Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2002, 12:19
Ejot
Ejot is offline
Hi all,

Ik zit met een dilemma, wat is het antwoord op de vraag wat oneindig(heb geen oneindig toetsje op mn toetsen bord ) x 0(nul)
Heb zelf het idee dat dat 1 moet zijn, heb alleen geen idee waarom. (zou ook gewoon R kunnen zijn)

Dank.
Advertentie
Oud 03-11-2002, 12:30
Verwijderd
oneindig maal 0 is toch gewoon 0?
1*0=0
2*0=0
1000*0=0
oneindig*0=0
Oud 03-11-2002, 12:34
Ejot
Ejot is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
oneindig maal 0 is toch gewoon 0?
1*0=0
2*0=0
1000*0=0
oneindig*0=0
Dit klopt volgens mijn niet omdat je vrij snel kan zeggen dat

1*o.e (oneiendig)=o.e
2*o.e = o.e
0.000000000001*o.e=o.e
dus 0*o.e=o.e

dit klopt dus ook niet, maar daarom zal het inderdaad wel elk reeel getal zijn.
Dank
Oud 03-11-2002, 12:46
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
o.e * x = o.e
0 * p = 0
dit is dus een probleem, idd

Maar er zijn geloof ik verschillende graden van oneindigheid
Dus idd geloof ik ieder reeel getal
Oud 03-11-2002, 13:51
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Beschouw de functie f: x->x*e-x en laat x naar oneindig gaan, dan blijkt dat f(x) tot nul nadert, dus geldt op grond van deze limietovergang dat oneindig maal nul de waarde nul heeft. Door gebruik te maken van de functie g:x->x*ln(x) en x van rechts naar nul te laten gaan is in dit geval af te leiden dat nul maal min oneindig eveneens de waarde nul heeft.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 03-11-2002, 14:51
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Thyrfi schreef:
tsja, maar als je er een andere functie bepakt dan krijg je weer andere uitkomsten
Daarom heb ik ook juist deze functies gekozen om te laten zien dat nul maal plus of min oneindig de waarde nul oplevert omdat dit met behulp van limietovergangen moet worden aangetoond. Denk er om dat oneindig zelf geen getal is en dat 1/0 niet gedefinieerd is. Het is dus niet zo dat nul een omgekeerde heeft die gelijk is aan oneindig, zoals wel eens onterecht wordt verondersteld. Je kunt alleen zeggen dat 1/x naar plus oneindig gaat als x van rechts naar nul gaat en dat 1/x naar min oneindig gaat als x van links naar nul gaat. Er is dus een verschil tussen de rechter- en de linkerlimiet zoals we dat noemen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 03-11-2002, 19:47
GinnyPig
GinnyPig is offline
Nul maal oneindig is ongedefineerd, en hangt dus af van de functie waar je mee te maken heeft.

Bij het berekenen van limieten is dit bijvoorbeeld het geval.
__________________
O_o
Oud 04-11-2002, 16:19
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Nul maal oneindig is ongedefineerd, en hangt dus af van de functie waar je mee te maken heeft.

Bij het berekenen van limieten is dit bijvoorbeeld het geval.
bij het berekenen van limieten mag je zelfs helemaal niet eppen over het product van een oneindige en een nulle limiet
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Oud 04-11-2002, 16:59
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Nul maal oneindig is ongedefineerd, en hangt dus af van de functie waar je mee te maken heeft.

Bij het berekenen van limieten is dit bijvoorbeeld het geval.

Dat is flauwe kul. Het product van een vermenigvuldiging met 0 is altijd 0.


Ook de hierbovenstaane voorbeelden:
1*o.e (oneiendig)=o.e
2*o.e = o.e
0.000000000001*o.e=o.e
dus 0*o.e=o.e
slaan nergens op aangezien het oneindige niet in de verzameling van constante getallen valt.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Oud 04-11-2002, 21:50
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
De tafel van nul gaat toch zo: (?)

0*1=0
0*2=0
o*3=0
(etc.)

Dan komt er toch nooit een getal waarop je ineens kunt zeggen: "En NU is de uitkomst opeens een willekeurig reël getal"?

Citaat:
Evito schreef:
o.e * x = o.e
0 * p = 0
dit is dus een probleem, idd
Da's helemaal geen probleem, omdat je eerste bewering (o.e * x = o.e) simpelweg niet waar is.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Oud 05-11-2002, 08:30
wyner
wyner is offline
Citaat:
Joël schreef:

Dan komt er toch nooit een
getal waarop je ineens kunt zeggen: "En NU is de uitkomst opeens een willekeurig reël getal"?
Oneindig is niet een getal.
Oud 05-11-2002, 11:20
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
wyner schreef:
Oneindig is niet een getal.
...

