Oud 05-09-2011, 09:38
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Heb jij een vraag aan de politie of een topic gespot dat vraagt om een objectieve reactie van de politie? Reageer hieronder en schoolwijkagent Don Heins of Kristian Harmelink geeft zo snel mogelijk een inhoudelijke reactie.

Uiteraard is de samenwerking op het informeren van forummers gericht, niet op opsporing en we hebben ook afgesproken dat de politie zich in topics bescheiden opstelt.

Meer info over de samenwerking lees je hieronder en in dit nieuwsbericht.

[b]DIT TOPIC IS GESLOTEN EN GAAT HIER VERDER.

Laatst gewijzigd op 02-10-2012 om 14:03.
Advertentie
Oud 05-09-2011, 09:40
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
De samenwerking tussen Scholieren.com en de politie
Als proef bezoeken schoolwijkagenten Don en Kristian deze 6 maanden (sept'11-feb'12) het forum van Scholieren.com. Heb je een vraag voor de Nederlandse politie? Stel ‘m in dit topic. Is er een topic ergens anders dat schreeuwt om een objectieve reactie van agent Don of Kristian? Meld het hier en Don of Kristian zal zo snel mogelijk reageren.

Wat kan je vragen?
Alles natuurlijk, maar denk eens aan:
• Hoe hoog is de boete voor openbare dronkenschap eigenlijk?
• Waarom is er een ID-plicht?
• Mag een klasgenoot eigenlijk blowen op school?
• Hoe wordt er gecontroleerd op opgevoerde brommers?
• Wat moet ik doen als ik afgezet word via Marktplaats?

De Nederlandse politie heeft ook een website met enorm veel info in elkaar geschroefd, dikke kans dat je daar ook een antwoord op je vraag kan vinden: http://www.vraaghetdepolitie.nl

Wat kan je verwachten?
Feitelijke, objectieve informatie van een agent met verstand van zaken. De samenwerking heeft enkel tot doel om forummers van informatie te voorzien die ze als nuttig ervaren, die iets toevoegt aan een topic/discussie. De samenwerking is niet op opsporing gericht, Scholieren.com zal nooit zomaar persoonsgegevens afstaan en de schoolwijkagent is hier niet om stiekem alles in de gaten te houden: daarom hebben we ook dit topic ingericht, lekker centraal.
Verder hebben we afgesproken dat Don zich bescheiden op zal stellen, het forum is er voor jullie en deze samenwerking is dus ook opgezet vanuit het idee dat de forummers er wat aan hebben.

Wie zijn de schoolwijkagenten?

Don
“Hallo, ik ben Don, de schoolwijkagent van Politiebureau Delft.

Ik werk nu ongeveer 14 jaar bij de politie. Ik ben begonnen als surveillant bij een politiebureau nabij het centrum van Den Haag. Daar heb ik 4,5 jaar in uniform gewerkt, eerst als agent, daarna als hoofdagent. En vanuit die functies zat ik ook bij de Mobiele Eenheid (ME) en de strandpolitie. Daarna heb ik 8,5 jaar gewerkt als rechercheur. Ik heb zaken onderzocht van moord tot marktplaatsoplichting en van diefstal tot vermissingen, echt van alles!

Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik mijn uniform weer aangetrokken en ben schoolwijkagent geworden in Delft. En ik ben weer bij de Mobiele Eenheid bij een speciale eenheid gegaan, als een soort verkenner.

Wat verwacht ik van het forum?
Ik verwacht een eerlijk en open contact met jullie op basis van wederzijds respect voor jullie vragen en voor mijn functie. Verder kunnen jullie mij van alles vragen en vind ik het contact belangrijk. Maar denk wel na als je iets aan mij schrijft, ik blijf een politieagent. Als je mij bijvoorbeeld informatie geeft over de bankovervallers die laatst op de politie schoten dan vind ik die informatie wel belangrijk.”

Kristian
"In navolging van collega schoolwijkagent Don zal ook ik op het forum van www.scholieren.com als expert aanschuiven. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in.
Momenteel werk ik als schoolwijkagent bij de politie Haaglanden, bureau Segbroek. Ik werk nu al meer dan 10 jaar in een proces dat de politie de "politiële jeugdtaak" noemt. Dure woorden allemaal maar het betekent niets anders dan dat ik als agent veel af weet van jeugd en strafrecht en dus het dus ook extra leuk vind om met de jeugd te werken.In mijn werk als schoolwijkagent maak ik veel gebruik van social media om op die manier zo laagdrempelig mogelijk bereikbaar te zijn. Onze aanwezigheid op jullie forum juich ik dus ook alleen maar toe. Hopelijk kan ik wat voor jullie betekenen. In mijn dagelijkse werk werk ik op een 5-tal middelbare scholen in het stadsdeel Segbroek van de stad Den Haag."

Ten slotte
De proef loopt voor 6 maanden, daarna gaan we evalueren: feedback is zeer welkom!

