Oud 24-10-2005, 17:22
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Een bron van vertrouwen

Al heel mijn leven sta ik klaar voor anderen. Ik ben te vertrouwen. Bijna elke dag komt er wel iemand langs om zijn verhaal aan mij kwijt te raken. Ik luister geduldig en val mensen nooit in de reden. Ookal is het ijskoud en beginnen de ijspegels zich overal aan mij te vormen, ik sta open voor alles wat men aan mij wil vertellen of wil laten zien. Zelfs op een hete zomerdag, als ik vol in de zon sta, ben ik bereid iemands gepraat te beluisteren. Ik geniet van alle verhalen die ik hoor.

Vroeger was ik nog onbewerkt en ongeschonden, net zoals iedereen. Alle jonge dingen lijken op het eerste gezicht nog op elkaar, alsof ze één en dezelfde zijn. Maar als de jaren volgen begint alles een eigen, haast unieke vorm te krijgen. Deukje hier, rimpeltje daar, tien centimeter langer, anders van kleur. Alles begint zich dan van elkaar te onderscheiden, gelukkig maar. En zo ook bij mij. Ik ben dan misschien niet erg veel veranderd in vergelijking met vroeger, maar ik ben ook getekend door het leven. Vuile woorden zijn op mijn lichaam geschreven en ik zal ze nooit vergeten. Ik ben vernederd, geschopt en geslagen. Gure noorderwinden hebben mij laten slijten, net zoals hevige regen waardoor ik soms compleet onder de modder kwam te zitten. Resten kun je nog steeds terugvinden in een paar van mijn rimpels. Gelukkig hebben ook goede dingen mij gemodelleerd.

Vlak na mijn geboorte stond ik in een nieuwbouwwijk. De bomen waren nog jonge stekjes en de paden waren nog brandschoon. Vlak voor mij drukten twee verliefde mensen zich dicht tegen elkaar aan. Het meisje verstopte zich in de armen van haar vriendje. Stilletjes stond ik toe te kijken, bewustzijnde dat ik getuigde was van vermoedelijk een eerste kus, want ze waren nog zo jong. Het gaf me een fijn gevoel dat zij hun verliefde gevoelens met mij wilden delen. Ik heb hen daarna nooit meer teruggezien, maar – dank u God – wel honderden andere stelletjes. Kussen, knuffels, likjes, aaitjes, bijna alles heb ik wel voor mijn ogen zien gebeuren. Ik vind het mooi om te zien, want een leven is pas een leven als er liefde aan te pas komt.
Jammer genoeg ben ik ook getuigen geweest van ruzies. Mannen en vrouwen die elkaar de haren in vlogen en elkaar de gekste woorden toeschreeuwden over de meest nutteloze dingen. Maar ik behield mijn geduld en liet de mensen het uitvechten bij mij. Daarna liepen ze meestal weer arm in arm richting huis en had ik mijn werk weer prima uitgevoerd.

Ik ben alleen de jongste niet meer. In deze wijk was ik één van de eerste bewoners, maar tegenwoordig kan ik me tot de bejaarden rekenen. Ik krijg gebreken, ik word oud. Mijn rimpels verraden hoeveel ik in mijn leven heb meegemaakt. De grond onder mij is al wat weggezakt, vooral links. Door de vochtige grond beginnen mijn voeten te rotten en word ik zwak. Ik kan het niet accepteren dat de gevolgen van mijn hoge leeftijd zo groot zijn. Ze mogen mij hier niet weghalen, want ik hoor hier! Ik ben hét bankje van deze buurt. ’s Avonds word ik gebruikt als hangplek voor jongeren en stink ik de volgende ochtend naar bier. Kwajongens gebruiken mij als kliederhout, vandaar de woorden ‘homo’ en ‘kolerelijer’. Het hakenkruis heeft mij nog niet gevonden, Godzijdank.
Waar moeten de moeders met hun kinderwagens heen als ze even rustig willen zitten? Waar is een nieuwe plek voor de bedaagden die nog even van het mooie weer willen genieten en mij verhalen vertellen over hoe succesvol hun kinderen zijn? Moeten ze straks hun hel gaan zoeken bij een bank van een soort kunststofachtig hout dat twee keer zolang mee kan als normaal hout? Ach man, die zijn veelste ongeduldig.

