Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Bekijk resultaten poll: Welk OS gebruik je?
OpenBSD 1 5.26%
FreeBSD 1 5.26%
NetBSD 0 0%
(Open)Solaris 1 5.26%
MacOS X 7 36.84%
Ubuntu (of derivaat) 10 52.63%
Fedora / Red Hat 1 5.26%
Mandriva 0 0%
SuSe 3 15.79%
SlackWare 1 5.26%
Gentoo 2 10.53%
Linspire 0 0%
Debian 3 15.79%
andere Linux-variant 3 15.79%
andere BSD-variant 0 0%
andere Unix-variant / anders 2 10.53%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2007, 18:52
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 28-08-2007 @ 19:41 :
Ik ben het daar niet echt mee eens, maar dat zou ons eigenlijk nog meer off-topic brengen dan dat we nu al bezig zijn. Uiteindelijk draait (bijna) alles wel op een computer, het maakt niet uit hoe snel de CPU enzo; maar of je daar comfortabel mee kan werken is een andere zaak en dat is het aspect waar ik misschien een moeilijke mens ben waar anderen met plezier zitten te wachten tot de vensters eindelijk openen.
Video is niet veranderd, computers wel. Vroeger had je inderdaad twee harddisks in raid0 nodig en veel geheugen. Computers zijn veel en veel sneller geworden, en video is nog steeds hetzelfde.
Maargoed, alle ergernis van een of ander computerblaadje komt naar boven. Hardwareinfo ofzo, echt een vod, de mysteryshopper gaat dan een computer voor videobewerking kopen. De verkoper is ineens een slechte verkoper als hij de mysteryshopper geen twee schermen probeert aan te smeren, omdat je dat mòet hebben bij een videobewerkingsysteem. En de snelste processor en een sloot geheugen.. Yeah right.
Een goedkope Athlon64 met 512 of 1024 MB aan geheugen is redelijk low-end tegenwoordig, toch? En daar loopt zoiets als Premiere ook echt rap op.

Ja, offtopic, ik weet het.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2007, 19:04
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 28-08-2007 @ 19:52 :
Video is niet veranderd, computers wel. Vroeger had je inderdaad twee harddisks in raid0 nodig en veel geheugen. Computers zijn veel en veel sneller geworden, en video is nog steeds hetzelfde.
Maargoed, alle ergernis van een of ander computerblaadje komt naar boven. Hardwareinfo ofzo, echt een vod, de mysteryshopper gaat dan een computer voor videobewerking kopen. De verkoper is ineens een slechte verkoper als hij de mysteryshopper geen twee schermen probeert aan te smeren, omdat je dat mòet hebben bij een videobewerkingsysteem. En de snelste processor en een sloot geheugen.. Yeah right.
Een goedkope Athlon64 met 512 of 1024 MB aan geheugen is redelijk low-end tegenwoordig, toch? En daar loopt zoiets als Premiere ook echt rap op.

Ja, offtopic, ik weet het.
Offtopic: Tja, dat off-topic is ook mijn schuld.

Je hebt gelijk dat het er ook op loopt, maar ik noem een 15"ertje bv. niet handig om mee te werken (sowieso al niet, maar voor grafische toepassingen al helemaal zelfkwelling). Het is natuurlijk altijd afwegen tussen budget en gemak; maar volgens mij is er een verschil tussen iemand die semi-professioneel daarmee bezig is: bv. elke dag of elke week een video monteren en iemand die daar gewoon de vakantievideo op volgorde mee zwiert.

Tja aan dat computerblad zie je volgens mij op de kaft al direct dat het niet veel waard is; geeft u mij maar een c't (of een PC-Active, al zijn die ook al een tijdje niet zo schitterend bezig). En twee schermen is inderdaad wel handig voor videobewerking, maar ik zou er zelf bijvoorbeeld liever een extra tv aanhangen, daar heb je meer geniet van in combinatie met een groot primair scherm.


En dat is het laatste dat ik over videobewerking hier schrijf, beloofd Terug naar onzer aller geliefde alternatieve OS'jes
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 12:10
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Misschien een poll boven dit topic zetten en dan de top 10 van distro watch erin gooien + nog een optie anders.

dan kan je ook in 1 oogopslag zien hoeveel iedereen van wat heeft
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 13:15
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Misschien een poll boven dit topic zetten en dan de top 10 van distro watch erin gooien + nog een optie anders.

dan kan je ook in 1 oogopslag zien hoeveel iedereen van wat heeft
Is doorgegeven (aan Piloff)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 14:46
balkey
balkey is offline
Ik zou graag ubuntu willen draaien op mijn laptop.
Hij ondersteund alleen mijn ingebouwde usb draadloze netwerkkaart niet
Er zijn ook geen linuxdrivers voor te vinden, dus houd het voor me op
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 15:04
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik zou graag ubuntu willen draaien op mijn laptop.
Hij ondersteund alleen mijn ingebouwde usb draadloze netwerkkaart niet
Er zijn ook geen linuxdrivers voor te vinden, dus houd het voor me op
Ingebouwde USB-kaart?

Anyhow, als je kan zeggen wat voor kaart het is, zijn er misschien wel mensen die hem ook aan het werk hebben (of gewoon daarop eens Googlen samen met de woorden Linux of Ubuntu) en je krijgt vaak al enkele resultaten terug.

Een andere mogelijkheid is NDISwrapper, daarmee kan je de Winidows-drivers gewoon gebruiken http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/ (zit ook in de repositories van Ubuntu in, normaal, dus het beste is die van de site van Ubuntu plukken, zodat je met een ondersteunde package zit). Het makkelijkste lijkt me gewoon om je notebook even aan de kabel te hangen en via synaptic ndiswrapper te downloaden (of eventueel zelfs gewoon in synaptic te zoeken of er geen drivers instaan voor je kaart (zoeken op de fabrikant of gebruikte chip moet volstaan, als de drivers erin staan). Verder tip voor synaptic: zet best universe, multiverse enzo ook aan, mogelijk zit het ergens in die repositories.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 15:14
balkey
balkey is offline
Citaat:
Ingebouwde USB-kaart?

Anyhow, als je kan zeggen wat voor kaart het is, zijn er misschien wel mensen die hem ook aan het werk hebben (of gewoon daarop eens Googlen samen met de woorden Linux of Ubuntu) en je krijgt vaak al enkele resultaten terug.