Laatst gewijzigd op 23-12-2011 om 15:27.
Oud 05-09-2011, 09:46
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Ik zal regelmatig het forum checken en waar mogelijk vragen direct beantwoorden. Verder zijn veel antwoorden ook te vinden op de site www.vraaghetdepolitie.nl

Groeten
Don
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 05-09-2011, 18:55
Verwijderd
Leuk, ik ga dit topic zeker nog heel vaak aanklikken. En zeker met vragen zoals die van Aicanaro!
Oud 05-09-2011, 19:05
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Idem dito.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Oud 05-09-2011, 19:09
Thomas.
Avatar van Thomas.
Thomas. is offline
Even een internetvraagje:

Tot hoeverre houd de politie het internet in de gaten?
dank heb ik het over msn-gesprekken afluisteren, hyves inspecteren, of research enz.
__________________
Zet je GPS eens op shuffle.
Oud 05-09-2011, 19:25
sexy-boyxx
sexy-boyxx is offline
welke leeftijd mag je beginnen met je rijbewijs?
Oud 05-09-2011, 19:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wellicht is dit topic interessant om vanuit het perspectief van de politie te horen hoe veel zin het heeft om aangifte te doen: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1841455
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 05-09-2011, 19:28
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Wat leuk dat er zo'n topic is geopend!
Zelf heb ik wel vraag en ik hoop dat ik er mee verder kom.

In juli heb ik aangifte gedaan bij de politie van poging tot straatroof cq bedreiging, niet veel later daarna heb ik een brief gekregen dat door te veel gebrek aan aanwijzingen en bewijzen de politie niets kon doen.
Nu is het geval dat ik deze persoon vandaag op het schoolplein zag, vaker daarvoor heb ik deze persoon ook gezien en een goed signalement en zijn kentekenen kunnen opschrijven.
Nu vraag ik me af of ik hier opnieuw mee naar de politie moet gaan, want aan de andere kant vind ik het toch wel eng om terug te gaan omdat ik deze persoon zo vaak tegen kom.
En wat zou de eventuele staf kunnen zijn voor deze pesoon?

Alvast bedankt
Oud 05-09-2011, 19:48
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Even een internetvraagje:

Tot hoeverre houd de politie het internet in de gaten?
dank heb ik het over msn-gesprekken afluisteren, hyves inspecteren, of research enz.
Internet word niet in de gaten gehouden.....MAAAR als vanaf jouw PC een dreigmail naar bv een politicus wordt gestuurd moeten wij aan de rechter of officier van justitie toestemming vragen om jouw PC in de gaten te gaan houden of miss wel al jouw mails in beslag nemen.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 05-09-2011 om 20:12.
Oud 05-09-2011, 19:55
Donny Donowitz
Avatar van Donny Donowitz
Donny Donowitz is offline
Waarom is er op scooters een snelheidsbegrenzer welke gelijk is aan de maximum snelheid en bij auto's niet?
Oud 05-09-2011, 20:03
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Waarom is er op scooters een snelheidsbegrenzer welke gelijk is aan de maximum snelheid en bij auto's niet?
Ja dat is eigenlijk heel oneerlijk inderdaad. Ik zou echt het antwoord niet weten. Wat ik wel weet is dat vooral jonge mensen op scooters rijden en vaak te hard. Probleem met een scooter is wel dat als je een klapper maakt je snel letsel en zwaar letsel op loopt. Dus ik denk dat het antwoord met de verkeersveiligheid te maken heeft. Misschien zou je je vraag op www.vraaghetdepolitie.nl kunnen stellen. Daar zijn ook links naar sites van veilig verkeer nederland mogelijk kunnen zij een antwoord geven.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 05-09-2011, 20:11
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Wat leuk dat er zo'n topic is geopend!
Zelf heb ik wel vraag en ik hoop dat ik er mee verder kom.

In juli heb ik aangifte gedaan bij de politie van poging tot straatroof cq bedreiging, niet veel later daarna heb ik een brief gekregen dat door te veel gebrek aan aanwijzingen en bewijzen de politie niets kon doen.
Nu is het geval dat ik deze persoon vandaag op het schoolplein zag, vaker daarvoor heb ik deze persoon ook gezien en een goed signalement en zijn kentekenen kunnen opschrijven.
Nu vraag ik me af of ik hier opnieuw mee naar de politie moet gaan, want aan de andere kant vind ik het toch wel eng om terug te gaan omdat ik deze persoon zo vaak tegen kom.
En wat zou de eventuele staf kunnen zijn voor deze pesoon?

Alvast bedankt
Ik zou als ik jou was met je nieuwe informatie naar de recherche bellen van het politiebureau alwaar jij je aangifte hebt gedaan. 0900-8844.

