Oud 03-04-2006, 02:34
Verwijderd
Ik geloof dat er de vorige keren ook altijd zo´n topic was dus ik zal er ook eens een openen.

Het enige dat ik eigenlijk kan zeggen is dat je je niet druk moet maken. Examens vallen reuze mee (althans bij mij en ook de jaren voor mij hoor ik van anderen). Hoewel de leraren je helemaal gek maken met dingen als "als je nu nog niet begonnen bent met leren heb je een probleem" (2 maanden van te voren) vond ik de examens niet veel moeilijker dan schoolexamens. Dit ligt natuurlijk ook aan het niveau waarop je school de schoolexamens maakt maar als ze slim zijn maken ze die dus niet overdreven moeilijk of makkelijk.

Het bovenstaande komt dus neer op het volgende: De eindexamens zijn qua niveau eigenlijk gelijk aan de schoolexamens, alleen de sfeer eromheen is "zenuwslopend" te noemen doordat je in een gymzaal zit met 90 andere streskippen, hoe de leraren overal op hameren, enz.
Ikzelf ben een week voor mijn examens begonnen met leren en ben gewoon geslaagd. Ik heb alleen scheikunde herkanst omdat ik de eerste keer een 4,3 haalde. Dit was tevens mijn eerste examen en ik was kkfucking nerveus. Vervolgens heb ik voor de herkansing een keer alles doorgelezen (niet eens echt geleerd) en ik haalde een 7,1. In mijn ogen gewoon puur door het feit dat ik veel relaxter aan dat examen begon.

Al met al: relax en zorg dat je voorbereid naar je examens gaat. Dus met een goed gevuld etui, je (GR)rekenmachine, je binas, je woordenboek, enz. En vergeet ook niet wat te drinken mee te nemen
Advertentie
Oud 03-04-2006, 09:31
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
wat voor mij hielp: niet tot 4 uur 's ochtends doorgaan met leren. Doe je boeken uiterlijk rond 10 uur 's avonds dicht, probeer redelijk hetzelfde te leven als dat je normaal doet, kijk de series die je normaal ook kijkt op tv (hoewel misschien niet zo slim als je normaal gesproken elke dag 6 uur voor de tv hangt), ga 's middags of 's avonds even het forum op (weer: blijf niet uren en uren hangen).

Als het je allemaal te veel wordt en je geen idee hebt wat je allemaal nog moet doen; maak een planning. En plan dan niet 20 uur per dag vol met leren, maar houdt het realistisch zodat je je er ook min of meer aan kunt houden.

Probeer niet te veel te stressen. Als je de dag van het examen ontzettend zenuwachtig bent, hang dan niet rond met mensen die net zulke grote stresskippen zijn, en blijf ook ver weg bij de mensen die 8000 uur geleerd hebben en het hele tekstboek letterlijk kunnen opdreunen, dat soort mensen maken je alleen maar zenuwachtiger.
Als je dan vlak voor het examen toch nog wat dingen door wil spreken, probeer of een leraar te vinden of iemand uit je klas waarvan je weet dat ze redelijk rustig zijn en redelijk goed geleerd hebben.

Laat je niet gek maken als je eerste examen moeilijker was dan verwacht. Zoals degene boven me zegt; een groot deel van de moeilijkheid komt door de hele sfeer eromheen. Ik dacht ook dat ik mn scheikunde examen volkomen verprutst had (1e examen vorig jaar), en toen ik de antwoorden op internet nakeek, kwam ik op een 4-en-een-beetje uit. Toen ik weken later de uitslag kreeg bleek het een 7 te zijn.