Een andere mogelijkheid is NDISwrapper, daarmee kan je de Winidows-drivers gewoon gebruiken http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/ (zit ook in de repositories van Ubuntu in, normaal, dus het beste is die van de site van Ubuntu plukken, zodat je met een ondersteunde package zit). Het makkelijkste lijkt me gewoon om je notebook even aan de kabel te hangen en via synaptic ndiswrapper te downloaden (of eventueel zelfs gewoon in synaptic te zoeken of er geen drivers instaan voor je kaart (zoeken op de fabrikant of gebruikte chip moet volstaan, als de drivers erin staan). Verder tip voor synaptic: zet best universe, multiverse enzo ook aan, mogelijk zit het ergens in die repositories.
Ik heb weer zin gekregen om het toch weer is te gaan proberen! En verdraait, nu vind ik de nodige informatie van mijn laptop:

http://www.linlap.com/wiki/Asus+A4L

Over de draadloze netwerkkaart staat er dit:
You will need to use the ndiswrapper driver to get the SIS USB wireless working properly. For installation details you may view our Configuring the ndiswrapper driver guide. The windows driver is available from the Asus website.

Weet iemand een duidelijke Nederlandse uitleg over hoe ik dit moet aanpakken.

Ik moet zeggen dat ubuntu voor de rest erg goed draaide op mijn laptop! Verder geen enkele problemen. Ubuntu is ook prima geschikt voor mij, ik game eigenlijk nooit. Misschien alleen jammer is Office, Word documenten worden volgens mij wel goed ondersteunt, maar ik kan echt niet zonder Excel en Acces. Dus hoe zit het met Windows xp virtueel draaien op Ubuntu? Dit lijkt me beter dan andersom.

Is Ubuntu trouwens een goede keuze?
Op school werk ik regelmatig met Suse, maar Ubuntu vind ik er veel beter uitzien.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 16:18
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik heb weer zin gekregen om het toch weer is te gaan proberen! En verdraait, nu vind ik de nodige informatie van mijn laptop:

http://www.linlap.com/wiki/Asus+A4L

Over de draadloze netwerkkaart staat er dit:
You will need to use the ndiswrapper driver to get the SIS USB wireless working properly. For installation details you may view our Configuring the ndiswrapper driver guide. The windows driver is available from the Asus website.

Weet iemand een duidelijke Nederlandse uitleg over hoe ik dit moet aanpakken.

Ik moet zeggen dat ubuntu voor de rest erg goed draaide op mijn laptop! Verder geen enkele problemen. Ubuntu is ook prima geschikt voor mij, ik game eigenlijk nooit. Misschien alleen jammer is Office, Word documenten worden volgens mij wel goed ondersteunt, maar ik kan echt niet zonder Excel en Acces. Dus hoe zit het met Windows xp virtueel draaien op Ubuntu? Dit lijkt me beter dan andersom.

Is Ubuntu trouwens een goede keuze?
Op school werk ik regelmatig met Suse, maar Ubuntu vind ik er veel beter uitzien.
Wat de ehte installatie betreft, kunt je volgens mij gewoon even doorbijten en die Engelse volgen. Dat is iets dat bij Linux sowieso moet, de meeste documentatie is Engels. Als je die computer op internet aangesloten krijgt: gewoon naar synaptic (System > Administration > Synaptic), ndiswrapper installeren. Dan naar die site en die driver downloaden. De exacte installatie daarna kan ik je niet zeggen. Ik heb wel al even Ubuntu-documentatie voor je opgezocht: https://help.ubuntu.com/community/Wi...er/Ndiswrapper (Engels, ja, maar volgens mij niet zo heel moeilijk om te volgen, helemaal vanonder staan ook nog extra links die misschien handig zijn). Van die gids heb je volgens mij enkel sectie 3 nodig (en mag je 3.2 overslaan, vermits we toch al weten welke kaart het is). Als je vastloopt ergens, vraag gerust

Maar als je op de site die je geeft, doorklikt naar hun guide, zal je merken dat die even kort is als wat ik hierboven geef: gewoon via synaptic ndiswrapper installeren (zij doen het via apt-get, maakt uiteindelijk niets uit).

Ubuntu vind ik wel een goede keus, ik gebruik het ook. De reden dat ik het een goede keus vind: heel veel mensen gebruiken het (dus kan je vrij veel specifieke hulp voor Ubuntu vinden, zodat je zelf niet noodzakelijk alle kleine details moet kennen). Volgens mij is het grote verschil dat je tussen Ubuntu en Suse ziet, gewoon het verschil KDE/Gnome. Maar Ubuntu heeft ook KDE (onder de naam KUbuntu). Een distributie kies je dus beter niet op het uiterlijk, maar op het gebruiksgemak en op de community die erachter zit. Bij Ubuntu kan je daarover niet klagen, vind ik (ze hebben een uitgebreid forum, een wiki met alles voor beginners waar heel kort uitgelegd staat hoe je bepaalde taken kan uitvoeren (bv. Flash installeren, bepaalde instellingen veranderen enzovoorts). En qua gebruiksgemak, bedoel ik vooral de specifieke tooltjes die sommige distributies beschikbaar stellen en hun software managementsysteem: Ubuntu gebruikt het Debian-systeem (via .DEB-bestanden) die je dus vanuit synaptic makkelijk uit de repositories kunt trekken. Zo'n systeem maakt het makkelijker om nieuwe versies te installeren, waar dat op andere systemen meer manueel moet gebeuren. Andere systemen die ik zo direct kan opnoemen: Red Hat/Fedora gebruiken RPM-bestanden en Gentoo heeft hun eigen portage. Zelf vind ik dat van Debian/Ubuntu makkelijk zat

Voor mede-Ubuntu'ers zijn onderstaande links misschien bekend, maar sowieso wel handig:
Verder, om over Office te praten. Bij Ubuntu zit gewoon OpenOffice.org bij, daarmee kan je het meeste wel doen (daar zit ook een spreadsheet in hoor). Ook van de Gnome Office Suite, vind ik Gnumeric niet slecht (veel lichter) en AbiWord is bij mij ook wel geliefd (veel lichter dan OOo). Met Access haal je een moeilijk punt aan, er bestaan tooltjes om je bestaande databases te bekijken, en OpenOffice heeft in feite ook een beperkte database-client (op Linux gebeuren de meeste databases via degelijke programma's zoals MySQL, SQLite, PostgreSQL, ... , waar Access eigenlijk een kleine speler is). Als het is om nieuwe databases aan te maken, volgens mij is Glom best wel aan te raden (staat op getdeb, dacht ik).

