatschappij nog van de verzuiling? Ga je het liefst met mensen van je eigen soort om? Alleen met katholieken, protestanten, kakkers of alto’s?
Ik ga met heel verschillende mensen om, ze zijn allemaal niet heel erg extreem..ik kan er geen één de term kakker of alto of gothic ed geven. Via school heb ik gewoon mensen leren kennen die ik puur op karakter heel erg mag, hun kledingsmaak is niet de mijne. Maar ik respectuur hen zoals ze zijn en zij mij ook. Via hockey leer je toch een bepaald type mensen kennen, maar ook hier vind ik niet echt de "raskakkers" om het zo maar te zeggen. Dat komt misschien te meer door de buurt waarin de club ligt. Op hockey zitten wel veel mensen waar mijn kledingsmaak erg mee overeen komt. En via muziek heb ik ook mensen leren kennen die totaal anders dan mij zijn, maar zolang ik op me gemak ben maakt het mij niet uit. uit welke "zuil" deze mensen komen.

Behoor jij tot een bepaalde zuil, of zou je het liever een lifestyle willen noemen? Ik behoor niet tot een bepaalde zuil, eerder een lifestyle dan. Maar ook dit niet echt overdreven...ik ben gewoon heel normaal!

En waarom ga je met mensen om met dezelfde denkbeelden? Ik ga niet alleen maar om met mensen met dezelfde denkbeelden, veel vrienden van mij hebben hele andere denkbeelden over nu en ook over de toekomst. Toevallig hadden we het laatst op een feestje over politiek en toen bleek de meerderheid van ons D'66 gestemd te hebben. Maar voor de rest verschillen wij ontzetten veel.

Voel je bij die mensen meer op je gemak? Ik voel me op gemak bij mensen met zelfde denkbeelden, maar ook bij mensen met totaal andere denkbeelden. Wel merk ik dat als ik in een omgeving met nieuwe mensen kom, dan eerder toe trek naar mensen waarvan ik wat van mijn denkbeelden terugvind..maar gaande weg kan ik gewoon goed opschieten met een heleboel mensen ongeacht hun denkbeelden. Ik heb vaak met vrienden van mij felle discussies over onze toekomstvisies en het geloof, maar ik respectuur hun en zij mij.

Sta je bijvoorbeeld ook open voor mensen uit een andere subcultuur, of met andere denkbeelden? om maar eens kort te zijn: JA! Allleen houd ik niet van heel erg extreme mensen.
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 22:41
Kiet_oud
Avatar van Kiet_oud
Kiet_oud is offline
Ik ga het liefst met de mensen om die dezelfde denkbeelden als mij hebben.
Gelukkig zijn er daar ook veel van.
Ik ga ook met mensen puur om te socializen, voor de gezelligheid, maar verder gaat het ook niet.
Ik ga ook met mensen om die ik nog van de basisschool ken, omdat ik me hier moeilijk aan weet te onttrekken dat kun je dan ook beter vervuiling van mijn vriendenkring noemen dan verzuiling.
Maargoed, je zou kunnen zeggen dat ik alleen met hetzelfde type mensen omga.
Maar dit is meer toevalligheid dan kieskeurigheid.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 09:32
Paulaah
Avatar van Paulaah
Paulaah is offline
Ik hoor absoluut niet bij een bepaalde zuil.. Ikga veel met een groepje 'alto's' om... Maar ik voel me zelf geen alto... ik ga ook met 'kakkers' om.. maar zo voel ik me ook niet..
kben gewoon een idividu
Meestal heb ik een heel ander denkbeeld dan andere.. Maar als we aan het discuseren zijn dan verandert mijn mening vrij snel omdat je 'de andere kant van het verhaal' hoort..
Ik voel me bij mensen op me gemak waarbij het klikt.. maakt me dan cht niet uit of het een doos of een gothic of een weet ik veel wat is..
Iedereen is bij mij 'welkom' maarja.. vaak heb ik (net als vele andere denk ik) een vooroordeel..
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 09:55
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Faery schreef:
Neuh, vrienden zijn totaal anders dan ikzelf (op Athell zelf na, maar die past in 12 hokjes tegelijk dus dat telt niet :]) dus wat dat betreft doe ik niet aan een 'zuil'.

