Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2007, 23:28
Verwijderd
Citaat:
ikkuh15 schreef op 13-04-2007 @ 18:18 :
vinden jullie dit eetpatroon normaal?

O: glas melk en 3 boterhammen met margarine en beleg (1x kaas, 1x hartig, 1x zoet)
T: koekje (kerstkransje/speculaasje/roomboterkoekje enz..)
M: Eerst een beker soep, soms gebonden, soms helder. En daarna rijst/aardappels met groente (met saus erdoor) en een stuk vlees(vervanger) en 2 eetlepels saus. En daarna een toetje, meestal pudding. (soms roomkark/bavarois)
T: koekje (zelfde als net) en stuk fruit
A: glas melk en 4 boterhammen met margarine en beleg (1x kaas, 2x hartig, 1x zoet)
T: dikke plak ontbijtkoek
T: glas sap en een stuk fruit

Wij moeten dit eten, maar vraag me echt af of dit normaal is
Ben echt bang dat ik hiermee blijf aankomen nog boven bmi 24 oid...
Dit is een gezond eetpatroon, écht niet veel. Om er van aan te komen vind ik het zelfs wat weinig. Bij ons is het aankommenu hetzelfde maar dan met grotere tussendoortjes. Van kleine koekjes (speculaasjes) moet je er drie, ontbijtkoek: 2 plakken met boter etc. Dit trouwens ook bij het standaard menu, maar dan neem je er 2 en 5 boterhammen. Ga maar na het voedingscentrum adviseert 5-7 sneetjes brood binnen een gezond/normaal(!!) eetpatroon, daar valt jouw lijstje dus ook nog binnen.
En blijven aankomen zal ook niet gebeuren, kijk om je heen, zijn er meiden in de kliniek die misschien gewoon eten zonder blijvend aan te komen en een gezond gewicht hebben? Bij mij iig wel.

Omg, 1.1 kg aangekomen in drie dagen. Nog 1.1 to go voor dinsdag.
Oud 14-04-2007, 09:31
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 13-04-2007 @ 21:03 :
Dit hoort natuurlijk in het voedings&gezondheid topic.

Een product an sich is niet per definitie gezond of ongezond te noemen, maar een eetpatroon is gezond of ongezond te noemen (als een appel gezond is, is het dan gezond als je nooit iets anders eet dan appels?).

Een kilocalorie is een eenheid van energie, net zoals de joule (1 kilocalorie is ongeveer 4000 joule of 4 kilojoule). Een product is geen caloriën en heeft geen caloriën, maar levert caloriën. De stoffen uit voeding die caloriën leveren, zijn vetten, eiwitten, koolhydraten en alcohol. Het is gezond om een eetpatroon te hebben dat gemiddeld ongeveer evenveel caloriën per dag levert als je dagelijks verbruikt, behalve als je (om gezondheidsredenen) moet afvallen of aankomen natuurlijk.

Of je eetpatroon gezond is, hangt echter bij lange na niet uitsluitend af van het aantal caloriën dat het levert (als een vrouw 2200 kcal per dag verbrandt en ze eet elke dag 4 repen chocola en verder niets, eet ze dan gezond?).