Ik begrijp dat je Access wilt (vermits dat toch anders werkt dan zo'n oerdegelijke database waar je bijna alles zelf moet doen); dus om ook maar over Virtualisatie te praten. Daar zijn genoeg opties voor: VMWare Server, VMWare Player (beide gratis producten, gebruik zelf de Server om dergelijke applicaties te laten lopen), VMWare Workstation (is eerder voor dat doel gemaakt, maar moet je voor betalen), qemu, virtualbox (allebei gratis en open-source, waar VMWare closed-source is, maar van een bedrijf dat al jaren in die business zit; hoewel virtualbox door velen ook goed aangeraden wordt). Heel misschien valt Access trouwens zelfs via Wine te draaien (zodat je niet heel Windows hoeft te virtualiseren), probeer gewoon eens te installeren via Wine en misschien lukt het wel. Als je echt wilt virtualiseren, is dit een link die ik je niet wil onthouden: https://help.ubuntu.com/community/Se...Virtualization . Op UbuntuGuide staat trouwens hoe je makkelijk virtualisatie opzet, dacht ik. Maar ik zou in jouw plaats gewoon eerst met Wine proberen .
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 17:05
balkey
balkey is offline
Bedankt ILUsion dat je de moeite wilt nemen om het uit te leggen!

Ik ga er morgen mee aan de slag. Ik heb ubuntu gedwonload en zal hem vanavond nog branden. En dan morgen installeren.

En dan ga ik eerst maar met dat ndiswrapper gedoe aan de slag.

Wat Office betreft gebruik ik ook Powerpoint en Visio regelmatig, het handigst zou dus zijn dat ik het hele Office pakket met Wine zou kunnen installeren. Dat scheelt dan weer een virtuele machine opstarten.

Verder heb ik ook nog een Wacom tekentablet, maar dat zal wel geen probleem zijn omdat veel mensen dat gebruiken.

Ik kies denk ik voor VMWare omdat ik daar al ervaring mee heb. Maar als het hele Officepakket via Wine werkt zal ik het wel erg weinig nodig hebben, maar wel handig dat het er dan in ieder geval op staat.

De Nederlandse wiki van ubuntu.org heb ik ondertussen ook bijna helemaal door gelezen, erg goed te bergijpen voor beginners!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 18:06
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Bedankt ILUsion dat je de moeite wilt nemen om het uit te leggen!

Ik ga er morgen mee aan de slag. Ik heb ubuntu gedwonload en zal hem vanavond nog branden. En dan morgen installeren.

En dan ga ik eerst maar met dat ndiswrapper gedoe aan de slag.

Wat Office betreft gebruik ik ook Powerpoint en Visio regelmatig, het handigst zou dus zijn dat ik het hele Office pakket met Wine zou kunnen installeren. Dat scheelt dan weer een virtuele machine opstarten.

Verder heb ik ook nog een Wacom tekentablet, maar dat zal wel geen probleem zijn omdat veel mensen dat gebruiken.

Ik kies denk ik voor VMWare omdat ik daar al ervaring mee heb. Maar als het hele Officepakket via Wine werkt zal ik het wel erg weinig nodig hebben, maar wel handig dat het er dan in ieder geval op staat.

De Nederlandse wiki van ubuntu.org heb ik ondertussen ook bijna helemaal door gelezen, erg goed te bergijpen voor beginners!
Geen enkel probleem, iedere gebruiker die overstapt op Linux, is wat mij betreft een overwinning .

Vermits je PowerPoint en Visio aanhaalt; een presentation-programma zit in OpenOffice ook in (en er bestaan volgens mij ook genoeg alternatieven), dus daar ga je geen probleem mee hebben. Maar Visio is een ander paar mouwen, daar heb ik zelf ook nog niet echt een goed alternatief voor gevonden (afhankelijk van wat je doet: als het is om elektrische schema's te tekenen, daar bestaan tientallen programma's voor, voor UML hetzelfde). Als open-source alternatief kun je Dia proberen, maar het komt allesbehalve in de buurt.

En als je genoeg RAM-geheugen hebt, en die programma's vaak gebruikt, kan je VMWare bij het opstarten gewoon al direct aangeven dat hij een bepaalde virtuele machine mee moet opstarten. Ben je natuurlijk wel constant een bepaalde hoeveelheid RAM-geheugen kwijt.

Een Wacom-tablet is ook geen enkel probleem (enige dat er misschien mee misloopt, is dat je hem van bij het opstarten moet insteken, dacht ik (of anders de X-server opnieuw opstarten met Ctrl+Alt+Backspace), maar ik heb mij Wacom nog niet echt uitgetest). Ik vermoed dat je die Wacom gebruikt voor Photoshop of iets dergelijks; Photoshop werkt wel vanuit Wine (tutorials zijn wel te vinden daarvoor). Ik weet niet in hoeverre Wine omkan met drukgevoeligheid van je cursor (nog niet geprobeerd), The Gimp kon er wel mee omgaan (maar ik gebruik dat programma niet zo graag, hence, ik draai gewoon Photoshop hier). Wat wel kan, in VMWare Server toch, is je wacom aansluiten en en VMWare hem laten oppikken (als het een USB1.0-tablet is tenminste). Best handig voor apparatuur die enkel op Windows werkt. Maar Ubuntu heeft in de standaardconfiguratie gewoon ondersteuning voor Wacom-tablets (blijkt uit de configuratiebestanden toch).

Ik wist zelfs niet eens dat er een Nederlandstalige wiki van Ubuntu was, ach ja, ik ben toch dat Engels gewoon (alles op mijn pc is toch Engels), een beetje dezelfde redenering als de keuze voor Ubuntu: heel veel mensen hebben een Engelse, dus zoeken op foutmeldingen gaat heel makkelijk.

In ieder geval al veel installatie- en configuratieplezier morgen
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 18:08
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Wat Office betreft gebruik ik ook Powerpoint en Visio regelmatig, het handigst zou dus zijn dat ik het hele Office pakket met Wine zou kunnen installeren.
Wat is er mis met Impress en Draw van Oo.org?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 18:14
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Offtopic:
Wat is er mis met Impress en Draw van Oo.org?
Hmm, inderdaad OOo Draw helemaal vergeten (hoewel, vind het ook maar een halve rip-off van OOo Impress, hoor), maar het werkt in ieder geval wel goed, zeker in vergelijking met het tekenrogramma dat tot Office 2000 door MS geleverd werd (nadien hebben ze dat programma gewoon afgeschaft, zoals FrontPage ondertussen; reden hiervoor was niet dat het een slecht programma was, maar gewoon vreselijk traag, bij FrontPage was het omgekeerd).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 21:53
balkey
balkey is offline
Citaat:
Offtopic:
Wat is er mis met Impress en Draw van Oo.org?
Het gaat er om dat het voor mijn schoolwerk voor 100% compitable moet zijn met Excel, Acces en Visio.