Streng gelovigen mot ik niet zo (extremen zijn nooit goed, imho), en tja.. er was een nogal streng-christelijk meisje (lees: ongelooflijk hypocriet kutwijf) in mijn vriendengroep met een te uitgesproken mening (lees: "Mijn kerk vind dat alle homo's vies en geestelijk ziek zijn, dat vind ik dus ook!").. mja.. na verloop van tijd waardeerde niemand haar aanwezigheid nog echt, en zij waardeerde ons niet... dus is ze op vrijwillige basis de groep uit geflikkerd, als het ware >:]

... maar verder ben ik zeer openminded ;]

edit: ja, ik sta open voor andere denkbeelden van mensen (mits ze verder komen dan "Amerika is gewoon een geweldig land en het kapitalisme is gewoon perfect." om maar ff nen voorbeeld op tafel te gooien :])
ja gooit 't maar weer gelijk in de groep jij hufter.. wat moet ik nu nog gaan vertellen dan zak

mja ok, ons "vriendengroepje" is wel ok, en sja.. op ons "hypocriet kutwijf" na dan (hoewel haar soms wat extreme ideeën soms toch vrij humoristiesch waren) is 't allemaal wel redelijk burgelijk imo met een beetje de uitzondering van her en der een wat meer "alto" persoon of een "kakker" maarja.. ik kan goed overweg met bijden (k pas in 12 (en misschien wel meer) hokjes enzo) mmz k dat was t vrienden klupje wel.

'k dan nu mijn fafo onderwerp.. IK en verzuiling ( ) mja mmz ik ben sterk van mening dat iedereen mag vinden doen en laten wat die persoon wil zolang ze die meningen of overtuigingen maar niet proberen op te dringen bij anderen en het niemand anders schaad (bijvoorbeeld opdringen zoals sommige kerken dat doen (imo), maar ok tis dan uiteraard nog steeds de keus van de mensen die daarbij willen horen en in die god willen geloven ect.), mja natuurlijk is er nog steeds verzuiling alleen zijn de mensen over het algemeen vandaag de dag wat slimmer en zien ze in dat niet alles dat anders is meteen ook slecht is, mja ik kan vrijwel met iedereen overweg ongeacht wat voor een geloofs overtuiging of ideeën dan ook zolang die persoon mijn ideeën en denkbeelden respecteert zal ik dat ook bij hem/haar doen, lijkt me redelijk.
__________________
Subtiel

Laatst gewijzigd op 28-07-2002 om 10:24.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 18:58
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Wat merken jullie in de huidige maatschappij nog van de verzuiling?
Zoals die vroeger was, niet zoveel.

Ga je het liefst met mensen van je eigen soort om? Alleen met katholieken, protestanten, kakkers of alto’s?
Eigen soort? Molukkers? Trendy Mensen? GarageFans?(komt over het algemeen redelijk overeen, maja). Ik heb veel verschillende vrienden, alto's(daaronder pak ik nu ff alles, goths, skaters, punks etc), kakkers, trendsetters/volgers, hiphoppers etc.


Behoor jij tot een bepaalde zuil, of zou je het liever een lifestyle willen noemen?
Ik ben protestants christelijk opgevoed. Maar ik behoor eigenlijk niet echt ergens bij, alleen oppervlakkig dan.

En waarom ga je met mensen om met dezelfde denkbeelden?
Waarom niet, als je bepaalde dingen wil bereiken met anderen is het makkelijk om dezelfde denkbeelden te hebben.

Voel je bij die mensen meer op je gemak?
Niet meer.

Sta je bijvoorbeeld ook open voor mensen uit een andere subcultuur, of met andere denkbeelden?
Ja dus.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 21:30
Black666Goth
Avatar van Black666Goth
Black666Goth is offline
ja ik ga alleen maar om met gothics maar we hebben wel andere geloven de ene is satanist, andere satanaanbidder en de andere weer wicca (ik) en we hebben allemaal lol met elkaar dus dan maakt dat helemaal niks uit
__________________
PUNK IS WHAT HAPPENS 2 U WHEN UR BUSY TRASHING THE MALL
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 10:47
shanli
shanli is offline
Citaat:
Parallel schreef:


Ik kan het met iedereen goed vinden
tadaaaaa
wat goed samengevat
__________________
*woei* bijna scoutskamp *woei*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-08-2002, 13:06
Mysterons
Mysterons is offline
Citaat:
gothicsatanistgirl schreef:
ja ik ga alleen maar om met gothics maar we hebben wel andere geloven de ene is satanist, andere satanaanbidder en de andere weer wicca (ik) en we hebben allemaal lol met elkaar dus dan maakt dat helemaal niks uit
(zeurstemmetje)

maar meisje.. waarom heet je dan gottiksatanistgurl ipv gottikwiccagurl?

ik snap het niet meer

MAAAMMM...

( niet meer zeurstemmetje )

ik ben in een zeer irritante bui geloof ik
__________________
_love is gonna save us
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie verzuiling nederland
iesje95
4 21-02-2011 11:09
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie verzuiling
ricky2000
2 11-07-2010 02:09
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Interview Verzuiling maken.
Koekenpan
4 12-06-2010 15:35
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie verzuiling, gs
shellsign
4 27-02-2006 22:26
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie verzuiling
shellsign
4 27-02-2006 18:33
De Kantine Wat staat er onder je control+v deel II
Tommie/Aligogo
500 23-04-2004 12:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.