Stoffen die in je eten moeten zitten om te zorgen dat je gezond blijft, zijn vitaminen, mineralen, sporenelementen, essentiële vetzuren en essentiële aminozuren. Met een gevarieerd eetpatroon krijg je deze stoffen voldoende binnen. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwit, vetzuren zijn de bouwstenen van vet.
Naast de essentiële aminozuren, heb je ook eiwitten nodig voor het bouwen van nieuwe cellen en het repareren van oude cellen. Voor een volwassene is dit vooral belangrijk voor de spiercellen.
Naast de essentiële vetzuren heb je ook vetten nodig om je vetweefsel op peil te houden, dit voorkomt dat je onderkoeld raakt en bij vrouwen heeft het bovendien een hormonale functie.
Vetten zijn verzadigd of onverzadigd, dit heeft te maken met het aantal bindingen tussen atomen in het vetzuur. Uit verzadigde vetten produceert je lever LDL cholesterol, uit onverzadigde vetten produceert je lever HDL cholesterol. Beide stoffen heb je nodig om je cellen in stand te houden, LDL cholesterol kan echter ook er voor zorgen dat je aderen dichtslibben (vooral in combinatie met een hoge leeftijd, hoge bloeddruk of roken), daarom moet je niet overmatig verzadigde vetten binnenkrijgen in een gezond eetpatroon.
Daarbij kun je zowel aminozuren als vetzuren omzetten in ketonlichamen, die je kan verbranden voor energie.
Je hersenen hebben koolhydraten nodig om goed te kunnen werken, omdat ze maar heel moeilijk ketonlichamen kunnen verbranden voor energie. Ook je spieren gebruiken liever koolhydraten dan ketonlichamen. Koolhydraten heb je in verschillende vormen, die het makkelijkst onder te verdelen zijn in suiker en zetmeel. Suiker zorgt er voor dat je snel na het eten opnieuw honger krijgt, daarom heb je een grotere kans om meer te eten dan je nodig hebt als je dingen eet waar veel suiker in zit. Zetmeel doet dit niet.
Daarnaast zijn er ook nog voedingsvezels. Dit zijn eigenlijk koolhydraten die je helemaal niet kan afbreken. In je maag zorgen ze er voor dat je je eten langzamer verteert, hierdoor duurt het langer voordat je weer honger krijgt en heb je iets minder kans op brandend maagzuur. In je darmen zorgen ze ervoor dat je ontlasting goed mengt en niet te droog en hard wordt.

Je hebt al deze stoffen nodig in een gezond eetpatroon, maar als je gewoon normaal en gevarieerd eet krijg je het vanzelf op de goede manier binnen. Daarvoor hoef je niet op verpakkingen te gaan kijken.

zo, lesje voedingsleer
wow thanks voor de informatie, maar wat ik me dan nog afvraag... Het voedingscentrum en alles heeft het steeds over transvetten, verzadigde vetten en blablabla vetten. Moet je daar nog naar kijken als je eet? of gaat het er gewoon puur om dat je totaal niet meer dan een bepaalde hoeveelheid calorieen binnen krijgt?
Oud 14-04-2007, 09:36
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Je MOET helemaal niks. En het gaat NIET puur alleen om de calorieen die je ergens uithaalt, zoals je in het verhaal van Sarah kan lezen. Sommige vetten zijn gezonder dan anderen, dus daar zou je een beetje op kunnen letten.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 14-04-2007, 12:22
Verwijderd
Wat ik me afvroeg, is het mogelijk dat je, als je een gezond gewicht hebt (BMI 19), toch een onregelmatige menstruatie krijgt? Ik ben in het afgelopen half jaar zo'n zeven kilo afgevallen, maar sinds een maand of drie doet mijn menstruatie vreemd, terwijl ik altijd een regelmatige cyclus van iets meer dan een maand had. Ben in het afgelopen half jaar ook vegetarisch gaan eten, weet niet of het daar ook mee te maken kan hebben?
Oud 14-04-2007, 13:13
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Friday schreef op 14-04-2007 @ 13:22 :
Wat ik me afvroeg, is het mogelijk dat je, als je een gezond gewicht hebt (BMI 19), toch een onregelmatige menstruatie krijgt? Ik ben in het afgelopen half jaar zo'n zeven kilo afgevallen, maar sinds een maand of drie doet mijn menstruatie vreemd, terwijl ik altijd een regelmatige cyclus van iets meer dan een maand had. Ben in het afgelopen half jaar ook vegetarisch gaan eten, weet niet of het daar ook mee te maken kan hebben?
Het kan door een laag gewicht, maar ook door te weinig binnenkrijgen... en dat is natuurlijk zo wanneer je afvalt...
Dus zorg dat je nu iig genoeg binnenkrijgt. BMI 19 is natuurlijk wel laag. Misschien voor jouw lichaam te laag. (maar dat merk je vanzelf wanneer je weer genoeg gaat eten, ieder lichaam heeft namelijk een bepaald setpoint)
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 14-04-2007, 17:11
Sportlife1
Sportlife1 is offline
Voor de mensen die aan krachttraning doen en op hun eten letten.

Ik train 3x in de week en let op mijn voeding. Wat ik mij afvraag is moet ik elke dag ongeveer hetzelfde eten dus ook als ik niet train? Neem nou bijvoorbeeld 500mg magere kwark voor de eiwitten. Dat eet ik meestal elke dag is dat goed of moet ik dat alleen na of voor een training eten?