Lang verhaal kort: ik vond het ontzettend stressvol, maar als je je stress onder controle kunt houden is het allemaal een stuk makkelijker.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 03-04-2006, 10:03
Verwijderd
Het grootste probleem bij tentamens zijn de zenuwen. Van een klein knus klaslokaaltje ga je naar een reusachtige gymzaal waar je "eventjes" met weet ik hoeveel man bij elkaar wordt gestopt. Het relaxe sfeertje bij normale tentamens is er dan ook wel af als je zoveel mensen door elkaar hoort praten aan het begin van de examens. Overal docenten om je heen, het is een gigantische organisatie, want er mag natuurlijk niets misgaan. Toch is er maar een manier hoe je perfect met de eerste vraag op je examenblaadje kunt beginnen; ontspannen. Hier volgen wat tips om te ontspannen en op de beste manier met je examen te beginnen:

1) Neem zelf iets te drinken mee. Je krijgt daar wel iets te drinken, maar dat is meestal pas als de helft van de tijd die je voor het gegeven examen hebt gekregen. Ook heb je daar soms niet genoeg aan, want een kopje koffie is niet zo groot. Aan dorst heb je niets tijdens je tentamen, het leidt alleen maar af.

2) Neem de juiste gebruiksvoorwerpen mee naar je examen. Dus geen potloden naar je examen Nederlands, want die gebruik je toch niet. Zorg altijd dat je je pennen en potloden van te voren gechecked hebt, het is best vervelend om zonder te zitten tijdens het examen.

3) Zorg dat je gegeten hebt van tevoren. Honger is net zo vervelend als dorst en het is afleidend.

4) Ga voor het examen bij vrienden staan en praat over ontspannen onderwerpen zoals de film van gisteravond, de nieuwe haarkleur van je geschiedenisdocente of over de nieuwe cd van je favo artiest ofzo. In ieder geval niet over je examens, dan gaat iedereen elkaar lopen opfocken.

5) Zorg dat je kleding aanhebt waar je niet opgesloten in zit. Dames, korte rokjes staan heel sexy maar het zit (na verhalen die ik gehoord heb) niet echt fijn. Ga dus gewoon in een lekkere spijkerbroek ofzo. Desnoods ga je in joggingpak daarheen, zolang je je er maar lekker in voelt en niet zoiets hebt dat het toch niet fijn zit.

6) Ga die laatste minuten voor je examen niet je boeken nogmaals doorkijken. Alles wat je hebt moeten leren heb je gisteren en de dagen daarvoor bekeken. Die ochtend voor je examen kun je het nog eventjes doorkijken, maar een uur of twee voor je examen heb je er niets meer aan. Ga gewoon iets anders doen, tv kijken ofzo. Het komt allemaal goed.

7) Check niet de antwoorden die worden gegeven op Internet. Je gaat er gigantisch door twijfelen ("Had ik het nou wel goed of had ik nou iets anders?") en dat geeft een vervelend gevoel. En dat heeft weer nadelen voor je andere examens.

Zo, meer tips heb ik niet. Gewoon je van tevoren goed voorbereiden, goed ontspannen en er is niets aan de hand!

Veel succes allemaal met voorbereiden! Jullie kunnen het allemaal, hoe slecht je er ook voorstaat!

Laatst gewijzigd op 03-04-2006 om 10:05.
Oud 03-04-2006, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Zao schreef op 03-04-2006 @ 10:03 :


7) Check niet de antwoorden die worden gegeven op Internet. Je gaat er gigantisch door twijfelen ("Had ik het nou wel goed of had ik nou iets anders?") en dat geeft een vervelend gevoel. En dat heeft weer nadelen voor je andere examens.