Met die O0.org programma's is waarschijnlijk niets mis maar het gaat om de uitwisselbaarheid met school en klastgenoten en zelfde functies enzo.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 22:12
balkey
balkey is offline
Citaat:
Een Wacom-tablet is ook geen enkel probleem (enige dat er misschien mee misloopt, is dat je hem van bij het opstarten moet insteken, dacht ik (of anders de X-server opnieuw opstarten met Ctrl+Alt+Backspace), maar ik heb mij Wacom nog niet echt uitgetest). Ik vermoed dat je die Wacom gebruikt voor Photoshop of iets dergelijks; Photoshop werkt wel vanuit Wine (tutorials zijn wel te vinden daarvoor). Ik weet niet in hoeverre Wine omkan met drukgevoeligheid van je cursor (nog niet geprobeerd), The Gimp kon er wel mee omgaan (maar ik gebruik dat programma niet zo graag, hence, ik draai gewoon Photoshop hier). Wat wel kan, in VMWare Server toch, is je wacom aansluiten en en VMWare hem laten oppikken (als het een USB1.0-tablet is tenminste). Best handig voor apparatuur die enkel op Windows werkt. Maar Ubuntu heeft in de standaardconfiguratie gewoon ondersteuning voor Wacom-tablets (blijkt uit de configuratiebestanden toch).
Begrijp ik het goed dat ik dus niets voor mijn Wacom hoeft te installeren?

Ik gebruik al bijna een jaar alleen nog maar GIMP, het is beter als wat de mensen er meestal van zeggen, je moet gewoon de tijd nemen om te wennen. Ik ontwerp probleemloos websites, fotobewerken gaat ook prima! Vooral met de nieuwe 2.4 (nu nog release candidate) zijn er aardige sprongen vooruit gemaakt! Een goede (nog niet zo'n oude) Nederlandstalige site is trouwens: http://www.dutchgimpers.nl/

Ik heb zin om aan de slag te gaan
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 22:42
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Begrijp ik het goed dat ik dus niets voor mijn Wacom hoeft te installeren?

Ik gebruik al bijna een jaar alleen nog maar GIMP, het is beter als wat de mensen er meestal van zeggen, je moet gewoon de tijd nemen om te wennen. Ik ontwerp probleemloos websites, fotobewerken gaat ook prima! Vooral met de nieuwe 2.4 (nu nog release candidate) zijn er aardige sprongen vooruit gemaakt! Een goede (nog niet zo'n oude) Nederlandstalige site is trouwens: http://www.dutchgimpers.nl/

Ik heb zin om aan de slag te gaan
Ik heb in het begin veel in /etc/X11/xorg.conf gekeken, en daar staat gewoon een instelling voor wacom-tablets hoor Dus normaal moet je daar niets voor instellen, en anders staat het wel op een van de links die ik hiervoor gepost heb.

En dan heb ik uiteindelijk de persoon gevonden die tevreden is met The Gimp (nu niet, dat ik zelf niet tevreden ben, het is goed voor kleine bewerkingen, maar ik vind Photoshop gewoon veel natuurlijker werken: een selectie draaien/... gaat veel sneller, en ik ben het ook meer gewoon geraakt met PS (want ik moet inderdaad toegeven dat Photoshop ook geen programma is dat je zo direct kan leren)). Ik ben dus ook een van de mensen die aan het wachten is op een Linux-versie van alle Adobe-tooltjes.

En dat The Gimp krachtig is, weet ik trouwens ook wel maar doordat ik PS gewoon ben, went het amper om The Gimp daarvoor te gebruiken (op bepaalde punten heeft elk programma zijn sterke en zwakke punten gewoon). Mij ga je dus nooit horen zeggen dat The Gimp slecht is of dat Photoshop zo veel beter is (Gimp is qua scriptbaarheid beter, Photoshop heeft daarentegen betere macrofuncties), maar enkel dat mijn voorkeur uitgaat naar PS. Gimp is en blijft een van de vlaggenschepen van Open Source Software (zoals Linux, Firefox, Thunderbird en OpenOffice.org ook gekende voorbeelden zijn). En als je het vergelijkt met tooltjes als InkScape, is het duideijk dat The Gimp in zijn niche veel verder staat dan de meeste andere software.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 23:02
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Het gaat er om dat het voor mijn schoolwerk voor 100% compitable moet zijn met Excel, Acces en Visio.

Met die O0.org programma's is waarschijnlijk niets mis maar het gaat om de uitwisselbaarheid met school en klastgenoten en zelfde functies enzo.
Excel en OOo Draw wisselen vrij goed uit hoor, ook hetzelfde voor Gnumeric (beter nog: Excel-bestanden waar Excel soms geen blijf mee weet, zijn wel leesbaar genoeg voor OOo Calc, ik spreek uit ervaring). Access, is zoals ik zei een heikel punt, en Visio, tja, ik weet natuurlijk niet wat je exact moet doen (of het echt nodig is Visio-bestanden uit te wisselen, als het genoeg is om in een ander document een schema te hebben, dan moet dat wel lukken, Word kan het in feite ook aan met OOo, hoe het praktisch zit weet ik niet).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 08:24
balkey
balkey is offline
Zo Ubuntu is geinstalleerd nu ben ik met ndiswrapper bezig voor mijn draadloze netwerkkaart.

Voor Visio moet ik voornamelijk allerlei processchema's tekenen, meestal hoeft het alleen op papier ingeleverd te worden. Maar het is toch wel handig als het uitwisselbaar is met klasgenoten.

En weet je dan ook hoe het zit met de macro's en formules in Excel en OOo Draw?

De Engelse documentatie is trouwens echt super! Gewoon goed te volgen voor een beginner
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 11:06
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Zo Ubuntu is geinstalleerd nu ben ik met ndiswrapper bezig voor mijn draadloze netwerkkaart.

Voor Visio moet ik voornamelijk allerlei processchema's tekenen, meestal hoeft het alleen op papier ingeleverd te worden. Maar het is toch wel handig als het uitwisselbaar is met klasgenoten.

En weet je dan ook hoe het zit met de macro's en formules in Excel en OOo Draw?