En heeft er nog iemand een andere tip wat ik bijvoorbeeld veel of juist niet moet eten op de dagen dat ik wel train of juist niet train?
Oud 14-04-2007, 19:26
dennis018
dennis018 is offline
Ontbijt
1 saucijzenbroodje
1 glas halfvolle melk
Lunch
2 meergranen pistoletjes (1 met filet americain, 1 met ossenworst)
1 glas halfvolle melk
Tussendoor
1 Sorbet (2 bollen vanilla ijs, 2 bollen aardbeien ijs, slagroom & een heleboel vruchten)
Diner
2 braadworsten (125 gram per stuk), portie broccoli & gekookte worteltjes, 1½ bord patat met veeeeel hot tomato ketchup
Toetje
Kommetje (van ongeveer 200gram) boer'n cocosmakronenvla


Ik heb vandaag een beetje ERG veel gegeten, vanmiddag zat ik heerlijk met vrienden op een terrasje. En vanavond was het heel gezellig praten met family aan tafel dat ik maar door bleef eten. Ik heb zo ongeveer iets van 3000kcal (??) binnen gekregen.. kom ik nu gelijk aan of ?/hoe erg is zon dagje als dit?

Laatst gewijzigd op 14-04-2007 om 19:53.
Oud 14-04-2007, 19:57
Verwijderd
@Gothic: Mja, BMI 19 is waarschijnlijk wel iets te laag, want ik heb nog nooit zo'n laag gewicht gehad. Ik ben inmiddels wel weer aan het aankomen (maar eet ook bewust meer dan mijn behoefte). We zullen zien hoe het gaat als ik weer een paar kilo aan ben gekomen...

@Dennis: Je maakt je veel te veel zorgen. Van 1 dag kom je niet aan. Punt. Zeker niet als je maar een paar honderd kcal boven je behoefte eet. Het is doodnormaal om de ene dag iets meer te eten dan de andere dag, en je lichaam kan daar prima voor compenseren.

Jij hebt toch een eetstoornis gehad? Heb je iemand (een psycholoog of zo) om mee te praten? Want volgens mij is jouw denken over eten (en vooral hoeveel zorgen je je er over maakt, getuige jouw frequente posts in dit topic) nog steeds niet echt normaal.
Oud 14-04-2007, 20:13
dennis018
dennis018 is offline
Klopt, soms heb ik nog welis kleine gedachten

zoals nu net, dan komen allemaal vragen op als....>> is wat ik vandaag gegeten heb niet raar veel? of is het een x normaal omdat het weekend is en tis mooi weer?
Oud 14-04-2007, 20:16
Verwijderd
Citaat:
dennis018 schreef op 14-04-2007 @ 20:26 :
Ik heb vandaag een beetje ERG veel gegeten
Je idee van wat normaal is klopt (nog steeds) niet. Je hebt alles behalve veel gegeten, hoogstens niet de meest gezonde dingen.

Ik vraag me trouwens ook af of dit idd wel 3000 kcal is. (Heb even geen zin om het zelf te berekenen...maar ik denk dat het niet het geval is.) Maar al is het dat wel, dan overleef je dat heus wel.
Oud 14-04-2007, 20:16
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Wat wil je nu horen?
Oud 14-04-2007, 20:18
Kaps
Avatar van Kaps
Kaps is offline
Heeft er hier iemand ervaring met voedingsupplementen?
Die dingen waar je van aankomt, en ook spiermassa kweken?

Ik val namelijk nogal af als ik aan krachttraining doe.
En nu zegt iedereen dat spieren zwaarder zijn dan vet en dat hoe langer je traint, hoe meer je zal wegen, maar naar een jaar intensief trainen weeg ik nogsteeds niet meer.

Ik heb sinds kort het trainen weer opgepakt en ik ben in twee maanden van 73 kilo naar 71 kilo gegaan.
Dat is niet veel voor een kerel van 1,93 meter.