Als het een 1 tegen 1 zaak is zonder bewijs gaat de recherche proberen bewijs te verzamelen dmv getuigen horen. Bij een 1-1 zaak zonder getuigen word het moeilijk. Maar de politie kan wel deze jongen (verdachte) uitnodigen voor verhoor aan bureau. Dat ligt er net aan wat er voor aanvullend bewijs is. Qua straf ligt het er weer aan wat de verdachte nog meer op zijn kerfstok heeft. Bij de eerste keer zal het als het tot een veroordeling komt bij een boete blijven schat ik zo vanaf mijn pc in.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

enne als hij bij school is zou ik als ik jou was je mentor,teamleider en congierge informeren.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 05-09-2011, 20:37
Verwijderd
Hoe zit het met nepwapens? Ik ben een larper en wij gebruiken een soort van schuimrubberen wapens om te vechten. Vaak zijn die wel zo realistisch mogelijk. Mag ik zoiets eigenlijk in het openbaar vervoeren? Kan ik aangehouden worden voor het vervoer van deze wapens in mijn auto? Mag er mee in het openbaar gevochten worden (en dan niet op een besloten evenement, maar in het park ofzo)? Ik heb namelijk wel eens gehoord over in beslag genomen larp-wapens.

Voorbeeld van dolken: http://1989200.mijnwinkel.nl/wyvern/...olken&_lang=nl
Oud 05-09-2011, 20:51
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
suc6 daar
Citaat:
of miss wel
Waarom gebruik je 'msn-taal'? Het doet de benaming 'expert' namelijk niet echt eer aan. Het is ook eerder ergerlijk dan dat het een eventuele drempel verlaagt of iets dergelijks.

Verder:
Waarom wordt er zo weinig aan oplichting via internet gedaan? Een winkeldief wordt direct aangepakt, een oplichter via Marktplaats of soortgelijke website kan rustig zijn gang gaan. Ik neem geen genoegen met een antwoord als "daar wordt wel wat aan gedaan" want dat is gewoon onwaar, pas bij absurde bedragen wordt de politie wakker maar als het om bedragen kleiner dan pak 'n beet €250,- gaat kun je het wel schudden.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Oud 05-09-2011, 21:32
Thomas.
Avatar van Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:
Internet word niet in de gaten gehouden.....MAAAR als vanaf jouw PC een dreigmail naar bv een politicus wordt gestuurd moeten wij aan de rechter of officier van justitie toestemming vragen om jouw PC in de gaten te gaan houden of miss wel al jouw mails in beslag nemen.
en valt dat onder malware?

want dan sluit kpn m'n internet weer af
__________________
Zet je GPS eens op shuffle.
Oud 06-09-2011, 01:28
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
In Engeland/UK is het illegaal om seks te hebben voor je zestiende. Is dat ook zo in Nederland?
Oud 06-09-2011, 01:35
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Jongens, moet dat nou weer zo ? Laten we het in ieder geval een soort van ontopic houden, en vooral niet een nutteloze discussie houden over wie wel en niet de introductie hebben gelezen!

Dus even wat liever naar elkaar hoor!
Jij was die pitspoes toch? Daar luister ik altijd wat beter naar.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Ads door Google
Oud 06-09-2011, 02:23
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik heb een brommer (45 km/u) en ik heb laatst een warmloper gehad. Dat wil zeggen, ik stond abrupt stil, ik rolde niet eens uit. Gelukkig gebeurde dit op weg naar Zoetermeer en dus op een rustig bromfietspad. Nu weet ik waar het probleem vandaan kwam en is het verholpen, maar ben ik toch huiverig om op de weg te rijden. (Ik ben de laatste tijd sowieso huiverig om op de weg te rijden, omdat auto's totaal geen rekening met me houden en ze bijna allemaal rijden als mongolen (me nog even snel inhalen, bumperkleven, me uitschelden dat ik niet hard genoeg rijd).) Mag ik dan toch niet op het fietspad rijden? Ik doe het voor mijn veiligheid, maar dus ook voor die van anderen.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 06-09-2011, 10:28
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Leuk om te zien dat er al veel (goeie) vragen gesteld worden.

Verder: dit topic is voor vraag-antwoord en een enkele korte discussie. Als we hier hele lange discussies over één onderwerp gaan voeren, dan wordt het een chaos. Prima overigens om een aparte topic te openen met een stelling. Ik verplaats de 'bonnendiscussie' zo naar een eigen topic.
Oud 06-09-2011, 10:39
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Voor wie de bonnendiscussie mist: hij kan hier voortgezet worden.

Citaat:
Wat een nutteloze reactie. Hieruit blijkt al dat je de introductie überhaupt niet hebt doorgelezen. Verder is het gewoon een landelijke actie en is het dus onzin om te roepen dat 'hij iets zou doen wat andere agenten niet doen', het is geen eigen initiatief of iets dergelijks.
Dat zit toch iets anders.

De politie is zich inderdaad meer aan het oriënteren op online communicatie: het bieden van feitelijke informatie en benaderbaar worden (de website die je noemt is daar een gevolg van). Maar deze samenwerking tussen de politie en Scholieren.com is geen onderdeel van een 'landelijke campagne'.
De communicatieadviseur van de politie waar we de laatste weken contact mee hebben gehad is zelf op zoek gegaan naar een geschikte agent. En Don heeft 'gevrijwilligd' en was zeer enthousiast om op dit forum aan de slag te gaan als expert.
Oud 06-09-2011, 12:58
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hoe zit het met nepwapens? Ik ben een larper en wij gebruiken een soort van schuimrubberen wapens om te vechten. Vaak zijn die wel zo realistisch mogelijk. Mag ik zoiets eigenlijk in het openbaar vervoeren? Kan ik aangehouden worden voor het vervoer van deze wapens in mijn auto? Mag er mee in het openbaar gevochten worden (en dan niet op een besloten evenement, maar in het park ofzo)? Ik heb namelijk wel eens gehoord over in beslag genomen larp-wapens.

