Oud 08-04-2004, 12:21
professor2
professor2 is offline
Kritiek op Google-mail


Door een onzer redacteuren

AMSTERDAM, 6 APRIL. Google heeft forse kritiek gekregen op de e-maildienst Gmail waarmee het bedrijf binnenkort van start wil gaan. Deze gratis mailservice maakt inbreuk op de privacy van de gebruikers, zo zeggen Europese en Amerikaanse consumentenorganisaties.

Google biedt gebruikers van Gmail 1 gigabyte opslagruimte. Dat is tot 500 keer meer dan bij zijn grootste concurrenten Yahoo en Hotmail. De zoekmachine wil geld verdienen door e-mails te scannen en vervolgens gerichte advertenties te tonen aan de gebruikers. Het internetbedrijf kan echter niet uitsluiten dat er kopieën bewaard blijven van mailtjes, ook als de gebruiker de berichten heeft verwijderd.

,,Aan Gmail kleeft een aantal gevaren die Google niet ontzenuwt in de privacy policy'', zegt Maurice Wessling van Bits of Freedom, een Nederlandse stichting die zich inzet voor digitale burgerrechten.

Google heeft een grote zoekmachine en voegt daar nu een e-maildienst aan toe. De zoekmachine houdt gebruikerslijsten bij. Die zeggen veel over de identiteit van de gebruikers, stelt Wessling. Hij is bang dat met de introductie van Gmail het communicatiegeheim wordt uitgehold.

Als Google de inhoud van berichten gaat scannen dan willen overheden misschien ook weten op welke woorden een gebruiker zoekt én waarover deze personen mailen, aldus Wessling. Amerikaanse en Europese privacyorganisaties zijn momenteel bezig met een open brief aan Google.

Google ontkent dat er inbreuk gemaakt wordt op de privacy: de berichten worden niet door mensen gelezen, maar door computers.


tis een beetje oud bericht ikw eet het

maar goed wat vonden jullie hoer van mag dit ?
ik denk dat het wel amg maar aleeen als ze het
met letter typ 25 in het rood bij vermelden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2004, 12:27
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Toen ik erover las, wist ik al meteen dat ze de gegevens vrij zouden geven. Lijkt me vrij duidelijk vermeld dan.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:28
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-04-2004 @ 12:27 :
Toen ik erover las, wist ik al meteen dat ze de gegevens vrij zouden geven. Lijkt me vrij duidelijk vermeld dan.
in de krant stond het ja
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:31
professor2
professor2 is offline
in het begin was ik trouwens helemaal tegen
omdat schending van eht brief geheim gewoon niet mag
maar later dacht ik dat als andere mensen graag zo gek willen zijn om vrijwillig hun briefgeheim op te geven
laat ze
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
En verder:

Citaat:
Google's computers process the information in your email for various purposes, including formatting and displaying the information to you, delivering targeted related information (such as advertisements and related links), preventing unsolicited bulk email (spam), backing up your email, and other purposes relating to offering you Gmail. Residual copies of email may remain on our systems, even after you have deleted them from your mailbox or after the termination of your account. Google employees do not access the content of any mailboxes unless you specifically request them to do so (for example, if you are having technical difficulties accessing your account) or if required by law, to maintain our system, or to protect Google or the public.
http://www.google.com/gmail/help/privacy.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:36
professor2
professor2 is offline
denk je dat de europese comissie (die was het toch?)
nog kans maakt met een bezwaar tegen google / dat ze uberhaupt echt naar de rechter stappen ?

edit het staat we in die verklaring ja maar dnek je echt dat mensen dat lezen ? dacht het dus niet ik bedoel dus dat het er echt emt rode letters boven staat zo dat je er niet omheen kunt

Laatst gewijzigd op 08-04-2004 om 12:44.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:00
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je moet privacy policies altijd lezen, dat is regel #1 op internet, wat sommige bedrijven soms met je informatie kunnen doen is echt schandalig.

Nou, google is best een betrouwbaar bedrijf (ik heb veel contact met ze) en hun privacy policy is erg goed uitgewerkt, moet ik zeggen. Het is heel duidelijk wat je te wachten staat...

