Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2005, 15:28
cerys
Avatar van cerys
cerys is offline
wat een heerlijke dag toch weer.. krien zit bijna aan een longontsteking, en als ik nu nog 2 boterhammen met vega leverworst, een jumbo snack-a-jack en al m'n avondeten eet kom ik nog niet eens een 800 kcal, wat een feestje toch weer
__________________
I'm in the forest
Oud 09-05-2005, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 09-05-2005 @ 16:26 :
Als je te weinig cal binnen krijgt, val je af. Dus ja, met 6 boterhammen per dag, krijg je niet genoeg binnen, dus val je af.
Waar lees jij dat het een feit is dat 6 boterhammen per dag + de rest (zoals ik net al zei - want met alleen 6 boterhammen zul je idd best afvallen) voor iedereen minder dan je nodig hebt is...? Ben erg benieuwd.

En als je het ergens gevonden hebt, dan kun je het mijn lichaam misschien ook vertellen, wie weet wil het dan eindelijk eens luisteren. (Oftewel: ik val daarmee dus niet af, waarmee het gebeuren van "iedereen valt er mee af" al niet klopt. Daarnaast ben ik nog redelijk lang en kan ik me voorstellen dat het voor mensen die bv. 1.50m zijn al helemaal niet geldt.)

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 15:46.
Oud 09-05-2005, 15:36
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Kwam goed uit met de tijden vandaag, kreeg steeds om de 2 uur weer trek


Ochtend (10:00) (minder mager beleg, at bij een vriend)
1 bb met boterhamworst
1 bb met jam
Glas vruchtensap

Middag (12:00)
Bakje magere (vruchten)yoghurt met klein beetje cruesli

Middag (14:00)
1 bb rauwe ham
1 bb philedelphia light
Kiwi

Middag (16:00)
Cracker met half plakje 20+ kaas
1 bb half plakje 20+ kaas
1 bb rosbief

Voor vanavond:
Als avondeten pasta (rond 18:30)
Kiwi (als ik weer thuis ben om uur of 23:00/0:00, voor het slapen gaan)
Bakje magere (vruchten)yoghurt met klein beetje cruesli + banaan (als ik weer thuis ben om uur of 23:00/0:00, voor het slapen gaan)


Bij elkaar dus op één dag:
6 bb + beleg
2 bakjes yoghurt met beetje cruesli
2 á 3 stuks fruit
Groente in de pastasous (zal pakweg 100-150 gram zijn, net effe te weinig eigenlijk)

Voldoende? Of mis ik iets?

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 15:41.
Oud 09-05-2005, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 16:36 :
Voldoende? Of mis ik iets?
Ziet er goed uit. Volgensmij mis je niet echt iets, misschien wat meer vlees? Ik neem aan dat er geen of weinig vlees in de pastasaus zit, maar je hebt ook al vlees op je brood dus dat scheelt. Voor de rest is het prima, ook goed verdeeld!
Oud 09-05-2005, 15:44
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 16:41 :
Ziet er goed uit. Volgensmij mis je niet echt iets, misschien wat meer vlees? Ik neem aan dat er geen of weinig vlees in de pastasaus zit, maar je hebt ook al vlees op je brood dus dat scheelt. Voor de rest is het prima, ook goed verdeeld!
Vlees zit wel goed denk ik, 150 gram rundergehakt ofzo schat ik zo dat ik eet

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 15:48.
Oud 09-05-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 16:44 :
Vlees zit wel goed denk ik, 150 gram rundergehakt ofzo schat ik zo dat ik eet


Als wij pasta eten hebben we meestal niet veel vlees onder de saus. Meestal eten we spaghetti carbonara, en dat is een witte (roomsaus) met champignons, knoflook en een klein beetje ham of spekjes.
Oud 09-05-2005, 15:49
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 16:46 :


Als wij pasta eten hebben we meestal niet veel vlees onder de saus. Meestal eten we spaghetti carbonara, en dat is een witte (roomsaus) met champignons, knoflook en een klein beetje ham of spekjes.
Ja, wij ook wel eens... Maar vanavond niet

Overigens had ik vanmorgen alweer een schone 74.5 op de weegschaal staan, toen ik van vakantie terugkwam was het een flinke 79, echt heel kort terug. Mijn broek voelt ook alweer wat losser.

De dagelijkse cardio + 2 x per week gewoon sporten + een beter eetgedrag doet wonderen... Nu alleen nog het zwemmen erbij zoals ik me had voorgenomen, en dan ben ik echt weer een stuk gezonder dan eerst. Echt supermotiverend als je het er echt af ziet gaan.

