Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2003, 13:15
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
Een topic als deze is al vele malen voorbij gekomen, maar tot op heden draaide het in dat soort topics vaak om de beargumentatie dat drugsgebruik op jonge leeftijd gewoonweg niet kan, omdat ze wettelijk gezien illegaal bezig zijn. Ik wil echter nu voornamelijk een discussie zien, die het psychologische aspect van drugsgebruik op jonge leeftijd belicht. Daarom trap ik af met een stelling, die ik ergens heb gevonden en die daadwerkelijk de spijker op de kop slaat;

Citaat:
'Het probleem met persoonlijkheids veranderende drugs is dat ze massaal worden gebruikt door onze jeugd, die helaas nog geen persoonlijkheid heeft ontwikkeld.
Met vriendelijke groeten,

Henk Mul.
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2003, 13:33
Verwijderd
ik ben ook nog te jong, dus ik behoor tot deze categorie denk ik, maar ik moet zeggen, ik blow wel redelijk wat, maar het heeft geen tot nul effect gehad op de relatie met me ouders, vrienden, mijn eigen verzorging van mezelf ofzo school ook niet (ga naar 5 VWO) ik heb t er gewoon geen last van, en ik heb ook duidelijke regels voor mezelf (met een groep vrienden samen) en een 18 jarige koopt t dus alleen als ik een hijs neem ben ik illegaal bezig en de uitwerking natuurlijk, maar wij zitten meestal gewoon op een soort van eigen plekje waar niemand komt en er staat een prullebak dus we vervuilen ook nog niet eens (i)

met vriendelijke groet,

piet paulusma
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 13:54
dark_poetry
Avatar van dark_poetry
dark_poetry is offline
Tsjah same here,
Ik ben eigenlijk dan ook nog te jong.
Maar ik doe geen drugs tijdens schooltijd of ervoor.
Ik verneuk er niks door en ik weet mijn grenzen.
Zonder of met drugs ben ik het zelfde.

Met vriendelijke groeten,

Dark Poety
__________________
Do you remember what we tried to reach and build together? forever forever "schoonheid is ontzetting"onkruid vergaat niet"
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 14:06
Verwijderd
maar ik en jij waarschijnlijk ook, snappen natuurlijk dat niet iedereen zo voorbeeldig is als ons
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 14:16
dark_poetry
Avatar van dark_poetry
dark_poetry is offline
Citaat:
fishy_NL schreef op 09-08-2003 @ 15:06:
maar ik en jij waarschijnlijk ook, snappen natuurlijk dat niet iedereen zo voorbeeldig is als ons
Dat klopt k heb een gast op school waar k beetje mee bevriend ben hij snackt 5pille op een avond en blowt voor school tijdens scchoool enzo.
Tsjah das natuurlijk niet goed.
__________________
Do you remember what we tried to reach and build together? forever forever "schoonheid is ontzetting"onkruid vergaat niet"
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 17:36
Verwijderd
Ik blow en drink vanaf mun 14e vrij regelmatig, ik zuip me ook al 2 jaar elk weekend (als het niet vaker is) lam. Ik hoorde dat als je voor je 16e regelmatig veel drinkt, je hersens 'vervormen' en zo bepaalde stoffen niet meer aanmaken ofzo. Ik heb wel eens het gevoel dat ik een beetje vaag ben en ik heb ook wel eens het gevoel dat dat door het vele drinken komt. Maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit, want geen idee hoe ik was als ik niet had gedronken.
Ik denk wel dat de stelling klopt i.i.g.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:01
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Mja, maar echte gedragsveranderingen zal je ook pas later merken, aangezien je NU nog jezelf te veel aan het vormen ben.
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:58
venna
venna is offline
Ik ben vrij jong met drugs begonnen (1e jointje op me 11e)
Is natuurlijk niet goed, blablabla, i know....
Maarja ik geniet gewoon van me leven
Ik ben zeker wel veranderd door m'n drugsgebruik!!
En dat merk ik niet alleen, maar iedereen die me al een tijd kent..
__________________
Keng Keng
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:01
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
Wat ik bedoel te zeggen is, hoe kan er gesteld worden dat jij, zijnde een puberaal individu zonder grondige persoonlijkheidskern (een basis-'ego'), gedragsveranderingen hebt doorgemaakt?

Met vriendelijke groet,

Henk Mul.
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:05
dark_poetry
Avatar van dark_poetry
dark_poetry is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 09-08-2003 @ 21:01:
Wat ik bedoel te zeggen is, hoe kan er gesteld worden dat jij, zijnde een puberaal individu zonder grondige persoonlijkheidskern (een basis-'ego'), gedragsveranderingen hebt doorgemaakt?

Met vriendelijke groet,

Henk Mul.
zijnde een puberaal individu zonder grondige persoonlijkheidskern

__________________
Do you remember what we tried to reach and build together? forever forever "schoonheid is ontzetting"onkruid vergaat niet"
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:07
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
dark_poetry schreef op 09-08-2003 @ 21:05:
zijnde een puberaal individu zonder grondige persoonlijkheidskern

Dat is het hele eiereten van de puberteit; ontdek je plekjes 'ikje'.