Voorbeeld van dolken: http://1989200.mijnwinkel.nl/wyvern/...olken&_lang=nl
ik heb je vraag doorgezet en je krijgt binnenkort van mij een link of antwoord op je vraag.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 06-09-2011, 13:02
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Waarom gebruik je 'msn-taal'? Het doet de benaming 'expert' namelijk niet echt eer aan. Het is ook eerder ergerlijk dan dat het een eventuele drempel verlaagt of iets dergelijks.

Verder:
Waarom wordt er zo weinig aan oplichting via internet gedaan? Een winkeldief wordt direct aangepakt, een oplichter via Marktplaats of soortgelijke website kan rustig zijn gang gaan. Ik neem geen genoegen met een antwoord als "daar wordt wel wat aan gedaan" want dat is gewoon onwaar, pas bij absurde bedragen wordt de politie wakker maar als het om bedragen kleiner dan pak 'n beet €250,- gaat kun je het wel schudden.
Over je ergenis mbt mijn taalgebruik zal ik niks schrijven, het is je mening en die respecteer ik.

vwb je vraag kan ik je mede delen dat elke aangifte een prioriteit krijgt. Een mishandeling (=geweld) krijgt een hogere prioriteit dan een oplichting. en voor veilig marktplaats gebruik is op die site genoeg te vinden met tips en tops.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 06-09-2011 om 13:16.
Oud 06-09-2011, 13:15
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
In Engeland/UK is het illegaal om seks te hebben voor je zestiende. Is dat ook zo in Nederland?
Zo dat is nog eens een vraag?

ik heb speciaal voor jou de zedenpolitie gebeld. ja het is tot je zestiende verboden in de wet. Echter als de situatie in orde is. Ze zijn verliefd hebben lang verkering enz enz. Dan kan het wel en zal er geen haan naar kraaien. Misschien je ouders als ze er achterkomen als je het niet veilig doet. verder zijn er nog nooit dat ik het weet dan twee kinderen van 14 of 15 jaar veroordeeld voor het hebben van sex.

Maar Als er een verstoorde machtsverhouding is bijvoorbeeld in leeftijd of er is dwang, geweld dan is het een ander verhaal en zal strafrechterlijk onderzoek volgen.

trouwens wat ben je laat wakker? of ben ik dan teveel bezorgde politieagent ??? en moet ik me natuurlijk daar niet mee bemoeien
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 06-09-2011, 13:21
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik heb een brommer (45 km/u) en ik heb laatst een warmloper gehad. Dat wil zeggen, ik stond abrupt stil, ik rolde niet eens uit. Gelukkig gebeurde dit op weg naar Zoetermeer en dus op een rustig bromfietspad. Nu weet ik waar het probleem vandaan kwam en is het verholpen, maar ben ik toch huiverig om op de weg te rijden. (Ik ben de laatste tijd sowieso huiverig om op de weg te rijden, omdat auto's totaal geen rekening met me houden en ze bijna allemaal rijden als mongolen (me nog even snel inhalen, bumperkleven, me uitschelden dat ik niet hard genoeg rijd).) Mag ik dan toch niet op het fietspad rijden? Ik doe het voor mijn veiligheid, maar dus ook voor die van anderen.
ik snap jouw angst en ik zou adviseren eens een paar rijlesjes bij een rijschool te nemen om weer het vertrouwen te krijgen in jezelf en je brommer. Bij een rijschool kunnen ze je goed adviseren hoe hiermee om te gaan. succes ermee!!!
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Advertentie
Oud 06-09-2011, 21:59
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Zo dat is nog eens een vraag?

ik heb speciaal voor jou de zedenpolitie gebeld. ja het is tot je zestiende verboden in de wet. Echter als de situatie in orde is. Ze zijn verliefd hebben lang verkering enz enz. Dan kan het wel en zal er geen haan naar kraaien. Misschien je ouders als ze er achterkomen als je het niet veilig doet. verder zijn er nog nooit dat ik het weet dan twee kinderen van 14 of 15 jaar veroordeeld voor het hebben van sex.

Maar Als er een verstoorde machtsverhouding is bijvoorbeeld in leeftijd of er is dwang, geweld dan is het een ander verhaal en zal strafrechterlijk onderzoek volgen.

