Oud 26-04-2010, 13:08
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
We hadden eerder deze maand een enquete op Scholieren.com. Dit is de mooie uitkomst!

Citaat:
Ouders leggen examenstof graag uit, afwassen hoeft even niet… Vrienden en collega’s steunen en motiveren
Eindexamenkandidaten gesteund door omgeving

Scholieren die zich voorbereiden op de landelijke schoolexamens in mei worden flink gesteund door hun omgeving. Maar liefst 85% van de kandidaten krijgt steun van het gezin, maar ook van vrienden (79%) en familie (71%). Veel vwo’ers hoeven even geen huishoudelijke klusjes te doen en vooral vmbo’ers worden door hun ouders overhoord.

Op dit moment bereiden ruim 200.000 leerlingen zich voor op de examens die over precies drie weken van start gaan. Website Scholieren.com onderzocht in welke mate en op wat voor manier zij door hun omgeving gesteund worden. Dik duizend eindexamenkandidaten vulden de enquête volledig in.

Veel kandidaten worden thuis ontzien. Klusjes als de tafel afruimen (20%) of de afwas doen (15%) hoeven even niet. De overige gezinsleden gedragen zich speciaal voor de eindexamenkandidaten rustiger (37%) en voor één op de vier leerlingen worden lekkernijen in huis gehaald. Opvallend is dat vwo’ers vaker vrijgesteld worden van huishoudelijke taken (20-23%) dan havo’ers en vmbo’ers (12-16%). Die laatsten kunnen echter weer vaker een beroep doen op hun ouders als het gaat om overhoren of uitleg (40%).

Ook in de vriendenkring is er begrip: “Ze snappen het als ik een keertje niet mee ga buiten chillen omdat ik moet leren voor mijn examens.” Maar ook steun: “Ik heb zelf een aantal vriendinnen die ook examen doen en we hebben afgesproken om elkaar te bellen nadat we een examen hebben gehad en elkaar aan te moedigen voor het volgende examen.”

En hoe zit het in de eindexamentijd met de liefde? Negen van de tien scholieren die een vriend of vriendin hebben worden gesteund door hun liefje: “Ik ben niet goed in wiskunde, en mijn vriend wel. Hij neemt al de stof goed met me door, al duurt het de hele avond. Hij heeft geduld, en wenst me nog een keer extra succes.”
Scholieren zoeken het liefst afleiding bij hun vriend of vriendin (88%). Maar de vrienden en vriendinnen helpen ook bij de motivatie (85%), versturen een lief smsje (81%), geven uitleg (56) of helpen met leren en overhoren (47%). Meer meiden in de examenklassen dan jongens hebben een relatie, 41 tegen 30%.

Ten slotte wenst Scholieren.com alle examenkandidaten veel succes en plezier tijdens de eindexamens! En laat ze de volgende uitspraak van één van de leerlingen die de enquête invulde goed in de oren knopen: “Ik krijg veel hulp, en dat is fijn. maar onthoud wel dat jij degene bent die het zo moet doen, niet je ouders.”

Vandaag gaat www.scholieren.com/eindexamens online. Met roosterinformatie, examenchats met deskundige docenten, de examenantwoorden zo snel mogelijk online en een druk bezocht forum.

Statistieken enquête
1063 eindexamenkandidaten vulden de enquête volledig in. Iets meer meisjes dan jongens, iets meer vwo’ers dan vmbo’ers. Daarom zijn de antwoorden gewogen, zodat de uitkomsten van het onderzoek representatief zijn voor de populatie van de examenleerlingen.
Volledige cijfers en vragenlijsten zijn te vinden op www.scholieren.com/persberichten

Scholieren.com
Scholieren.com bestaat sinds 1998 en heeft maandelijks meer dan 2 miljoen unieke bezoekers. De website is een begrip onder middelbare scholieren dankzij de grote boekverslagen- en werkstukkendatabase en werd afgelopen jaar gekroond tot populairste website in de categorie onderwijs, bij de Website van het Jaar verkiezing.
Klinkt 't herkenbaar?
Advertentie
Oud 26-04-2010, 18:59
Verwijderd
Hmmm redelijk ja. Heb hem zelf ook ingevuld, al moest ik tot mijn spijt zeggen dat ik geen vriendensteun krijg.
Oud 26-04-2010, 22:50
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Havisten.


Ik kan me niet herinneren dat men speciale dingen voor me deed toen ik examens had. Vond 't ook niet echt nodig, tho.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 26-04-2010, 23:43
Gus
Avatar van Gus
Gus is offline
Niet zo bitter, Hanneke :-)
__________________
kom dans de hoela met mij
Oud 27-04-2010, 07:05
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik word echt niet geholpen :'). Mijn ouders hebben qua kennis allebei een zeer laag niveau, dus ik denk ook niet dat ze me kúnnen helpen. Mijn zus heeft én geen tijd én is blij dat ze al een tijdje van de middelbare af is dus ze heeft er ook niet bepaald zin in. Vrienden wonen te ver weg of hebben het te druk om me te helpen.

Ik doe het dus alleen, met online hulp van docenten. Niet dat ik dat erg vind ofzo :').
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 08-05-2010, 22:53
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zit bij mijn vader tijdens de examens en die doet altijd al waanzinnig veel voor me, ik hoef nooit echt af te ruimen ofzo dus ik reken niet om meer steun daarin dan anders. Ik zorg wel dat ik nog gewoon met vriendje en vriendinnen sms en bel en soms afspreek om even te ontladen en alles, dat helpt wel aardig denk ik!
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Oud 10-05-2010, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Havisten.


Ik kan me niet herinneren dat men speciale dingen voor me deed toen ik examens had. Vond 't ook niet echt nodig, tho.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.