Je krijgt er een hoop voor terug en dus moet je de overweging maken. Hotmail is gewoon een manier om msn te promoten, dit is een manier om je zoveel mogelijk te kunnen bieden, maar je levert hier en daar wel wat comfort in...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:02
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-04-2004 @ 14:00 :
Je moet privacy policies altijd lezen, dat is regel #1 op internet, wat sommige bedrijven soms met je informatie kunnen doen is echt schandalig.

Nou, google is best een betrouwbaar bedrijf (ik heb veel contact met ze) en hun privacy policy is erg goed uitgewerkt, moet ik zeggen. Het is heel duidelijk wat je te wachten staat...

Je krijgt er een hoop voor terug en dus moet je de overweging maken. Hotmail is gewoon een manier om msn te promoten, dit is een manier om je zoveel mogelijk te kunnen bieden, maar je levert hier en daar wel wat comfort in...
ja maar dan nog las je weet dat vel emnsen ze niet lezen ik vind dat het duidelijker moet

bovendien weet ik niet of je uberhaupt wel afstand van jou brief geheim enzo mag doen ?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:09
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-04-2004 @ 14:02 :
ja maar dan nog las je weet dat vel emnsen ze niet lezen ik vind dat het duidelijker moet

bovendien weet ik niet of je uberhaupt wel afstand van jou brief geheim enzo mag doen ?
"Google employees do not access the content of any mailboxes unless you specifically request them to do so..."

Het is een geautomatiseerd systeem waar het lezen van jouw spullekes niet van toepassing is. Dat doen ze alleen als je er expliciet om vraagt.

Het is gewoon zo dat ze deze policy moeten maken omdat er wel eens iets ergens achter zou kunnen blijven na het verwijderen van je mailbox. Daar willen ze zich voor indekken en ze geven expliciet aan dat ze je mailtjes niet lezen. Simpel! Je hoeft helemaal geen afstand van je briefgeheim en natuurlijk zou dat mogen als het wel van toepassing zou zijn.

Het enige vervelende is dat je veel reclame krijgt, die het (!!) geautomatiseerd systeem (!!) aanpast aan de inhoud van jouw gemiddelde mailtjes.

Sterker nog, het werkt gewoon met die standaard google banners waarbij ter plekke gekeken wordt welke woorden er veel in voorkomen en het systeem zoekt er een adverteerder bij.

Waar maakt iedereen zich zo druk om? Het enige waar ik me echt druk om maak is dat het veel reclame met zich mee zal brengen!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:12
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-04-2004 @ 14:09 :


Waar maakt iedereen zich zo druk om? Het enige waar ik me echt druk om maak is dat het veel reclame met zich mee zal brengen!
omdat behalve google ook bv inlichtinge dienstren of weet ikv eelw at wel willen weten wat voor mail je hebt
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-04-2004 @ 14:12 :
omdat behalve google ook bv inlichtinge dienstren of weet ikv eelw at wel willen weten wat voor mail je hebt
Dan geef je hun die informatie toch niet? Google beschermt je privacy gewoon hoor!

Het is onzin dat andere mensen bij je mail zouden mogen komen!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 18:24
Verwijderd
voor 1 gig opslagruimte mogen ze mijn inhoud wel doorscannen.

kan ik voortaal hele films mailen
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 18:25
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Dukko schreef op 08-04-2004 @ 18:24 :
voor 1 gig opslagruimte mogen ze mijn inhoud wel doorscannen.

kan ik voortaal hele films mailen
Hehe, lees dan de privacy policy nog maar eens
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-04-2004 @ 18:25 :
Hehe, lees dan de privacy policy nog maar eens
nee, dat is slecht voor je gezondheid

En alsnog wil ik dat het word doorgevoerd, een beetje concurrentie kan nooit kwaad
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 08-04-2004 @ 18:24 :
voor 1 gig opslagruimte mogen ze mijn inhoud wel doorscannen.