trouwens wat ben je laat wakker? of ben ik dan teveel bezorgde politieagent ??? en moet ik me natuurlijk daar niet mee bemoeien
OK, dus eigenlijk gewoon zoals in Engeland. Weer wat geleerd. En ja, ik ben niet bepaald de vroegste wat bedtijd betreft. Die moderne mobieltjes met internet...
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Oud 06-09-2011, 23:01
Thomas.
Avatar van Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:
OK, dus eigenlijk gewoon zoals in Engeland. Weer wat geleerd. En ja, ik ben niet bepaald de vroegste wat bedtijd betreft. Die moderne mobieltjes met internet...
Dat laatste ja
__________________
Zet je GPS eens op shuffle.
Oud 06-09-2011, 23:05
Thomas.
Avatar van Thomas.
Thomas. is offline
Moet een politieagent altijd met een assistent patrouilleren/rijden in een politiewagen? Ik zag namelijk laatst een agent alleen in een politieauto zitten. Stel dat er iets gebeurt, dan is hij makkelijk te overmeesteren door iemand
Oud 06-09-2011, 23:06
Groentensoep
Groentensoep is offline
Citaat:
Waarom gebruik je 'msn-taal'? Het doet de benaming 'expert' namelijk niet echt eer aan. Het is ook eerder ergerlijk dan dat het een eventuele drempel verlaagt of iets dergelijks.
Want oudere mensen kunnen geen 'msn-taal' gebruiken? Hij is misschien agent, maar het blijft een normaal mens. Hij is geen een-of-andere heilige god ofzo.

Ik dacht dat het overigens wel toegestaan was om voor je 16e seks te hebben. Zover ik weet mocht was enkel seks tussen 16- en 18+ verboden bij de wet (verkrachting, zelfs als er toestemming van ouders en/of kind was)

Nou heb ik ook een leuke vraag:
Wat doet de politie tegen overtreding van gebruikersvoorwaarden van websites of zelfs hackers?
Zover ik weet: niets, maar het is leuk om het eens van een agent te horen.
Oud 07-09-2011, 11:52
Verwijderd
Krijgen agenten een degelijke gevechtstraining?
Oud 07-09-2011, 17:43
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Moet een politieagent altijd met een assistent patrouilleren/rijden in een politiewagen? Ik zag namelijk laatst een agent alleen in een politieauto zitten. Stel dat er iets gebeurt, dan is hij makkelijk te overmeesteren door iemand
Laat ik zeggen dat de noodhulp de 112 wagen die zijn met twee. Een wijkagent of een agent die naar de schietbaan moet of wat anders kan ook even alleen een auto pakken.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 07-09-2011, 17:46
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Krijgen agenten een degelijke gevechtstraining?
wat is degelijk tegenwoordig? wij zijn verplicht 4 keer per jaar een training te doen. Wij moeten elk half jaar een schiettoets doen. Elk jaar een schriftelijke toets over geweldszaken en gebruik van je wapens. en elk jaar een fysieke test om te kijken of je iemand die niet mee wil (verzet) op een goede manier met gepast geweld kan aanhouden.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 07-09-2011, 17:57
Verwijderd
Citaat:
wat is degelijk tegenwoordig? wij zijn verplicht 4 keer per jaar een training te doen. Wij moeten elk half jaar een schiettoets doen. Elk jaar een schriftelijke toets over geweldszaken en gebruik van je wapens. en elk jaar een fysieke test om te kijken of je iemand die niet mee wil (verzet) op een goede manier met gepast geweld kan aanhouden.
Ik had eigenlijk gevechtstraining zoals systema of krav maga(of wat dan ook handig is) in gedachten, zodat een agent een goede kans heeft laten we zeggen, minimaal 2 personen uit te schakelen.

Waar bestaat die training uit die om de 3 maanden is?
Oud 07-09-2011, 18:46
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Want oudere mensen kunnen geen 'msn-taal' gebruiken? Hij is misschien agent, maar het blijft een normaal mens. Hij is geen een-of-andere heilige god ofzo.

Ik dacht dat het overigens wel toegestaan was om voor je 16e seks te hebben. Zover ik weet mocht was enkel seks tussen 16- en 18+ verboden bij de wet (verkrachting, zelfs als er toestemming van ouders en/of kind was)

Nou heb ik ook een leuke vraag:
Wat doet de politie tegen overtreding van gebruikersvoorwaarden van websites of zelfs hackers?
Zover ik weet: niets, maar het is leuk om het eens van een agent te horen.
Je zegt dat het een overtreding is. Zou het een misdrijf kunnen zijn??. Als er een strafbaar feit aan ten grondslag ligt kan je er aangifte van doen en dan gaat de politie de zaak een prioriteit geven en is de kans groot dat je helaas gelijk hebt. Maar hackers daar word zover ik weet wel tegen opgetreden. Het is zelfs verboden om de router van iemand anders te gebruiken als je daarbij door een beveiliging moet. Als je echt wilt kan ik het uitzoeken voor je en anders hoop ik dat je hiermee genoegen neemt
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 07-09-2011, 18:53
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik had eigenlijk gevechtstraining zoals systema of krav maga(of wat dan ook handig is) in gedachten, zodat een agent een goede kans heeft laten we zeggen, minimaal 2 personen uit te schakelen.