Dus?

(Wat is het dan? En hoe kun je iets, dat geen getal is, met 0 vermenigvuldigen?)
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 11:24.
Oud 05-11-2002, 13:00
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Joël schreef:
...

Dus?

(Wat is het dan? En hoe kun je iets, dat geen getal is, met 0 vermenigvuldigen?)
oneindig is geen getal, het is een toestand waarin je verkeert. Oneindig + 1 = oneindig. Er is geen enkel getal waarvoor geldt:

a + 1 = a

Dit volgt volgens mij zelfs uit de definiuties van onze getallen. Oneindig geeft aan dat de getallen die je gebruikt zeer groot worden.

Je mág niet zeggen 1/oneindig = 0 maar je mag wél zeggen

lim x->oneindig 1/x = 0. x gaat naar de oneindige toestand. x wordt afschuwelijk groot, en wordt steeds groter. Dan NADERT 1/x naar 0.

stel dat oneindig een getal zou zijn. Dan zou gelden:

oneindig * 0 = 0 (immers: iets maal 0 is 0)
oneindig * 0 = oneindig (immers: iets * oneindig = oneindig)
oneindig * 0 = oneindig * a/oneindig (voor álle a !!!)
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Oud 05-11-2002, 22:07
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Tampert schreef:
oneindig * 0 = 0
oneindig * 0 = oneindig
Ja, hallo, wat is het nou? Het is één van de twee. Toch?

En als oneindig geen (denkbeeldig) getal is, hoe moet je het dan met een getal vermenigvuldigen? (Op die vraag is nog geen antwoord gegeven).
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 22:10.
Oud 05-11-2002, 22:15
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Joël schreef:
Ja, hallo, wat is het nou? Het is één van de twee. Toch?

En als oneindig geen (denkbeeldig) getal is, hoe moet je het dan met een getal vermenigvuldigen? (Op die vraag is nog geen antwoord gegeven).
Dat is dus wat Tampert liet zien. Je kan oneindig niet als een getal beschouwen, aangezien je dan zulke resultaten krijgt.

Oneindig is geen getal, en je kan er daarom ook geen rekenregels op toepassen..
__________________
O_o
Oud 06-11-2002, 17:51
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Joël schreef:
Ja, hallo, wat is het nou? Het is één van de twee. Toch?

En als oneindig geen (denkbeeldig) getal is, hoe moet je het dan met een getal vermenigvuldigen? (Op die vraag is nog geen antwoord gegeven).
Ik heb in mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics gezien dat men vaak de afspraak maakt dat 0 maal plus of min oneindig gelijk gesteld wordt aan nul en dat a maal plus of min oneindig voor a ongelijk aan nul gelijk gesteld wordt aan plus of min oneindig. Deze afspraken worden met name gebruikt bij maat- en integratietheorie.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 06-11-2002, 21:14
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Oneindig is geen getal, en je kan er daarom ook geen rekenregels op toepassen..
Als dat zo is, kunnen we dit topic wel sluiten, toch?

Citaat:
mathfreak schreef:
[...] de afspraak maakt dat 0 maal plus of min oneindig gelijk gesteld wordt aan nul [...]
0 plus oneindig is nul? Wacht ff, dat snap ik niet... (Maar ik ben ook maar een simpele jongen die slechts wiskunde op middelbareschool niveau heeft gehad... ). Kun je dat nog verder toelichten ofzo?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Oud 06-11-2002, 23:08
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Joël schreef:
Als dat zo is, kunnen we dit topic wel sluiten, toch?
och. Als jij met leuke argumenten komt waarom niet kan dit nog een leuke discussie worden (komop. Je kán het)


Citaat:

0 plus oneindig is nul? Wacht ff, dat snap ik niet... (Maar ik ben ook maar een simpele jongen die slechts wiskunde op middelbareschool niveau heeft gehad... ). Kun je dat nog verder toelichten ofzo?
mja. jhe bent niet de enige die het niet snapt. ik vermoed dat mathfreak in paats van plus maal bedoelt.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Ads door Google
Oud 07-11-2002, 01:12
maar
Avatar van maar
maar is offline
Citaat:
Joël schreef:


0 plus oneindig is nul? Wacht ff, dat snap ik niet... (Maar ik ben ook maar een simpele jongen die slechts wiskunde op middelbareschool niveau heeft gehad... ). Kun je dat nog verder toelichten ofzo?
Er staat '0 MAAL plus of min oneindig'..
Oud 07-11-2002, 08:37
Verwijderd
Citaat:
maar schreef:
Er staat '0 MAAL plus of min oneindig'..
idd
MAAL
PLUS of
MIN
volgens mij bedoelt 'ie
0*o.e. = 0
0+o.e. = 0
0-o.e. = 0

tenminste zo lees ik het
Oud 07-11-2002, 10:38
wyner
wyner is offline
Citaat:
Joël schreef:
Als dat zo is, kunnen we dit topic wel sluiten, toch?
Je kunt er niet de gewone rekenregels voor "gewone" getallen gebruiken; juist omdat het zelf geen getal is, moet je er andere regels voor bij toepassen.
Oud 07-11-2002, 11:26
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Thyrfi schreef:
STEL:

∞ ¡¤ 0 = 0


uit de regel p = q <=> ln(p) = ln(q) volgt:

ln(¡Þ ¡¤ 0) = ln(0)
ln(¡Þ) + ln(0) = ln(0)
ln (¡Þ) = 0
¡Þ= 1
onjuist

dus de gestelde bewering kan verworpen worden
ln(0) bestaat sowieso niet , net als log(0). Omdat a^x (waarbij a niet 0 is) nooit nul kan zijn (Tenzij x = ¡Þ).
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Laatst gewijzigd op 07-11-2002 om 11:32.
Oud 07-11-2002, 18:10
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
idd
MAAL
PLUS of
MIN
volgens mij bedoelt 'ie
0*o.e. = 0
0+o.e. = 0
0-o.e. = 0

tenminste zo lees ik het
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde met '0 maal plus of min oneindig' nul maal plus oneindig of nul maal min oneindig. Eigenlijk had ik beter "(plus of min)oneindig" kunnen schrijven, dan was het waarschijnlijk wel duidelijk geweest.
Joël heeft gelijk wat betreft het niet bestaan van ln(x) voor x=0. Je kunt overigens wel zeggen dat ln(x) naar min oneindig gaat als x van rechts naar nul gaat.
@Thyrfi: Het is op grond van vooraf gemaakte afspraken wel mogelijk om met plus of min oneindig te rekenen. Ik zal die afspraken hier weergeven zoals ze in mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics staan vermeld.
Voor een reëel getal a geldt:
(plus of min)oneindig+a=a+(plus of min) oneindig=(plus of min)oneindig
(plus of min)oneindig-a=(plus of min)oneindig
a-(plus of min)oneindig=(min of plus) oneindig
(plus of min)oneindig+(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig
(plus of min)oneindig-(min of plus) oneindig=(plus of min)oneindig
Voor a>0 geldt:a*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*a=(plus of min)oneindig
Voor a<0 geldt: a*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*a=(min of plus) oneindig
0*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*0=0
plus oneindig*plus oneindig=plus oneindig.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 08-11-2002, 14:39
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Tampert schreef:
(komop. Je kán het)
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen... .

Citaat:
mathfreak schreef:
(plus of min)oneindig-(min of plus) oneindig=(plus of min)oneindig
Maar... (plus)oneindig - (plus)oneindig is toch wel 0?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Oud 08-11-2002, 15:35
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Joël schreef:
Maar... (plus)oneindig - (plus)oneindig is toch wel 0?
ik ga je wéér pesten want:

áls oneindig - oneindig = 0
dán:

1 + ( oneindig - oneindig )= 1 + 0 = 1
( 1 + oneindig ) - oneindig = oneindig - oneindig = 0

