Oud 21-06-2006, 20:49
AndAgain
AndAgain is offline
Hoe bereken je met de grafische rekenmachine (TI-84 Plus) het volgende:

- Standaarddeviatie/standaardafwijking
- Frequentiepolygoon
- Klokvorm

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2006, 23:09
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Om standaardafwijking en frequentiepolygoon en dergelijke te berekenen, geef je je gegevens (dus alle gegeven getallen) in in een lijst (Stat > Edit List); mocht je gegroepeerde gegevens hebben, dan geef je de waarden in in L1 en de afzonderlijke frequenties in L2 bijvoorbeeld. Om de standaardafwijking te berekenen kun je dan gaan kijken bij 1-VarSTats L1 L2 (L2 weglaten als je die niet gebruikt hebt), ofwel met de funcite stddev(L1,L2) of stddev(L1). Om de frequentiepolygoon te tekenen ga je naar Stat Plot, daar kies je het type plot dat je moet hebben, L1 invullen bij values, 2L (of 1) bij frequency, de klassenbreedte kun je bij Window instellen (als ik me niet vergis). Ik geloof dat deze dingen ook wel (uitgebreider) uitgelegd staan in de handleiding (die je desnoods van ti.com kan downloaden). De klokvorm, oftewel de Gauss-curve kun je tekenen met de functie normalpdf(x,mu,sigma), de standaardnormaalcurve kan je gewoon met normalpdf(x) tekenen (allebei ingeven als Y1). Vergeet bij de gauss-curve echter niet dat de oppervlakte hieronder 1 is, vermits het een kansverdelingsfunctie is, dus in de meeste gevallen zie je hem niet plotten (of als een heel klein streepje), om het toch zichtbaar te maken, vermenigvuldig je die normalpdf met een te kiezen getal (hangt af van je gegevens, natuurlijk, hoe groter je frequenties bij de verschillende klassen, hoe groter die factor moet zijn) en vergeet dan ook niet dat je zo wel een weergave hebt, maar dat je moet opletten dat je bij bewerkingen op die functie steeds door die factor zal moeten delen om een de oorspronkelijke betekenis terug te geven aan de waardes, vermits de totale oppervlakte dan niet meer 1 maar die factor zal zijn).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 23:13
Verwijderd
Je mag ze ook zelf hun huiswerk op laten knappen ('RTFM')
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 07:53
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-06-2006 @ 23:13 :
Je mag ze ook zelf hun huiswerk op laten knappen ('RTFM')
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar blijkbaar is het voor vele mensen nogal moeilijk om met een rekenmachine te werken en handleidingen zijn voor mietjes (of dat is toch de tijdsgeest). Naja, als je je rekenmachine door en door kent, kun je er geweldige dingen mee doen die een ander niet kan, een grote reden om je er wel in te verdiepen. En bovenstaande uitleg is wel volledig correct, maar te luie mensen zullen er weinig aan hebben, lijkt me...
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2014, 20:31
!Bianca!
Hallo, Ik wil even stellen dat ik erg veel aan je hulp heb gehad!
Dus ik waardeer het in ieder geval
Dankje!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2013 [VWO] Informatie op je Grafische Rekenmachine
Ace Frehley
4 31-05-2013 15:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Wis] Opgave (steekproef).
Missy
9 02-03-2007 16:49
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wis] hoe type ik dit in mijn grafische rekenmachine?
saxon81
8 20-12-2006 19:55
Eindexamens 2003 [WIS / SK / NA] Grafische Rekenmachine volstoppen met info ofnie?
Mo6
15 21-05-2003 21:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.