Waar bestaat die training uit die om de 3 maanden is?
Gebruik van je vuurwapen in nagespeelde situaties. Dat is best vet om het zo te omschrijven. Dan oefenen we met simulatie munitie een soort verf patronen. komt er iemand met een honkbalknuppel op je af wat doe je? Je staat in een huiskamer en iemand gaat helemaal door het lint. Hoe ga je hem boeien en benaderen. Je komt in een discotheek en iemand wil niet met je mee. Gebruik voldoende geweld en dan moeten we met gedoseerd elkaar vechten om die persoon geboeid te krijgen. We mogen alleen precies genoeg en alleen het juiste geweld toepassen. Verder gaan we de dojo in waar we allerlei opbreng en controle technieken oefenen.
De opbreng en controle technieken komen uit verschillende vechtsporten!!

Op de site vraaghetdepolitie.nl staat een filmpje van een schiettraining.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 07-09-2011 om 19:35.
Oud 07-09-2011, 22:28
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Jij was die pitspoes toch? Daar luister ik altijd wat beter naar.
Je weet best dat dit niet zo netjes is, doe even normaal.

Vraag voor Don:

Mijn moeder is onlangs slachtoffer geworden van zinloos geweld. Het leek haar niet nuttig om aangifte te doen, omdat ze de dader toch niet zouden pakken. Ik heb haar proberen te overtuigen van de redenen om het wel te doen. Via internet wilde ze nog wel aangifte doen, maar de stap om naar het politiebureau te gaan of op te bellen, was te groot. Op internet kan je geen aangifte doen van dit soort misdrijven, wat ik op zich wel begrijp (omdat het een wat groter vergrijp is dan diefstal), maar ik vind het jammer dat het toch niet kan en dat er dan later contact met je wordt opgenomen. Ik heb namelijk een bericht gestuurd naar de politie via contact en de situatie uitgelegd (dus met mijn 'klacht' over het aangifte doen en de situatie van mijn moeder) maar ik heb daar niets op teruggehoord. Wordt daar wel iets mee gedaan? Want ik weet zeker dat als de politie mijn moeder zou bellen, dat ze dan wel aangifte zou doen en mee zou werken oid, alleen zelf bellen is gewoon een te hoge drempel.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Ads door Google
Oud 08-09-2011, 01:55
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Goh, ik wist niet dat je zoveel tests en trainingen had bij de politie, die situatietraining lijkt me heel vet

Ik schiet zelf ook wel eens, heb 1x met een politiewapen geschoten, maar die vond ik best naar. Veel terugslag (maar goed, hoe kleiner, hoe meer terugslag).
Maar ik vraag me toch af, hoe vaak gebruik je je pistool en in wat voor situaties zijn dat?
Oud 08-09-2011, 09:55
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Je weet best dat dit niet zo netjes is, doe even normaal.

Vraag voor Don:

Mijn moeder is onlangs slachtoffer geworden van zinloos geweld. Het leek haar niet nuttig om aangifte te doen, omdat ze de dader toch niet zouden pakken. Ik heb haar proberen te overtuigen van de redenen om het wel te doen. Via internet wilde ze nog wel aangifte doen, maar de stap om naar het politiebureau te gaan of op te bellen, was te groot. Op internet kan je geen aangifte doen van dit soort misdrijven, wat ik op zich wel begrijp (omdat het een wat groter vergrijp is dan diefstal), maar ik vind het jammer dat het toch niet kan en dat er dan later contact met je wordt opgenomen. Ik heb namelijk een bericht gestuurd naar de politie via contact en de situatie uitgelegd (dus met mijn 'klacht' over het aangifte doen en de situatie van mijn moeder) maar ik heb daar niets op teruggehoord. Wordt daar wel iets mee gedaan? Want ik weet zeker dat als de politie mijn moeder zou bellen, dat ze dan wel aangifte zou doen en mee zou werken oid, alleen zelf bellen is gewoon een te hoge drempel.
Mijn eerste vraag is gelijk zonder je moeder te veroordelen. Waarom wil ze geen aangifte doen? wat is er met je moeder gebeurd? Aangifte heeft zin!! Misschien heeft dat zinloos geweld op die locatie wel vaker plaats gevonden. Misschien wel dezelfde dader(s) Hangen er camera's? Kan de politie beelden opvragen. Misschien heeft de politie het te druk gehad met zwaardere zaken. En als je moeder het echt niet wil, wie zijn wij om haar te dwingen. Dat de politie niet terug belt is niet netjes. Als je het echt wil zou ik meer gegevens van je willen en kan ik je door een medewerker van het korps alwaar het heeft plaats gevonden laten teug bellen. Die gegevens moet je niet via dit forum versturen maar daar vinden we wel een oplossing voor. Jij bent forumbaas dus die weet je wel ergens te "hacken" (grapje) ofzo..

ik hoor het wel.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl

Laatst gewijzigd op 08-09-2011 om 10:03.
Oud 08-09-2011, 10:22
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Goh, ik wist niet dat je zoveel tests en trainingen had bij de politie, die situatietraining lijkt me heel vet

Ik schiet zelf ook wel eens, heb 1x met een politiewapen geschoten, maar die vond ik best naar. Veel terugslag (maar goed, hoe kleiner, hoe meer terugslag).
Maar ik vraag me toch af, hoe vaak gebruik je je pistool en in wat voor situaties zijn dat?
Laat ik zeggen dat ik hoop nooit mijn vuurwapen te hoeven gebruiken. Dat wil je niet. Maar als het moet....dan moet het........ en dan doen we het goed.