De Engelse documentatie is trouwens echt super! Gewoon goed te volgen voor een beginner
Nog over Visio: tja, ik zie niet echt een alternatief programma daarvoor. Misschien dat Google meer weet? En ik ben het wel met je eens dat het handig is op computer (dan heb je in de eerste instantie mogelijkheid tot back-up, het staat netter, en ga zo maar door; ben ook steeds iemand die manuele taken zo veel mogelijk uitspaart voor de computer). Bij formules in Excel/OOo Calc, dat zou vrijwel gelijk moeten lopen (over de taal ben ik niet zeker, gebruik zelf uitsluitend Engelse versies). Voor macro's zou ik het zelfs niet weten hoe het daar allemaal zit (gebruik het amper). Ik zie bij OOo wat mogelijkheden die MSO niet heeft, maar vast zullen die er omgekeerd ook zijn.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 14:29
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Driemaal is scheepsrecht (vermits de vorige polls niet perfect waren, niet dat deze dat zal zijn)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 15:13
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Tof dat er nu een poll staat, alleen mis je sowieso een belangrijke

PCLINUXOS, die staat op nummer 2 op distrowatch, net onder ubuntu
anngeziend at de 1 na populairste distro is ishet miss handig als die er ook bij kan?
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 16:08
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Tof dat er nu een poll staat, alleen mis je sowieso een belangrijke

PCLINUXOS, die staat op nummer 2 op distrowatch, net onder ubuntu
anngeziend at de 1 na populairste distro is ishet miss handig als die er ook bij kan?
Ik heb niet zozeer naar de Distrowatch gekeken, maar naar de grote bekende namen die bij mij opkwamen. PcLinuxOS kende ik niet eens. (ik weet niet of dat een waard is, ik veronderstel van niet). Ik heb hier ook nog niemand zien reageren dat ze het gebruiken. Van het stukje onderzoek dat ik zojuist gedaan heb, is PcLinuxOS vooral een Live-cd (die ook installeerbaar is); dan kon ik even goed ook BackTrack2, Knoppix, ... erop zetten.

Een ander en meer praktisch probleem: ik kan in ieder geval geen poll aanpassen, eenmaal hij gepubliceerd is. Ik vermoed dat dat voor de andere forumbazen hetzelfde is, dus ga je met deze moeten leren leven. Als er echt mensen deze distributie gebruiken, wil ik het best bij de rest eens navragen of er iets aan veranderd kan worden, maar ik vrees dat het antwoord toch negatief zal zijn...

In dat geval: 'andere linux' staat er niet voor niets
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 16:16
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Ik heb niet zozeer naar de Distrowatch gekeken, maar naar de grote bekende namen die bij mij opkwamen. PcLinuxOS kende ik niet eens. (ik weet niet of dat een waard is, ik veronderstel van niet). Ik heb hier ook nog niemand zien reageren dat ze het gebruiken. Van het stukje onderzoek dat ik zojuist gedaan heb, is PcLinuxOS vooral een Live-cd (die ook installeerbaar is); dan kon ik even goed ook BackTrack2, Knoppix, ... erop zetten.

Een ander en meer praktisch probleem: ik kan in ieder geval geen poll aanpassen, eenmaal hij gepubliceerd is. Ik vermoed dat dat voor de andere forumbazen hetzelfde is, dus ga je met deze moeten leren leven. Als er echt mensen deze distributie gebruiken, wil ik het best bij de rest eens navragen of er iets aan veranderd kan worden, maar ik vrees dat het antwoord toch negatief zal zijn...

In dat geval: 'andere linux' staat er niet voor niets
toch appart dat niemand hem hier zou gebruiken als die als 2e op distrowatch staat

en hij si wel gemaakt om te installen, ander zou je ubuntu ook onder de live-cd's rekeken aangezien dje die ook via live cd kan installen
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 16:27
balkey
balkey is offline
ILUsion zou je mij hier mee willen helpen?

Ik heb dus ndiswrapper geinstalleerd en geprobeert hier mijn Windowsdriver van mijn draadloze netwerkkaart te installeren. Maar hij geeft een fout op lijn 140 van het .inf bestand (bestand van Windows driver), daar staat misschien iets wat niet ondersteunt word.

Nu las ik ergens dat je dan een driver moet zoeken die het meeste lijkt op je chip-id. De chip-id van mijn draadloze netwerkkaart is: 0457:0162, en is van het merk SIS.

Hoe nu verder?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 16:58
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
toch appart dat niemand hem hier zou gebruiken als die als 2e op distrowatch staat

en hij si wel gemaakt om te installen, ander zou je ubuntu ook onder de live-cd's rekeken aangezien dje die ook via live cd kan installen
Bekijk maar de korte samenvattingen op DistroWatch, PLOS wordt aangeprezen als LiveCD met installatiemogelijkheid, bij Ubuntu wordt daarover (=LiveCD) gezwegen. Ik zie wel dat PLOS de laatste maanden stijgt in de statistieken, de vraag is natuurlijk wel in hoeverre die statistieken betrouwbaar zijn (net zoals vergelijkingen IE/Firefox op sommige sites, want deze statistieken worden op dezelfde manier aangemaakt).

Ik zie het nut niet in om nu zelf nog een uur te lopen zoeken of aan andere forumbazen vragen om dat te doen, om dan te zien dat er toch niemand die optie zou aanklikken. Dus: als je PCLinuxOS gebruikt, en je vindt dat die ook in de poll moet komen, stuur dan of mij of een van de fb's van S&M (Piloff bijvoorbeeld) een PM om het nog eens te vragen. Ik kan niet beloven dat het dan toegevoegd gaat worden, vermits ik de mogelijkheid in ieder geval nog niet gevonden heb, en er zelfs voor vrees dat hij niet bestaat in de software zelf (zodat de forumbazen er zelf niets aan kunnen doen, maar dat het weer naar hogerhand doorgegeven zou moeten worden). Anyhow, ik ga hierover geen woord extra vuilmaken, dat verzandt toch maar weer in off-topic gezeik...

Voor de mensen die zich afvragen wat andere grote namen zijn:
http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 16:59
Praganonut
Avatar van Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
ILUsion zou je mij hier mee willen helpen?

Ik heb dus ndiswrapper geinstalleerd en geprobeert hier mijn Windowsdriver van mijn draadloze netwerkkaart te installeren. Maar hij geeft een fout op lijn 140 van het .inf bestand (bestand van Windows driver), daar staat misschien iets wat niet ondersteunt word.

Nu las ik ergens dat je dan een driver moet zoeken die het meeste lijkt op je chip-id. De chip-id van mijn draadloze netwerkkaart is: 0457:0162, en is van het merk SIS.

Hoe nu verder?
een driver te laten werken op deze manier is zoiezo vragen om problemen.. In principe probeer je een vierkant in een cirkel te laten passen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 17:12
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
ILUsion zou je mij hier mee willen helpen?

Ik heb dus ndiswrapper geinstalleerd en geprobeert hier mijn Windowsdriver van mijn draadloze netwerkkaart te installeren. Maar hij geeft een fout op lijn 140 van het .inf bestand (bestand van Windows driver), daar staat misschien iets wat niet ondersteunt word.

Nu las ik ergens dat je dan een driver moet zoeken die het meeste lijkt op je chip-id. De chip-id van mijn draadloze netwerkkaart is: 0457:0162, en is van het merk SIS.

Hoe nu verder?
Hoe verder, ik zou het niet direct weten.

