Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2010, 19:31
Luts
Avatar van Luts
Luts is offline
hey mensen
Met scheikunde krijgen wij altijd vragen en daar staat meestal de naam van een stof in de opgave maar geen formule
als het nou alleen nog koolstofmonooxide was dan kan ik het zelf nog bedenken maar zoiets als methanol weet ik echt niet uit mijn hoofd
waar kun je het in de BINAS vinden?
de BINAS is heel handig als je weet hoe je het moet gebruiken
of ben ik zo dom dat ik dingen zoals methanol niet uit mijn hoofd weet
als dat zo is, weet iemand dan een goede site waarop veel/alle namen (vooral zoals methanol) en formules op staan

alvast bedankt
__________________
het leven is raar, het ene moment kan het niet stuk en het volgende moment ligt het in diggelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2010, 19:54
Pinos1d7d5
Welke klas zit, ik weet namelijk zelf, dat je in H5&V5 systematische naamgeving van koolwaterstofchemie uit het hoofd moet kunnen maken. Daarbij behoort ook methanol
Met citaat reageren
Oud 23-03-2010, 20:50
marjolein243
marjolein243 is offline
ik weet niet zeker of je methanol wel in de binas kan vinden, maar er staan ook veel namen in tabel 66a en6 (triviale namen)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 00:46
Verwijderd
Zoiets moet je helaas uit je hoofd leren.

Gelukkig zit er een bepaalde systematiek in de naamgeving van (simpele) organisch-chemische verbindingen.

Als je later laborant wil worden kun je niet de vergissing maken om b.v. methanol in plaats van ethanol te pakken, ookal zit er maar koolstofatoom (met waterstofatomen) verschil in.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 19:21
Annn
Annn is offline
Methaan staat in binas tabel 66B (CH4). Omdat er methanOL staat kijk je bij 66D.-OL staat voor een -OH groep.
Er valt dus één H-atoom weg en daarvoor in de plaats komt de -OH groep --> CH3-OH (of CH4O, maar dat is minder duidelijk)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 11:12
Luts
Avatar van Luts
Luts is offline
bedankt mensen
66B & 66D staat alles dus.
en gelukkig weet ik het verschil tussen ethanol en methanol wel
maar ik moet dus nog alles wel beter in mijn hoofd stampen
ik zit nog in H4 dus heb nog maar een klein jaartje om dat voor elkaar te krijgen maar hopelijk ben ik er daarna van af tenminste ik wil later (zoals het er nu voor staat) niks met scheikunde doen.
__________________
het leven is raar, het ene moment kan het niet stuk en het volgende moment ligt het in diggelen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 15:03
silentbob
silentbob is offline
ik moest methaan enzo vorig jaar ofzo uit mn hoofd leren geloof ik
mijn ezelsbruggetje:
methaan heeft de m van mono als 1e letter
ethaan heeft niks om te onthouden maar blijft dus over en is 2
propaan heeft de r als 2e letter, wat ook de 2e letter van drie is(en bij methaan was het de 1e letter die er toe deed, bij ethaan niks en gaat het hier door met de 2e letter)
butaan heeft al 3e letter de t van tetra, het griekse woord voor 4

vanaf daar is het gewoon allemaal met griekse cijfers(pentaan, hexaan, heptaan, octaan nonaan en decaan)
wat daarna komt heb je nu nog niet nodig waarschijnlijk en staat in binas, en hoef je volgens mij ook nooit uit je hoofd te weten(mischien als je scheikunde studeert)

die cijfers zijn van het aantal c-atomen, aantal h'tjes weet je via de formule van alle alkanen of vamuit het feit dat elke C 4 bindingen heeft

methanol is methaan met een o'tje erbij, alle alcoholen zijn gewoon de alkanen met -ol erachter(en dan zijn er nog meer groepen zoals amines, alkenen, cyclo-alkanen, enz. allemaal afgeleid van de alkanen)

mischien dat mijn ezelsbruggetje wat omslachtig/ingewikkeld is, maar voor mij werkt het goed, als ik het gewoon was gaan stampen had ik het nooit geleerd, en zo dus wel
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 15:54
Dromert
Avatar van Dromert
Dromert is offline
Tsja, dit is gewoon een kwestie van vaak oefenen denk ik.
Dan kom je er vanzelf wel achter.
Voor die tijd is aangebroken: leren!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 12:19
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Het is heel makkelijk als je oefent meid.
Mijn methode (heeh, sneaky ):

- Kijk naar tabel 66D

Bovenaan, als ze iets vreemds zeggen als propaanzuur moet je niet schrikken als ze je vragen de structuurformule te tekenen (dat gaan ze zeker wel in het CE vragen, misschien ook in het SE).