Oneindigheid is iets waarover best wat zinnigs t zeggen valt maar wat op bepaalde punbten totaal onzinnig wordt
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Advertentie
Oud 09-11-2002, 10:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Joël schreef:
Maar... (plus)oneindig - (plus)oneindig is toch wel 0? [/B]
Niet volgens de afspraak die ik in mijn Encyclopedic of Mathematics tegenkwam, waaruit maar weer eens blijkt dat het begrip oneindig niet met een gewoon getal te vergelijken valt en dat er dus voor het werken met plus of min oneindig aparte rekenregels in acht moeten worden genomen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 10-11-2002, 12:57
ingefranken
ingefranken is offline
het antwoord moet volgens mij 0 zijn omdat als je iets maal 0 doet het altijd 0 word
bijvoorbeeld 7 X 0 =0

groetjes
__________________
=========> LOL!!!
Oud 10-11-2002, 20:49
Verwijderd
Citaat:
ingefranken schreef:
het antwoord moet volgens mij 0 zijn omdat als je iets maal 0 doet het altijd 0 word
bijvoorbeeld 7 X 0 =0

groetjes
heb jij eigenlijk wel het hele topic doorgelezen?
Oud 11-11-2002, 19:09
ingefranken
ingefranken is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
heb jij eigenlijk wel het hele topic doorgelezen?
WAT?
__________________
=========> LOL!!!
Oud 11-11-2002, 19:37
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
ingefranken schreef:

WAT?
Jij bent eng.
__________________
O_o
Oud 12-11-2002, 10:39
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Tampert schreef:
1 + ( oneindig - oneindig )= 1 + 0 = 1
( 1 + oneindig ) - oneindig = oneindig - oneindig = 0
Klopt allebij . De volgorde waarin je rekent wordt aangegeven door de haakjes, en door de haakjes anders te plaatsen, kan de uitkomst ook anders zijn. Net als bij:

1 + ( 2 * 3 ) = 7
( 1 + 2 ) * 3 = 9
Oud 12-11-2002, 15:25
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Joël schreef:
Klopt allebij . De volgorde waarin je rekent wordt aangegeven door de haakjes, en door de haakjes anders te plaatsen, kan de uitkomst ook anders zijn. Net als bij:

1 + ( 2 * 3 ) = 7
( 1 + 2 ) * 3 = 9
Jij maakt gebruik van vermenigvuldigen; tampert alleen van optellen en aftrekken.

Het moet dus iets zijn in de trand van:

a + (b - c) = d
(a + b) - c = e

Waarbij d en e verschillen. Aangezien bij optellen en aftrekken de volgorde waarin je het doet niet uitmaakt, kan het bovenstaande niet kloppen.
__________________
O_o
Oud 12-11-2002, 15:57
Verwijderd
Citaat:
ingefranken schreef:
WAT?
dat vroeg ik me af, of je het hele topic wel had doorgelezen...

Offtopic: en ik heb een hekel aan 100 smilys in 1 post, dus die heb ik in de quote maar ff weggelaten
Oud 12-11-2002, 20:35
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Joël schreef:
Klopt allebij . De volgorde waarin je rekent wordt aangegeven door de haakjes, en door de haakjes anders te plaatsen, kan de uitkomst ook anders zijn. Net als bij:

1 + ( 2 * 3 ) = 7
( 1 + 2 ) * 3 = 9
met + en * geef ik je gelijk. Optellen echter is commutatief. Dat betekent dat (a + b) + c = a + (b + c) voor alle getallen (behalve oneindig dus en daarom wil ik oneindig niet als getal behandelen)_
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Oud 13-11-2002, 10:22
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Tampert schreef:
met + en * geef ik je gelijk. Optellen echter is commutatief. Dat betekent dat (a + b) + c = a + (b + c) voor alle getallen (behalve oneindig dus en daarom wil ik oneindig niet als getal behandelen)_
Oneindig is dan ook geen gewoon getal, waar andere regels voor gelden (die je moet afspreken), maar tot die conclusie waren we al gekomen.

P.S.: Bedoel je niet cumulatief?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Laatst gewijzigd op 13-11-2002 om 10:25.
Oud 13-11-2002, 16:27
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Joël schreef:
Oneindig is dan ook geen gewoon getal, waar andere regels voor gelden (die je moet afspreken), maar tot die conclusie waren we al gekomen.

P.S.: Bedoel je niet cumulatief?
Nee, hij bedoelt associatief.

Commutatief:

a*b = b*a

Associatief:
(a*b)*c = a*(b*c)

Let wel: met een sterretje bedoel ik een bewerking, en niet per se vermenigvuldiging.
__________________
O_o
Ads door Google
Oud 13-11-2002, 23:42
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Nee, hij bedoelt associatief.