Ik zou eens proberen met andere versies van drivers vanop http://support.asus.com/download/dow...&model=A4L .
Kijk ook goed na dat je het juiste INF-bestand gebruikt (soms zitten er meerde bij). Misschien staat er op http://ndiswrapper.sourceforge.net/j...,33/id,list_a/ ook iets meer uitleg over je kaart (en anders moet je kijken of er niet eentje staat die bijna gelijk is, die 4K die er staat bevat misschien dezelfde kaart). Eventueel installeren met een bijgeleverde cd, misschien werkt dat wel?

Als dat allemaal nog niet lukt, zou ik zeggen: kopiëer de foutmeldingen naar hier, en hang het INF-bestandje als attachment aan je post (hernoemen naar .txt !)(of plaats het ergens op je webspace). Zodat andere mensen er eventueel ook naar kunnen kijken (want niet iedereen heeft een Asus zodat we direct weten wat er misschien fout is).

[edit]Juist gevonden: http://aferrarini.altervista.org/linux/a4l_hw.php
Volgens die site dus gewoon via je bijgeleverde cd (eventueel de oudste versie van de driver proberen). Installatie van ndiswrapper heb je normaal al gedaan (hoef je dus niet te gaan compileren, normaalgezien).
[/edit]

Citaat:
een driver te laten werken op deze manier is zoiezo vragen om problemen.. In principe probeer je een vierkant in een cirkel te laten passen.
Dat NDISWrapper niet de meest propere oplossing is, is waar; maar het is in ieder geval beter dan geen netwerkconnectie te hebben. Trouwens, zolang dat vierkant kleiner is dan een cirkel, moet dat passen; of het een mooi gezicht is, is een andere zaak.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)

Laatst gewijzigd op 30-08-2007 om 17:24.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 17:51
balkey
balkey is offline
Ik heb nu allebei de drivers geprobeerd (die op de cd stonden, voor win2000 en xp).

Ik krijp bij allebei de volgende foutmelding:

Installing sis162u
couldn't copy home/leendert/wifi/sis162u.inf at /usr/sbin/ndiswrapper-1.8 line 144.

Het enige wat in die bestanden op lijn 144 staat is dit:

; Common driver parameters

Ik ga nog even wat proberen met drivers van internet.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 18:06
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
O, maar je interpreteert die foutmelding verkeerd: de fout gebeurt op lijn 144 van /usr/bin/ndiswrapper-1.8 vermits dat een perl-scriptje is. Dus waarschijnlijk is er niets mis met je bestandje hoor Ik heb zelf 1.9 staan, maar daar in de buurt gebeurt inderdaad een copy. Misschien dat je op synaptic ook die 1.9 kan vinden (al weet ik niet of die 1.9 slaat op developmentversie (sommige projecten gebruiken oneven nummers om testversies aan te geven) of gewoon een versienummer is).

Ik vind het raar, in Synaptic staat er zelfs geen 1.8-versie meer bij mij. Anyhow, ik zag wel dat er nog een programma ndisgtk instond, misschien dat je het daarmee veel makkelijker kan installeren. Probeer dus eens in Synaptic ndisgtk te installeren (ofwel in de console: "sudo aptitude install ndisgtk", ofwel met synaptic: Ctrl+F 'ndis' en dan staat hij er wel ergens tussen) en dan komt dat programma normaal bij system > administration te staan, dacht ik.

Ehm, mijn eerste gok is dat ndiswrapper uitgevoerd moet worden als root (dus gewoon 'sudo ' ervoor zetten), want misschien loopt hij gewoon vast op de rechten. Echter, controleer eerst hoe je hem uitvoert, of je de naam van het bestand goed doorgeeft (want home/leendert/enzovoorts is niet geldig tenzij je in / zit: je hebt /home/leendert/enzovoorts nodig). Misschien heb je dat verkeerd in de console ingegeven?
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 18:51
balkey
balkey is offline
Bedankt! Dan zal ik die foutmelding inderdaad wel verkeerd begrepen hebben.
Ik heb 1.8 omdat ik ubuntu geinstalleerd heb dmv een cd met ubuntu 6.10. Ik zou ook nog NDISwrapper 1.6 kunnen proberen.

Ik had er inderdaad steeds sudo voor gezet. Ik zal het eerst even proberen met het correcte path. Daarna zou ik ndisgtk nog kunnen proberen.

Een laatste mogelijkheid zou dan nog ubuntu 7.04 downloaden zijn.

edit: Het was inderdaad die "/" voor het path. Nu ging het moeiteloos, nu ga ik nog even uitzoeken hoe ik de verbinding moet instellen.

edit2: Het is nu gelukt de driver in te schakelen en de draadloze verbinding is nu zichtbaar bij "Netwerken". Als ik de draadloze verbinding wilt configureren zijn er alleen geen draadloze netwerken in de buurt te zien.

Als ik het commando iwconfig uitvoer krijg ik de volgende info:

leendert@leendert-laptop:~$ iwconfig
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

sit0 no wireless extensions.

wlan0 IEEE 802.11b ESSIDff/any
Mode:Managed Frequency:2.437 GHz Access Point: Not-Associated
Bit Rate:11 Mb/s Tx-Power:16 dBm Sensitivity=0/3
RTS thr:2312 B Fragment thr:2312 B
Power Managementff
Link Quality:100/100 Signal level:-45 dBm Noise level:-256 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:1752 Invalid misc:802 Missed beacon:0

Wie weet de oplossing? Ik ga nu ondertussen ook op internet hiernaar zoeken.

Laatst gewijzigd op 30-08-2007 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 20:05
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Bedankt! Dan zal ik die foutmelding inderdaad wel verkeerd begrepen hebben.
Ik heb 1.8 omdat ik ubuntu geinstalleerd heb dmv een cd met ubuntu 6.10. Ik zou ook nog NDISwrapper 1.6 kunnen proberen.

Ik had er inderdaad steeds sudo voor gezet. Ik zal het eerst even proberen met het correcte path. Daarna zou ik ndisgtk nog kunnen proberen.

Een laatste mogelijkheid zou dan nog ubuntu 7.04 downloaden zijn.

edit: Het was inderdaad die "/" voor het path. Nu ging het moeiteloos, nu ga ik nog even uitzoeken hoe ik de verbinding moet instellen.

edit2: Het is nu gelukt de driver in te schakelen en de draadloze verbinding is nu zichtbaar bij "Netwerken". Als ik de draadloze verbinding wilt configureren zijn er alleen geen draadloze netwerken in de buurt te zien.