Maar ik was misschien van plan met voedingsupplementen of doping mijn lichaamsgewicht omhoog te halen, maar er is zoveel shit op de markt met bijwerkingen en weet ik veel wat voor zooi allemaal, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Iemand die er ervaring mee heeft/ verstand van heeft?
__________________
kzou zegge praat ni over dingen wer ge de botten van afweet
Oud 14-04-2007, 20:20
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
helpt meer eten niet? doping lijkt me erg ongezond.
Oud 14-04-2007, 20:25
Verwijderd
Voedingssupplementen in de vorm van eiwitrepen enzo kan natuurlijk best. Maar als je afvalt bij krachttraining (en als dat niet de bedoeling was), kun je beter wat meer eten op de dagen dat je traint. Er is op de sportschool vast wel iemand die er verstand van heeft en met jou wil bekijken wat je nodig hebt op een dag dat je traint. Als je daar geen zin in hebt kun je het misschien ook vragen op forum.dutchbodybuilding.com (hoewel er hier ook wel wat mensen rondlopen die er meer van weten).
Oud 14-04-2007, 20:37
Kaps
Avatar van Kaps
Kaps is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 14-04-2007 @ 21:20 :
helpt meer eten niet? doping lijkt me erg ongezond.
Doping heeft de naam ongezond te wezen, maar ik weet niet of dat waar is.

Kijk, anabole steroïden tasten de lever aan en je kan er man-b00bs van krijgen, dus dat hoeft van mij niet.

Maar omdat iets illegaal is in de sportwereld, wil dat nog niet zeggen dat het per definitie ongezond is.

Als er nou een doping zou zijn die geen vervelende bijwerkingen heeft, zou dat wel fijn zijn. Want ik ben toch geen profsporter verder.
__________________
kzou zegge praat ni over dingen wer ge de botten van afweet
Oud 14-04-2007, 20:39
Kaps
Avatar van Kaps
Kaps is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-04-2007 @ 21:25 :
Voedingssupplementen in de vorm van eiwitrepen enzo kan natuurlijk best. Maar als je afvalt bij krachttraining (en als dat niet de bedoeling was), kun je beter wat meer eten op de dagen dat je traint.
Ik vreet meer dan de meeste mensen, maar ik heb een heel laag vetpercentage, dus dat zet zich niet zo snel om in spiermassa. Het is in ieder geval niet een kwestie van meer eten.

Maar bedankt voor de tip. Ik zal eens rondsnuffelen.
__________________
kzou zegge praat ni over dingen wer ge de botten van afweet
Oud 14-04-2007, 21:38
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 14-04-2007 @ 21:16 :
Wat wil je nu horen?
of het nu echt zo lijp veel is, of dat ik ereen verkeerd beeld over heb
Oud 15-04-2007, 00:18
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 14-04-2007 @ 22:38 :
of het nu echt zo lijp veel is, of dat ik ereen verkeerd beeld over heb
Het is niet lijp veel. Iedereen eet wel eens meerdere vettige dingen op een dag, zoals een ijsje en dan 's avonds ook nog patat. Dat is normaal om af en toe te doen. Dus maak je niet zo'n zorgen over "slechte" voeding

Je kunt toch maar beter een lekker ijsje nemen, en er vervolgens 's avonds nog van nagenieten, zovan: "ooh dat was zooo'n lekker ijsje vanmiddag"? In plaats van: "oohh hoe slecht zou dat ijsje wel niet geweest zijn?" Probeer je gedachtes positief te houden, dan voel je je vast beter
(makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is de moeite waard om te proberen!)
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 15-04-2007, 14:15
Sagana
Avatar van Sagana
Sagana is offline
Wat positiviteit: min 9,8 kilo alweer sinds 1 februari. Bijna min 10 kilo dus.
__________________
I'd rather have a life of 'oh wells' than a life of 'what ifs'.
Oud 15-04-2007, 14:23
kusj
kusj is offline
ik ben een meisje van18 1.70 en weeg rond de 70 kilo, beetje te zwaar dus.

Nu hoor ik veel dingen over lijnen, en weet het allemaal niet meer.

Ik fiets elke dag zo'n anderhalf uur, en wil nog wat gaan sporten.

Hoeveel zou ik ongeveer moeten eten om binnen ongeveer 6 maanden 7 kilo af te vallen (dat vond ik wel een doel die haalbaar moet zijn zodat mijn bmi op 22 komt en dat dus beter tussen het 'gezonde' (20-25 inzit))

Ongeveer een kwart kilo per week dus.

Normaal eet ik best veel gezond, maar ik lees op de ene site dat 1300 kal heel goed is en op de andere site lees ik dat het te weinig is.