Deze vind ik nou niet zo sterk. Meestal heb je nog wel een redelijk idee, of je schrijft je antwoorden op, dan is het toch fijn om te weten wat je ongeveer gehaalt hebt? Je moet je er natuurlijk niet TE druk om maken, maar toch..
Oud 03-04-2006, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Kristaco schreef op 03-04-2006 @ 10:28 :
Deze vind ik nou niet zo sterk. Meestal heb je nog wel een redelijk idee, of je schrijft je antwoorden op, dan is het toch fijn om te weten wat je ongeveer gehaalt hebt? Je moet je er natuurlijk niet TE druk om maken, maar toch..
Door wat de twee reacties boven mijn post al zeggen, bij het nakijken denk je aan een 4.1, blijk je toch een 7 te hebben. Het nakijken op internet zegt:
1) helemaal niets
2) als je denkt een 4.1 te hebben heb je zoiets van **** shit verdorie etc. en dan is niet echt lekker als je nog examens moet
3) We've been there, neem het maar van ons aan
Oud 03-04-2006, 10:36
Verwijderd
Nou, bij de talen lijkt het me vooral voor meerkeuzevragen toch wel heel handig, zodat je dáár tenminste een beetje zekerheid over hebt.
Oud 03-04-2006, 12:03
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
^ klopt, meerkeuzevragen kun je nakijken.

Maar bij zoiets als geschiedenis is het vrij moeilijk iets goed of fout te rekenen. Als op de site staat wat het goede antwoord is, betekent dat niet dat alle andere antwoorden fout zijn.

Verder wat iedereen ook zelf wel kan bedenken: op tijd beginnen, realistisch blijven, niet (te veel) in de stress raken, goed slapen.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Oud 03-04-2006, 12:29
Verwijderd
Geschiedenis is al heel moeilijk om na te kijken omdat je volgens mij echt geen tijd hebt om de meestal vrij lange antwoorden over te schrijven.
Oud 03-04-2006, 12:32
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 03-04-2006 @ 10:28 :
Deze vind ik nou niet zo sterk. Meestal heb je nog wel een redelijk idee, of je schrijft je antwoorden op, dan is het toch fijn om te weten wat je ongeveer gehaalt hebt? Je moet je er natuurlijk niet TE druk om maken, maar toch..
Het komt juist wel vaker voor dat mensen bij hun eerste examen zoiets hebben van **** ik heb een 4 en dan blijken ze een 7 of zo te hebben. Doordat je dan zo stresst heb je best kans dat je al je andere examens wel helemaal verpest.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Oud 03-04-2006, 12:34
Verwijderd
Hmm, dat ligt volgens mij ook wel heel erg aan het soort persoon dat je bent. Dus daarom denk ik dat je in z'n algemeenheid niet kan zeggen dat je je antwoorden niet moet nakijken.

Kijk, als je overal 5.5 ofzo voor staat kan ik me voorstellen dat je enorme stress hebt - en dan zou ik ook niet die antwoorden gaan nakijken. Maar met zevens, achten - hmm ja, ik zou me niet zo druk maken.
Oud 03-04-2006, 13:36
Supreme Dutch
Als laat doorleren altijd voor je gewerkt heeft, gewoon doen. Zorg wel dat je minimaal 4/5 uur slaap pakt omdat anders de kans op een black out toe neemt. Misschien iets van een planning maken (waar je je als een echte puber toch niet aan gaat houden). Maar 30 minuten per dag beetje lezen, en dan ergens in een schrift de belangrijkste dingen neerpennen.. s'avonds + dag erna nog een keer doorlezen heeft meestal wel effect. Dan weet je er in elk geval "iets" van en dan kan je altijd met je examen nog een blaatverhaal opschrijven in plaats van dat het leeg is.

Vul altijd wat in..
Oud 03-04-2006, 14:31
Jannekie
Avatar van Jannekie
Jannekie is offline
Wat voor mij heel goed werkte was Samengevat-boekjes kopen en examenbundels. In die samengevat boekjes staat heel duidelijk alles wat je moet leren. En veel examenopgaven maken is altijd handig. Dan weet je wat voor soort opgaven je ongeveer kan verwachten.
__________________
A woman always has the last word in an argument. Anything the man says after that, is the beginning of a new argument.
Oud 03-04-2006, 14:40
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
*stick*
__________________
I like my new bunny suit
Oud 03-04-2006, 17:10
timajax
timajax is offline
Mijn tips:

Probeer alles lekker relax te doen. Sta ruim op tijd op, ontspan even. Rustig aan.