Edit: Alleen de avonden zijn echt een ramp om vol te houden

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 15:53.
Oud 09-05-2005, 16:07
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Je kan ook te veel sporten natuurlijk.
Oud 09-05-2005, 16:13
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-05-2005 @ 17:07 :
Je kan ook te veel sporten natuurlijk.
Ik heb altijd zoveel gesport, alleen de extra pure cardio doe ik er nu bij.
Oud 09-05-2005, 16:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 17:13 :
Ik heb altijd zoveel gesport, alleen de extra pure cardio doe ik er nu bij.
Iedere dag cardio? Wat moet ik me daarbij voorstellen dan? Want volgens mij is dat een zeer grote belasting extra.
Oud 09-05-2005, 16:16
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
tsja paar dagen keurig gegeten, was ik alsnog afgevallen
nu vreetbuien
Oud 09-05-2005, 16:17
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-05-2005 @ 17:15 :
Iedere dag cardio? Wat moet ik me daarbij voorstellen dan? Want volgens mij is dat een zeer grote belasting extra.
Hometrainer, en ik sla wel eens over. Als ik die dag een zware wedstrijd moet spelen, of als ik die dag weet dat ik nog 4 uur ga lopen hossen en springen bij het uitgaan of ik noem maar wat.
Oud 09-05-2005, 16:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 17:17 :
Hometrainer, en ik sla wel eens over. Als ik die dag een zware wedstrijd moet spelen, of als ik die dag weet dat ik nog 4 uur ga lopen hossen en springen bij het uitgaan of ik noem maar wat.
Goed, maar ik heb jaren minstens 10 uur per week getraind en het laatste half jaar iedere dag minstens 4 uur. En dat heeft mijn lichaam géén goed gedaan (althans, niet voor mn gewrichten en spierpijn).
Oud 09-05-2005, 16:26
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 16:41 :
Ziet er goed uit. Volgensmij mis je niet echt iets, misschien wat meer vlees? Ik neem aan dat er geen of weinig vlees in de pastasaus zit, maar je hebt ook al vlees op je brood dus dat scheelt. Voor de rest is het prima, ook goed verdeeld!

Hier ben ik het dus to-taal niet mee eens. Opletten, hij heeft een piemeltje.

Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 16:36 :
Kwam goed uit met de tijden vandaag, kreeg steeds om de 2 uur weer trek


Ochtend (10:00) (minder mager beleg, at bij een vriend)
1 bb met boterhamworst
1 bb met jam
Glas vruchtensap

Jam --> out
Vruchtensap uit pak neem ik aan? --> out

suikerdesuikerdesuikeeeeeeer


Middag (12:00)
Bakje magere (vruchten)yoghurt met klein beetje cruesli

Dit kan er mee door al zag ik liever kwark hier.

Middag (14:00)
1 bb rauwe ham
1 bb philedelphia light
Kiwi

Ham --> out
Smeerkaas --> out


Middag (16:00)
Cracker met half plakje 20+ kaas
1 bb half plakje 20+ kaas
1 bb rosbief

Dit is op zich oke.

Voor vanavond:
Als avondeten pasta (rond 18:30)
Kiwi (als ik weer thuis ben om uur of 23:00/0:00, voor het slapen gaan)
Bakje magere (vruchten)yoghurt met klein beetje cruesli + banaan (als ik weer thuis ben om uur of 23:00/0:00, voor het slapen gaan)


vruchtenyoghurt --> out, heb je wel gekeken hoeveel lactase daar in zit? Neem er beter kwark voor.
banaan --> out dex/fructose bom, en ook nog op een compleet verkeerd moment.


Bij elkaar dus op één dag:
6 bb + beleg
2 bakjes yoghurt met beetje cruesli
2 á 3 stuks fruit
Groente in de pastasous (zal pakweg 100-150 gram zijn, net effe te weinig eigenlijk)

Voldoende? Of mis ik iets?
Overall commentaar:

Ik denk dat het
- te weinig is
- een te grote verhouding koolhydraten bevat
- er zitten teveel "suikerrijke" producten in
- het bevat te weinig proteine
- waar zijn de onverzadigde vetten?

Hoeveel kcal zijn het? Hoeveel grammen koolhydraten eiwit en vet? Neem een voorbeeld aan mijn schema op pagina 4.

Het is op zich een goed begin dat je iets doet, maar ik hoor van Sneeuwvlokje dat je 6 kg wil droppen en dan kan dit wel beter.
Vervang bijv broodbeleg door kipfilet, rosbief, eieren dan ben je al wat verder op weg.

Klinkt wat bot, maar tis niet zo vervelend bedoeld als het lijkt. Het is alleen zoveel beter er een fatsoenlijk excelschema van te maken compleet met kcal carbs proteine en vet, dan weet je tenminste zeker wat je binnen krijgt.