De mannen van de plantsoenendienst zijn langs geweest en hadden het er met elkaar over dat ik volgende week word gesloopt. Nog één week en dan ben ik dood. Ze gaan mijn leven benemen, alsof ze niet weten wat ik allemaal beteken voor de mensen hier. Dat zullen ze ook wel niet doorhebben, want het zijn kerels zonder gevoel. Hoe ze tegen mij aanschopten om te kijken of ik nog wel stevig was, belachelijk.
Maar ik heb nog hoop dat ik toch een vertrouwensbron kan blijven voor mensen die mij nodig hebben. Misschien wordt mijn hout gebruikt voor het maken van papier en zal er van mij een dagboek worden gemaakt. Zo’n boek met een roodfluwelen kaft en een goudgekleurd slotje. Ik kan dan beschreven worden en iemand kan zijn verhalen toch nog aan mij kwijt. Geduldig zal ik blijven. Ik zal luisteren naar alle woorden die diegene mij te vertellen heeft en een steun en toeverlaat blijven, voor altijd.

(Misschien heb je mij wel eens zien staan of zelfs wel op me gezeten.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2005, 17:44
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Oh, ik vind hem hip. Het duurde even, ongeveer tot aan het begin van de derde alinea, voor ik doorhad dat het over een bankje ging, maar leuk. De eerste drie alinea's vind ik ook de beste drie. Daarna wordt het iets minder, maar het blijft lekker lezen.

Citaat:
Ach man, die zijn veelste ongeduldig.
Deze zin valt alleen een beetje uit de toon, misschien was dat de bedoeling, maar dan is het als nog veel te ongeduldig.

Leuk.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 17:59
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Heel gaaf.

Leuk hoe het verhaal een andere wending krijgt als je iets verder komt.
Een mooi, simpel, maar goed uitgewerkt hersenspinsel

Verder ben ik precies over dezelfde zin gevallen als Roosje; ik zou er van maken: 'Ach, ze zijn veel te ongeduldig' of iets in die zin.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 18:49
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Het is verdomme een boom!

Voor de rest, je weet wat ik ervan vind.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 18:58
tvg
tvg is offline
Hij is wel leuk om te lezen. Het was voor mij ook eventjes kijken waar het nu precies over ging, maar het valt in de smaak. Goed geschreven.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 19:26
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
En ineens was het duidelijk! Heerlijk, zoals er naar iets toegewerkt wordt. Je wordt meegesleept, en uiteindelijk heeft het zo'n 'o ja!' effect. Jep, prettig. Je stijl is trouwens ook fijntjes!
Citaat:
Gure noorderwinden hebben mij laten slijten
Deze zin vond ik wat minder. Dat hebben laten slijten staat zo niet mooi... Misschien iets anders van maken?

Ik geloof trouwens niet dat ik veel van je gelezen heb... Zoveel verhalen post je niet, toch?
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:00
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Noordenwinden, zei mijn spellingcontrole toen ik je stukje las.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:38
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Ik vind hem niet hip zoals roosje...maar ik vind hem aangrijpend..

Lievig geschreven..!
__________________
Tsja...nou zeg...

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 20:42.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:40
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
De mannen van de plantsoenendienst zijn langs geweest en hadden het er met elkaar over dat ik volgende week word gesloopt.
Wtf, lijkt me niet dat de plantsoenendienst langskomt voor een BANKJE?
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:48
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
I C U schreef op 24-10-2005 @ 19:26 :
En ineens was het duidelijk! Heerlijk, zoals er naar iets toegewerkt wordt. Je wordt meegesleept, en uiteindelijk heeft het zo'n 'o ja!' effect. Jep, prettig. Je stijl is trouwens ook fijntjes!

Deze zin vond ik wat minder. Dat hebben laten slijten staat zo niet mooi... Misschien iets anders van maken?

Ik geloof trouwens niet dat ik veel van je gelezen heb... Zoveel verhalen post je niet, toch?
Klopt, ik heb een tijd gehad dat ik veel postte. Maar tegenwoordig staat het op een lager pitje en ben ik vooral met dit soort stukjes bezig. (Als je wilt zou je wel even in de geschiedenis kunnen kijken en opzoek gaan naar wat verhalen van mij. )

Dat laten slijten vond ik inderdaad zelf ook niet zo goed lopen, ik zal er nog even naar kijken.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:49
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 24-10-2005 @ 20:40 :
Wtf, lijkt me niet dat de plantsoenendienst langskomt voor een BANKJE?
Wat dan? De mannetjes van de gemeente..?