Mijn ouders vinden een dieetiste onzin, dus ik hoop op een beetje hulp.
Oud 15-04-2007, 14:42
Verwijderd
Een kwart kilo per week is absoluut haalbaar, heel verstandig van je dat je het niet te snel wil doen
Als je ongeveer 1750 kilocaloriën per dag uit je eten haalt, val je als het goed is ongeveer een kwart kilo per week af. Dat zou je bijvoorbeeld zo kunnen doen:
ontbijt: 2 sneetjes brood met halvarine en beleg, een glas melk (samen ongeveer 400 kcal)
tussendoor: 1 sneetje brood met halvarine en beleg, 1 stuk fruit (ongeveer 200 kcal)
lunch: 3 sneetjes brood met halvarine en beleg (samen ongeveer 450 kcal)
tussendoor: een stuk fruit en een cupasoup (ongeveer 100 kcal)
diner: normale portie vlees/vis/vervanger gebakken in 1 eetlepel boter/olie, 4 opscheplepels groente, 3 opscheplepels aardappel/pasta/rijst, evt. magere jus of groentesaus maar geen roomsaus of vette jus (samen ongeveer 500 kcal)
toetje: een schaaltje gewone yoghurt of magere vruchtenyoghurt (ongeveer 100 kcal)

Als je mager beleg neemt (bijvoorbeeld 20+kaas, kipfilet, jam, ham, rookvlees, tartex) en bij het avondeten mager vlees/vis/vervanger (bijvoorbeeld kip, ongepaneerde schitzel, biefstuk, tartaar, koolvis, tonijn, quorn, valess) gaat het sneller en krijg je nog steeds binnen wat je nodig hebt

Die 1300 kcal die je noemt is wel goed voor mensen die flink overgewicht hebben en dus zo snel mogelijk af moeten vallen, maar als je geen echt overgewicht hebt of maar een klein beetje, is het beter om minstens 1500 per dag binnen te krijgen.
Oud 15-04-2007, 15:06
kusj
kusj is offline
Bedankt voor je reactie.

Ik heb even naar je eetschema gekeken. En op verschillende site's kal opgezocht. Is dit ook een goed voorbeeld, omdat ik geen boter op mijn brood lust. En ik zelf een beetje heb ingeschat wanneer ik honger heb , en tijd heb om te eten (stage ziekenhuis)

06:30 - 2 boterhammen met beleg (200)
09:30 - 2 boterhammen met beleg (200) - Stuk fruit (60)
12:00 - 2 boterhammen met beleg (200) - Stuk fruit (60) - muselireep (100)
14:30 - Yogurt (100) -
16:30 - 2 boterhammen (200)
18:00 - avondeten (500)

Als ik hier rustig mee begin, ik hoop alleen dat ik niet bij ga komen.
Maar mischien lijkt t zo best veel, omdat ik er anders nooit over nadenk.
Oud 15-04-2007, 15:07
Verwijderd
Dat kan ook inderdaad
Oud 15-04-2007, 15:40
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
kusj schreef op 15-04-2007 @ 16:06 :
Bedankt voor je reactie.

Ik heb even naar je eetschema gekeken. En op verschillende site's kal opgezocht. Is dit ook een goed voorbeeld, omdat ik geen boter op mijn brood lust. En ik zelf een beetje heb ingeschat wanneer ik honger heb , en tijd heb om te eten (stage ziekenhuis)

06:30 - 2 boterhammen met beleg (200)
09:30 - 2 boterhammen met beleg (200) - Stuk fruit (60)
12:00 - 2 boterhammen met beleg (200) - Stuk fruit (60) - muselireep (100)
14:30 - Yogurt (100) -
16:30 - 2 boterhammen (200)
18:00 - avondeten (500)

Als ik hier rustig mee begin, ik hoop alleen dat ik niet bij ga komen.
Maar mischien lijkt t zo best veel, omdat ik er anders nooit over nadenk.
Ik heb juist veel honger tussen 12 en avondeten. Dan ga ik snacken. Maar misschien is dat bij jou niet zo. Als je trouwens een toetje eet, neem dat bv om 8 uur, zodat je de avond een beetje overbrugt, want ook dat is echt een snacktijd ...

Je kunt zelf natuurlijk beetje schuiven met de maaltijden en hoeveelheden ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 15-04-2007, 17:58
kusj
kusj is offline
Citaat:
Gothic schreef op 15-04-2007 @ 16:40 :
Ik heb juist veel honger tussen 12 en avondeten. Dan ga ik snacken. Maar misschien is dat bij jou niet zo. Als je trouwens een toetje eet, neem dat bv om 8 uur, zodat je de avond een beetje overbrugt, want ook dat is echt een snacktijd ...