Doe je ook nog aan sport?
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 16:34.
Oud 09-05-2005, 16:27
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-05-2005 @ 17:22 :
Goed, maar ik heb jaren minstens 10 uur per week getraind en het laatste half jaar iedere dag minstens 4 uur. En dat heeft mijn lichaam géén goed gedaan (althans, niet voor mn gewrichten en spierpijn).
Neuh, ik zit er meestal per dag gemiddeld een minuut of 30 op te rossen, tussen de 140 en 170 qua hartslag dus opzich wel redelijk intensief. Maar denk dat dat geen kwaad kan.
Oud 09-05-2005, 16:35
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-05-2005 @ 17:26 :
Hier ben ik het dus to-taal niet mee eens. Opletten, hij heeft een piemeltje.
Inderdaad, bijna vergeten dat het een jongen is. Voor een jongen is het inderdaad wat aan de weinige kant. En de rest van het commentaar: Ik denk niet dat hij daar op wil/kan letten. Hij wil alleen een paar kilo afvallen. Hij hoeft daarvoor geen perfect uitgebalanceerd voedingsschema. Gewoon calorieën minderen, en evengoed voor zorgen dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt is dan genoeg lijkt me.
Oud 09-05-2005, 16:42
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 17:35 :
Inderdaad, bijna vergeten dat het een jongen is. Voor een jongen is het inderdaad wat aan de weinige kant. En de rest van het commentaar: Ik denk niet dat hij daar op wil/kan letten. Hij wil alleen een paar kilo afvallen. Hij hoeft daarvoor geen perfect uitgebalanceerd voedingsschema. Gewoon calorieën minderen, en evengoed voor zorgen dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt is dan genoeg lijkt me.
Tja kilo's verliezen is de moeilijkheid niet. Er goed uit zien is niet afhankelijk van een cijfer op de weegschaal. Iig, eend heeft zn plicht weer gedaan.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 09-05-2005, 16:42
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-05-2005 @ 17:26 :
Hier ben ik het dus to-taal niet mee eens. Opletten, hij heeft een piemeltje.



Overall commentaar:

Ik denk dat het
- te weinig is
- een te grote verhouding koolhydraten bevat
- er zitten teveel "suikerrijke" producten in
- het bevat te weinig proteine
- waar zijn de onverzadigde vetten?

Hoeveel kcal zijn het? Hoeveel grammen koolhydraten eiwit en vet? Neem een voorbeeld aan mijn schema op pagina 4.

Het is op zich een goed begin dat je iets doet, maar ik hoor van Sneeuwvlokje dat je 6 kg wil droppen en dan kan dit wel beter.

Klinkt wat bot, maar tis niet zo vervelend bedoeld als het lijkt. Het is alleen zoveel beter er een fatsoenlijk excelschema van te maken compleet met kcal carbs proteine en vet, dan weet je tenminste zeker wat je binnen krijgt.

Doe je ook nog aan sport?
Ok, antwoorden:

Te weinig: ik eet al veel meer dan voorheen, althans veel beter verdeeld.

1. Wat is er verkeerd aan smeerkaas?
2. Wat is er verkeerd aan rauwe ham?
3. Jam neem ik normaal niet, was alleen dit keer bij vriend, daarbij is het een piepklein beetje suiker en daar ga ik ook niet dood van... ik beleg superdun
4. Vruchtensap zit suiker in ja, maar anderzijds lijkt me een glas vruchtensap niet zo ongezond. Mijn hoeveelheid suiker op een dag is al extreem weinig.

Dit beleg is overigens hetzelfde als wat mijn moeder neemt, en die neemt het op advies van een dieettiste. Anyways, ik ben benieuwd naar je uitleg.

6kg droppen was 9kg, en ondertussen overigens nog maar 4.5kg. Desalnietemin moet er inderdaad nog wel wat af.

En kritiek is prima natuurlijk, anders post ik hier niet, maar waar ik nog meer aan heb is uiteraard wat ik dan WEL moet hebben om de door jouw voorgestelde "eisen" te halen (proteine, onverzadigde vetten etc. etc.). Het is me nu een beetje veel gegooi met termen en dingen die fout zijn zonder dat ik daar nu constructief wat aan heb.

vruchtenyoghurt --> out, heb je wel gekeken hoeveel lactase daar in zit? -> Nee, is dat erg dan? Het is voor het eerste van mijn leven dat ik er van hoor.
banaan --> out dex/fructose bom, en ook nog op een compleet verkeerd moment. -> Normaal zou ik die banaan er overdag ingooien maar dat kwam zo niet goed uit, maar ik kom graag aan mijn fruit dus vandaar vanavond. Daarbij zeggen die termen me natuurlijk 0 (out dex? ).
Oud 09-05-2005, 16:50
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Nou, vraag 1, die heb je nog niet beantwoord, doe je aan sport?

Smeerkaas bevat onnodige vetten en niet noemenswaardig veel proteinen, ham zelfde verhaal. Jam oke, das dan eenmalig, die banaan in de avond ook.

Bananen barsten van de fructose, fruitsuiker, dat de suikervoorraad in de lever aanvult en van daaruit indien nodig doorstroomt naar het bloed. Volstrekt overbodig, je moet vet verbranden, geen suiker.

Begrijp me niet verkeerd het is tig keer beter dan wat de gemiddelde puber eet dat zeker, maar wat wil je er mee bereiken. Puur iets lichter en slanker zijn, of wil je een afgetrainde look?