Zorg dat je op tijd op school bent. Dan kun je nog ff in de aula/kantine/buiten zitten met vrienden. Lekker ontspannend.

Neem wat te drinken mee. Draai dopjes van tevoren open (van flesjes drinken). Kan erg irriterend zijn voor je mede-eindexmanenkandidaten. Als je klaar bent en nog even na moet kijken, of even vastloopt is het wel relaxed.

Neem qua eten niet teveel mee. Een stroopwafel ofzo okee, maar de lunch moet je maar een uurtje uitstellen.

Zorg voor goed materiaal. Koop in de week van te voren nog even nieuwe pennen, potloden, een geo. Het is als het goed is toch de laatste keer.

Als je tijd over hebt, kun je nog even nog een keer de antwoorden kort en snel overschrijven om het thuis op internet na te kijken. Als je van jezelf weet dat je dan alleen maar gaat stressen, doe het dan niet.

Ga niet nog even vlak voor het begin het doorkijken. Dat heeft echt geen zin meer. Blijf ook niet tot diep in de nacht leren. Om vier uur des ochtends opstaan, om te leren, is ook overbodig.

Zorg dat je je helemaal top kan concentreren, op het examen. Daarmee voorkom je domme fouten, of dat je iets opschrijft wat wel goed is, maar fout gerekend wordt omdat het niet gevraagd wordt.

Het belangrijkste is dat je je niet gek laat maken. Het is eigenlijk net als met de Cito-toets. Op zes verschillende zenders komt het op tv, kranten staan er vol mee, op internet stoken leerlingen elkaar op, ga zo maar door. Uitendelijk zal het je meevallen. Ik had zelf het idee: 'is dit het nou?'
__________________
en zo geschiede het...
Oud 03-04-2006, 18:04
Verwijderd
Als je volgend jaar studeert heb je zoiets van "die examens stelden echt geen barst voor" of "wow verdraaid wat ik nu moet leren is meer dan mn examens!"
Oud 03-04-2006, 19:27
5803
5803 is offline
Dat laatste is niet heel bemoedigend, Zao!
__________________
in the sky with diamonds.
Oud 03-04-2006, 19:38
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
5803 schreef op 03-04-2006 @ 19:27 :
Dat laatste is niet heel bemoedigend, Zao!
Het wordt geleidelijk aan meer. Bovendien heb je ook maar weinig vakken tegelijk vaak en gaat de tentamenstof dus niet over hoofdstukken maar over boeken. Maar tegen die tijd, als je het een beetje gewend bent, vind je het heel normaal. Dat kun je aan, heus wel.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 03-04-2006, 19:45
professor2
professor2 is offline
mm aangezien ik alle exaen sop de computer maak zal het voor mij wel interessant zijn om een kopietje van die examens mee te nemen kijken of ik dat kan regelen
Ads door Google
Oud 03-04-2006, 22:27
Verwijderd
Citaat:
5803 schreef op 03-04-2006 @ 19:27 :
Dat laatste is niet heel bemoedigend, Zao!
But I didnot tell you it was going to be easy
Oud 04-04-2006, 01:20
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Ik denk sowieso dat je moet proberen zoveel mogelijk ervan te genieten. Dat klinkt misschien heel nutteloos maar echt het zijn je laatste dagen en voor je er zelf erg in hebt is het allemaal voorbij.

Als je snel afgeleid bent neem oordopjes mee dat wil nog wel eens werken tegen klikkende hakken van surveillantes.

Kijk vooral bij vakken als geschiedenis en het economie betoog stuk achteraf na of wat je opschrijft wel klopt. Dus als je examen klaar is en je hebt tijd over. Laat het even bezinken en kijk of je zo kort en bondig mogelijk hebt opgeschreven wat je wilt zeggen en kijk of er niet teveel kromme zinnen inzitten.

