Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2008, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Je replies worden steeds mysterieuzer. Maar goed, het is dus goedmaakseks.
suffe lul die je bent, de samenstelling bestaat geen eens dus is er zeker geen juiste samenstelling
Advertentie
Oud 04-03-2008, 22:48
Verwijderd
moet ik mijn engelse ziekte linkje weer gaan posten?
Oud 04-03-2008, 22:59
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
suffe lul die je bent, de samenstelling bestaat geen eens dus is er zeker geen juiste samenstelling
Er zijn wel regels over hoe samenstellingen in het Nederlans werken, gekkie. De samenstelling 'tuinhekjesgroen' als aanduiding voor iets wat de groene kleur van een tuinhekje heeft 'bestaat' ook niet, maar toch is bovenstaande de enige juiste schrijfwijze.

Trouwens: schrijf jij 'goed maken' in plaats van 'goedmaken'?

En:

Citaat:
geen eens
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 04-03-2008, 23:02
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
moet ik mijn engelse ziekte linkje weer gaan posten?
Engelse ziektelinkje.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 04-03-2008, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Engelse ziektelinkje.
that's my point
Oud 05-03-2008, 01:38
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
"We don't need no education!"
-"Umm, yes you do. You just used a double negative."
Haha, daar dacht ik ook meteen aan.

Dat stukje uit de Trouw vind ik trouwens kudt, want ik had nog lang niet alle 30 fouten kunnen ontdekken. Ik heb dan ook het taalgevoel van een platgewalste pinda en ben pas recentelijk gestopt met zinnen als 'Hij is langer als mij', maar dat komt allemaal door mijn familie die kennen,kunnen en kannen nog steeds niet uit elkaar weten te houden.

Heeft iemand een lijstje met de antwoorden?
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 05-03-2008, 08:26
Verwijderd
Citaat:
Er zijn wel regels over hoe samenstellingen in het Nederlans werken, gekkie. De samenstelling 'tuinhekjesgroen' als aanduiding voor iets wat de groene kleur van een tuinhekje heeft 'bestaat' ook niet, maar toch is bovenstaande de enige juiste schrijfwijze.

Trouwens: schrijf jij 'goed maken' in plaats van 'goedmaken'?

En:
ok, geef dan maar een bron waaruit blijkt dat goedmaakseks de enige juiste schrijfwijze is.

ja, ik schreef laatst nog: om te zorgen dat de as goed in de lagers blijft zitten moet je de h7-passing wel goed maken.
Oud 05-03-2008, 10:49
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
ok, geef dan maar een bron waaruit blijkt dat goedmaakseks de enige juiste schrijfwijze is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelse_ziekte_%28taal%29

http://www.spatiegebruik.nl/regels.html

http://www.carrieretijger.nl/carrier...enstelling-los

http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...oord=goedmaken

Dit leer je volgens mij gewoon in de brugklas, hoor.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 05-03-2008, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Ze had geloof ik rood haar met een beetje krullen en een neus piercing en volgens mij rondt de 20.
Oud 05-03-2008, 17:09
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Haha, daar dacht ik ook meteen aan.

Dat stukje uit de Trouw vind ik trouwens kudt, want ik had nog lang niet alle 30 fouten kunnen ontdekken. Ik heb dan ook het taalgevoel van een platgewalste pinda en ben pas recentelijk gestopt met zinnen als 'Hij is langer als mij', maar dat komt allemaal door mijn familie die kennen,kunnen en kannen nog steeds niet uit elkaar weten te houden.

Heeft iemand een lijstje met de antwoorden?
Antwoorden stonden er niet bij geloof ik. Dat vond ik ook wel jammer. De link naar het stukje staat er wel.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 05-03-2008, 23:11
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
niet eenduidig
Kom op zeg, geef gewoon toe dat je fout zat. Als Van Dale zegt dat 'goedmaken' zo wordt geschreven, kun je er moeilijk onderuit, lijkt me.

Verder zijn alle bronnen het gewoon eens over het volgende (geciteerd van spatiegebruik.nl): het gebruik van een spatie in het samengestelde woord is altijd fout.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 06-03-2008, 01:29
Sador
Avatar van Sador
Sador is offline
Citaat:

Sorry, mijn Nederlands word echt met de dag erger.
Sorry Arenda!
__________________
The sum of intelligence on the planet is a constant; the population is growing.
Oud 06-03-2008, 01:30
Verwijderd
zag ik ergens anders trouwens:
"echt gaaf die kleur in je haar. jammer dat het op de foto's niet zo vel is"
Oud 06-03-2008, 01:32
Sador
Avatar van Sador
Sador is offline
Citaat:
zag ik ergens anders trouwens:
"echt gaaf die kleur in je haar. jammer dat het op de foto's niet zo vel is"
__________________
The sum of intelligence on the planet is a constant; the population is growing.
Oud 06-03-2008, 01:36
Verwijderd
Citaat:
ik vond m bijna pijnlijk
Oud 06-03-2008, 01:54
Verwijderd
Citaat:
Antwoorden stonden er niet bij geloof ik. Dat vond ik ook wel jammer. De link naar het stukje staat er wel.
Ik was begonnen met nakijken, zodat ik de correcte versie kon posten, maar na vijf zinnen had ik geen zin meer want elke fout is een dikke doorn in het oog en met zo veel doornen houd je geen ogen meer over
Oud 06-03-2008, 02:44
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik was begonnen met nakijken, zodat ik de correcte versie kon posten, maar na vijf zinnen had ik geen zin meer want elke fout is een dikke doorn in het oog en met zo veel doornen houd je geen ogen meer over
Wat mooi verwoord Toen ik net was begonnen met lezen, dacht ik, ja, ik haal straks de fouten er wel uit. Maar toen ik het hele stukje had gelezen, had ik toch echt zoiets van, zoek het maar uit, dit is hopeloos
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 06-03-2008, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Kom op zeg, geef gewoon toe dat je fout zat. Als Van Dale zegt dat 'goedmaken' zo wordt geschreven, kun je er moeilijk onderuit, lijkt me.

Verder zijn alle bronnen het gewoon eens over het volgende (geciteerd van spatiegebruik.nl): het gebruik van een spatie in het samengestelde woord is altijd fout.
waarbij je er vanuit gaat dat het om een samengesteld woord gaat
Oud 06-03-2008, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Wat mooi verwoord Toen ik net was begonnen met lezen, dacht ik, ja, ik haal straks de fouten er wel uit. Maar toen ik het hele stukje had gelezen, had ik toch echt zoiets van, zoek het maar uit, dit is hopeloos
ik heb t op d.nl geprobeerd
Oud 06-03-2008, 10:54
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
waarbij je er vanuit gaat dat het om een samengesteld woord gaat
Je probeert me nu te laten geloven dat je gewoon de woorden 'goed', 'maak' en 'seks' postte, zonder daarmee 'goedmaakseks' te bedoelen?

Er zou meer waardigheid zitten in het toegeven van je positie.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 06-03-2008, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Je probeert me nu te laten geloven dat je gewoon de woorden 'goed', 'maak' en 'seks' postte, zonder daarmee 'goedmaakseks' te bedoelen?

Er zou meer waardigheid zitten in het toegeven van je positie.
nee, jij gaat er vanuit dat goedmaakseks 1 woord is, omdat goedmaken 1 woord is.
Oud 06-03-2008, 11:16
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Natuurlijk is goedmaakseks één woord. 'Goedmaak seks' klopt immers niet als zin. Als je meer woorden wil gebruiken, zou het 'seks om het goed te maken' moeten zijn.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 06-03-2008, 11:17
Verwijderd
Uice heeft gelijk.
Oud 06-03-2008, 11:19
Verwijderd
jij schrijft in het Engels ook makeupsex? Bedenk dat het gewoon een directe vertaling is van de Engelse term.
Oud 06-03-2008, 11:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
In het Engels gelden andere regels wat betreft samenstellingen. Of je een term nu letterlijk vertaalt of niet maakt niet uit; de vertaling van "Lucky Luciano has lost this discussion" is ook niet "Lucky Luciano heeft verloren deze discussie".
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.

Laatst gewijzigd op 06-03-2008 om 11:32.
Oud 06-03-2008, 11:23
Verwijderd
Citaat:
jij schrijft in het Engels ook makeupsex? Bedenk dat het gewoon een directe vertaling is van de Engelse term.
Eh nee. En dan nog zou dat niks betekenen, het is in het Engels bijvoorbeeld ook computer game en in het Nederlands computerspel.
Oud 06-03-2008, 11:24
Verwijderd
Citaat:
In het Engels gelden andere regels wat betreft samenstellingen. Of je een term nu letterlijk vertaald of niet maakt niet uit; de vertaling van "Lucky Luciano has lost this discussion" is ook niet "Lucky Luciano heeft verloren deze discussie".
Ja laten we woordvertalingen vergelijken met zinsvertalingen
Oud 06-03-2008, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Eh nee. En dan nog zou dat niks betekenen, het is in het Engels bijvoorbeeld ook computer game en in het Nederlands computerspel.
dat komt doordat computerspel in de VanDale staat en goedmaak seks niet
Oud 06-03-2008, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Of je een term nu letterlijk vertaald of niet maakt niet uit
Oud 06-03-2008, 11:28
Verwijderd


wel als het woord officieel niet in het Nederlands bestaat
Oud 06-03-2008, 11:29
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ja laten we woordvertalingen vergelijken met zinsvertalingen
Het ging erom dat je de Engelse taalregels niet kunt toepassen op de Nederlandse taal, in wat voor situatie dan ook.