Hier een stukje gequote uit een eerdere post een tijd geleden:

Citaat:

De richtlijn van het voedingscentrum is te algemeen. Je kunt zo 500kcal te weinig of te veel hebben afhankelijk van jou individuele behoeften en stofwisseling dus dat werkt al niet goed.

Verder zijn 3 maaltijden per dag te weinig, de tijd tussen de voedingsmomenten is te lang om het metabolisme optimaal thermogeen te laten draaien en de gevoeligheid voor insuline en t3 te beinvloeden. En een efficient werkend metabolisme is nog altijd een pré om lichaamsvet te verliezen. Een lichaam in spaarstand geeft z'n reserves uiteraard niet vrij, simpelweg gezegd.


Laatste punt, het voedingscentrum rept nergens over verhoudingen bijstellen, KEV 55 - 10 - 35 is heel normaal, 35% van het dagelijks dieet uit vet is al vet-arm bij het voedingscentrum terwijl zoveel vet niet eens nodig is voor het welfunctioneren van het lichaam.

20% uit vet is voldoende, misschien 25 a 30 als je koolhydraatgevoelig bent en wat meer energie uit vetten wilt halen. Maar wederom is dat een individuele zaak waar je pas achter komt na persoonlijk alles berekenen en een aantal maal experimenteren.

In pleidooi voor bijv proteine, wat achter blijft bij de voedingsraad: Proteine beschermt en bouwt spiereiwit op. Proteine is moeilijk verteerbaar, veroorzaakt de minste schommelingen in de insulineproductie van de alvleesklier, proteine is desgevolg ook thermogeen, het kost de meeste energie om verteerd te worden.

Proteinen kunnen als "calorie-opvuller" dienen, wat het mogelijk maakt dieper in koolhydraten te gaan en dus meer lichaamsvet aan te spreken.

In pleidooi voor vetten, 20% van het dieet uit vetten is voldoende, slechts een beetje vet is nodig voor het onderhoud van organen en het functioneren van lichaamsprocessen als de productie van leptine en ASP in de vetdepots. Wat belangrijk is om vetzuren uit de depots te transporteren naar de bloedbaan. Alsmede zijn vetten moeilijker verteerbaar dan koolhydraten wat hun iets stabieler maakt t.o.v. het bloedglucosegehalte.

Tevens leert een capabele dosering vet het lichaam omgaan met aerobe verbranding, wat zoveel betekent als vet, en dus zuurstof, gebruiken als energieleverancier.

Als laatste punt is ongeveer 5% van het totaal aan caloriën nodig uit, jawel, verzadigd vet. Hoewel kapot geschreven in (bodybuilding) voedings literatuur dient een kleine hoeveelheid vet ter handhaving van de hormoonspiegels testosteron, oestrogeen en progestagenen.

Als laatste, koolhydraten. Vaak verketterd omdat tegenwoordig een te grote hoeveelheid caloriën uit vooral simpele koolhydraten word gehaald. Mono- en eventueel di-sacchariden. Bij de meesten hier is het effect van glucose wel bekend dus dat leg ik niet meer uit ( tenzij je het niet weet, meld het dan maar even ). Algemeen bekend is het effect van deze producten op de alvleesklier, de insuline (alweer, belangrijk spijsverteringshormoon, jaja) gevoeligheid in de spiercel en de vetdepots en het effect van extreme schommelingen hierin op lange termijn (o.a. denk aan diabetes).

Het is dus vrij simpel, koolhydraten niet uitbannen ivm overgevoeligheid, ook niet overdrijven ivm resistentie. Matig houden dus. Proteinen hoog ivm het effect op de spiermassa en de stofwisseling en als invulling van bij koolhydraten wegelaten caloriën. Vetten sterk matigen/laag houden, nemen wat nodig is maar niet overdrijven.

Binnen deze marge kun je uiteraard wat spelen, cyclen met het aantal caloriën en de verhoudingen.

Bij deze een beknopte uitleg. Bedenk wel dat dit slechts een paar % is van het totaal plaatje, hoe gedetailleerder je manipulering van deze processen, hoe gezonder je blijft en hoe meer vooruitgang je boekt.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 09-05-2005, 16:53
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-05-2005 @ 17:50 :
Nou, vraag 1, die heb je nog niet beantwoord, doe je aan sport?
Lees zijn andere posts even door en je hebt het antwoord.

Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 16:49 :
De dagelijkse cardio + 2 x per week gewoon sporten + een beter eetgedrag doet wonderen... Nu alleen nog het zwemmen erbij zoals ik me had voorgenomen
Ajb.
Oud 09-05-2005, 16:53
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-05-2005 @ 17:50 :
Nou, vraag 1, die heb je nog niet beantwoord, doe je aan sport?
Dat heeft hij al gepost lieverd. Zie hier:

Citaat:
De dagelijkse cardio + 2 x per week gewoon sporten + een beter eetgedrag doet wonderen... Nu alleen nog het zwemmen erbij zoals ik me had voorgenomen, en dan ben ik echt weer een stuk gezonder dan eerst.
Citaat:
Hometrainer, en ik sla wel eens over. Als ik die dag een zware wedstrijd moet spelen, of als ik die dag weet dat ik nog 4 uur ga lopen hossen en springen bij het uitgaan of ik noem maar wat.
Citaat:
Neuh, ik zit er meestal per dag gemiddeld een minuut of 30 op te rossen, tussen de 140 en 170 qua hartslag dus opzich wel redelijk intensief. Maar denk dat dat geen kwaad kan.
Oud 09-05-2005, 16:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-05-2005 @ 17:26 :
Hier ben ik het dus to-taal niet mee eens. Opletten, hij heeft een piemeltje.
haha, wat een geweldige manier om ons te vertellen dat hij een man is
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-05-2005, 17:00
11568
11568 is offline
Citaat:
11568 schreef op 09-05-2005 @ 14:48 :
11568 schreef op 09-05-2005 @ 07:28 :
Ontbijt:
2 bruine boterhammen met kaas en halvarine
beker thee met wat halfvolle melk
zometeen een banaanTussendoor: kaascroissantje, bakje fruit

Lunch: 2 boterhammen met kaas

Tussendoor: flesje Knorr Vie [niet echt lekker trouwens en belachelijk duur] en een snack a jack
Avondeten [jawel!], 2 opscheplepels witte basmatirijst [ik begin rijst wel weer lekker te vinden maar welke kan ik het beste eten???], 5 vegetarische satéballetjes, pindasaus en sla.
Oud 09-05-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
11568 schreef op 09-05-2005 @ 18:00 :
maar welke kan ik het beste eten
Zilvervliesrijst, dacht ik.
Oud 09-05-2005, 17:01
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
11568 schreef op 09-05-2005 @ 18:00 :
Avondeten [jawel!], 2 opscheplepels witte basmatirijst [ik begin rijst wel weer lekker te vinden maar welke kan ik het beste eten???], 5 vegetarische satéballetjes, pindasaus en sla.
volgens mij is bruine rijst het beste, weet het niet helemaal zeker, maar ben dan ook niet echt een rijsteter
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Oud 09-05-2005, 17:05
Verwijderd
als je bruine rijst/zilvervliesrijst (is hetzelfde) te droog vindt, kun je ook bijvoorbeeld half witte en half bruine rijst doen. Dan is het beter dan alléén witte
Oud 09-05-2005, 17:08
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 09-05-2005 @ 17:50 :
Nou, vraag 1, die heb je nog niet beantwoord, doe je aan sport?

Smeerkaas bevat onnodige vetten en niet noemenswaardig veel proteinen, ham zelfde verhaal. Jam oke, das dan eenmalig, die banaan in de avond ook.

Bananen barsten van de fructose, fruitsuiker, dat de suikervoorraad in de lever aanvult en van daaruit indien nodig doorstroomt naar het bloed. Volstrekt overbodig, je moet vet verbranden, geen suiker.

Begrijp me niet verkeerd het is tig keer beter dan wat de gemiddelde puber eet dat zeker, maar wat wil je er mee bereiken. Puur iets lichter en slanker zijn, of wil je een afgetrainde look?

Hier een stukje gequote uit een eerdere post een tijd geleden:
Voor sport zie boven.

Wat betreft de vruchtensap die je aankaartte, mijn moeder heeft meegekregen van de dietiste JUIST vruchtensap (uit pak of vers) te drinken in de ochtend omdat die een extreem goede combinatie is tezamen met brood. Door de vitamine c wordt het ijzer uit het brood namelijk extra goed opgenomen. Ik kan natuurlijke vitaminenpillen nemen maar zó slecht lijkt me een glas sinaasappelsap in de morgen nou OOK weer niet.

Het is 15+ smeerkaas overigens, dus hoeveel vet zou daar inzitten? Niet veel lijkt me De helft vergeleken de gewone 20+ kaas. Daarbij beleg ik dun, dus tja...

Overigens kan ik wel weer eens margarine op brood gaan doen, door luiheid is het er ooit eens ingeslopen dat ik dat niet meer neem. Goed voor de onverzadigde vetten die jij opnoemde, hmm?

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 17:11.
Oud 09-05-2005, 17:10
Verwijderd
margarine is wel plantaardig maar de vetten zijn gehard en dus niet meer onverzadigd
olieën (vooral olie die nog steeds vloeibaar is als het in de koelkast staat), vis en nootjes/zaden/pitten bevatten wel onverzadigde vetten
Oud 09-05-2005, 17:14
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-05-2005 @ 18:10 :
margarine is wel plantaardig maar de vetten zijn gehard en dus niet meer onverzadigd
olieën (vooral olie die nog steeds vloeibaar is als het in de koelkast staat), vis en nootjes/zaden/pitten bevatten wel onverzadigde vetten
Nu ga ik het pakje erbij pakken

"Blabla Margarina bevat 40% plantaardige oliën en vetten"

Of is die hoeveelheid margarine verwaarloosbaar?

