Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2003, 11:46
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Ik ben even een oud examen aan het maken van scheikunde, maar ik snap eventjes iets niet..

Tekstfragment:
Citaat:
Een zwak zuur zoals melkzuur, dat bacteriën in tandplak uit suikers vormen, diffundeert tussen de apatietkristalletjes de tand binnen, waardoor elke twee protonen (H+) telekens een calciumion (Ca2+) verdringen: deze langzame ontkalking maakt de tand in eerste instantie poreus en veroorzaakt uiteindelijk gaten.
Vraag:
Citaat:
Uit het tekstfragment kan worden opgemaakt dat in het geval van erosie door reactie van H+ met ionen in het hydroxyapatiet ( Ca5(Po4)3 OH ) niet alleen Ca2+ vrijkomt, maar het kristalrooster volledig wordt afgebroken. Bij deze reactie regeren twee ionsoorten van het hydroxyapatiet.

Geef van deze reactie van hydroxyapatieit met H+ de vergelijking
Ik dacht dat er in ieder geval 2 protonen nodig zijn om 1 Ca2+ vrij te maken, dus dat er minstens 10 H+ ionen nodig zijn bij deze reactie....

Er zijn er echter maar 4 nodig, wie kan mij helpen..?
Advertentie
Oud 16-05-2003, 12:41
Big Bart
Big Bart is offline
Ik heb ff de opgave opgezocht en het blijkt dat je bij het verkeerde tekstfragment kijkt:

De vraag is: Uit het tekstfragment kan worden opgemaakt dat in het geval van erosie door reactie van H+ met ionen in het hydroxyapatiet ( Ca5(Po4)3 OH ) niet alleen Ca2+ vrijkomt, maar het kristalrooster volledig wordt afgebroken. Bij deze reactie regeren twee ionsoorten van het hydroxyapatiet.

Geef van deze reactie van hydroxyapatieit met H+ de vergelijking

Dus je moet het tekstfragement lezen wat bij erosie staat en NIET dat andere!!

Wat precies bij erosie staat doet er eigenlijk niet toe maar het komt erop neer dat je er dus niet van uit moet gaan dat je twee protonen nodig hebt om een claciumion te verdringen.

Er staat ook nog dat bij de reactie twee ionsoorten reageren van het hydorxyapatiet. Dit kunnen natuurlijk alleen maar OH- en PO42- zijn. Ca+ gaat niet met H+ reageren!
__________________
" Walk softly and carry a big stick "

Laatst gewijzigd op 16-05-2003 om 12:43.
Oud 16-05-2003, 12:55
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Dus dat stukkie is niet ter zake doende? maar in dat stukje tekst staat dat van H+ en Ca2+.........

(Zonder daar naar te kijken km ik er wel uit..)

------------


Nog een vraagje..! (gaat over de vraag erna, een andere opgave..)

Citaat:
In het begin van het artikel wordt gesproken over 'zure uitstoot van industrie en verkeer' dat bijdraagt tot het ontstaan van zure regen. Zwaveldioxide is zo'n stof die bijdraagt tot het ontstaan van zure regen. Deze stof wordt in de atmosfeer, door een reactie met andere stoffen, omgezet tot een (verdunde) oplossing van zwavelzuur.

Geef de reactievergelijking van deze omzetting van zwaveldioxide
Ik begreep hier uit dat je het volgende zou moeten doen:

SO2 + ...... + ..... --> H2SO4 (evt +..)

Nouja, iig kwam ik op zuurstof die nodig zal zijn en waterstof/water...........

Maar bij de antwoorden wordt het volgende gedaan:

2 SO2 + O2 + H2O --> SO4(2-) + 4 H+
Er is hier dus nog helemaal geen zwavelzuur gevormd.. hoe moet je dit aanpakken dan?!
Oud 16-05-2003, 13:02
Big Bart
Big Bart is offline
Nee dat stukje is niet voor die vraag bedoeld! Dus gewoon niet naar kijken in de vraag staat ook dat je alleen naar erosie moet kijken.

Dan die tweede vraag

Je zegt dat het antwoord dit is:

2 SO2 + O2 + H2O --> SO4(2-) + 4 H+

Dat achter de pijl is toch zwavelzuur? 2 H2SO4 alleen hebben ze het nog niet achterelkaar gezet
__________________
" Walk softly and carry a big stick "
Oud 16-05-2003, 13:04
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Big Bart schreef op 16-05-2003 @ 14:02:
Nee dat stukje is niet voor die vraag bedoeld! Dus gewoon niet naar kijken in de vraag staat ook dat je alleen naar erosie moet kijken.

Dan die tweede vraag

Je zegt dat het antwoord dit is:

2 SO2 + O2 + H2O --> 2 SO4(2-) + 4 H+

Dat achter de pijl is toch zwavelzuur? 2 H2SO4 alleen hebben ze het nog niet achterelkaar gezet
Dus als ik het opgeschreven had als

2 H2SO4 + 2 H+ achter de pijl, was het ook goed gerekend?!
Oud 16-05-2003, 13:05
Big Bart
Big Bart is offline
Citaat:
Snufje schreef op 16-05-2003 @ 14:04:
Dus als ik het opgeschreven had als

2 H2SO4 + 2 H+ achter de pijl, was het ook goed gerekend?!
nee,,,

SO4(2-) + 4 H+ = 2H2SO4 dus die 2 H+ is fout maar ik lees ff de bijlage door want volgens mij moet het toch niet aan elkaar
__________________
" Walk softly and carry a big stick "
Oud 16-05-2003, 13:07
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Big Bart schreef op 16-05-2003 @ 14:05:
nee,,,

SO4(2-) + 4 H+ = 2H2SO4 dus die 2 H+ is fout maar ik lees ff de bijlage door want volgens mij moet het toch niet aan elkaar
ohja das waar..

