Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2005, 16:02
enilE
Avatar van enilE
enilE is offline
Hoi,

Ik zit voor mn examen de zuur-basereacties weer eens te bekijken, maar ik snap 1 ding niet meer. Het is mij namelijk niet meer duidelijk wanneer je H3O mag gebruiken in de reactievergelijking en wanneer niet.

Ik zal twee voorbeelden geven:

Geef de volledige uitwerking van de zuur-basereacties, die optreden als de volgende stoffen worden samengevoegd:

natronloog + zwavelzuuroplossing

Hierbij zeggen ze dat H3O het sterkste zuur is en dat gebruiken ze dan ook bij de reactievergelijking.

ammonia + een oplossing van azijnzuur

Hierbij gebruiken ze opeens géén H3O meer, maar azijnzuur als sterkste zuur.

Wanneer mag je nou ook H3O erbij zetten en gebruiken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2005, 16:23
SCS
Avatar van SCS
SCS is offline
Zwavelzuur is een sterk zuur, dat wil zeggen dat het volledig ioniseerd. In zo'n geval mag je H3O+ gebruiken.

Azijnzuur is een zwak zuur. Het ioniseerd niet volledig. Daarom mag je hier geen H3O+ gebruiken.

Bij de reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base heb je altijd te maken met een evenwicht. Let er wel op dat het zuur sterker moet zijn dan de base, anders is er geen reactie.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:15
enilE
Avatar van enilE
enilE is offline
Ik had gezien dat er nog twee andere mensen hadden gereageerd, maar deze reacties zijn verdwenen... of hebben jullie (de twee forummers) deze zelf verwijderd?

Bij 1 reactie stond namelijk ook hoe je kon berekenen of een reactie aflopend was naar rechts, ik weet wel al hoe je t kunt beredeneren, het was iets met de Kz die dan meer dan 10^-3 mol was ofzo. Weet misschien iemand anders dit?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 20:16
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
enilE schreef op 21-05-2005 @ 20:15 :
Ik had gezien dat er nog twee andere mensen hadden gereageerd, maar deze reacties zijn verdwenen... of hebben jullie (de twee forummers) deze zelf verwijderd?

Bij 1 reactie stond namelijk ook hoe je kon berekenen of een reactie aflopend was naar rechts, ik weet wel al hoe je t kunt beredeneren, het was iets met de Kz die dan meer dan 10^-3 mol was ofzo. Weet misschien iemand anders dit?
Ik heb die reactie zelf verwijderd. De reactie tussen de azijnzuur- en de ammoniakoplossing is een reactie van het type Z1 + B2 <-> Z2 + B1, waarbij B1 de geconjugeerde base van het zuur Z1 en B2 de geconjugeerde base van het zuur Z2 voorstelt. Voor K=KZ1/KZ2 geldt dan:
K>103: de reactie loopt af naar rechts
10-3<K<103: de reactie is een evenwichtsreactie
K<10-3: de reactie verloopt niet.
In dit geval stelt Z1 azijnzuur voor en is B2 ammoniak, dus Z2 is het ammoniumion. Er geldt: KZ1=1,8*10-5, KZ2=5,6*10-10, dus K=1,8*10-5/5,6*10-10=18*10-6/5,6*10-10
=4,5*10-6/1,4*10-10=3,2*104, dus K>103, dus de reactie is aflopend naar rechts volgens CH3COOH(aq) + NH3(aq) -> CH3COO-(aq) + NH4+(aq), aangezien CH3COOH in dit geval een sterker zuur is dan NH4+.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 21:14
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
enilE schreef op 21-05-2005 @ 20:15 :
Ik had gezien dat er nog twee andere mensen hadden gereageerd, maar deze reacties zijn verdwenen... of hebben jullie (de twee forummers) deze zelf verwijderd?

Bij 1 reactie stond namelijk ook hoe je kon berekenen of een reactie aflopend was naar rechts, ik weet wel al hoe je t kunt beredeneren, het was iets met de Kz die dan meer dan 10^-3 mol was ofzo. Weet misschien iemand anders dit?
ik heb zelf verwijderd, omdat mijn verhaal niet bijdroeg aan dit topic
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 21:35
enilE
Avatar van enilE
enilE is offline
haha, oke
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Watermantel van metaal-ionen
Verwijderd
3 09-10-2012 20:28
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Zuren en basen
Lychee
8 10-11-2009 08:00
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Zuur-basereacties.
Lianne-29
5 12-11-2008 20:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.