Ow, en vis kan ik wel eens doen, tonijn op waterbasis op brood bijv., is lekker. Nootjes en dergelijke ben ik niet zo dol op.
Oud 09-05-2005, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 18:14 :
Nu ga ik het pakje erbij pakken

"Blabla Margarina bevat 40% plantaardige oliën en vetten"

Of is die hoeveelheid margarine verwaarloosbaar?
De olieën zijn gehard (ze zitten er dus wel in, maar zijn niet meer vloeibaar en daardoor dus niet meer onverzadigd), zoals Sarah al zei.
Oud 09-05-2005, 17:33
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-05-2005 @ 18:17 :
De olieën zijn gehard (ze zitten er dus wel in, maar zijn niet meer vloeibaar en daardoor dus niet meer onverzadigd), zoals Sarah al zei.
Mijn moeder is het niet met jullie eens, want zo zegt ze: "bij het verharden van boter wordt een gedeelte van de onverzadigde vetzuren omgezet naar verzadigde vetzuren, maar beslist niet alles". Ze zegt dat ze dat heeft geleerd op de opleiding tot dieetiste (die ze 2 jaar heeft gevolgd).

Riiiight En Matjong tast in het duister, want nu ben ik pas echt clueless of het nou wel of niet is. Naja, boeiend...

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 17:40.
Oud 09-05-2005, 17:46
Verwijderd
ja, er zitten absoluut nog wel wát onverzadigde vetten in, anders zou je het niet kunnen smeren. Maar die zijn in de minderheid ten opzichte van de verzadigde .
Oud 09-05-2005, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 09-05-2005 @ 18:46 :
ja, er zitten absoluut nog wel wát onverzadigde vetten in, anders zou je het niet kunnen smeren. Maar die zijn in de minderheid ten opzichte van de verzadigde .
Dus het is beter om olijfolie op je brood te doen . Grapje.

Trouwens nog best lekker, bruin stokbrood dippen in een goede olie met wat zout .
Oud 09-05-2005, 18:38
11568
11568 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-05-2005 @ 18:05 :
als je bruine rijst/zilvervliesrijst (is hetzelfde) te droog vindt, kun je ook bijvoorbeeld half witte en half bruine rijst doen. Dan is het beter dan alléén witte
Is witte dan echt zo "slecht"? Jammerrr....ik begon het net echt lekker te vinden
Oud 09-05-2005, 18:58
Verwijderd
Nee, valt wel mee hoor. Een warme maaltijdd met rijst is stukken beter dan géén warme maaltijd .
Oud 09-05-2005, 19:00
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 18:14 :


Ow, en vis kan ik wel eens doen, tonijn op waterbasis op brood bijv., is lekker.
Doe ik ook elke dag, heel veel eiwitten
Oud 09-05-2005, 19:04
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Gothic schreef op 09-05-2005 @ 16:26 :
Als je te weinig cal binnen krijgt, val je af. Dus ja, met 6 boterhammen per dag, krijg je niet genoeg binnen, dus val je af.
Niet waar, er zijn hier ook genoeg voorbeelden van mensen die met 1000 kcal of nog minder niet afvallen, en met meer eten wel.
Oud 09-05-2005, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 15:39 :
200 ml optimel yoghurt
1 x kellogs reep

2 x snee volkorenbrood
2 x dun laagje brunch

1 x appel
1 x doosje smint

40 gr. cereal hazelnoot
30 gr. snack-a-jacks

2 x snee volkorenbrood
1 x dun laagje chocopasta

300 ml optimel yoghurt

35 gr. welness flakes
200 ml magere yoghurt

2 x cracker
2 x dun laagje brunch
200 gr. aardbeien
Daar komt nog bij:

1 x portie kaiserschmarrn
2 x eetlepel poedersuiker
300 gr. augurken
200 ml magere yoghurt


Dan kom ik in totaal aan 1960 kcal. Meer als genoeg voor zo'n inactieve dag als vandaag. Kaiserschmarrn is een soort van luchtige/dikke pannekoek in kleine stukjes gehakt. Heel erg lekker! Niet echt 'goed' avondeten, maar á la, dat moet kunnen af en toe. Er zat wel geen groente bij het avondeten, dus om dat de compenseren heb ik maar wat augurken gegeten.
Oud 09-05-2005, 19:54
MightyDuck
Avatar van MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Matjong schreef op 09-05-2005 @ 18:33 :
Mijn moeder is het niet met jullie eens, want zo zegt ze: "bij het verharden van boter wordt een gedeelte van de onverzadigde vetzuren omgezet naar verzadigde vetzuren, maar beslist niet alles". Ze zegt dat ze dat heeft geleerd op de opleiding tot dieetiste (die ze 2 jaar heeft gevolgd).

