Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2005, 15:01
trammart
trammart is offline
Ik maak een scheikunde PO over de invloed van pH bij papierchromatografie.
bij een hogere pH lost de kleurstof beter op en duurt het dus lagner voordat de stof gaat scheiden. dit neem ik zelf aan.

Maar ik kom er niet uit waarom dit zo is, dus waarom bij een andere/hogere pH iets beter kan oplossen.

Ik hoop dat hier iemand mij mee kan helpen, een goede link of zoiets zou ik al erg op prijs stellen. Alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 15:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2005, 23:17
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
hoewel ik nu meer bezig ben met een andere form van chromatografie (TLC's nemen als je dat wat zegt) kan ik je denk ik toch wel helpen.

Je loopmiddel heeft een hogere pH waardoor de kleuren beter oplossen. Dit komt doordat de 'kleuren' geioniseerd worden en daardoor lossen ze beter op (betere solvent kleur interactie). Uit je woorden neem ik overigens aan dat je in een polaire vloeistof werkt, maar dat kan haast niet anders)

hoger pH betekend base aanwezig
base + kleur-H --> base-H+ + kleur-

Over het beter scheiden of minder goed scheiden van je kleur kan je van te voren niet echt iets zeggen.

Iig kan je zeggen dat als verschillende kleuren dichter/verder van elkaar lopen dat ze verschillend geioniseerd zijn.
Omdat ik je verhaal niet helemaal duidelijk vindt kan ik je helaas niet verder helpen
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.