Oud 06-07-2020, 11:44
Sunshine4
Sunshine4 is offline
Ik vraag me af hoe het studentenleven eruit ziet. Vele zeggen dat dit de leukste tijd van je leven is, is dat zo? Maak je in je eerste jaar ook snel vrienden? Of maak je niet meer vrienden dan dat je op het middelbaar deed? En hoe vaak gaan de meeste uit? Zoals op café of naar een discotheek.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2020, 01:41
Brammat
Brammat is offline
Dag Sunshine,

Inmiddels ben ik 24 jaar oud en heb ik zowel een HBO opleiding afgerond als momenteel bezig met een WO opleiding.

Wat ik heb ondervonden is dat het studentenleven zo leuk is als je het zelf maakt. Keuzes die je kunt maken die in mijn mening op het WO de grootste impact hebben zijn:

- Wel/niet in een (hecht) studentenhuis wonen.
- Wel/niet actief in een studenten/studie vereniging.

Je hebt in vergelijking met de middelbare school veel meer vrijheid om keuzes te maken waar je in de gelegenheid komt om heel veel nieuwe mensen te ontmoeten. Zeker in het begin zijn studenten open voor nieuwe contacten en zul je snel vrienden maken.

Of dat het de leukste tijd van mijn leven is kan ik moeilijk zeggen. Ik denk dat veel oudere mensen terugkijken op de studententijd als eentje waar in vergelijking tot hun huidige leven weinig verantwoordelijkheid zijn en veel gelegenheid, maar vooral ook tijd, om met leuke mensen in contact te komen. Er zijn erg veel laagdrempelige momenten waar je in contact komt met leeftijdsgenoten die hetzelfde doorgaan als jou en, als je een studie kiest die bij je hart ligt, gelijke persoonlijkheden hebben. Maar misschien betekend dit gewoon dat die oudere mensen eens moeten proberen om hun eigen leven wat spannender te maken

Studeren kan ook erg zwaar zijn. Als je in het begin in een nieuwe stad bent zul je je eenzaam voelen. Studeren voor tentamens kan soms erg stressvol zijn en je jonge brein is gevoelig voor druk van buitenaf. Daag jezelf uit maar blijf altijd bij jezelf en doe geen dingen die niet goed voelen.

Dus mijn advies: Als je een leuke tijd voor jou betekend dat je veel leuke mensen ontmoet en vrienden maakt, wordt dan actief bij een studie/studenten vereniging en ga in een leuk studentenhuis wonen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2020, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Vele zeggen dat dit de leukste tijd van je leven is, is dat zo?
Tot dan toe? Ja. Van je hele leven? Absoluut niet, dan doe je iets verkeerd.

Natuurlijk is het leuker dan bijv. Je puberteit met alle onzekerheden en leven met je ouders.

Maar als je afgestudeerd bent en een redelijk betalende baan krijgt kun je nog veel leukere dingen gaan doen. Ook weet je dan vaak iets beter wat je echt leuk vindt. Mijn leven is sinds afstuderen alleen maar leuker geworden.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2020, 09:49
Verwijderd
De mensen die dat zeggen die zitten natuurlijk ook gewoon gedwongen in een keurslijf en willen dat eigenlijk helemaal niet en de tyfus wat gaan ze dan ook los op het moment dat ze een week op conferentie gaan ofzo :')
Met citaat reageren
Oud 24-07-2020, 09:50
Verwijderd
Ik doe dat gewoon iedere week
Met citaat reageren
Oud 24-07-2020, 12:59
Verwijderd
Ik vind mijn tijd na het studeren ook veel leuker dan het studentenleven zelf. Maar dat komt omdat ik ouder ben, net als Jan. De feesten waren toen wel tof, weg bij je ouders, naar de grote stad enz enz. Maar toen wist ik nog niet wat er na mijn studententijd kwam.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2020, 13:01
Verwijderd
Mocht het nu zo zijn dat je deze vragen stelt, omdat je er al in zit, en je ziet en voelt dit niet als een zodanige "tijd van je leven", schaam je dan niet ofzo. Het is dus niet waar dat dat automatisch zo is. Als je niet uitgaat of niet uit wil gaan, en gewoon keihard wil studeren, en je voelt je daar goed bij, dan is dat allemaal hartstikke prima.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studiezaken wordt Studentenleven!
Verwijderd
0 02-05-2013 13:42
Studeren studenten gezocht (Enquete Studentenleven)
ameD
13 10-10-2012 02:25
Algemene schoolzaken het studentenleven
*sunrise1986*
82 26-01-2006 18:49
Liefde & Relatie Lange (afstands)relatie en nieuw studentenleven
Abercrombie
60 22-10-2005 12:27
Games The Sims 2 studentenleven
Miek
2 21-07-2005 12:00
Algemene schoolzaken het studentenleven missen
Blitzkrieg Bop
37 06-08-2004 12:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.