Riiiight En Matjong tast in het duister, want nu ben ik pas echt clueless of het nou wel of niet is. Naja, boeiend...
Door hydrogenisatie koppelt iig het onverzadigd vetzuur zich aan waterstof moleculen, wat betekent dat het verzadigd word of iig een transvetzuur.

En transvetzuren zijn niet zo goed, het is bekend dat transvetzuren een erg slechte invloed hebben op het cholesterolpeil, wat zoveel betekent als dat het cholesterolpeil stijgt onder invloed van de vetinname maar het HDL cholesterol daalt. En das niet goed.

Daarbij zijn ze gewoon overbodig en kunnen die caloriëen beter ingevuld worden, helemaal wanneer je "dieet".

Enige stukjes die pubmed er over zegt:

Citaat:
Trans fatty acids, HDL-cholesterol, and cardiovascular disease. Effects of dietary changes on vascular reactivity.

de Roos NM, Schouten EG, Katan MB.

Wageningen University, The Netherlands. nroos@azu.nl

A high consumption of trans fatty acids increases the risk of cardiovascular disease (CVD). We investigated whether this increase in risk was due to the decrease in serum HDL-cholesterol by trans fatty acids, because low concentrations of serum HDL-cholesterol also increase risk of CVD. Flow-mediated vasodilation (FMD) was used as an endpoint in dietary interventions that were designed to change the concentration of serum HDL-cholesterol within 4 weeks in healthy volunteers. Replacement of 10% of energy from saturated by trans fatty acids decreased serum HDL-cholesterol by 21 % and impaired FMD. However, a replacement of monounsaturated fats by carbohydrates did not impair FMD, although it decreased serum HDL-cholesterol by 13%. Acute postprandial impairments of FMD by either trans fats or saturated fats were not found, suggesting that long-term effects are responsible for the detrimental effect of trans fats on health.
Citaat:
trans fatty acids and systemic inflammation in heart failure.

Mozaffarian D, Rimm EB, King IB, Lawler RL, McDonald GB, Levy WC.

Channing Laboratory, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School, Boston, MA 02115, USA. dmozaffa@hsph.harvard.edu

BACKGROUND: trans fatty acid (TFA) intake increases systemic inflammation in healthy persons. However, the effect in patients with established heart disease is unknown. OBJECTIVE: Our aim was to determine whether TFAs are associated with systemic inflammation in patients with established heart disease. DESIGN: Red blood cell membrane TFAs, a biomarker of dietary intake, and inflammatory marker concentrations were ascertained in 86 ambulatory patients with established heart failure. Associations between TFA levels and inflammatory markers were evaluated by linear regression. RESULTS: Mean (+/-SD) TFA levels were 1.8 +/- 0.4% of membrane fatty acids (range: 0.7-2.9%). For each inflammatory marker, associations are presented as the absolute difference and percentage difference from the mean for each 1% higher membrane TFA level. After adjustment for age, sex, body mass index, diabetes, smoking, ejection fraction, New York Heart Association class, ischemic etiology, statin use, and serum glucose, TFA levels were positively associated with interleukin (IL) 1beta (difference from mean: 0.38 pg/mL; percentage difference from mean: 66%; P=0.04), IL-1 receptor antagonist (4033 pg/mL; 297%; P=0.006), IL-6 (9.5 pg/mL; 123%; P=0.006), IL-10 (241 pg/mL; 183%; P=0.02), tumor necrosis factor (TNF) alpha (256 pg/mL; 249%; P=0.02), TNF receptor 1 (537 pg/mL; 41%; P=0.03), TNF receptor 2 (39 242 pg/mL; 247%; P=0.001), monocyte chemoattractant protein 1 (117 pg/mL; 119%; P=0.004), and brain natriuretic peptide (40 pg/mL; 57%; P=0.04). Further adjustments for other patient characteristics did not significantly alter the results. CONCLUSION: TFAs are strongly associated with systemic inflammation in patients with heart disease, which suggests that attention to TFA intake may be important for secondary prevention efforts.
__________________
Est unusquisque faber ipsae suae fortunae
Oud 09-05-2005, 20:04
cerys
Avatar van cerys
cerys is offline
Citaat:
Bloem schreef op 09-05-2005 @ 20:04 :
Niet waar, er zijn hier ook genoeg voorbeelden van mensen die met 1000 kcal of nog minder niet afvallen, en met meer eten wel.
*steekt hand op*


(*heeft uiteindelijk 849 kcal binnengekregen* )
__________________
I'm in the forest
Oud 09-05-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
cerys schreef op 09-05-2005 @ 21:04 :
*steekt hand op*


(*heeft uiteindelijk 849 kcal binnengekregen* )


