Oud 14-05-2018, 16:02
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Hey! Ik zit in 5vwo en moet dit jaar (weer) een betoog houden voor Nederlands. Ik heb gekozen voor ontgroenen bij studentenverenigingen, omdat dit best interessant kan zijn.

Nou vroeg ik me af of iemand hier goede argumenten heeft voor en tegen het afschaffen van ontgroenen? Dit is namelijk mijn stelling. Ook zou het helpen als jullie mogelijke vragen die ik na mijn betoog zou kunnen krijgen bedenken.

Ik hoop op veel goede reacties!

Tom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2018, 16:08
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Welke argumenten heb je zelf al gevonden? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij je hele huiswerkopdracht maken
Met citaat reageren
Oud 14-05-2018, 16:38
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Haha, waarom niet? Geintje natuurlijk.

Ehm.. argumenten voor heb ik als enige dat het gevaarlijk is.

Argumenten tegen:
- Groepsgevoel;
- Je leert voor jezelf opkomen, je wordt er hard van.

Laatst gewijzigd op 14-05-2018 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2018, 08:34
Verwijderd
Inderdaad vraag je nu gewoon ons om je huiswerk te doen.

In het algemeen zijn je argumenten te klein gekeken, deze discussie is natuurlijk veel meer een bredere discussie die een helikopterblok vereist. Dit gaat niet specifiek om studentenverenigingen of ontgroening. Je argumenten tegen gaan in op de gepercipieerde voordelen van deelname aan een ontgroening of überhaupt een studentenvereniging. Interessanter en naar mijn mening relevanter is of je vindt dat los van eventuele voordelen, je vindt dat de overheid/de maatschappij zich hier mee moet bemoeien of dat alle verenigingen en groepen binnen de bestaande wetgeving mogen doen wat ze willen.

Bij voor hetzelfde; je lijkt vooral te verwijzen naar een toevallig incident/of iemand gewond raakt maar het is natuurlijk veel interessanter om te bekijken of "we" het überhaupt een goed idee vinden dat dit soort verhoudingen geaccepteerd worden, normaal gevonden worden, binnen alle verenigingen en groepen. Of het nu gevaarlijk is of niet.

Kortom: zorg dat je argumenten hebt die nog altijd gelden als er in geval van voor geen gevaar is, en in geval van tegen als er geen voordeel van deelname is. Werk dat netjes uit en je hebt een prima betoog. Als je blijft steken op "een studentenvereniging heeft ook voordelen maar een ontgroening is gevaarlijk!" heb je een waardeloos betoog. Succes.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2018, 11:27
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Misschien kan je 'ns Googlen op "studentenvereniging immaterieel cultureel erfgoed" -- daar valt vast een prima lijst met argumenten vóór uit te destilleren. Het leeuwendeel zal eveneens inzetbaar zijn als argument tégen, met wat creativiteit. Daarnaast is het studentenverenigings-thingie ook een aanleiding tot wetenschappelijk onderzoek, clicketyclickz0r -- Materiaal voldoende, me dunkt.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 15-05-2018, 16:17
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Citaat:
Inderdaad vraag je nu gewoon ons om je huiswerk te doen.

In het algemeen zijn je argumenten te klein gekeken, deze discussie is natuurlijk veel meer een bredere discussie die een helikopterblok vereist. Dit gaat niet specifiek om studentenverenigingen of ontgroening. Je argumenten tegen gaan in op de gepercipieerde voordelen van deelname aan een ontgroening of überhaupt een studentenvereniging. Interessanter en naar mijn mening relevanter is of je vindt dat los van eventuele voordelen, je vindt dat de overheid/de maatschappij zich hier mee moet bemoeien of dat alle verenigingen en groepen binnen de bestaande wetgeving mogen doen wat ze willen.

Bij voor hetzelfde; je lijkt vooral te verwijzen naar een toevallig incident/of iemand gewond raakt maar het is natuurlijk veel interessanter om te bekijken of "we" het überhaupt een goed idee vinden dat dit soort verhoudingen geaccepteerd worden, normaal gevonden worden, binnen alle verenigingen en groepen. Of het nu gevaarlijk is of niet.

Kortom: zorg dat je argumenten hebt die nog altijd gelden als er in geval van voor geen gevaar is, en in geval van tegen als er geen voordeel van deelname is. Werk dat netjes uit en je hebt een prima betoog. Als je blijft steken op "een studentenvereniging heeft ook voordelen maar een ontgroening is gevaarlijk!" heb je een waardeloos betoog. Succes.
Nou, ik vraag niet of jullie mijn huiswerk willen doen. Ik zoek gewoon naar een paar argumenten waar ik uit kan kiezen om verder uit te werken. We moeten eerst 10 punten behandelen als voorbereiding en ik bleef een beetje hangen bij de argumenten kort benoemen. Maar goed, bedankt.
__________________
"Life, uh... Finds a way"

Laatst gewijzigd op 15-05-2018 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2018, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Mijn meest succesvolle betogen (en ik heb er veel geschreven) heb ik echt helemaal zelf geschreven, in één keer, vaak 's nachts met een glas jenever.