We zijn er goed in opgeleid. en krijgen daar training in. Zie het filmpje van de schiettraining op www.vraaghetdepolitie.nl

En ja mijn eerste schot op de schietbaan daar schrok ik ook van. Maar dat is normaal t heeft als het goed is iedereen wel.

We mogen schieten als er direct en onmiddellijk levensbedreigend gevaar is voor ons zelf of anderen. verder mogen we in meerdere andere situaties ook schieten maar daar kom ik later op terug.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 08-09-2011, 12:18
honestsmile
honestsmile is offline
Ik heb misschien een beetje een stomme vraag. Maaar ik lees wel vaker dat er een incident is geweest en de politie heeft moeten schieten op een persoon die direct gevaar opleverde. Maar dan komt het best wel vaak voor dat de dader dit niet overleeft. Dan is mijn vraag: waarom schieten jullie dan niet in het been bijvoorbeeld, dan kan de dader toch ook niet veel meer beginnen en heeft hij minder letsel...
Of is daar vaak te tijd niet voor?
Oud 08-09-2011, 16:53
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ook iets dat te maken heeft met wat Honestsmile postte: Ik hoor weleens dat iemand met een heel erg realistisch 'speelgoedwapen' op straat gaat, en dan een uur of langer omsingeld is door de politie, en uiteindelijk wordt er dan een schot gelost door een agent, en dat ik begrijp van krantenberichten en het nieuws overleidt zo'n speelgoedschutter meestal. Zijn er procedures voor dergelijke dingen? En waarom worden er geen coole acties gedaan als een scherpschutter die het wapen uit de hand schiet, zoals ik een keertje zag op zo'n Amerikaans politie/achtervolgings programma?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Oud 08-09-2011, 16:53
Verwijderd
Je hebt niet altijd tijd om te mikken, als de dader bijvoorbeeld vrij dichtbij is. Je kan trouwens ook gedood worden door een schot in je been, omdat er slagaders doorheen lopen.

Even op DAH in, als je zo'n klein wapen uit iemands hand wil schieten, moet je best wat geluk hebben. Daarbij zal de dader ook niet zijn hand doodstil uitgestrekt hebben en dan moet je ook nog zorgen dat je de persoon zelf niet raakt.
Oud 08-09-2011, 20:30
Thomas.
Avatar van Thomas.
Thomas. is offline
Hoe pakken jullie mensen op als ze zo'n soort free-runnergasten zijn? Als in AC brotherhood

Maar wel even serieus: hoe pak je een crimineel op die kan free-runnen en over daken loopt en veel sneller en flexibeler is dan de politie?
Oud 08-09-2011, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Hoe pakken jullie mensen op als ze zo'n soort free-runnergasten zijn? Als in AC brotherhood

Maar wel even serieus: hoe pak je een crimineel op die kan free-runnen en over daken loopt en veel sneller en flexibeler is dan de politie?
In AC heb je alleen smalle steegjes maar in het echt heb je eigenlijk alleen maar brede straten en wegen, dus het lijkt me niet dat je ver komt
Oud 08-09-2011, 21:36
Thomas.
Avatar van Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:
In AC heb je alleen smalle steegjes maar in het echt heb je eigenlijk alleen maar brede straten en wegen, dus het lijkt me niet dat je ver komt
nee, maar nog steeds rijtjeshuizen en muurtjes. dat bedoel ik meer
__________________
Zet je GPS eens op shuffle.
Oud 08-09-2011, 22:20
Verwijderd
Nou, dan kom je dan aan het eind van het rijtjeshuis en dan kun je geen kant meer op.
Oud 09-09-2011, 09:31
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik heb misschien een beetje een stomme vraag. Maaar ik lees wel vaker dat er een incident is geweest en de politie heeft moeten schieten op een persoon die direct gevaar opleverde. Maar dan komt het best wel vaak voor dat de dader dit niet overleeft. Dan is mijn vraag: waarom schieten jullie dan niet in het been bijvoorbeeld, dan kan de dader toch ook niet veel meer beginnen en heeft hij minder letsel...
Of is daar vaak te tijd niet voor?
Citaat:
Ook iets dat te maken heeft met wat Honestsmile postte: Ik hoor weleens dat iemand met een heel erg realistisch 'speelgoedwapen' op straat gaat, en dan een uur of langer omsingeld is door de politie, en uiteindelijk wordt er dan een schot gelost door een agent, en dat ik begrijp van krantenberichten en het nieuws overleidt zo'n speelgoedschutter meestal. Zijn er procedures voor dergelijke dingen? En waarom worden er geen coole acties gedaan als een scherpschutter die het wapen uit de hand schiet, zoals ik een keertje zag op zo'n Amerikaans politie/achtervolgings programma?
Citaat:
Je hebt niet altijd tijd om te mikken, als de dader bijvoorbeeld vrij dichtbij is. Je kan trouwens ook gedood worden door een schot in je been, omdat er slagaders doorheen lopen.

