Oud 28-06-2005, 23:15
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Dat was toen de engelen kwamen
aan de horizon bij Nazareth.
Je zegt: “we gaan nog niet naar bed”
en krijgt een kindje van een ander.

Ik zie ze enkel glimmen,
doen alsof ze bij een wonder horen,
maar zonder ster aan winterhemel
was dat kindje ook geboren.

Heb jij geen Pasen voor je hertocht?
Dan is de dood het laatste uitzicht.
Je kunt nog zó veel liefde geven,
maar toch: daar kom je er niet mee.

Ik had een brief geschreven,
op een oud stuk perkament,
van de rol gescheurd, niet op de bus gedaan,
toen staken ze het huis aan, in mijn droom, het brandde af,
het was het einde van het begin van waar ik nu ben - maar ik ben niet meer.

Goedenavond, goedendag, ik weet niet of dit van je mag,
maar ik dacht ik kom de nacht niet door, anders, slaap ik nooit meer, anders.
Ik wilde zeggen dat ik het erg vind, van je vader, je geliefde, dat ik mezelf ook aan het huilen maak, het daar door komt, dat ik ben er aan gewend. Ze zeiden dat je moeder dood was, toen je twaalf was, je verdriet had, daarom boos was en het was niet waar. Want als je, zoals ik ben, niet bestaat, het niet uitmaakt hoe het gaat, dan liegt men. En ik schrijf dit aan je, voor je, met je in mijn hoofd met mij, omdat ik wilde zeggen dat je hoeft dit niet te doen, voor ons, want alles is al eens geweest.

Voor de vader, de zoon en de heilige geest van je moeder.
Ik heb nog nooit een engel van dichtbij kunnen bekijken.


Ik vind het raar hoe wij steeds zeggen, al een paar jaar: "zo goed kennen wij elkaar", want ik ken je niet. Nu ik begonnen ben, je luistert zo fijn, ik meen het, ik zeg maar: elke dag weer zie ik hoe je jezelf kruisigt en hoe het bloed je halo uit komt druipen, figuurlijk natuurlijk, het lijkt alsof je het nog prettig vindt ook maar je weet toch nog wel dat je dáár niet meer terecht zou komen?

En zo ging het nog een poosje door, mijn brief. Pas toen ik klaar was, ik hem in een enveloppe had gedaan, het adres erop ging schrijven, besefte ik: één naam, één plaats, één land: dat is hier niet genoeg. Dus dag brief, je gaat naar iedereen: mijn moeder, vader, zuster, vrienden (het zijn er nu nog anderhalf) en ik zal de goden niet vergeten.

De brief gaat Halléluja heten.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 28-06-2005 om 23:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2005, 23:22
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Dit ben ik lang geleden begonnen (het staat ook al gedeeltelijk op mijn livejournal), heb ik aangepast en aangepast en aangepast en ik postte het nooit omdat ik het teveel proza vond maar nu, sinds vandaag, met de eerste drie strofes toch wel, omdat het nu meer richting poëzie gaat en omdat ik het al zo vaak herlezen heb dat ik er zelf niet meer objectief naar kan kijken.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 23:48
Verwijderd
Wát een gedicht en ik vind het wel onder poëzie vallen, geloof ik. Ook omdat in de proza-strofes ook wel een soort van ritme lijkt te zitten.

Het "Jozef het is hier zo donker" vind ik al zo fijn, dat maakte me meteen heel nieuwsgierig (ook door je livejournal).

Ik ga hem nu eerst nog een heleboel keer lezen. De eerste strofe en dit:
En zo ging het nog een poosje door, mijn brief. Pas toen ik klaar was, ik hem in een enveloppe had gedaan, het adres erop ging schrijven, besefte ik: één naam, één plaats, één land: dat is hier niet genoeg. Dus dag brief, je gaat naar iedereen: mijn moeder, vader, zuster, vrienden (het zijn er nu nog anderhalf) en ik zal de goden niet vergeten.

De brief gaat Halléluja heten.


vind ik heel erg fijn
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:02
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Dankje voor je reactie - ik ben blij dat je het toch wel poëzie vindt (de prozastrofes horen inderdaad rijm te bevatten) . Ik was nog niet helemaal zeker van de overgang van de derde strofe naar de vierde 'strofe'.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:07
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Waarschijnlijk heb ik hem nog niet zorgvuldig genoeg gelezen, maar ik wilde toch even zeggen dat ik het prozagedeelte een stuk beter vind dan het poëziegedeelte.
Citaat:
Ik zie ze enkel glimmen,
doen alsof ze bij een wonder horen,
Dit vind ik bijvoorbeeld niet zo heel fijn lopen... Terwijl het prozagedeelte, ondanks de lange, ingewikkelde zinnen, juist wel erg snel en fijn leest.