Aw, hoe komt dat nou? Heb je echt zo'n (psychische) moeite met eten, of krijg je het gewoon niet weg? Probeer anders nog wat yoghurt met wat fruit er door te eten, dan krijg je toch nog wat vitaminen en voedingsstoffen binnen, en zoiets 'eet zich makkelijk'.
Oud 09-05-2005, 20:25
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
@ Sneeuwvlokje, hoeveel woog jij ten tijde van die foto op je valtaf-profiel?
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 09-05-2005, 20:27
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 09-05-2005 @ 21:25 :
@ Sneeuwvlokje, hoeveel woog jij ten tijde van die foto op je valtaf-profiel?
Zo rond de 58 kg, hetzelfde als nu dus. Die foto is van 3 weken geleden geloof ik. Hoezo?
Oud 09-05-2005, 20:30
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 21:27 :
Tussen de 57 en 58 kg geloof ik. Ong. hetzelfde als nu.
En je taille was iets van 64 cm toch?
Wat ik dan niet snap: jij bent gewoon echt heel slank in mijn ogen, ik ben 1 cm kleiner en 2 kilo zwaarder, heb ong zelfde taillemaat (borsten aardig stukje groter, heupen weet ik niet) en ik ben dus veeeeel dikker (in mijn ogen).
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 09-05-2005, 20:38
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
cerys schreef op 09-05-2005 @ 21:04 :
*steekt hand op*


(*heeft uiteindelijk 849 kcal binnengekregen* )
Wanneer heb je weer een afspraak met die mevrouw (psychotherapeute toch?) dan? Misschien kan je met haar in elk geval je rotgevoel een beetje verminderen... *Knuf*
Oud 09-05-2005, 20:40
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 09-05-2005 @ 21:30 :
En je taille was iets van 64 cm toch?
Wat ik dan niet snap: jij bent gewoon echt heel slank in mijn ogen, ik ben 1 cm kleiner en 2 kilo zwaarder, heb ong zelfde taillemaat (borsten aardig stukje groter, heupen weet ik niet) en ik ben dus veeeeel dikker (in mijn ogen).
De laatste keer dat ik gemeten heb was mijn taille 65 cm, mijn borst 85 cm en mijn heupen 94 cm. Ik weet niet waarom iedereen mij er 'dunner' uit vind zien dan je aan de hand van mijn gewicht zou zeggen. Misschien geeft onze weegschaal wel te veel aan?

Edit: Mijn heupen is wel echt op het dikste deel gemeten, midden tussen mijn taille en heupen in (dus eigenlijk over die bekkenbotjes heen) is het maar 74 cm.

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 20:43.
Oud 09-05-2005, 20:51
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 21:40 :
De laatste keer dat ik gemeten heb was mijn taille 65 cm, mijn borst 85 cm en mijn heupen 94 cm. Ik weet niet waarom iedereen mij er 'dunner' uit vind zien dan je aan de hand van mijn gewicht zou zeggen. Misschien geeft onze weegschaal wel te veel aan?

Edit: Mijn heupen is wel echt op het dikste deel gemeten, midden tussen mijn taille en heupen in (dus eigenlijk over die bekkenbotjes heen) is het maar 74 cm.
hmm, waar meet je dan precies? Ik kom op 90 cm
Borsten zullen iets van 90-95 cm zijn (uitgaand van mijn cupmaat en matentabel van de wehkamp, maar daar bestaat mijn maat niet eens, dus weet niet precies)
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 09-05-2005, 20:53
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 09-05-2005 @ 21:51 :
hmm, waar meet je dan precies? Ik kom op 90 cm
Borsten zullen iets van 90-95 cm zijn (uitgaand van mijn cupmaat en matentabel van de wehkamp, maar daar bestaat mijn maat niet eens, dus weet niet precies)
Ik heb gewoon gemeten daar waar de omtrek het grootste was, op het dikste punt dus. Gewoon op verschillende plaatsen om je heupen meten en dan kijken waar het getalletje het hoogste is.

En ik weet het ook niet hoor. Maten en gewicht zeggen niet alles. En misschien heb jij wel een verkeerd beeld van jezelf, en ben je veel dunner dan je zelf denkt? Heb je foto's?
Oud 09-05-2005, 20:54
Verwijderd
da leentjuh: borsten 90 of iets meer, taille 65 of iets minder, heupen 90? Waar doet dát me toch aan denken...
Oud 09-05-2005, 20:56
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 09-05-2005 @ 21:53 :
Ik heb gewoon gemeten daar waar de omtrek het grootste was, op het dikste punt dus. Gewoon op verschillende plaatsen om je heupen meten en dan kijken waar het getalletje het hoogste is.

En ik weet het ook niet hoor. Maten en gewicht zeggen niet alles. En misschien heb jij wel een verkeerd beeld van jezelf, en ben je veel dunner dan je zelf denkt? Heb je foto's?
Njah ik weet niet, kan paar cm aan schelen maar niet veel.
Heb geen foto's, ja van toen ik 5 kilo meer woog, verder niet. En ik durf geen foto's van mn lichaam te maken voor ik mezelf goed genoeg vind
Maar ja, eerst maar eens zien dat ik mn streefgwicht haal, hopelijk ben ik dan tevreden.
__________________
Dat dan weer wel.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.