Maar ik had het dan iig an elkaar geschreven, omdat ik dus zo was gaan werken dat H2SO4 acher de pijk stond....
Oud 16-05-2003, 13:08
Big Bart
Big Bart is offline
Ik zie het al H2SO4 is een sterk zuur. Er staat dat er een oplossing zwavelzuur is. Een sterk zuur reageert met water dus H2SO4 + H2O --> HSO4(-) + H3O(+)

En dit wordt goedgekeurd staat op de uitwerkingen die ik heb. Dus je moet gewoon achter de pijl HSO4(-) + H3O(+) opschrijven

De gehele reactie ziet er dan zo uit:

2 SO2 + 6 H2O + O2 --> 2 SO4 (2-) + 4 H3O (+)
__________________
" Walk softly and carry a big stick "

Laatst gewijzigd op 16-05-2003 om 13:13.
Oud 16-05-2003, 13:12
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Big Bart schreef op 16-05-2003 @ 14:08:
Ik zie het al H2SO4 is een sterk zuur. Er staat dat er een oplossing zwavelzuur is. Een sterk zuur reageert met water dus H2SO4 + H2O --> HSO4(-) + H3O(+)

En dit wordt goedgekeurd staat op de uitwerkingen die ik heb. Dus je moet gewoon achter de pijl HSO4(-) + H3O(+) opschrijven
Ah, i c...

Ohja, nog een (Klein) vraagje:

Maakt het uit of je 1,3-dichloor-1-propeen opschrijft of 1,3-dichloorpropeen? (Ik weet dat je die 1 mag weglaten omdat ie alleen naar kan zitten, maar wordt het fout gerekend als je hem wel opschrijft? weet je dat?
Oud 16-05-2003, 13:14
Big Bart
Big Bart is offline
Citaat:
Snufje schreef op 16-05-2003 @ 14:12:
Ah, i c...

Ohja, nog een (Klein) vraagje:

Maakt het uit of je 1,3-dichloor-1-propeen opschrijft of 1,3-dichloorpropeen? (Ik weet dat je die 1 mag weglaten omdat ie alleen naar kan zitten, maar wordt het fout gerekend als je hem wel opschrijft? weet je dat?
Nee wordt niet fout gerekend heeft de leraar bij ons gezegd. Het is zelfs beter om hem erbij te zetten omdat je dan eerder fouten voorkomt
__________________
" Walk softly and carry a big stick "
Oud 16-05-2003, 13:15
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Big Bart schreef op 16-05-2003 @ 14:08:

De gehele reactie ziet er dan zo uit:

2 SO2 + 6 H2O + O2 --> 2 SO4 (2-) + 4 H3O (+)
Ja, inderdaad... Mooi als dat ook wordt goedgerekend dan.. (Stat niet op het antwoordenmodel van havovwo..
Oud 16-05-2003, 13:15
Big Bart
Big Bart is offline
Citaat:
Snufje schreef op 16-05-2003 @ 14:15:
Ja, inderdaad... Mooi als dat ook wordt goedgerekend dan.. (Stat niet op het antwoordenmodel van havovwo..
Ik gebruik de schooldisc van utwente. Daarop staan zelfs 4 reacties goedgekeurd.
__________________
" Walk softly and carry a big stick "
Oud 16-05-2003, 13:15
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Big Bart schreef op 16-05-2003 @ 14:14:
Nee wordt niet fout gerekend heeft de leraar bij ons gezegd. Het is zelfs beter om hem erbij te zetten omdat je dan eerder fouten voorkomt
moooooooi

Netzoals niet fout wordt gerekend als je geen fases gebruikt (Dus geen (l), (aq), (s)
Oud 16-05-2003, 13:16
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Big Bart schreef op 16-05-2003 @ 14:15:
Ik gebruik de schooldisc van utwente. Daarop staan zelfs 4 reacties goedgekeurd.
mjah, de schooldisc doet het op de een of andere manier hier niet..! (en havovwo print tenminste ) Ik voldoe aan alle eisen, maar het werkt gewoon op de een of andere manier niet, op beide computers niet hier..

Maar de site werkt wel dussuh niets aan de hand
Oud 16-05-2003, 13:19
Big Bart
Big Bart is offline
Citaat:
Snufje schreef op 16-05-2003 @ 14:16:
mjah, de schooldisc doet het op de een of andere manier hier niet..! (en havovwo print tenminste ) Ik voldoe aan alle eisen, maar het werkt gewoon op de een of andere manier niet, op beide computers niet hier..

Maar de site werkt wel dussuh niets aan de hand

Moet je eens naar: http://java.sun.com/getjava/ gaan en klikken op download nu grote kans dat hij het dan wel doet
__________________
" Walk softly and carry a big stick "
Oud 16-05-2003, 13:20
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Big Bart schreef op 16-05-2003 @ 14:19:
Moet je eens naar: http://java.sun.com/getjava/ gaan en klikken op download nu grote kans dat hij het dan wel doet
nee, had ik al gedownload
Oud 16-05-2003, 13:21
Big Bart
Big Bart is offline
Citaat:
Snufje schreef op 16-05-2003 @ 14:20:
nee, had ik al gedownload
Dan weet ik het ook niet maar ik ga nu zelf weer ff verder met leren bio schiet nog niet echt op
__________________
" Walk softly and carry a big stick "
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.