Daarnaast lees de vraag goed en zoek de kern op ik weet goed dat mijn geschiedenisleraar achteraf vroeg van hoe kom jij met jou handschrift *wat nogal ienieminie wordt al ik lang achter elkaar schrijf* aan 16 kantjes. Ik was helemaal gaar van het schrijven en voor leraren kijkt het ook niet fijn na. Je maakt in langdradige antwoorden ook veel sneller fouten.

Daarnaast kijk openvragen-examens niet achteraf thuis na zoals zao al zei. Ik heb me nog nooit zo zitten frustreren als toen ik dacht dat ik voor geschiedenis economie en aardrijkskunde een onvoldoende had gehaald omdat ik volgens mijn berekening niet boven een 4 uitkwam. Achteraf gezien had ik voor alle 3 een 8 gehaald

Wij kregen vantevoren 2 pakjes drinken, maar een flesje water kan geen kwaad net als iets van een sultana ontbijtreep whatever. Haal m vantevoren wel even uit de verpakking want dat geritsel is godsgruwelijk irritant voor je medeleerlingen.

En als laatste stress niet teveel, als het goed is heb je alle stof nog een keer gehad. Maak oefenexamens en leer de dingen die je fout hebt gedaan en ga niet uren doorstampen op wat je wel al kent zoveel verspilde energie en moeite is dat. En vermijd stress situaties. Als je thuis niet fatsoenlijk kan leren om wat voor reden dan ook ga met wat muziek of oordopjes gewoon in de mediatheek op school zitten, of in een stilteruimte voor zover die aanwezig is. Niets is zo irritant als niet kunnen doen wat je eigenlijk wilt doen.

En na al dit wijze gepraat gewoon relaxt ga niet uren zitten stampen achter elkaar maak een beetje een goede planning en vooral neem voldoende rust. Laat geen dingen die je normaal ook doet. (al is de zaterdag voor je eindexamen jezelf helemaal lamlazerus zuipen zodat je maandag nog een kater hebt geen goed idee ) Iedereen blaast het overigens maar op het valt echt allemaal reuze mee

en ja nogmaals succes
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Oud 04-04-2006, 07:57
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Oehhhh dit is wel een mooi topic

Iemand nog tips voor als je nu al aant stressen bent voor je examens...(ja vroeg he)

xxx
Oud 04-04-2006, 09:45
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
^ waarom nu al?
Is dat realistisch (je staat slecht en hebt nog niks gedaan) of zit je je druk te maken om (bijna) niets? In het eerste geval moet je jezelf een schop onder je kont geven en aan de slag gaan.

In het tweede geval... tja, je kunt nu eenmaal niet een knopje omzetten en van de stress af zijn. Misschien helpt het als je het probeert weg te redeneren --> ik heb het tot nu toe goed gedaan - ik kan het niveau dus aan - ik hoef me dus niet druk te maken.
Bovendien heb je nog anderhalve maand ofzo, tijd zat om ook de dingen die je nu nog niet snapt te leren. Geef jezelf het gevoel dat je goed bezig bent (door goed bezig te zijn ), dat scheelt al en kan nooit kwaad.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Oud 04-04-2006, 09:52
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Haha ik zag net je cijfers in de andere topic... ga jij eens héél gauw ontspanningsoefeningen doen, je hebt écht geen reden om je zorgen te maken!

Ook even in het algemeen: als je voor alles zeg, een 7 staat, dan hoef je om op een 6 uit te komen alleen maar 4-en te halen. Die 7 bewijst al dat je bijna het dubbele kan.
Nou dan.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Oud 04-04-2006, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Flijn schreef op 04-04-2006 @ 09:52 :
Haha ik zag net je cijfers in de andere topic... ga jij eens héél gauw ontspanningsoefeningen doen, je hebt écht geen reden om je zorgen te maken!