Met vriendelijke groeten,

Henk Mul.
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 21:13
ook harrie
Avatar van ook harrie
ook harrie is offline
ik ben op mn 17e begonnen met blowen, een mooie leeftijd lijkt mij zo, ik ben wel blij dat ik niet eerder ben begonnen maar ook blij dat ik niet later ben begonnen. En ik ben er ook best wel door veranderd, van de ene kant in negatieve zin en van de andere kant ook weer in positieve zin.
__________________
I don't need to hear about how shitty my hair looks caus I know all about it
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 11:19
nps
Avatar van nps
nps is offline
Citaat:
dark_poetry schreef op 09-08-2003 @ 15:16:
snackt 5pille
ik dacht serieus dat hier "spille" stond. Ik snapte het al niet.
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 12:06
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
je mag als 4jarige wel een hoer penetreren maar geen drugs gebruiken
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 12:44
venna
venna is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 09-08-2003 @ 21:01:
Wat ik bedoel te zeggen is, hoe kan er gesteld worden dat jij, zijnde een puberaal individu zonder grondige persoonlijkheidskern (een basis-'ego'), gedragsveranderingen hebt doorgemaakt?

Met vriendelijke groet,

Henk Mul.
Tsja ok, daar heb je ook wel weer gelijk in....het kunnen ook de 'vormingen' zijn die iedere puber meemaakt..
Maar nee, ik weet zelf wel dat de ík'die ik nu ben, nie was geweest zonder drugs. Dat weet je gewoon van jezelf, dat voel je....kan t nie uitleggen
__________________
Keng Keng
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 22:12
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Ik wil geen persoonlijkheid.
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 19:21
megas
megas is offline
een persoonlijkheid ontwikkelt de een eerder en sneller dan de ander. bovendien scheelt het ook heel veel wat voor karakter een persoon heeft (dat is toch hetzelfde? -> nee, een karakter is iets wat je eigenlijk vanaf je geboorte al ongeveer hebt)

Ik denk dat iemand met een eigenzinnig en/of sterk karakter beter tegen geestesveranderende drugs zal kunnen op jonge leeftijd dan iemand die altijd onzeker en makkelijk beïnvloedbaar is.

Een vriendin en ik zijn tegelijk op en 15-jarige leeftijd begonnen met smart-drugs, niet veel later kwamen de xtc en speed(favoriet!) Nog even later begon ik aan paddo's en andere psycho-drugs. Heeft mij geen kwaad gedaan, en ik denk ook niet dat het mijn persoonlijkheid heeft veranderd. mijn vriendin daarentegen durfde er niet aan te beginnen, oa omdat ze bang was voor de gevolgen.
Ik denk dat dit een slimme keuze is geweest, en als ik naar haar kijk kan ik me zeker voorstellen dat iemand een andere persoonlijkheid krijgt als ze op jonge leeftijd zulke drugs gebruiken dan wanneer ze 'clean' zouden blijven.

De grens van 18 jaar voor het hebben van een persoonlijkheid bij het riagg is in mijn ogen overigens bullshit


nb: ik ben vrij snel geïrriteerd. als ik mer ergens aan erger, zeg ik dat. zonder de drugs (2 jaar geleden) had ik dit niet zo snel gedaan. of dit aan de drugs ligt? ik denk het niet, volgens mij zou ik ook wel zo ontwikkelen zonder...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 11:02
cavia
cavia is offline
Citaat:
gekkewoos schreef op 13-08-2003 @ 20:21:

De grens van 18 jaar voor het hebben van een persoonlijkheid bij het riagg is in mijn ogen overigens bullshit
Die 18 jaar is niet de grens voor het hebben van een persoonlijkheid maar vanaf die leeftijd wordt je wel geacht een beetje verantwoordelijkheidsgevoel te hebben.
Tuurlijk, verantwoordelijkheidsgevoel krijg je niet ineens op je 18e verjaardag en de een kan op zn 12e al redelijk verstandige beslissingen nemen en de ander zal het nooit kunnen, maar al met al denk ik dat 18 een hele redelijke grens is. In elk geval als ik naar mezelf kijk ik ben blij dat ik 19 was toen ik mijn eerste joint rookte en geen 14.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-08-2003, 12:19
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
iemand zei een keer dat ik de laatste tijd mn persoonlijkheid een beetje kwijt ben.

en het is wel te merken, maar het maakt me eigenlijk niet zo veel uit.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 12:25
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
en als drugs zo'n grote invloed op je persoonlijkheid kan hebben, is dat natuurlijk ook na je 18de.

edit: ik denk namelijk dat je als mens je hele leven door blijft veranderen.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 16:14
Verwijderd
Als je op jonge leeftijd begint heb je al wel een persoonlijkheid, die is alleen nog niet zo ontwikkeld als op latere leeftijd. Het is niet zo dat je pas in je puberteit een persoonlijkheid krijgt.
Op dit punt ben ik het niet met de stelling eens. Naar mijn mening kunnen drugs op de lange termijn wel effect hebben (ook als je niet veel gebruikt), zonder dat je het zelf merkt. Iedereen heeft een persoonlijkheid, die kan wel veranderen door drugs.
"Massaal gebruikt door onze jeugd" is generaliserend en ongenuanceerd.
Ook vraag ik me af wat je met het "probleem" bedoeld, een probleem kan ontstaan door drugs maar het vormt als zodanig geen probleem (zolang er niet sprake is van verslaving).
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 13:20
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Dat drugs gebruik invloed heeft is wel zeker, maar of het nou positief is verschild erg per persoon, de een gaat er aan ten onder, de ander leert er van alles van....
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Drugsgebruik onder jongeren.
LW
36 21-02-2011 20:54
Drugs & Alcohol blowen
Zowieso
73 26-07-2009 13:32
Drugs & Alcohol Pillen
AManApart
61 30-10-2008 22:32
Drugs & Alcohol Het grote izsadc topic #77 - Hallo¿
Wammus
500 23-03-2008 20:16
Psychologie Jongeren worden veel te snel volwassen
Nezumi
29 01-02-2008 16:59
Psychologie kleuter psychologische en sociale ontwikkeing
Verwijderd
13 31-10-2005 19:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.