Edit: Noordenwind ga ik veranderen!
Edit2: De 'Ach [...]'-zin ga ik ook veranderen.

Bedankt voor jullie positieve commentaar.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:51
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 24-10-2005 @ 20:49 :
Wat dan? De mannetjes van de gemeente..?
Gaat de schrijfster zelve zich nu ook nog tegen me keren? Ik vond het een veel mooier verhaaltje toen ik dacht dat het een boom was die vooruit dacht naar hoe zijn hout onder de mensen verspreid zou worden, hetzij door zich als bankje nuttig te maken, hetzij door in allemaal dagboekjes te laten veranderen...
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:53
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 24-10-2005 @ 20:48 :
Klopt, ik heb een tijd gehad dat ik veel postte. Maar tegenwoordig staat het op een lager pitje en ben ik vooral met dit soort stukjes bezig. (Als je wilt zou je wel even in de geschiedenis kunnen kijken en opzoek gaan naar wat verhalen van mij. )
Misschien ga ik dat nog wel doen! Maar niet vanavond...
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:57
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 24-10-2005 @ 20:51 :
Gaat de schrijfster zelve zich nu ook nog tegen me keren? Ik vond het een veel mooier verhaaltje toen ik dacht dat het een boom was die vooruit dacht naar hoe zijn hout onder de mensen verspreid zou worden, hetzij door zich als bankje nuttig te maken, hetzij door in allemaal dagboekjes te laten veranderen...
Ja, maar ik wilde juist over een bankje schrijven, want wie praat er nou tegen een boom? (Ik had een foto gemaakt van een bankje en kwam op het idee.)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:08
Rodion
Rodion is offline
Een boom heeft meer uitstraling, meer gevoel en pesoonlijkheid. Toch?

Maar een bankje is wel origineel.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:38
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Wtf, twaalf reacties in nog geen vier uur tijd?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 23:24
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Ik denk dat er meer mensen tegen een boom praten, dan tegen een bankje..
En ik vind een boom een beter ding voor het verhaaltje, omdat je hierbij wel het gevoel krijgt dat het leeft. Een boom leeft, een bankje niet..
__________________
Tsja...nou zeg...

Laatst gewijzigd op 26-10-2005 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 00:42
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Anki schreef op 25-10-2005 @ 23:24 :
(...) Een boom leeft, je bankje niet..
Een bankje is een dode boom!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-10-2005, 12:39
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
kwibus schreef op 26-10-2005 @ 00:42 :
Een bankje is een dode boom!
Ja dus?
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 14:20
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Citaat:
kwibus schreef op 26-10-2005 @ 01:42 :
Een bankje is een dode boom!
ja, dus? Mijn punt blijft geloof ik nog wel hetzelfde...toch?

Een boom leeft, en een bankje dus niet, WANT het komt van een DODE boom...

Uhmz...juist..
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 14:55
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Anki schreef op 26-10-2005 @ 14:20 :
ja, dus? Mijn punt blijft geloof ik nog wel hetzelfde...toch?

-Ja, natuurlijk. Waarom doen jullie zo verward?

Een boom leeft, en een bankje dus niet, WANT het komt van een DODE boom...

Uhmz...juist..
Het was een kreet om het contrast bankje <-> boom, dood <-> levend te onderstrepen.

Dat dus. Niet meer, en niet minder.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 14:56
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Hm, ok, ik snap jullie punt wel. Maar ik wilde op een of andere manier duidelijk maken dat een bankje toch gevoel kan hebben en ze staat altijd voor iedereen klaar. Mensen kunnen op haar uitrusten, met elkaar dingen bespreken als ze op het bankje zitten en oude vrouwtjes die gaan zitten op een bankje en een beetje in zichzelf gaan praten.