Commutatief:

a*b = b*a

Associatief:
(a*b)*c = a*(b*c)

Let wel: met een sterretje bedoel ik een bewerking, en niet per se vermenigvuldiging.
oeps...

ik bedoel associatief ja ...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Oud 16-11-2002, 21:42
.Mpje Dual
.Mpje Dual is offline
Citaat:
ingefranken schreef:
het antwoord moet volgens mij 0 zijn omdat als je iets maal 0 doet het altijd 0 wordT
bijvoorbeeld 7 X 0 =0

groetjes
__________________
piemel
Oud 19-11-2002, 13:37
Passiepascal
Passiepascal is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde met '0 maal plus of min oneindig' nul maal plus oneindig of nul maal min oneindig. Eigenlijk had ik beter "(plus of min)oneindig" kunnen schrijven, dan was het waarschijnlijk wel duidelijk geweest.
Joël heeft gelijk wat betreft het niet bestaan van ln(x) voor x=0. Je kunt overigens wel zeggen dat ln(x) naar min oneindig gaat als x van rechts naar nul gaat.
@Thyrfi: Het is op grond van vooraf gemaakte afspraken wel mogelijk om met plus of min oneindig te rekenen. Ik zal die afspraken hier weergeven zoals ze in mijn Encyclopedic Dictionary of Mathematics staan vermeld.
Voor een reëel getal a geldt:
(plus of min)oneindig+a=a+(plus of min) oneindig=(plus of min)oneindig
(plus of min)oneindig-a=(plus of min)oneindig
a-(plus of min)oneindig=(min of plus) oneindig
(plus of min)oneindig+(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig
(plus of min)oneindig-(min of plus) oneindig=(plus of min)oneindig
Voor a>0 geldt:a*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*a=(plus of min)oneindig
Voor a<0 geldt: a*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*a=(min of plus) oneindig
0*(plus of min)oneindig=(plus of min)oneindig*0=0
plus oneindig*plus oneindig=plus oneindig.
met die laatste "plus oneindig*plus oneindig=plus oneindig" ben ik het niet eens. Beschouw de functie gedefineerd op R door f(x) = x*exp(x)
als x naar oneindig gaat x naar oneindig en exp(x) naar oneindig. toch gaat het product x*exp(x) naar 0 als x naar oneindig.
__________________
I used to be with "it", but then they changed what "it" was and now what i'm with isn't "it", and what's "it" seems weird to me
Oud 19-11-2002, 17:35
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
met die laatste "plus oneindig*plus oneindig=plus oneindig" ben ik het niet eens. Beschouw de functie gedefineerd op R door f(x) = x*exp(x)
als x naar oneindig gaat x naar oneindig en exp(x) naar oneindig. toch gaat het product x*exp(x) naar 0 als x naar oneindig.
Ik heb die regel anders wel ontleend aan een naslagwerk dat door een grote groep Japanse wiskundigen is samengesteld, en ik neem aan dat ze daarbij nauwgezet te werk zijn gegaan. Bovendien ben ik er van overtuigd dat x*ex naar oneindig gaat als x naar oneindig gaat, aangezien f voor x>1 stijgend is op zijn domein en omdat voor alle x geldt: ex>x.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 19-11-2002, 18:32
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
met die laatste "plus oneindig*plus oneindig=plus oneindig" ben ik het niet eens. Beschouw de functie gedefineerd op R door f(x) = x*exp(x)
als x naar oneindig gaat x naar oneindig en exp(x) naar oneindig. toch gaat het product x*exp(x) naar 0 als x naar oneindig.
x*exp(x) gaat naar 0 alleen als x naar 0 gaat. (standaarlimiet)

Als x naar oneindig gaat gaat de functie ook naar oneindig.
__________________
O_o
Oud 20-11-2002, 09:12
Passiepascal
Passiepascal is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik heb die regel anders wel ontleend aan een naslagwerk dat door een grote groep Japanse wiskundigen is samengesteld, en ik neem aan dat ze daarbij nauwgezet te werk zijn gegaan. Bovendien ben ik er van overtuigd dat x*ex naar oneindig gaat als x naar oneindig gaat, aangezien f voor x>1 stijgend is op zijn domein en omdat voor alle x geldt: ex>x.
kheb het allemaal nog eens nagevragen en het bleek een drukfout te zijn in de appendix van mijn boek. er hoorde eigenlijk te staan dat x*e-x naar 0 gaat als x naar oneindig. Dus eigenlijk alleen een antwoord op de vraag oneindig * min oneindig. in dit geval dus 0
__________________
I used to be with "it", but then they changed what "it" was and now what i'm with isn't "it", and what's "it" seems weird to me
Oud 20-11-2002, 15:07
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
kheb het allemaal nog eens nagevragen en het bleek een drukfout te zijn in de appendix van mijn boek. er hoorde eigenlijk te staan dat x*e-x naar 0 gaat als x naar oneindig. Dus eigenlijk alleen een antwoord op de vraag oneindig * min oneindig. in dit geval dus 0
Dat staat juist gelijk aan oneindig*0
-x gaat naar oneindig
-e-x gaat naar 0.