Als ik het commando iwconfig uitvoer krijg ik de volgende info:

leendert@leendert-laptop:~$ iwconfig
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

sit0 no wireless extensions.

wlan0 IEEE 802.11b ESSIDff/any
Mode:Managed Frequency:2.437 GHz Access Point: Not-Associated
Bit Rate:11 Mb/s Tx-Power:16 dBm Sensitivity=0/3
RTS thr:2312 B Fragment thr:2312 B
Power Managementff
Link Quality:100/100 Signal level:-45 dBm Noise level:-256 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:1752 Invalid misc:802 Missed beacon:0

Wie weet de oplossing? Ik ga nu ondertussen ook op internet hiernaar zoeken.
Tja, 6.10 is gewoon al een vrije oude versie hoor, ondertussen is er wel heel wat verbeterd, zeker voor draadloze netwerken. Momenteel zit de Network Manager er gewoon standaard in, maar bij 6.10 was dat niet het geval (en gaf hij soms problemen voor WPA, herinner ik me). Bij 6.10 moet je de network-manager normaal nog zelf installeren: "sudo aptitude install network-manager-gnome", dan krijg je in je systray een icoontje waarmee je kan verbinden. Waar je misschien ook rekening mee moet houden is, dat de driver misschien niet direct geladen is geweest (maar dat zou ik niet kunnen zeggen, of het nu wel of niet gebeurt), waardoor je best gewoon opnieuw opstart (ja, slechte Windows-gewoonte die wel anders op te lossen zal zijn, maar zo gaat het het makkelijkst). Sowieso is een draadloos netwerk zonder network-manager vreselijk om mee te werken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 20:20
balkey
balkey is offline
Wederom bedankt! 6.10 is toch wel de versie die in het bedrijfsleven gebruikt word? Ik las iets over long time support version.

Ik had hem al een paar keer herstart ja, maar werkte niet.

Nu ga ik die network manager proberen

edit: "sudo aptitude install network-manager-gnome" levert niets op (of het is al standaard of geinstalleerd of het zit niet in de database op de cd) Bij system -> beheer staan in ieder geval "Networking" en "Network Tools bij, of is dat wat anders?

Laatst gewijzigd op 30-08-2007 om 20:33.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 20:37
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Wederom bedankt! 6.10 is toch wel de versie die in het bedrijfsleven gebruikt word? Ik las iets over long time support version.

Ik had hem al een paar keer herstart ja, maar werkte niet.

Nu ga ik die network manager proberen
6.06 is de LTS-versie, niet 6.10. Sowieso zou ik thuisgebruikers aanraden om gewoon de nieuwste versie te draaien. In bedrijven moet de versie gewoon werken en hebben ze niet veel zin om elke 6 maanden weer een dag te upgraden (als er iets misgaat, tenminste, anders is het zo gepiept). Ook is LTS een soort van garantie dat een bedrijf die versie gewoon lange tijd kan blijven gebruiken en niet het antwoord gaat krijgen: 'ja, die bug / dat lek wordt niet meer opgelost in die versie, je moet overstappen' (binnen de supporttermijn, tenminste). Maar de meeste effort gaat toch meestal naar nieuwe versies, zoals de aankomende 7.10 (Gutsy Gibbon). In de nieuwe versies zitten gewoon veel handige features, zoals betere hardwareondersteuning, betere programma's en tooltjes. Elke versie wordt ook veel gebruiksvriendelijker (ik heb onlangs nog eens 4.10 opgestart (had indertijd stuk of 15 cd's besteld), maar dat loopt vreselijk in vergelijking met nieuwe versies).

Sowieso ga je zonder network-manager vreselijk lopen knoeien om netwerk op poten te krijgen (met iwconfig, dacht ik ook; maar moet je de gehele manpages daarvoor doornemen, als je met WPA werkt moet je nog wpasupplicant instellen enzovoorts).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 20:52
balkey
balkey is offline
Oke, ik kies er maar voor om 7.04 te donwloaden en te gaan installeren.

Hij is nu aan het installeren en dan zal ik hem morgenochtend gelijk installeren.

Ik weet nu hoe ndiswrapper werkt dus hopelijk loopt het dan morgen als een trein.

Edit: Ubuntu 7.04 geinstalleerd, en binnen een kwartiertje de draadloze netwerkkaart gefixt! Kzit nu op mijn ubuntu systeempje op scholieren. BEDANKT ILUsion!

Nu ga ik is even rondneuzen wat er allemaal voor software beschikbaar is, daarna even naar flash en java kijken. En verder zien we nog wel (printer, wine enz.)

Laatst gewijzigd op 31-08-2007 om 08:08.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 15:54
balkey
balkey is offline
Khep nog twee vraagjes:

- Soms als ik wat geinstalleerd hebt via Synaptic komt het programma niet in een menu te staan.
Hoe kan ik deze er bij zetten? Het programma is dan ook niet te vinden bij: Voorkeuren -> Main menu

- Kan je het inlogscherm aan het begin ook over laten slaan? Dat hij dan automatisch inlogt op mijn account?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 16:00
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Khep nog twee vraagjes:

- Soms als ik wat geinstalleerd hebt via Synaptic komt het programma niet in een menu te staan.
Hoe kan ik deze er bij zetten? Het programma is dan ook niet te vinden bij: Voorkeuren -> Main menu

- Kan je het inlogscherm aan het begin ook over laten slaan? Dat hij dan automatisch inlogt op mijn account?

Alvast bedankt!
Vraag 1) dat hangt af van het programma. De grafische programma's komen erin, de meeste command-line programma's niet. Ook zijn heel wat packages gewoon libraries, documentatie, ... waar je niet echt veel nut voor hebt in het menu. De beste tip daarvoor: gewoon een terminal opentrekken, en proberen gokken hoe het programma noemt (meestal de eerste letters van het package proberen, (zonder eventuele lib, dev, doc, ...) en als je dan op TAB drukt, geeft hij een lijst van mogelijkheden. Meestal staat het programma er dan wel bij.

Vraag 2) is ook mogelijk: System > Administration > Login Window (en daar vind je het wel).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 09:42
balkey
balkey is offline
Dank je, Het is allemaal weer gelukt.

Nu heb ik nog twee vraagjes:
- is het slim om een virus/spyware scanner te laten draaien, en zo ja: welke?
- Kan je de grub aanpassen,ik wil namelijk dat het keuzescherm bij het opstarten korter blijft staan (bijv maar 2 seconde). Dan hoef ik er niet bij te blijven (om op enter te drukken )met het opstarten en is die sneller opgestart.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 12:37
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Dank je, Het is allemaal weer gelukt.