Wij kunnen wel argumenten voor en tegen geven, maar je hebt nog helemaal niks. Als ik input van andere nodig had dan had ik al een heel stuk geschreven en als er voor mijn gevoel iets miste, vroeg ik vrienden en familie als input. Verder zou ik je adviseren om je goed te verdiepen in je onderwerp, het kan namelijk zo zijn dat je ineens je mening verandert, en dan moet je je betoog aanpassen.

Maar goed, ik ging op de middelbare school ook voor minstens een 9 voor toetsen, betogen etc bij Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2018, 23:07
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Dacht dat dit gewoon een forum was om elkaar te helpen. Reageer dan niet allemaal. Thanks but no thanks.
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Oud 15-05-2018, 23:37
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Haha, waarom niet? Geintje natuurlijk.

Ehm.. argumenten voor heb ik als enige dat het gevaarlijk is.

Argumenten tegen:
- Groepsgevoel;
- Je leert voor jezelf opkomen, je wordt er hard van.
Ontgroeningen hebben waarschijnlijk ook wel mentale invloed op de mensen die het uitvoeren, hier zou je nog aandacht aan kunnen besteden.
Je zou ook aandacht kunnen besteden aan het exclusieve of buitensluitende karakter.

Je zou aan kunnen halen dat er genoeg studentenverenigingen zijn waar een ontgroening niet nodig is, en dat dat het bestaan van de vereniging niet in de weg staat.

Vraag je ook af of een ontgroening iets is waar de overheid zich mee moet bemoeien. Is het misschien ook bijna een soort natuurlijke selectie als er iets mis gaat, omdat een bepaalt soort mensen zich daar gewillig aan bloot stelt. Het is namelijk helemaal niet verplicht om bij een vereniging met ontgroening te gaan. Mensen maken zelf die keuze en ondergaan het dus vrijwillig. Moet de overheid dan de strenge moeder gaan uithangen die doet of studenten niet zelf verantwoordelijke keuzes kunnen maken.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."

Laatst gewijzigd op 16-05-2018 om 08:27.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 00:25
Verwijderd
Citaat:
Dacht dat dit gewoon een forum was om elkaar te helpen. Reageer dan niet allemaal. Thanks but no thanks.
No offence, maar je kan beter je eigen mening vormen. Waar wil je je argumenten op baseren? Op een stel forumers? Begrijp me niet verkeerd, maar je schrijft geen beschouwing, maar een betoog.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 08:25
Verwijderd
Citaat:
Dacht dat dit gewoon een forum was om elkaar te helpen. Reageer dan niet allemaal. Thanks but no thanks.
Er zijn echt meerdere goede tips gegeven maar die zie je niet eens? Veel succes later joh.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 08:57
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Citaat:
Er zijn echt meerdere goede tips gegeven maar die zie je niet eens? Veel succes later joh.
Ben jij de echte Jan Marijnissen?
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 09:12
Verwijderd
Natuurlijk niet. Voordat je daar weer op reageert, zoek eerst eens op wat een ad hominem en een tu quoque zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 09:14
Verwijderd
Ik vind dit echt ongelofelijk, ik heb me jarenlang als een koe voorgedaan en nooit iemand gehad die daarover viel. Een paar weken Jan Marijnissen en al meerdere tere zieltjes die er over vallen dat ik dat niet echt ben Denk jij dat Elin3 echt Ariël uit de kleine zeemeermin is, dat Straatmeid echt op de straat leeft, dat Megatron echt die ene transformer is?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 12:30
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Ik ben wel echt Mark Rutte.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 14:42
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
What the hell man, "die ene Transformer".. De leider van de Decepticons, arch nemesis van Optimus Prime.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 15:59
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Jezus wat ben je snel gepikeerd. Wat een klasse. Zoek een leven...

Inderdaad Megatron, beetje respect voor de almachtige leider is wel op zijn plaats xD
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 16:10
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Jezus wat ben je snel gepikeerd. Wat een klasse. Zoek een leven...
Zei hij gepikeerd

Maar goed, jongens. Zullen we het maar weer ontopic over dat betoog gaan hebben?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-05-2018, 16:30
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Jezus wat ben je snel gepikeerd. Wat een klasse. Zoek een leven...
Onzer Jan heeft echter wel gelijk en het siert je niet, deze opmerking.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 16:31
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Citaat:
Zei hij gepikeerd

Maar goed, jongens. Zullen we het maar weer ontopic over dat betoog gaan hebben?
True, haha... Sorry.