Je kunt zelf natuurlijk beetje schuiven met de maaltijden en hoeveelheden ...
ja, dat gaat ook zeker gebeuren. (bv een boterham vervangen door yogurt)
wel denk ik dat ik dit ga volgen in een soort 'stappenplan'
(2 weken 1500 kal, 2 weken 1600 kal en dan 1700 kal) omdat ik de afgelopen weken omdat ik maar gewoon met sonja bakker (via mn moeder) slecht begonnen ben.

Dat is toch beter?
Oud 15-04-2007, 18:12
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Ik vind het wel een goed lijstje, maar ga je elke dag precies bijhouden hoeveel kcal je hebt gegeten?
Dat zou ik niet doen, want je wordt er stapel gek van & het is héél moeilijk om daar mee te stoppen (eigen ervaring).
Oud 15-04-2007, 18:44
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Kleedje schreef op 15-04-2007 @ 19:12 :
Ik vind het wel een goed lijstje, maar ga je elke dag precies bijhouden hoeveel kcal je hebt gegeten?
Dat zou ik niet doen, want je wordt er stapel gek van & het is héél moeilijk om daar mee te stoppen (eigen ervaring).
Nee, dat hoeft ook niet. Als je er gewoon voor zorgt dat je je elke dag ongeveer aan het lijstje houdt is er niets aan de hand. Je weet welke dingen goed als beleg en tussendoortje zijn. En 100 kcal meer of minder boeit echt niet.
Oud 15-04-2007, 18:46
kusj
kusj is offline
nee, maar door een beetje inzicht te krijgen wat bijvoorbeeld vergelijkbaar is met een boterham, en dan steeds op die tijdstippen die hoeveelheden te eten heb je ongeveer wel die kal.
Oud 15-04-2007, 20:32
optinova
Avatar van optinova
optinova is offline
ik wil wel meer boterhammen gaan eten, maar t probleem is dat ik boterhammen dus niet echt 'lekker' vind en als ik ze mee naar school moet nemen al helemaal niet.. nou heb ik gehoord dat je van nurtidrink of iets dergelijks ook bij kunt komen. eigenlijk is dit voor zieke mensen om aan te sterken of als vervanger maar zou ik dit ook kunnen drinken om aan te komen? het enigste probleem is dat het erg duur is. zijn er ook dergelijke producten maar dan goedkoper?
__________________
-----
Oud 15-04-2007, 20:35
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik zou niet aan nutri drinks beginnen als je aan je normale eetpatroon nog vrij makkelijk dingen toe kunt voegen. Behalve dat ze duur zijn schijnen ze ook niet echt lekker te zijn en het lijkt me ook niet echt gezond om, als je ook vast voedsel goed kunt verdragen, je toevlucht te zoeken tot pakjes vloeibaar spul. Ipv boterhammen kun je misschien bolletjes met beleg of krentenbollen meenemen? Als je die in een trommeltje stopt pletten ze ook niet. Je beleg kun je eventueel los meenemen, dan wordt het ook niet zo viezig.
Oud 15-04-2007, 20:49
optinova
Avatar van optinova
optinova is offline
ik eet geen krentenbollen . maarja ik weet niet wat ik anders nog kan eten ipv brood?
__________________
-----
Oud 15-04-2007, 20:53
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
kusj schreef op 15-04-2007 @ 16:06 :
Bedankt voor je reactie.

Ik heb even naar je eetschema gekeken. En op verschillende site's kal opgezocht. Is dit ook een goed voorbeeld, omdat ik geen boter op mijn brood lust. En ik zelf een beetje heb ingeschat wanneer ik honger heb , en tijd heb om te eten (stage ziekenhuis)

06:30 - 2 boterhammen met beleg (200)
09:30 - 2 boterhammen met beleg (200) - Stuk fruit (60)
12:00 - 2 boterhammen met beleg (200) - Stuk fruit (60) - muselireep (100)
14:30 - Yogurt (100) -
16:30 - 2 boterhammen (200)
18:00 - avondeten (500)

