Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2009 / HAVO
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2009, 16:27
BerryHagendijk
BerryHagendijk is offline
Tijd voor actie, tijd om te klagen!?

Tijdens het zweten op je examen geschiedenis kreeg je bij vraag 25 de volgende vraag:
Gebruik bron 10.
De achtiende eeuw wordt wel de ''Eeuw van de Verlichting'' genoemd.
Leg uit of deze bron een voorbeeld is van Verlichtingsdenken.


Die bron 'De klagende huisman' lijkt in oud-nederlands te zijn geschreven. De bron staat vol moeilijke woorden en kromme zinnen, die in ieder geval afwijken van de woordenkennis die men voor een examen bezitten moet. Het is dan wel een bron, maar een bron die bijvoorbeeld in het Fries geschreven is kom ik als Hollander ook niet goed uit. Verder is er in onze examenbundels van geschiedenis te weinig gesproken over 'de verlichting', om dan over een onderwerp die op de achtergrond valt in het examenbundel een vraag te stellen is merkwaardig... zeker wanneer die bron nog is zeer onduidelijk is.

Gelukkig kunnen we deze idiote vraag ter discussie laten stellen tussen LAKS en het CEVO, http://laks.eindexamens.nu/eindexamenklachtenlijn/! Hoe meer mensen deze klacht hebben en kenbaar maken aan het LAKS, hoe groter de kans dat die ter discussie gesteld wordt.

Hoe denk jij erover?

Laatst gewijzigd op 20-05-2009 om 16:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2009, 16:47
steffiej18
steffiej18 is offline
heb geklaagd .. wat een k*t exame
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 16:56
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
ik kon het verband tussen de bron en verlichting ook echt niet leggen nee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 18:12
Philosophy
Avatar van Philosophy
Philosophy is offline
Die vond ik echt makkelijk. _O- En oud Nederlands heb je zóvaak met (school)examens.
__________________
Ik maak je dood met een blije mus.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 19:58
Anna17J
Anna17J is offline
Ik vond die om eerlijk te zijn ook niet het moeilijkste hoor. Wel eens gehoord van God en de staat dingen verwijten en zelf het recht in handen nemen? Zo'n soort verband had ik er bij gemaakt, in ieder geval .
Bovendien... als je een beetje letterkunde hebt gehad, heb je inderdaad al vaker oud Nederlands gehad. Nee, ik klaag dan om andere vragen, bijvoorbeeld over vraag 5, over de Christelijke uitspraak, ik begreep de meerwaarde van die vraag niet en kon hem ook niet invullen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 20:11
Brooklynn
Brooklynn is offline
Het was niet de Christelijke uitspraak, maar een godsdienstig argument, toch? Dat vond ik juist een vrij logische vraag, de directe aanleiding van de Krimoorlog was immers de aanspraak die Rusland wilde maken op de bescherming van Orthodoxe Christenen in het Turkse rijk...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 20:47
Anna17J
Anna17J is offline
O, ja, dat was het! Ja, toen ik het antwoord zag bij de uitleg... begreep ik het wel. Maar ik heb de uitspraak zelf nooit gehoord (of meteen gewist uit mn geheugen) en daardoor kon ik ook de uitleg niet opschrijven. Maar ja, ik heb verder nog een vraag niet kunnen invullen en de rest allemaal wel, dus ik denk niet dat ik zak op geschiedenis.
Eerder op wiskunde van gisteren of economie van maandag .
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 21:20
Loch Ness
Loch Ness is offline
Die vraag welke beroepsgroep zou hebben geprotesteerd tegen de droogmakerij bij Leiden,, zouden ze milieuactivisten ook goed rekenen? (A)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 21:24
Brooklynn
Brooklynn is offline
Hihihi ik vind hem wel briljant!!

Ik had dus eerst de vissers staan, met precies de goede reden, en vervolgens dacht ik; nehhhhh.. Dus veranderd!

Stommmmmmmmm!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 21:31
Fellied
Fellied is offline
Kvond die verlichtingsvraag eigenlijk heel makkelijk, geen reden om te klagen.. Beetje logisch nadenken en je komt er vanzelf wel hè...
En idd bij die vraag van vissers had ik hem goed, wist het niet zeker maar leek me gewoon heel erg logisch...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 21:53
BerryHagendijk
BerryHagendijk is offline
Ik heb bij die drooglegging bij leiden gezegd: Nijverheid, want de nijverheid maakte optimaal gebruik van het dichte waterwegennetwerk waardoor goedkoop vervoer mogelijk was. De drooglegging zou zorgen voor een kleinschaligere waterwegennet dat het vervoer duurde maakte en dus de eindprijs waardoor de afzet zou dalen en de nijverheid minder winst behalen zou..... ZAL DIT OOK GOED ZIJN?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 23:02
Verwijderd
Haha, ik had ´de ponddienst´ en de vissers. Kunnen ze niet fout rekenen toch?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 11:20
Philosophy
Avatar van Philosophy
Philosophy is offline
Ik had bij het droogleggen de boeren en landbouwers, omdat de grond dan ingeklonken was en daardoor konden ze minder goed verbouwen.
__________________
Ik maak je dood met een blije mus.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 12:15
Fellied
Fellied is offline
Ohhh dus wat jij bedoelt is dat boeren op een plas water wél kunnen verbouwen?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 14:01
Philosophy
Avatar van Philosophy
Philosophy is offline

Er staat niet voor niets '' achter.
__________________
Ik maak je dood met een blije mus.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 17:12
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Ik had "handelaren die per paard en wagen handelden".. Want hierdoor kwamen er betere vaarwegen en was handelen zo tussen steden makkelijker.. Ik wist niks anders.. Zal vast niet goed zijn xD
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.