Ik heb de voorbereiding van het betoog al ingeleverd
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 16:32
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Citaat:
Onzer Jan heeft echter wel gelijk en het siert je niet, deze opmerking.
Nou sorry hoor, meen ik echt. Maar Jan kan ook normaal reageren, als volwassene.
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 16:52
Verwijderd
Gepikeerd? Ik vind het juist erg grappig mensen geven bruikbare tips en daar reageer je totaal niet op, maar gaat wel helemaal los dat dit toch een forum was om elkaar te helpen En als ik je daar op wijs ga je over mijn username beginnen, nog hilarischer
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 22:19
Verwijderd
Is tegenwoordig het VWO zo makkelijk?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 22:30
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Hoe dat zo?
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Oud 16-05-2018, 23:32
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Dit is (samen met andere dingen) wat ik heb ingeleverd.

Voor –
- Het kan erg gevaarlijk zijn. Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij studenten tijdens een ontgroening ernstig gewond zijn geraakt. Dit is natuurlijk niet goed en mag dan ook eigenlijk niet gebeuren. Acties waarbij mensen gevaar kunnen lopen zouden zo veel mogelijk vermeden moeten worden.
- Studentenverenigingen staan niet buiten de wet. Zij moeten zich ook aan de regels houden. De medemens belachelijk maken, uitschelden, vernederen, denigreren en mogelijk verwonden valt dus niet echt bepaald binnen de regels (en normen en waarden) in ons land. De overheid moet dus ingrijpen.
-In de meeste gevallen krijgen de studentenverenigingen een soort subsidie van de universiteit. Maar dit geld kan veel beter besteedt worden, aan andere doeleinden. De universiteit zelf zou het natuurlijk goed kunnen gebruiken om zich te verbeteren. Er zijn vast goede plekken waar dit geld naar toe zou kunnen gaan, zonde om het aan iets onnozels te geven.

Tegen –
- Groepsgevoel. Doordat je bij binnenkomst met meerdere mensen samen tegelijkertijd kweek je als het ware een groepsgevoel. Je voelt toch een bepaalde soort verbondenheid met de anderen.
- Je leert er met kritiek om te gaan. Tijdens een ontgroening wordt je vaak bekogeld met kritiek, onder andere over je uiterlijk. Alhoewel dit niet leuk is, heeft het wel degelijk functie. Wie veel kan hebben, heeft daar in zijn latere leven vaak wat aan.
- Studenten laten zich met opzet vernederen bij een ontgroening, ze kiezen er zelf voor. Dit is goed te weerleggen, want: Het is een verplichte voorwaarde om erbij te mogen horen en de groepsdwang is groot.
- Het is de verantwoordelijkheid van de universiteiten. De overheid heeft belangrijkere dingen om zich op te focussen. Universiteiten en ook de studenten hebben zelf de verantwoordelijkheid mocht er iets mis gaan.
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2018, 08:12
Verwijderd
Je hebt kortom dus niets gedaan met de tips die wij gegeven hebben? Zonde, je had het naar een hoger niveau kunnen tillen. Succes er mee.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2018, 20:22
T.Vermeer
Avatar van T.Vermeer
T.Vermeer is offline
Til jezelf naar een hoger niveau . Doei!
__________________
"Life, uh... Finds a way"
Met citaat reageren
Oud 28-05-2018, 08:43
Verwijderd
https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1944294

Haha "ik werd toen niet begrepen" lekker de schuld buiten jezelf leggen Jij komt er wel

Nu ga je natuurlijk weer negeren wat ik inhoudelijk zeg zoals je tot nog toe de hele tijd al doet, maar ik probeer nog maar een keer je wat goede tips te geven:

Argumenten voor of tegen gebaseerd op incidenten zijn leuk voor de telegraaf en voor social media waar "arbeidsluwe" Jan met zes halve liters achter de kiezen zijn mening over kutstudenten kan geven. Ik zou dat vermijden als ik jou was.

Interessanter is:

- Tegen afschaffen ontgroenen: Studentenverenigingen moeten zich sowieso al aan de bestaande wetgeving houden, daar vallen die ontgroeningen gewoon onder. Specifieke maatregelen voor studentenverenigingen is schieten met een bazooka op een mug.

- Voor afschaffen ontgroenen: Los van ontgroenen, willen wij dat er georganiseerde groepen/verengingen zijn waar dit soort verhoudingen als normaal gezien worden?

Heb je de post van Elin3 en de link van Megatron nu al eens bekeken?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2018, 09:51
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Misschien zou je zo'n incidentieel krantenartikel wel mooi als aanleiding kunnen gebruiken. Inhoudelijk is het idd niet zo sterk
Met citaat reageren
Oud 28-05-2018, 10:27
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
[url]Heb je de post van Elin3 en de link van Megatron nu al eens bekeken?
Natuurlijk niet; mijnheer wil copypasta zonder lees- of denkwerk.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 28-05-2018, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Til jezelf naar een hoger niveau . Doei!
WTF je krijgt tips joh... Daarnaast, wij zitten al op een hoger niveau.

Jij moet je middelbare school nog afmaken en je krijgt hier meerdere tips, je krijgt een link van Megatron waar je echt superveel aan gaat hebben en je hebt echt alleen maar een grote bek. Wil je zelf bij het corps ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stelling + Argumenten over kredietcrisis! Hulp gezocht
Tistochwat
3 07-11-2008 09:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.