Nu heb ik nog twee vraagjes:
- is het slim om een virus/spyware scanner te laten draaien, en zo ja: welke?
- Kan je de grub aanpassen,ik wil namelijk dat het keuzescherm bij het opstarten korter blijft staan (bijv maar 2 seconde). Dan hoef ik er niet bij te blijven (om op enter te drukken )met het opstarten en is die sneller opgestart.
dat kan

open /boot/grub/menu.lst

sudo gedit /boot/grub/menu.lst (op Ubuntu)
sudo kwrite /boot/grub/menu.lst (op Kubuntu)


Code:
#
# Sample boot menu configuration file
#

# Boot automatically after 30 secs.
timeout 30 <-- dat getal moet je dan op 2 zetten voor 2 seconden

# By default, boot the first entry.
default 0

# Fallback to the second entry.
# fallback 1    # BE SURE TO COMMENT THIS OUT!!!!!!!!!!!!!!

# For booting GNU/Linux
title  GNU/Linux
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.7 root=/dev/hda1 lang=us
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 12:55
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dank je, Het is allemaal weer gelukt.

Nu heb ik nog twee vraagjes:
- is het slim om een virus/spyware scanner te laten draaien, en zo ja: welke?
- Kan je de grub aanpassen,ik wil namelijk dat het keuzescherm bij het opstarten korter blijft staan (bijv maar 2 seconde). Dan hoef ik er niet bij te blijven (om op enter te drukken )met het opstarten en is die sneller opgestart.
Het kan geen kwaad in ieder geval (de meest populaire is ClamAV), maar de kans dat je een virus oploopt is dermate klein dat het niet hoeft. Let wel: ClamAV is geen on-access-scanner zoals de meeste Windows-scanners: je binnenkomende bestanden worden niet automatisch gescand. Het is enkel een programma dat op aanvraag bepaalde bestanden zal scannen (je kan hem bv. instellen om wekelijks een scan te doen). Adware-scanners bestaan voor zover ik weet niet. Spywarescanners in de betekenis van rootkitscanners bestaan wel: 'chkrootkit'. Beiden zijn in synaptic te vinden, maar zijn niet echt noodzakelijk om je systeem gezond te houden (terwijl je op Windows wel dergelijke maatregelen moet nemen). Om nog verder in te gaan op veiligheid: een firewall.

Eventjes een algemene tip: meestal kan je zelf antwoord vinden op die vragen, door gewoon in synaptic te zoeken. Je wilt niet eens weten hoe veel programma's in de standaard repositories zitten! Als je bv. zoekt op 'firewall' of 'virus' zal je normaal genoeg

En voor Grub, dit is ook een kwestie van de documentatie en configuratiebestanden eens te bekijken. Voor grub staan die configuratiebestanden niet op de plaats waar die voor de meeste andere programma's te vinden zijn. Dit is omdat grub je bootloader is, en wat met het opstartproces te maken heeft staat standaard in /boot. Het configuratiebestand dat jij zoekt, staat in /boot/grub/menu.lst (te schrijven als root-gebruiker!). In het bestand zelf staat genoeg uitleg lijkt me, enige tip: pas niets aan waarvan je zelf niet weet wat het doet.

En vermits ik het over documentatie heb, in de meeste gevallen werkt "man programmanaam" wel (man staat voor manual), soms is het "info programmanaam". Ook handig is "help programmanaam" of "man -k programmanaam" (voor grub toont het dan dat je meer info over wat jij wilt doen kan vinden met "man update-grub". Dit alles natuurlijk in de allomgelieve terminal uitvoeren Extra documentatie kan je vaak ook vinden (als je die geïnstalleerd hebt) in /usr/share/doc/
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 16:46
balkey
balkey is offline
Bedankt jongens, het is helemaal helder!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 16:59
balkey
balkey is offline
Nu heb ik nog een vraagje.

Hoe kan je in ubuntu fimlpjes op internet zien. Bijv. op de site van nos, uitzendinggemist?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 17:10
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Nu heb ik nog een vraagje.

Hoe kan je in ubuntu fimlpjes op internet zien. Bijv. op de site van nos, uitzendinggemist?
Hangt ervan af, hoe die filmpjes daar staan natuurlijk. Meest-gebruikte manier is Flash, uitleg staat op Ubuntuguide. Andere mogelijkheid is via streaming, staat ook voor een stuk uitgelegd daar. Algemene tip: zoek zowel op ubuntuguide als in synaptic eens op firefox; dan krijg je volgens mij genoeg resultaten om het werkend te krijgen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 00:27
Verwijderd
primarily windows vista, net geupgrade. Helaas moet dat vanwege software waarvoor géén alternatief is onder een ander OS. En JA IK HEB WEL GEZOCHT, HET IS CUSTOM BUILT SOFTWARE (voor we die discussie weer krijgen).

Maar ik heb werkstations met Ubuntu, servers met Netware en VM's met Suse e.a.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 08:18
Verwijderd
Wat betreft alternatieve OS'en, maak ik het meest gebruik van Ubuntu. Verder heb ik wel kennisgemaakt met een aantal andere Linux varianten. En ook met FreeBSD, PC-BSD, en ook heb ik even met MacOS X gewerkt. Maar ik maak toch het meest gebruik van Windows OS'en.

Binnenkort, ik hoop dat het niet langer meer zal duren dan een paar dagen, krijg ik een nieuwe computer binnen, een laptop, waarop Vista staat geïnstalleerd. Misschien ga ik daarop ook nog Ubuntu zetten, en misschien Windows XP.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 22:46
37
Avatar van 37
37 is offline
Ik gebruik nu Gutsy Gibbon ben pas sinds 2 maanden overgegaan op linux, maar wil echt niks anders meer!!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 23:08
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik gebruik nu Gutsy Gibbon ben pas sinds 2 maanden overgegaan op linux, maar wil echt niks anders meer!!
Ik zit ondertussen ook op Gutsy Gibbon (sinds de beta-versie uit is en nu wel 32-bit in plaats van 64-bit), compleet met Compiz Fusion (dat spijtiggenoeg nog niet even compleet is als Beryl op sommige gebieden), werkende Flash en dergelijke; verder best tevreden op wat kleine foutjes na (Thunderbird 2 verslikt zich steeds in mijn profielmap, maar dat is een probleem met Thunderbird 2).

Enige nadeel is dat ik voor universiteit met AutoDesk Inventor moet werken, dus momenteel heb ik daarnaast ook nog Windows draaien enkel daarvoor (plus voor mijn tv-tuner die geen linux-drivers heeft, al gebruik ik die amper).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Linux] Het grote OS-war topic (afgesplitst van Windows 7, heb jij hem al?)
Zijdenuiltje
18 21-02-2009 18:27
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 20:57
Software & Hardware Windows in ubuntu
Laudate Dominum
6 20-04-2007 17:39
Software & Hardware [ipod] zelf mappen maken en meer ! :D
All Out Of Love
7 24-12-2006 14:29
Software & Hardware [Bootmenu] Twee onafhankelijk werkende schijven, nu samen?
Shock
24 11-03-2005 16:05
Software & Hardware OS'en buiten Windows
Verwijderd
50 03-10-2003 04:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.