Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2005, 22:07
neardo
neardo is offline
Tis een tekst voor toneel, maar goed. K vond dat ik ut hier wel kon plaatsen


Vreemdgaan

Vreemdgaan… vreemdgaan.. vreemd-gaan… Al 2 weken kan ik alleen maar denken aan ‘vreemdgaan’. Ik word er helemaal GEK van. Vreemdgaan, gaan met een vreemde… Kan je dan ook bekend gaan? Met de beste vriend van je verloofde bijvoorbeeld? Die ken je al, dat is geen vreemde… Of zijn alle mensen waarmee je het doet terwijl je een relatie hebt per definitie vreemd. Omdat het een ander is dan je vriend? Vreemdgaan: Overspel plegen, buiten huwelijk seksuele relaties hebben. Het is allemaal zo opgeblazen… vroeger ging iedereen vreemd. Het maakte niemand ene ruk uit, wat niet weet wat deert. Het is gewoon buiten proportie getrokken. Voorbeeldje hè! Als je iedere ochtend een broodje met ei neemt en je besluit voor de verandering een keertje ham te nemen. Hoe heet dat dan?... Juist ja, afwisseling. Maar stel je hebt al 3 jaar een vriend en je gaat één keer, één keer, dat is dus 1 op de 1068, met een ander mee. Hoe heet dat dan?... Weer goed, vreemdgaan. Wat ben je dan? Een slettenbak. Begrijpen jullie een beetje waar ik heen wil? HALLO?... Nog een voorbeeldje dan, jaah na 2 weken heb ik er heel wat en we gaan niet weg voor we het hier over eens zijn! Komt ie: Je gaat elke ochtend met de auto naar je werk, maar de laatste tijd zijn er telkens files. Daar kan je niet tegen, dus ga je met de trein. Probleem opgelost. Uiterst simpel. Maar stel nu dat die auto je vriend is, de files zijn de ruzies de jullie telkens hebben en de trein is die ontzettend leuke jongen die je kent van het fitnessen. Je kent ze wel, dat type dat je altijd aan het lachen maakt en met een lichaam waarvan je gaat watertanden. Als het nou ontzettend oplucht hè, om een paar keer met ‘de trein’ te gaan, wat is daar dan mis mee? Niks toch, daar word je relatie in feite alleen maar beter van. Je bent namelijk ff van die hinderlijke spanning af. Maar nee… dat kan niet hoor, dat doe je je partner niet aan. FUCKING NONSENS! En nu kunnen jullie wel kijken van ‘ja maar een broodje ei heeft geen gevoelens en je vriend wel’. Stelletje moraalridders! BAH! Mensen zijn eigenlijk ook gewoon dingen. Je hebt er die ‘eeuwig mee gaan’. Je hebt je ze ‘met tien jaar garantie’ hierbij kan je in die eerste tien jaar alles doen wat je wilt, want het wordt toch wel gemaakt, hierna gaat het gewoon kapot en zul je een nieuwe moeten kopen. Daag relatie. Je hebt je ‘leenfietsen’ voor als ff down bent, of tussen andere relaties door. En dan heb je als laatste de ‘wegwerptoestellen’. Deze worden vaak gebruikt als laatste redmiddel. Hier kan je één keer plezier van hebben en moet je daarna nooit meer gebruiken. Hier sluit ik dit onderwerp mee af, denk er nog maar eens over na. En voor de mensen die nu nog steeds mijn gelijk zitten te ontkennen. Kijk vanavond naar je uitgezakte partner en snap wat ik bedoel. Goedenavond!
__________________
sensationeel kopje verse koffie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2005, 08:11
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Je sluit een beetje te snel af. Dat van die 'leentoestellen' is een vrij harde grap, en daarna is het alweer voorbij. Ik zou proberen er nog een wat luchtigere grap tussen te persen.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 11:53
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Je maakt je mening goed duidelijk, en ergens heb je wel gelijk En toch ben ik het niet met je eens Hoeft ook niet, natuurlijk.

Sterk stuk, dat wel, alleen zou ik hier en daar op enter drukken na een zin of een witregel ertussen doen. Dat leest prettiger. Verder gebruik je nogal vaak het woord 'jaah'. Maak daar gewoon ja van... Staat mooier.
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
I C U schreef op 22-03-2005 @ 12:53 :
Je maakt je mening goed duidelijk, en ergens heb je wel gelijk En toch ben ik het niet met je eens Hoeft ook niet, natuurlijk.

Sterk stuk, dat wel, alleen zou ik hier en daar op enter drukken na een zin of een witregel ertussen doen. Dat leest prettiger. Verder gebruik je nogal vaak het woord 'jaah'. Maak daar gewoon ja van... Staat mooier.
ja, vind ik ook.
Ik vind het een nogal KABLAM-stuk zegmaar. Het knalt nogal. Een beetje een pauze of iets luchtigers tussendoor zou net iets prettiger lezen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 14:57
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Monoloog?

Ik zou ook eens een monoloog moeten spelen op toneelweekend.

Nee, zonder dollen: Leuk. Lijkt me geweldig om op toneel te zien.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 14:58
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Leuk stuk, loopt inderdaad wat jammer af.
Met witregels etc. zou het inderdaad wat lekkerder lezen.
Verder stoor ik me zo af en toe er iets te veel aan dat je al denkt te weten wat iemand gaat zeggen.
Ik vind het wel heel logisch dat je dat doet hoor, daar niet van, het zijn natuurlijk eigenlijk die zinnen die je bij elk publiek net iets anders zult vertellen, daar zult improviseren etc.
Je gaat zeg maar iets te veel al uitleggen zonder dat je er op aangevallen bent.
Als mensen het gewoon grappig vinden en het met je eens zijn of geen mening hebben valt zoiets namelijk ook helemaal weg.

Maar goed, het was wel een lekker stuk.
Het staat meteen, loopt alleen wat jammer af, maar oefening schijnt kunst te baren....

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 14:58
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
leekah schreef op 22-03-2005 @ 13:00 :
Ik vind het een nogal KABLAM-stuk zegmaar.
Offtopic: Nu doe je me denken aan mijn paardrijlerares, die zei vorige week: let op dat je paard niet gaat knallen, houd hem in bedwang! En dat herhaalde ze dan de hele les. We reden voor het eerst sinds de winter in de buitenbak.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Roosieh schreef op 22-03-2005 @ 15:58 :
Offtopic: Nu doe je me denken aan mijn paardrijlerares, die zei vorige week: let op dat je paard niet gaat knallen, houd hem in bedwang! En dat herhaalde ze dan de hele les. We reden voor het eerst sinds de winter in de buitenbak.
Offtopic: hihi

ik vind het behalve dat kablam zegmaar wel een goed stuk!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:30
neardo
neardo is offline
Dat van die witregels enzo, hoe het leest, klopt idd wel, had ik nog niet over na gedacht. Komt ook omdat je dat niet merkt als je um speelt natuurlijk K sta dr trouwens niet 100% achter, maar het is ook toneel he. Dat moet je met een korreltje zout nemen Er zat trouwens nog een stuk aanvast bij het einde maar dat moest ik schrappen van mun toneeldocent. K neem gewoon deze reacties mee, misschien mag ut dan wel weer.
__________________
sensationeel kopje verse koffie
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:46
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
idd, op het toneel merk je niet zoveel van witregels, even niet aan gedacht!

Zout hoort standaard bij toneel... Dûh...
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.