kan ik voortaal hele films mailen
Zal nut hebben met de schrale upload van vrijwel elke Nederlandse provider
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 21:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-04-2004 @ 21:44 :
Zal nut hebben met de schrale upload van vrijwel elke Nederlandse provider
hoef je tenminste niet eerst een ftptje op te zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 08-04-2004 @ 21:59 :
hoef je tenminste niet eerst een ftptje op te zetten.
Nou, ik heb meer vertrouwen in een door mezelf opgezette FTP waarbij mijn belangrijke files lokaal staan, dan in de opslagruimte die ergens op een voor mij onbekende server staat en dan ook nog gerund door een onderneming als Google
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 09:14
Verwijderd
Nog een paar jaar en dan worden hele DVD's gewoon gemaild
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-04-2004, 10:14
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Het kan me echt niks schelen, als ik iets echt geheim wil houden dan verstuur ik dat niet per email.... en al helemaal niet met een gratis mail account.

Van mij mogen ze zelfs mijn (school)verslagen lezen.

En die gesponsoerde linkjes aan de zijkant van je scherm vind ik ook niet echt irriterend.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:23
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Ik heb er echt geen problemen mee: het zijn computers die je mailtjes lezen, denk je echt dat die jouw persoonlijke geheimen interessant zouden vinden? Het is niet zoiets als een broertje dat je dagboek pikt of een overheid die je brieven leest en censureert, het gebeurt allemaal automatisch en het enige waarop gescand wordt zijn woorden die met bedrijven te maken hebben, zodat ze gerichte reclame kunnen sturen.
En wat is er mis met gerichte reclame? De 'reclame' die je nu krijgt als je zoekt met Google is niet hinderlijk, soms zelfs precies waar je naar op zoek was, wat je anders nooit gevonden had!

1 Gb heb ik niet echt nodig (ik heb al zo'n 5 jaar een Hotmailaccount en dat werkt prima), maar het is een leuke bijkomstigheid.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:29
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nienie schreef op 09-04-2004 @ 11:23 :
Ik heb er echt geen problemen mee: het zijn computers die je mailtjes lezen, denk je echt dat die jouw persoonlijke geheimen interessant zouden vinden? Het is niet zoiets als een broertje dat je dagboek pikt of een overheid die je brieven leest en censureert, het gebeurt allemaal automatisch en het enige waarop gescand wordt zijn woorden die met bedrijven te maken hebben, zodat ze gerichte reclame kunnen sturen.
En wat is er mis met gerichte reclame? De 'reclame' die je nu krijgt als je zoekt met Google is niet hinderlijk, soms zelfs precies waar je naar op zoek was, wat je anders nooit gevonden had!

1 Gb heb ik niet echt nodig (ik heb al zo'n 5 jaar een Hotmailaccount en dat werkt prima), maar het is een leuke bijkomstigheid.
het gaat om eht principe
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:53
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Hahahaha Computers hebben geen principes!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-04-2004 @ 22:03 :
Nou, ik heb meer vertrouwen in een door mezelf opgezette FTP waarbij mijn belangrijke files lokaal staan, dan in de opslagruimte die ergens op een voor mij onbekende server staat en dan ook nog gerund door een onderneming als Google
Ik weet niet waar je het op baseert, maar google is betrouwbaarder dan veel andere internetfirma's... Sterker nog, het zijn echt mensen die precies hetzelfde denken als jij en ik.

Goeie mensen zijn het die bij google zitten, niet te beroerd om je een extra service te leveren, mocht je dat nodig hebben. Alleen moeten ze wel aan de legale kant van de lijn blijven.

Hun policies zijn heel open en ze zijn heel klantgericht en vriendelijk, altijd bezig hun service te verbeteren, met de winst wel in de ooghoek gehouden.

Maar jah... Het blijft een groot bedrijf
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:31
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
professor2 schreef op 09-04-2004 @ 11:29 :
het gaat om eht principe
Er is geen principe, je snapt het gewoon niet.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 23:45
Luego
Luego is offline
1 Gb.... das best veel.

Ga ik denk ik gebruiken om foto's op te zetten, gezamenlijk emailadres met paar anderen als ik volgend jaar een jaar weg ga.