Ook even in het algemeen: als je voor alles zeg, een 7 staat, dan hoef je om op een 6 uit te komen alleen maar 4-en te halen. Die 7 bewijst al dat je bijna het dubbele kan.
Nou dan.
Maar ik vind het persoonlijk wel doodzonde als ik 3 jaar lang een 7 heb gestaan voor een vak, te slagen met een 5.5 op mn eindlijst.
Oud 04-04-2006, 14:23
annamabo
annamabo is offline
heej,

ik had een vraag en misschien weet iemand hier het antwoord wel!

Ik had een examenbundel geschiedenis, maar die ben ik kwijt. Nu vroeg ik me af of je die examenbundelsamenvatting en begrippen enzo ook online kan vinden??

Kan iemand me helpen?

liefs
Advertentie
Oud 04-04-2006, 17:40
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Ik weet niet of het al gezegd is maar: leer niet aan 1 stuk door!
Na iets van een halfuur nemen je hersenen geen nieuwe stof meer op, dus dan kun je leren wat je wil, het helpt je niet verder. Neem om het halfuur even een paar minuten pauze, loop een rondje, eet een appel, check je e-mail (NIET op msn gaan natuurlijk ) en ga met een fris hoofd weer verder.
Verder heb ik me altijd gehouden aan 1 dag 1 profiel vak. Ik werd gek als ik na natuurkunde scheikunde ging leren, omdat het allemaal op elkaar lijkt. Ik leerde smorgens een exact vak en smiddags een taal, en dan savonds herhaalde ik het allemaal nog even door samenvattingen door te lezen oid.
Verder; begin met alles gewoon globaal door te lezen, dan merk je vanzelf wat je nog goed weet en wat je al half vergeten bent. Focus je dan op de dingen die je nog niet goed hebt, en breng dat op niveau, en ga dan alles goed herhalen. Het helpt niet als je vlak voor je examen nog onverwacht dingen moet ophalen omdat de moeilijke stof toevallig in het laatste hoofdstuk stond...
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 04-04-2006, 19:12
Verwijderd
Tip: x = 2 (statistisch gezien de grootste kans) en antwoord C.
Oud 04-04-2006, 19:48
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Citaat:
Wouter Youth schreef op 04-04-2006 @ 19:12 :
Tip: x = 2 (statistisch gezien de grootste kans) en antwoord C.
Ja en dat is dus de grootste fout die je kan maken als je het niet weet gewoon C gokken...
Hoeveel tentamens heb ik daarom al niet gehaald
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Oud 04-04-2006, 19:55
American*Dream
Avatar van American*Dream
American*Dream is offline
* open vragen nakijken is ronduit zinloos. Je weet niet wat ze wel/niet goed rekenen, je weet niet wat er eventueel achteraf als nog goed wordt gerekend, etc. Het bezorgt alleen een hoop stress terwijl je geen enkel redelijk idee hebt van hoe je het hebt gedaan (scheikunde vorig jaar... K*texamen)

* wat mensen bij ons altijd deden voor de toetsen was nog even de examenstof met elkaar bespreken. Resultaat: iemand roept een term/begrip/methode/weet ik veel die jij absoluut niet kent, zegt dat het ont-zet-tend belangrijk is en jij zit in de stress. Je hebt je best gedaan, nu is er niks meer aan te doen en die term zal zo belangrijk wel niet zijn, anders had jij m waarschijnlijk ook wel gekend.

* ga lekker op tijd naar bed, doe wat je anders ook doet, vraag of je mamma twee weekjes lang extra lekker kookt/lekkere dingen in huis haalt/etc :-)

* zorg dat je al je benodigde spullen bij je hebt, denk ook aan extra setje batterijen voor je GR, extra geo/lineaal, meerdere pennen die je van te voren even test.

