Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2007, 15:08
NAgastt
Hallo allen,

Ik vroeg mij dit af:

1 ] Hoe zit het met de stroom in een serie schakeling?
2 ] Hoe zit het met de spanning in een serie schakeling?

3 ] Hoe zit het met de stroom in een parallel schakeling?
4 ] Hoe zit het met de spanning in een parallel schakeling?

http://img267.imageshack.us/img267/4768/na1os6.jpg


Het plaatje zegt genoeg;
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2007, 15:09
Gast334455
Citaat:
Hallo allen,

Ik vroeg mij dit af:

1 ] Hoe zit het met de stroom in een serie schakeling?
2 ] Hoe zit het met de spanning in een serie schakeling?

3 ] Hoe zit het met de stroom in een parallel schakeling?
4 ] Hoe zit het met de spanning in een parallel schakeling?

http://img267.imageshack.us/img267/4768/na1os6.jpg


Het plaatje zegt genoeg;


3] = rechtsonder
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 15:23
Verwijderd
Ben je bekend met de wetten van Kirchoff?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 15:41
Nilssiej
Nilssiej is offline
1) De stroomsterkte (A) moet je voorstellen als hoe snel een rivier stroomt. Achter het lampje stroomt de rivier nog even snel. Dat betekent dus dat zowel voor als na het lampje de stroomsterkte 0.6 A is

2) De spanning (V) die over de + en de - zit is 12 V. In een serieschakeling mag je spanningen bij elkaar optellen. er zijn twee lampjes, die bij elkaar opgeteld 12 volt opleren. dus stel dat x een lampje is, dan is 2x = 12 V. Oftewel een lampje is x = 6 V

3) In een stroom met een parallelle schakeling, mag je de stroomsterktes bij elkaar optellen. Doordat de spanning en weerstand in alle parallelle schakelingen in jou voorbeeld hetzelfde zijn, zou je dus in dit geval zou je kunnen zeggen: 3x = 0.6 A, dus x = 0.2 A. Dus door één lampje gaat een stroomsterkte van 0.2 A

4) In een parallelle schakeling geldt, dat alle spanningen gelijk zijn aan de spanning die over de gehele parallelle schakeling staat. De spanning door ieder lampje is dus 12 V
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 17:29
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Meestal krijg je in het middelbaar geen KCL/KVL-wetten.

Maar meestal krijg je wel de volgende vuistregels:
serie: I constant, dus U varieert
parallel: U constant, dus I varieert in de takken (door sommigen ook wel parallul genoemd om de analogie te kunnen behouden, maar misschien dat je leerkracht daar niet zo mee kan lachen )

Over twee parallel takken staat dus hetzelfde potentiaalverschil (spanning), waardoor de stroom door beide takken verandert tegenover de stroom ervoor.

Door componenten in serie gaat eenzelfde stroom, maar verschilt wel het spanningsverschil tussen de verschillende componenten.

Voor je opgave dus:
1] 0.6 A (zelfde tak in serie, dus zelfde stroom)
2] elk 6V, vermits over allebei 12 V vervalt en beide identiek zijn (zelfde weerstandswaarde)
3] parallel, dus spanningsverschil constant, dus 12V elk
4] vermits de lampjes identiek zijn (zelfde weerstandswaarde), gaat door ze allemaal samen 0.6A, wat per lampje dus 0.2 A geeft
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)

Laatst gewijzigd op 10-11-2007 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 13:24
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Bij ons legden ze het uit met brugklassers die door de gang wandelen.

V= de boeken die ze moeten meenemen en inleveren bij een lamp.
A = hoeveelheid brugklassers.

bij dezelfde lampjes geven ze dus een gelijk aantal boeken af want deze lampjes vragen evenveel. (in geval 1 dus beide 6 V)

Kunnen de brugklassers verschillende kanten op (zoals bij 3) dan gaan ze in dit geval splitsen in gelijke aantallen (zo ontstaat er geen opstopping/lege gang) Mits er dezelfde lampjes zijn.

Straks krijg je dat er veschillende lampjes zijn (verschillende weerstand) dan zal de ampere in een paralelschakeling anders zijn, maar dat ter zake.

Ik hoop dat je het misschien op deze manier makkelijk kunt onthouden.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 15:09
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Die analogie van remy476 is goed om vertrouwd te geraken met de begrippen, tot je er een beetje mee kan spelen (vermits elektriciteit voor veel mensen een heikel punt is).

Ik wil hier toch ook de link met de fysica leggen dan (die brugklassers etc.).

Die brugklassers komen eigenlijk overeen met elektronen: je elektronen lopen door je stroomkring. De boeken uit het voorbeeld komen overeen met niets minder dan 'energie': elk elektron draagt een hoeveelheid energie bij zich mee die hij dan afgeeft in de verbruiker (lamp, ...). Hoe groter de stroom, hoe meer elektronen er door je een bepaald punt in je netwerk lopen per tijdsinterval. Wiskundig uitgedrukt geeft dat trouwens:

Je spanning is dus de energie (Delta E) die je per lading (Delta Q) meegeeft (en die lading wordt vertegenwoordigd door je elektronen)

Je stroom is dus het aantal ladingen (Delta Q, dus je elektronen) die per tijdseenheid (Delta t) door een bepaalde doorsnede van je kabel lopen (op een stroomschema is dat gewoon een punt op je netwerk).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 19:33
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ja k snap t wel allemaal...ik kan me alleen nog herinneren dat k het in de 3e zo uitgelegd heb gekregen. De 3 jaar daarna ging t eigenlijk gewoon vanzelf.

Het was dus alleen maar (zoals al gezegd werd) om ermee vertrouwd te raken. Want deze opgaven zijn niet moeilijk dus k neem aan dat TS er nogal problemen bij ondervindt.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 01:38
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
ja k snap t wel allemaal...ik kan me alleen nog herinneren dat k het in de 3e zo uitgelegd heb gekregen. De 3 jaar daarna ging t eigenlijk gewoon vanzelf.

Het was dus alleen maar (zoals al gezegd werd) om ermee vertrouwd te raken. Want deze opgaven zijn niet moeilijk dus k neem aan dat TS er nogal problemen bij ondervindt.
Maar dat is dan ook het moeilijkste aan elektriciteit: gewoon in het begin ermee vertrouwd geraken, ik heb momenteel ook weer elektriciteit en dat is wel aanpassen, al moet ik niet klagen, vermits mijn basis op dat vlak best breed is (ik heb jaren geleden al KCL/KVL gekregen, terwijl anderen amper de wet van Ohm kennen). Bij ons was elektriciteit wel in het 4e of 5e jaar, dacht ik.

De opgaven zijn inderdaad niet moeilijk, maar in het begin is alles natuurlijk ook nieuw en bijgevolg relatief moeilijk.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Hoe verdeelt de stroom/spanning zich in een parallelschakeling?
Ace Frehley
9 05-11-2014 23:15
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Weerstand en Elektronica
gym5
1 24-09-2013 21:23
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Max. vermogen bepalen door weerstand te variëren: hoe zet ik dit in een excelgrafiek?
Gastje93
13 25-11-2010 23:53
Eindexamens 2003 [Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging!
Snufje
52 27-05-2003 08:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.