Als ik hier rustig mee begin, ik hoop alleen dat ik niet bij ga komen.
Maar mischien lijkt t zo best veel, omdat ik er anders nooit over nadenk.
He, ik wil je als tip meegeven om na het avondeten nog iets te eten. Anders heb je rond 9 uur weer trek en dan heb je snel de neiging om chips te pakken ofzo
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 15-04-2007, 21:09
Verwijderd
Citaat:
optinova schreef op 15-04-2007 @ 21:49 :
ik eet geen krentenbollen . maarja ik weet niet wat ik anders nog kan eten ipv brood?
Je kan ook aan de iets minder gezonde dingen gaan. (Dus niet nog meer boterhammen en evergreens want dat schiet gewoon niet op.) Mueslibollen, chocolademelk, stroopwafels/gevulde koeken, toetjes, nootjes en pinda's zetten allemaal goed aan.
Oud 15-04-2007, 21:25
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Roos schreef op 15-04-2007 @ 21:53 :
He, ik wil je als tip meegeven om na het avondeten nog iets te eten. Anders heb je rond 9 uur weer trek en dan heb je snel de neiging om chips te pakken ofzo
of je houd kcal vrij om savonds later (rond 22.00 ofzo) nog een lekker appeltje of wat vla te pakken
Oud 16-04-2007, 09:16
Verwijderd
Hm, ik vroeg me af hoe veel een jongen van 22 die veel sport moet eten om uiteindelijk een kilo of 5 af te vallen? Kcal/voorbeeldlijstjes zijn prima. Ben een beetje bang dat hij te weinig eet, namelijk, hij heeft er de ballen verstand van
Oud 16-04-2007, 09:33
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
sonho schreef op 15-04-2007 @ 22:09 :
Je kan ook aan de iets minder gezonde dingen gaan. (Dus niet nog meer boterhammen en evergreens want dat schiet gewoon niet op.) Mueslibollen, chocolademelk, stroopwafels/gevulde koeken, toetjes, nootjes en pinda's zetten allemaal goed aan.
Mueslibollen behoren toch "gezond" te zijn?
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 16-04-2007, 10:45
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Yana schreef op 16-04-2007 @ 10:33 :
Mueslibollen behoren toch "gezond" te zijn?
Het probleem is dat jullie beide een gestoord beeld hebben van wat gezond is. Mueslibollen hebben meer cal dan gewoon brood, misschien dat ze het daarom in dat lijstje heeft gezet...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 16-04-2007, 11:05
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Gothic schreef op 16-04-2007 @ 11:45 :
Het probleem is dat jullie beide een gestoord beeld hebben van wat gezond is. Mueslibollen hebben meer cal dan gewoon brood, misschien dat ze het daarom in dat lijstje heeft gezet...
Als je een mueslibol met alleen boter eet, komt dat niet zo gek veel hoger uit dan wanneer je een boterham met bijv. 48+ kaas eet. Ik vind mueslibollen best gezond in ieder geval... en zo geeft het voedingscentrum ze ook aan.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 16-04-2007, 15:18
Verwijderd
Ik bedoel idd dat ze meer kcal bevatten. Ongezond moet ook tussen "..." want wat lekkers op een dag eten is natuurlijk ook niet ongezond oid. Mueslibollen (met aan beide kanten boter én beleg) schijnt wel meer kcal te bevatten. Het is mij iig aangeraden nu ik zoveel moet aankomen. Nootjes en pinda's zijn juist niet ongezond maar bevatten wel veel kcal en goede vetten.
Ik geef toe, ik heb het in mijn vorige post niet helemaal goed omschreven.
Oud 16-04-2007, 15:27
Verwijderd
Citaat:
optinova schreef op 15-04-2007 @ 21:32 :
ik wil wel meer boterhammen gaan eten, maar t probleem is dat ik boterhammen dus niet echt 'lekker' vind en als ik ze mee naar school moet nemen al helemaal niet.. nou heb ik gehoord dat je van nurtidrink of iets dergelijks ook bij kunt komen. eigenlijk is dit voor zieke mensen om aan te sterken of als vervanger maar zou ik dit ook kunnen drinken om aan te komen? het enigste probleem is dat het erg duur is. zijn er ook dergelijke producten maar dan goedkoper?
Kan, maar ik zou eerst andere dingen proberen als ik jou was.
Wat drink je nu vooral? Als dat nu veel water en thee is zou je eens kunnen overschakelen op dagelijks minimaal 1,5 liter sap of frisdrank. Chocolademelk tikt ook lekker aan.
En nootjes/zaden/pitten/pinda's inderdaad: ze zijn super gezond, maar leveren erg veel caloriën. Ze zijn wel wat duur meestal maar bij de aldi hebben ze bakjes met walnoten en salademixzaden die helemaal niet duur zijn (reclame, nou en ), en pinda's kosten ook niet zo veel.
Brood dat je mee naar school neemt is lekkerder als je het in een trommeltje doet in plaats van in een zakje en als je het beleg er zo laat mogelijk op doet. Kaas en vleesbeleg blijft beter de hele dag goed als je het brood 's ochtends pas uit de diepvries haalt (in een trommeltje samen met ander brood is het dan na een uur of drie ontdooid, dan heeft je beleg toch nog drie uur uitstel gehad). Dat helpt bij chocopasta en pindakaas ook tegen het intrekken van het beleg in het brood.
Oud 16-04-2007, 15:52
Verwijderd
Wat ook lekker is om kaas vers te houden op 't brood, is een paar blaadjes sla er bij te doen. En dan in een bakje bewaren, dus niet in een zakje. Dan wordt de kaas niet zo slap en 't is nog lekker ook
Oud 16-04-2007, 17:55
Mara
Mara is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 15-04-2007 @ 22:25 :
of je houd kcal vrij om savonds later (rond 22.00 ofzo) nog een lekker appeltje of wat vla te pakken
Je hoeft geen kcal 'vrij' te houden voor een appel.
Oud 16-04-2007, 18:13
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 16-04-2007 @ 18:55 :
Je hoeft geen kcal 'vrij' te houden voor een appel.
Dat was ook mijn idee...en zelfs voor een bakje vla vind ik dat twijfelachtig...
Oud 16-04-2007, 20:39
LADIEJ
LADIEJ is offline
& van cola light word je daar helemaal niet dik van?
__________________
-- LIFE IS HARD"..
Oud 16-04-2007, 21:14
Verwijderd
Citaat:
LADIEJ schreef op 16-04-2007 @ 21:39 :
& van cola light word je daar helemaal niet dik van?
neen
maar 't is ook niet zo gezond, chemisch spul enzo