Maar ik eigenlijk helemaal niet gedacht aan een boom, en aan boomknuffelaars.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 17:18
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 26-10-2005 @ 14:56 :
Hm, ok, ik snap jullie punt wel. Maar ik wilde op een of andere manier duidelijk maken dat een bankje toch gevoel kan hebben en ze staat altijd voor iedereen klaar. Mensen kunnen op haar uitrusten, met elkaar dingen bespreken als ze op het bankje zitten en oude vrouwtjes die gaan zitten op een bankje en een beetje in zichzelf gaan praten.

Maar ik eigenlijk helemaal niet gedacht aan een boom, en aan boomknuffelaars.
Ik vind een bankje veel origineler
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 17:27
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik vind een bankje iig leuker.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 18:54
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik vind een boom leuker, want dan maakt ie door het verhaal heen een transformatie door.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2005, 09:49
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Ik vind een boom ook beter...
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 14:21
Shabanu
Shabanu is offline
Ik dacht eerst ook aan een boom, dat zou ik ook een mooier verhaal hebben gevonden, dat de boom om moest omdat hij tijdens een storm op huizen kon vallen ofzo. Maar het is een hele lieve bank, als ik hem kende zou ik er voorzichtig op gaan zitten en er van genieten op een lieve bank te zitten.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 14:29
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ze zegt ergens letterlijk ''Ik ben het bankje'' dus mensen die na de laatste zin nog dachten dat het over een boom gingen, hanteer voortaan een vergrootglas als je zonder niet kan lezen waar het over gaat!

Overigens vond ik dat een jammerlijk tipje van de sluier wat werd opgelicht, het haalt de kracht weg van het verhaal, omdat het juist zo sterk is doordat het niet meteen duidelijk is waar het over gaat. Ik had het leuker gevonden als je dat mysterieuze tot het einde had volgehouden. Maar mooi gedaan.
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 15:53
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 01-11-2005 @ 14:29 :
Ze zegt ergens letterlijk ''Ik ben het bankje'' dus mensen die na de laatste zin nog dachten dat het over een boom gingen, hanteer voortaan een vergrootglas als je zonder niet kan lezen waar het over gaat!

Overigens vond ik dat een jammerlijk tipje van de sluier wat werd opgelicht, het haalt de kracht weg van het verhaal, omdat het juist zo sterk is doordat het niet meteen duidelijk is waar het over gaat. Ik had het leuker gevonden als je dat mysterieuze tot het einde had volgehouden. Maar mooi gedaan.
Ik zat erover te twijfelen of ik het nou wel of niet zou noemen. Ik was bang dat het anders te vaag werd en mensen aan het einde niet zouden begrijpen waar het nou werkelijk over ging... Misschien was het ook wel leuk dat aan de fantasie van de lezer over te laten, maar goed. Voor een volgende keer.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 09:11
sparkling angel
sparkling angel is offline
Ik vind het echt heel goed geschreven. Ik vind alleen die allerlaatste zin niks. Dat hoort er niet echt bij. We kunnen dat zelf ook wel bedenken.

Maar voorderest vind ik het echt super leuk bedacht!!
__________________
There is hope...
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 16:22
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 01-11-2005 @ 14:29 :
Ze zegt ergens letterlijk ''Ik ben het bankje'' dus mensen die na de laatste zin nog dachten dat het over een boom gingen, hanteer voortaan een vergrootglas als je zonder niet kan lezen waar het over gaat!
Ik vatte die zin meer symbolisch op. Omdat andere zinnen ookal zoiets zeiden als dat 'het' een rustplaats voor mensen was, waar mensen dingen kwijtkonden... het had ook een grote, overhangende boom, met een uitnodigende schoot kunnen zijn.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 17:24
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
sparkling angel schreef op 03-11-2005 @ 09:11 :
Ik vind het echt heel goed geschreven. Ik vind alleen die allerlaatste zin niks. Dat hoort er niet echt bij. We kunnen dat zelf ook wel bedenken.

Maar voorderest vind ik het echt super leuk bedacht!!
De laatste zin was meer een grapje, het hoort er dus ook niet echt bij. (Daarom ook tussen haakjes. )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom'
Verwijderd
233 14-06-2010 23:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Samenvatting: Forum, bijna hele boek
numen
1 25-09-2007 15:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Media en de islam
juno
20 25-11-2005 11:35
Verhalen & Gedichten Isla Perdida
Krisje
10 06-02-2005 19:35
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.