Of het woord 'officieel' bestaat maakt niet uit. Het woord 'fotolijstjeskat' bestaat ook niet 'officieel', maar daarom mag ik het nog niet spellen als 'votoleistjeskad' of 'fotolijstjes kat'.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 06-03-2008, 11:31
Verwijderd
Citaat:
wel als het woord officieel niet in het Nederlands bestaat
Het ging om de d/t-fout in de quote.
Oud 06-03-2008, 11:32
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Godver.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 06-03-2008, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Het ging erom dat je de Engelse taalregels niet kunt toepassen op de Nederlandse taal, in wat voor situatie dan ook.

Of het woord 'officieel' bestaat maakt niet uit. Het woord 'fotolijstjeskat' bestaat ook niet 'officieel', maar daarom mag ik het nog niet spellen als 'votoleistjeskad'.
Wel hoor, ik delete en niet ik delet

ww+znw-/-znw+znw
Oud 06-03-2008, 11:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Wel hoor, ik delete en niet ik delet

ww+znw-/-znw+znw
Dat is een leenwoord dat in het Nederlands gewoon onderhevig is gemaakt aan de Nederlandse taalregels. Het is ook gedelete of iets dergelijks.

Goed trouwens dat je dat genante computervoorbeeld hebt weggehaald.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 06-03-2008, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Er zijn in het Nederlands wel meer woorden met een meervoud op -s.
Ja en ook woorden die beginnen met een a, point being?
Oud 06-03-2008, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Wel hoor, ik delete en niet ik delet

ww+znw-/-znw+znw
Er is dan ook voor "deleten" een uitzondering gemaakt.
Oud 06-03-2008, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Er is dan ook voor "deleten" een uitzondering gemaakt.
ah dus er zijn uitzonderingen op de regels! De uitspraak dat je nooit Engelse regels kan toepassen is dus verworpen
Oud 06-03-2008, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Dat is een leenwoord dat in het Nederlands gewoon onderhevig is gemaakt aan de Nederlandse taalregels. Het is ook gedelete of iets dergelijks.

Goed trouwens dat je dat genante computervoorbeeld hebt weggehaald.
Toon maar aan dat er bij goedmaak seks geen sprake is van een uitzondering

goed ook dat je het 2e deel ontwijkt
Oud 06-03-2008, 11:42
Verwijderd
Omg.
Oud 06-03-2008, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Toon maar aan dat er bij goedmaak seks geen sprake is van een uitzondering
Goedmaakseks is officieel geen woord, dus kan er ook geen uitzondering voor gemaakt zijn.
Oud 06-03-2008, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Goedmaakseks is officieel geen woord, dus kan er ook geen uitzondering voor gemaakt zijn.
Dus kan er ook geen regel op worden toepast
Oud 06-03-2008, 11:46
Verwijderd
Citaat:
ah dus er zijn uitzonderingen op de regels! De uitspraak dat je nooit Engelse regels kan toepassen is dus verworpen
Het zijn geen Engelse regels, het zijn Nederlandse.

Engels:
The files have been deleted.
The deleted files.

Nederlands:
De bestanden zijn gedeletet.
De gedeletete bestanden.
Oud 06-03-2008, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Het woord 'fotolijstjeskat' bestaat ook niet 'officieel', maar daarom mag ik het nog niet spellen als 'votoleistjeskad' of 'fotolijstjes kat'.
Oud 06-03-2008, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Dus kan er ook geen regel op worden toepast
Jawel, want er zijn algemene regels voor samenstellingen en die moet je dus toepassen.
Oud 06-03-2008, 11:47
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Tering, ik heb zelden zo'n sterk staaltje koppigheid gezien
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 06-03-2008, 11:47
Verwijderd


jaja
ww+znw-/-znw+znw
Oud 06-03-2008, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Het zijn geen Engelse regels, het zijn Nederlandse.

Engels:
The files have been deleted.
The deleted files.

Nederlands:
De bestanden zijn gedeletet.
De gedeletete bestanden.
Ik beweer ook nergens dat ze overal toepasbaar zijn...
Uice beweert dat ze nooit toepasbaar zijn
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine De mooiste spel- en grammaticafouten #6
Verwijderd
500 20-07-2008 13:44
De Kantine Ctrl + V #68 of 69, dat is de vraag
PixelDansje
500 04-04-2008 23:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.