* trek meerdere lagen aan. Zo kun je altijd iets uit of extra's aan doen. (Of zorg dat je een trui of jasje bij je hebt). Bij ons hadden een aantal mensen vorig jaar zon enorme airco bak boven hun hoofd dus die kregen het nogal koud binnen omdat het buiten nog al warm was waren ze nou ook niet echt bijster warm gekleed en geloof me, 2 en een half uur kou lijden en ook nog in opperste concentratie je examen maken is niet echt ideaal
__________________
If there was no hate, there would never have been love
Oud 04-04-2006, 20:23
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
American*Dream schreef op 04-04-2006 @ 19:55 :


* wat mensen bij ons altijd deden voor de toetsen was nog even de examenstof met elkaar bespreken. Resultaat: iemand roept een term/begrip/methode/weet ik veel die jij absoluut niet kent, zegt dat het ont-zet-tend belangrijk is en jij zit in de stress. Je hebt je best gedaan, nu is er niks meer aan te doen en die term zal zo belangrijk wel niet zijn, anders had jij m waarschijnlijk ook wel gekend.

Oh ja, die mensen kan ik altijd wel schieten. Beetje paniek zaaien.
Of na die tijd elke vraag uitgebreid gaan doornemen. Zo dacht ik eerst bij mijn tentamen bio dat ik het wel goed gemaakt had, begonnen ze allemaal erover te zeuren. Zij hadden heel veel andere antwoorden, dus begon ernstig aan mezelf te twijfelen. Bleek dat ik een 8,4 had, het hoogste van de klas. De rest had m gewoon verneukt.
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 07-04-2006, 10:51
Cratus
Cratus is offline
ik ben vorige jaar geslaagd en ik wil iedereen succes wensen!! en maak je vooral niet druk meestal zijn de tentamens van te voren het moeilijkst en vallen de examens wel mee!
__________________
Me, Myself And Malibu
Oud 07-04-2006, 18:52
professor2
professor2 is offline
ik verzin altijd begrippen voor het pw en die ga ik dan luid met iemand bespreken zodat de nerds van de klas het horen en in paniek raken
Oud 07-04-2006, 19:04
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 07-04-2006 @ 18:52 :
ik verzin altijd begrippen voor het pw en die ga ik dan luid met iemand bespreken zodat de nerds van de klas het horen en in paniek raken
Oud 11-04-2006, 12:25
Verwijderd
Over dat nakijken:
Ieder moet voor zichzelf beslissen of hij of zij dat doet. Zelf wilde ik gewoon weten waar ik aan toe was ongeveer. En mijn ervaring is dat je het zelf strenger nakijkt dan je leraar.
Ik heb dus gewoon alles (ja, echt elk examen, dus ook bv economie en gs) nagekeken en als ik dacht dat ik de vraag niet helemaal goed was, gewoon fout rekenen. Tja, voor economie zou ik t niet echt halen als de norm geen 1,3 was ofzo en gs viel ook heel laag uit (2,5 ).
Maar dat heb ik persoonlijk liever dan het gevoel hebben dat ik m goed heb gemaakt en dan een 4 hebben voor dat examen.
Daarnaast: ik had nog een her

Oftewel: het kan stressvol zijn en misschien je komende examens beïnvloeden (al dacht ik: ander vak, dus niet te vergelijken. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, nietwaar? ), maar het kan juist ook andersom werken

Wat ik bij faalangstcursus voor tip kreeg is het doen van ontspanningsoefeningen en het meenemen van bv zuurtjes (had van die napoleonballen mee). Dit schijnt te zorgen dat je met je aandacht bij jezelf blijft en niet gaat dwalen

En zelf had ik breakers ook mee en hero fruit ontbijt. Lekker handig en lekker lekker

Laatst gewijzigd op 11-04-2006 om 12:28.
Oud 12-04-2006, 19:51
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik weet niet of ik dit hier mag vragen of dat dat ergens anders moet, maar ik vraag me toch af...

Men zegt hier dat met 90 man in een gymzaal zitten zenuwslopend is en dat lijkt mij ook maar waarom verzinnen ze dan daar niet wat op? Of is dat een stom idee .
Oud 13-04-2006, 13:49
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 12-04-2006 @ 19:51 :
Ik weet niet of ik dit hier mag vragen of dat dat ergens anders moet, maar ik vraag me toch af...