water is beter
in principe is gewone cola gezonder dan cola light
maar als je alleen in termen van kcal denkt is light beter natuurlijk
Oud 16-04-2007, 21:22
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 16-04-2007 @ 22:14 :
neen
maar 't is ook niet zo gezond, chemisch spul enzo

water is beter
in principe is gewone cola gezonder dan cola light
maar als je alleen in termen van kcal denkt is light beter natuurlijk
Nou sorry, maar het is niet zo dat je niet dik wordt van cola light. Stiekem zit er alsnog heel veel kcal in 1 glas. Als je daar 1.5 liter van drinkt, is het nog heel veel in aantal.

Je wordt er misschien mínder snel dik van dan van gewone cola, maar het is heus niet iets dat je onbeperkt kan drinken.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 16-04-2007, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Yana schreef op 16-04-2007 @ 22:22 :
Nou sorry, maar het is niet zo dat je niet dik wordt van cola light. Stiekem zit er alsnog heel veel kcal in 1 glas. Als je daar 1.5 liter van drinkt, is het nog heel veel in aantal.

Je wordt er misschien mínder snel dik van dan van gewone cola, maar het is heus niet iets dat je onbeperkt kan drinken.
Heel veel kcal in 1 glas? Sorry, maar dat is echt pure onzin. 0,2 kcal per 100 ml, dat is dus 3 kcal per 1,5 liter. Daar word je écht niet dik van.

(Gewone cola levert 42 kcal per 100 ml en dus 630 kcal per 1,5 liter... Verse sinaasappelsap levert 43 kcal/100 ml..)
Oud 16-04-2007, 21:48
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Haha idd, er zitten praktisch geen kcal in, te verwaarlozen zo weinig. Dubbelfris light enzo heeft nog wel redelijk wat kcal per glas, maar cola light echt niet.
Oud 16-04-2007, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 16-04-2007 @ 22:36 :
Sorry, maar dat is echt pure onzin.
second that
Oud 17-04-2007, 08:45
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 16-04-2007 @ 23:07 :
second that
idd

wat yana zegt geldt trouwens wel voor andere light dranken, zoals light vruchtensap.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic #19
Bloem
500 17-08-2007 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.