Even op DAH in, als je zo'n klein wapen uit iemands hand wil schieten, moet je best wat geluk hebben. Daarbij zal de dader ook niet zijn hand doodstil uitgestrekt hebben en dan moet je ook nog zorgen dat je de persoon zelf niet raakt.

Stel de politie krijgt een melding van een incident met vuurwapens. Dan trek je eerst een tweede kogelvrij vest aan. Onder ons overhemd dragen de meeste agenten al een steek en kogelwerend vest. In de auto ligt een grotere en zwaardere. Dan kom je ter plaatse en zie je een iemand met een VWP in zijn hand. Hierop trek ik mijn pistool en richt het op deze jongen. Ik weet niet wat echt is en wat speelgoed. Hierop starten wij een procedure benadering gevaarlijke verdachte om hem op een zo veilige manier in de boeien te krijgen.
Als die jongen dan gaat zwaaien met dat speelgoed pistool loop je dus het risico om neergeschoten te worden. Daarom ook zijn die shit speelgoed balletjes pistolen ook verboden. ZE ZIJN NIET VAN ECHT TE ONDERSCHEIDEN !!!!!!!!!!!

Wij mogen ons pistool trekken als er een situatie zich kan gaan voordoen waarbij je moet schieten. Dus als iemand een wapen heeft en dit tegen mij of een ANDER (dus ook jouw veiligheid) kan gaan gebruiken.

Wij zijn niet getraind om pistolen uit handen te schieten en meer van dat soort fantasie film verhalen.

Wij zijn getraind om in de borst te schieten als er sprake is van noodweer. Wij mogen alleen in de benen schieten ter aanhouding van verdachte van een misdrijf die en een schok is voor de maatschappij en/of een enorme aantasting is in de levenssfeer van een persoon.

Dus als iemand met bijv een mes ergens staat en ik kan niet weg schiet ik hem niet in zijn benen. Want dan steekt hij mij dus schiet ik hem in zijn borst. En als iemand een bank heeft overvallen of inbraak of verkrachting heeft gepleegd en hij rent weg mag ik hem onder bepaalde omstandigheden in zijn benen schieten. (ter aanhouding)

En jullie verhalen dat de politie veel personen dood schiet klopt niet volgens mij.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 09-09-2011, 09:44
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hoe pakken jullie mensen op als ze zo'n soort free-runnergasten zijn? Als in AC brotherhood

Maar wel even serieus: hoe pak je een crimineel op die kan free-runnen en over daken loopt en veel sneller en flexibeler is dan de politie?
Sommige kan je niet pakken. Maar wij zijn met meer op straat. Wij zullen gaan omsingelen en insluiten. En wij hebben ook politie honden. Rennen die free-runners harder dan onze politie honden?????? En ja er rent wel eens een verdachte weg en vaak word hij alsnog aangehouden.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 09-09-2011, 13:42
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Mijn eerste vraag is gelijk zonder je moeder te veroordelen. Waarom wil ze geen aangifte doen? wat is er met je moeder gebeurd? Aangifte heeft zin!! Misschien heeft dat zinloos geweld op die locatie wel vaker plaats gevonden. Misschien wel dezelfde dader(s) Hangen er camera's? Kan de politie beelden opvragen. Misschien heeft de politie het te druk gehad met zwaardere zaken. En als je moeder het echt niet wil, wie zijn wij om haar te dwingen. Dat de politie niet terug belt is niet netjes. Als je het echt wil zou ik meer gegevens van je willen en kan ik je door een medewerker van het korps alwaar het heeft plaats gevonden laten teug bellen. Die gegevens moet je niet via dit forum versturen maar daar vinden we wel een oplossing voor. Jij bent forumbaas dus die weet je wel ergens te "hacken" (grapje) ofzo..

ik hoor het wel.
Omdat ze denkt dat het geen zin heeft want ze de dader toch niet pakken. Ze fietste met wat familieleden op een fietspad en een tegenligger heeft haar geslagen/gestompt toen hij langsfietste (expres uitgehaald). Ze viel en had veel pijn, zat onder de blauwe plekken van die stomp, had ook even geen gevoel in de arm na de 'klap'. Dit gebeurde in the middle of nowhere dus geen camera's of whatsoever. Ik vind het vreemd dat ik geen mail terugkrijg ofzo, ze hebben daar toch ook mensen op zitten. Ik hoef zelf niet per se aangifte te doen, maar ik vroeg me gewoon af waarom het zo werkt. Er zouden zoveel meer mensen aangifte doen als de drempel lager was.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 09-09-2011, 23:18
just_a_teen
just_a_teen is offline
Verkeervraag:
Als ik naar school fiets, kom ik langs een groot kruispunt met verkeerslichten. Altijd voordat het fietserlicht op groen gaat, gaat het licht voor rechtsaf achter mij op groen. Nou is het zo dat daar vaak echt gevaarlijk door rood wordt gereden. Hoe kan ik dit melden, en zal er dan wat aan gedaan worden?
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 01:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ayaan Hirsi Ali begint met zomeroffensief?
Mujahideen
200 21-09-2004 10:04
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 17:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 13:14
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 22:20
Drugs & Alcohol Legalisering Drugs.
Isa
28 31-12-2001 12:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.