Als je vindt dat google inbreuk maakt op je privacy, dan blijf je toch gewoon lekker bij je huidige account?
Dit heeft nu al aardig wat aandacht gekregen, zal nog wel juridisch gedoe komen maar mensen die dit niet willen, melden zich gewoon niet aan toch?
En mij kan het echt niets schelen dat als ik daar eventueel ook mee zou gaan emailen een Amerikaanse computer mijn Nederlandse emails kan 'lezen'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2004, 23:56
professor2
professor2 is offline
je kan je email trouwens ook nooit meer verwijderen
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 00:03
Luego
Luego is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-04-2004 @ 12:21 :
Het internetbedrijf kan echter niet uitsluiten dat er kopieën bewaard blijven van mailtjes, ook als de gebruiker de berichten heeft verwijderd.
Citaat:
je kan je email trouwens ook nooit meer verwijderen
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 00:13
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 13-04-2004 @ 00:03 :
je kunt ze wle verwijdern maar ze blijven bewaard
je kunt ze dus nooit echt verwijderen zeg maar
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 00:53
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
professor2 schreef op 13-04-2004 @ 00:13 :
je kunt ze wle verwijdern maar ze blijven bewaard
je kunt ze dus nooit echt verwijderen zeg maar
Nogmaals, dat is allemaal duur gepraat om te zeggen dat ze er niet verantwoordelijk voor zijn als er iets misgaat...

Jullie nemen die policies veel te letterlijk! Ze proberen zich in te dekken voor als er iets misgaat, zo hoort het toch?

Zal ik hier nog eens zo'n policy gaan uitwerken, gebruik jij ook nooit meer IE en MSN...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 10:56
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Boeieh dat ze m'n mail bewaren...daar zit toch niks commercieel interessants bij

Bovendien begint m'n huidige webmail ondergespamd te worden, en lijkt <user>@gmail.com me best een handig adres.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 01:43
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Idd, mensen die het niet zo op gmail hebben om eenderwelke reden maken gewoon geen account.

Alleen weet ik niet hoe ze dat 1 Gb klaarspelen...
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 10:47
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Gebruik het dan niet
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 10:58
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Droyd schreef op 16-04-2004 @ 01:43 :

Alleen weet ik niet hoe ze dat 1 Gb klaarspelen...
Och, 95% van de gebruikers gebruikt toch maar 10 MB.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 14:03
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Droyd schreef op 16-04-2004 @ 01:43 :
Alleen weet ik niet hoe ze dat 1 Gb klaarspelen...
De meeste amerikaanse mailservers hebben HDD's van 100 - 200 GB. Veel data wordt niet aangesproken en dus zijn die harde schijven maar weinig belast. Dat betekent dus, als ze het slim aanpakken, dat je minimaal 200 gebruikers op je server kwijt kunt.

Daarnaast zijn het dynamische systemen die met een extern eenheidsprotocol (a la RAID) werken, dus de data staat op verschillende servers. Een enorm gedeelte gebruikt maximaal 50 MB aan ruimte en door de policies kunnen ook geen enorme hoeveelheden aan warez verzonden worden (geloof mij, ze checken). Dus uiteindelijk kunnen ze op veel mailboxen adverteren en zijn de servers niet zo duur.

Daarnaast is het gewoon zo dat dataverkeer het duurst is en in dit geval is de hoeveelheid upstream traffic (het duurste) verschrikkelijk klein. Dus ze kunnen uit de voeten met servers van $20.- - $40.- per maand...

Zo simpel is het...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware google wave (invites)
Hernuel Fan
32 04-11-2009 19:18
De Kantine Ik ga op vakansaai! #661
Verwijderd
500 30-07-2009 00:30
Software & Hardware [E-mail] Emoticons uitzetten in Windows live mail
Verwijderd
2 04-05-2008 13:41
Software & Hardware Firefox en Google context menu's
Verwijderd
6 10-02-2008 22:22
Software & Hardware [discussie] Brother Google is watching you
freyk
15 25-12-2006 22:56
Software & Hardware [Alg] Hoe komt Google aan haar inkomsten?
DG
32 23-09-2005 16:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.