Het onderwerp staat me erg aan, vraag me af hoe je bedankt zoiets te gaan schrijven
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:21
Verwijderd
Voor wat ik mooi vind -> zie openingspost.

Meesterwerkje CSN, top. Heel mooi geschreven, het loopt zo lekker vlot.


(offtopic: wat staat er veel moois hier vandaag)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 18:25
Verwijderd
Ik struikel eigenlijk alleen over
Je kunt nog zó veel liefde geven,
maar toch: daar kom je er niet mee.

(misschien omdat het niet rijmt?) verder vind ik het wel heel goed lopen hoor.

Had je eerst alleen maar het proza-gedeelte?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 19:15
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ja, al heb ik daar wel wat dingen aangepast (het was eerst meer een echte brief, in een heel ander thema), de schuine zinnen zijn er ook pas gisteren bijgekomen. Ik had nog geprobeerd die zin ook te laten rijmen, maar dan werd het zo geforceerd .. - dankjewel voor je positieve reactie trouwens .

@ Ave: dankje! .
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 22:39
Verwijderd
Dit gedicht blijft maar door mijn hoofd spoken, ik had er nog een keer uitgebreid naar willen kijken maar hij was al weer bijna van de pagina verdwenen
Dit:
Goedenavond, goedendag, ik weet niet of dit van je mag,
en dit:
Ze zeiden dat je moeder dood was, toen je twaalf was, je verdriet had, daarom boos was en het was niet waar.
vind ik heel erg mooi, het loopt zo vreselijk fijn dat ik het niet eens echt onder proza vind vallen (waar ligt de grens?) en maakt dat ik het maar blijf herlezen. Die hele strofe vind ik mooi. Dat ik veel niet begrijp schept een soort afstand, maar ook dat is juist weer mooi (hm, vaag verwoord).

Pfoeh, en ik kan niet alles gaan noemen wat ik mooi vind of wat ik juist niet begrijp, want daar is het nu even te lang voor.

Ik vind het wel lastig om het als één geheel te zien. De eerste drie strofes vind ik mooi, en wat erna komt ook, maar het lijkt niet geheel bij elkaar te horen. Ook als losse gedichten/stukken proza, had ik het mooi gevonden.

Tot zover even mijn reactie, maar ik blijf het herlezen, dat wilde ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 00:02
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
O dankje, dat vind ik geweldig, dat je het blijft herlezen. Ik ben nog steeds een beetje aan het twijfelen over de tweede en derde strofe (met name de derde) omdat die nog niet zo fijn lopen.

Zou je kunnen zeggen wat je er wel van begrijpt? Als je wilt, kan ik ook uitleggen waar het over gaat, naar aanleiding waarvan het ('proza'gedeelte) oorspronkelijk is geschreven.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 10:26
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Dank aan Thoughtful dat zij dit gedicht ge-upped heeft, anders had ik het nooit gezien.

Het is heel bijzonder. Dat ritme, de rijm, en dat in zowel het echte poëzie-gedeelte als in de brief.

Vanaf Ik had een brief geschreven vind ik het echt geweldig. Het leest zo heerlijk! De drie strofes daarvoor, daarvan vind ik de derde niet zo leuk, omdat het, op de een of andere manier, een beetje nietszeggend overkomt. Je wil nog iets zeggen over Pasen, maar het komt hier niet goed tot z'n recht geloof ik. Het is je nog niet gelukt om dit goed te verwerken in één strofe, en daarvan is die derde strofe dus het resultaat. De eerste twee strofes vind ik wel okay, maar toch, het valt zo in niet met het laatste gedeelte. Ik begrijp dat je een inleiding wilt op de brief, en ik denk dat dat goed is, want het voegt heel veel toe aan de inhoud. Ik zou er alleen nog een beetje aan sleutelen.
Oh, nu ik je titel nogmaals zie: wat geweldig.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Voorronde: Het beste DoP-gedicht van 2006
Reynaert
40 17-12-2006 14:44
Verhalen & Gedichten Wedstrijdtopic: Het beste DoP-gedicht van 2006
Reynaert
59 30-11-2006 23:24
Verhalen & Gedichten En Jozef het is hier ook eenzaam.
CSN
9 11-07-2006 13:12
Verhalen & Gedichten Een Kerstverhaal
Een Tweeling
6 24-12-2004 15:05
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 18:18
ARTistiek Het moderne kerstverhaal
13 17-12-2001 20:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.