oneindig * min oneindig gaat naar min oneindig.
__________________
O_o
Oud 21-11-2002, 16:47
Firebolt
Avatar van Firebolt
Firebolt is offline
simpel voorbeeld:
je krijgt oneindig veel geld, maar dat krijg je 0x uitbetaald; dus wat heb je: E 0,--
Oud 21-11-2002, 19:54
wyner
wyner is offline
De uitspraak "je krijgt" klopt niet als je effectief niets krijgt.
Oud 22-11-2002, 13:11
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Ejot schreef:
Hi all,

Ik zit met een dilemma, wat is het antwoord op de vraag wat oneindig(heb geen oneindig toetsje op mn toetsen bord ) x 0(nul)
Heb zelf het idee dat dat 1 moet zijn, heb alleen geen idee waarom. (zou ook gewoon R kunnen zijn)

Dank.
dus als ik jou oneindig vaak je een appel geef, heb je na een tijdje een appel? Denket niet he.
...*0 = 0
__________________
You're either very brave or very stupid.
Oud 15-04-2003, 18:41
Ejot
Ejot is offline
Beetje late reply, maar goed.

aan de laatste personen wilde ik vragen of ze uberhaupt alles hebben doorgelezen of was dat misschien te lastig.

Mag ik uiteindelijk conlcuderen dat je uiteindelijk oneindig niet als getal mag zien en er dus ook geen 'gewone' rekenregels mag toepassen?

Bedankt voor alle info.

Grtz
Oud 15-04-2003, 18:49
Verwijderd
Ik heb alles doorgelezen, kan ik nu concluderen dat men er vanuit gaat dat oneindig * 0 = 0 is? Maar dat het eigenlijk niet zo opgaat, omdat rekenregels niet gelden zodra oneindig om de hoek komt kijken?
Oud 15-04-2003, 18:58
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ejot schreef op 15-04-2003 @ 19:41:
Beetje late reply, maar goed.
Ik vond het al heel verrassend dat dit topic weer omhoog gehaald werd...

Citaat:
Ejot schreef op 15-04-2003 @ 19:41:
Mag ik uiteindelijk conlcuderen dat je uiteindelijk oneindig niet als getal mag zien en er dus ook geen 'gewone' rekenregels mag toepassen?
Dat mag, temeer daar ik dat zelf al heb aangegeven.

Citaat:
Ejot schreef op 15-04-2003 @ 19:41:
Bedankt voor alle info.

Grtz
Graag gedan.

@Andijvie: Je mag inderdaad concluderen dat (plus of min)oneindig maal nul gelijk wordt gesteld aan nul. Tevens zul je gezien hebben dat de gewone rekenregels niet opgaan als je met plus of min oneindig werkt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 15-04-2003 om 19:05.
Oud 15-04-2003, 19:32
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Ejot schreef op 15-04-2003 @ 19:41:
Beetje late reply, maar goed.

aan de laatste personen wilde ik vragen of ze uberhaupt alles hebben doorgelezen of was dat misschien te lastig.

Mag ik uiteindelijk conlcuderen dat je uiteindelijk oneindig niet als getal mag zien en er dus ook geen 'gewone' rekenregels mag toepassen?

Bedankt voor alle info.

Grtz
ik moest ook wel grinniken toen ik dit topic geupt zag zijn

jaaaaaaa!!!! Zo is dat inderdaad!

graag gedaan
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kernenergie
lawallan
244 13-09-2006 19:35
Levensbeschouwing & Filosofie sneller dan het licht....
Verwijderd
289 06-01-2006 13:23
Levensbeschouwing & Filosofie Tijd
Prophecy
22 14-12-2004 17:04
Levensbeschouwing & Filosofie oneindige codering
Illuminati
9 11-12-2004 02:11
Levensbeschouwing & Filosofie [Stelling] Als een deterministisch heelal geen eind heeft, is het periodiek.
Not for Sale
57 17-06-2003 14:50
Levensbeschouwing & Filosofie wat is meer: 2^oneindig of 3^oneindig??
GeritoDM
72 15-03-2002 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.