Kijk naar 66D, je ziet dat propaan 3 C-atomen betekent, als je naar de linkerbladzijde (ook 66D) kijkt zie je dat carbonzuren (ze bedoelen dus koolstofverbindingen met een zure groep) nog een COOH groep hebben.

Dus bind je de COOH-groep aan het eerste C-atoom of het laatste. Dit laatste is misschien fout
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 16:17
silentbob
silentbob is offline
aan de eerste of laatste maakt niet uit, aan eerste/laatste of middelste wel

maar dat staat dan aangegeven in de naam(tenzij er maar 1 mogelijkheid is)

bij. 1-propanol en 2-propanol
maar bij methylpropaan is er maar 1 mogelijkheid dus hoef je niet aan te geven waar de methylgroep aanzit


als er een COOH groep aan propaan moet moet dat dan dus aan de middelste(als je het aan de eerste/laatste doet hoort die c bij de hoofdketen en word het dus butaan)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 20:39
Verwijderd
Citaat:
ik moest methaan enzo vorig jaar ofzo uit mn hoofd leren geloof ik
mijn ezelsbruggetje:
methaan heeft de m van mono als 1e letter
ethaan heeft niks om te onthouden maar blijft dus over en is 2
propaan heeft de r als 2e letter, wat ook de 2e letter van drie is(en bij methaan was het de 1e letter die er toe deed, bij ethaan niks en gaat het hier door met de 2e letter)
butaan heeft al 3e letter de t van tetra, het griekse woord voor 4

vanaf daar is het gewoon allemaal met griekse cijfers(pentaan, hexaan, heptaan, octaan nonaan en decaan)
wat daarna komt heb je nu nog niet nodig waarschijnlijk en staat in binas, en hoef je volgens mij ook nooit uit je hoofd te weten(mischien als je scheikunde studeert)
Veel te moeilijk:

Ma En Pa Blowen Perfecte Heerlijke Hasj Over Negen Dagen.

Methaan
Ethaan
Propaan
Butaan
Pentaan
Hexaan
Heptaan
Octaan
Nonaan
Decaan
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 20:43
Verwijderd
Citaat:
als er een COOH groep aan propaan moet moet dat dan dus aan de middelste(als je het aan de eerste/laatste doet hoort die c bij de hoofdketen en word het dus butaan)
Dat kan niet. Dan krijg je 2-methylpropaanzuur.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 11:37
silentbob
silentbob is offline
zinnetjes voor zulk soort dingen vind ik nooit zo handig om te onthouden, maar ieder zijn methode
en na butaan zijn het gewoon de griekse cijfers, dus dan heb je niet zo'n lange zin nodig

propaanzuur heb ik nog niet gehad dus ik deed ook maar een gokje(op basis van andere organische dingen die ik wel heb gehad)
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 21:11
mxshaun
mxshaun is offline
Deze koolstof ketens moet je bij de naam weten voor het examen. Het wordt niet gegeven en het is niet te vinden in Binas.

Daarnaast moet je een aantal uitgangen van formules weten. Bijvoorbeeld: Methan-ol. Die -ol geeft aan dat er 1 alcohol groep bevindt in het methaan ( -OH groep).

Dus structuur formule:
CH3OH of CH4O.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] wat is de formule van ethanol?
MrPringles
6 30-06-2009 21:24
VWO Controle van BINAS/GR?
Verwijderd
14 27-05-2009 16:35
Huiswerkvragen: Exacte vakken Binas - Kan iets niet vinden
joepiej
1 07-11-2006 18:59
Huiswerkvragen: Exacte vakken 'Leren' natuurkunde
Philemon
10 19-10-2005 16:15
Eindexamens 2003 Examentips
Diovai
76 27-06-2003 13:26
Huiswerkvragen: Exacte vakken Rendement
GoRäikkönen!!!
18 17-11-2002 22:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.