Men zegt hier dat met 90 man in een gymzaal zitten zenuwslopend is en dat lijkt mij ook maar waarom verzinnen ze dan daar niet wat op? Of is dat een stom idee .
met 90 man in een gymzaal is echt niet zenuwslopend hoor
ik zit nu met tentamens met 600 man in een sporthal en dat is ook niet zenuwslopend
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Ads door Google
Oud 13-04-2006, 15:44
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
wij zitten al twee jaar iedere proefwerkweek in de gymzaal..
ik geloof onmiddellijk dat het eindexamen zenuwslopend is, maar ik weet niet of dat nou echt daardoor komt..
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Oud 15-04-2006, 01:47
regentje
Avatar van regentje
regentje is offline
Citaat:
xliselottex schreef op 13-04-2006 @ 15:44 :
wij zitten al twee jaar iedere proefwerkweek in de gymzaal..
ik geloof onmiddellijk dat het eindexamen zenuwslopend is, maar ik weet niet of dat nou echt daardoor komt..
idd, "spanning/stress" heeft volgens mij helemaal niets met die gymzaal te maken, maar gewoon met het feit dat je halve eindcijfer van dat ene toetsje afhangt..
__________________
interessante quote..
Oud 02-05-2006, 14:43
ikhouvanschaap
ikhouvanschaap is offline
Mijn tips hoe je het beste kan leren:

- Begin een maand van te voren, lees alles over.. leer uit het hoofd, maak samenvattingen van de examenopdrachten" of jat ze van i-net"

- Maak een schema welke dagen je wat gaat leren

- Dag voor je examen, Leer het nog eens uit je hoofd door middel van samenvattingen... in 2 uur weet je weer alles.

- Geen koffie drinken tijdens de examens.

so, verder suc6
Oud 02-05-2006, 15:08
Verwijderd
gewoon niet teveel stressen en overal samenvattingen voor maken want dat leert makkelijker dan boeken, en is makkelijker mee te nemen om na te lezen
Oud 15-05-2006, 21:10
ikhouvanschaap
ikhouvanschaap is offline
Eet gewoon 3 bananen voor je examen.... die shit helpt!
Oud 16-05-2006, 12:12
*[FairyGirl]*
*[FairyGirl]* is offline
Wij zitten met ons examen in de aula, en (als de opstelling hetzelfde is als met de tentamens) met de tafels naar het raam toe. Nu ben ik nogal snel afgeleid en ga ik naar buiten kijken, maar hoe kan ik dat voorkomen?
Ik word vaak afgeleid door langsfietsende mensen niet zo best..
Heeft iemand een tip?
__________________
Dreams can come true..
Oud 16-05-2006, 14:04
Danseninderegen
Danseninderegen is offline
Ik denk dat het ook een goede tip is om goed, heel goed en zorgvuldig de vragen te lezen, en als je de vraag beantwoord hebt even kijken heb ik nou beantwoord wat ze vroegen?

Als je op het eind alles nog even nakijkt dan kijk je niet meer zo kritisch
Oud 17-05-2006, 09:13
Lijntje20
Lijntje20 is offline
Citaat:
Zao schreef op 03-04-2006 @ 18:04 :
Als je volgend jaar studeert heb je zoiets van "die examens stelden echt geen barst voor" of "wow verdraaid wat ik nu moet leren is meer dan mn examens!"
Ik kan het alleen maar beamen... Als je bovendien nu al bang bent om met 90 mensen in een gymzaal te zitten, kom dan niet aan de uni in Utrecht studeren, dan zit je me 1200 man in de jaarbeurs. Een tentamen (ik heb er elke 8 weken 2) gaat over 2 tot 3 boeken, vaak engels, en dan niet van die boekjes die je op de middelbare school had, maar wetenschappelijke pillen van zo'n 600 pagina's.
Niet om je bang te maken hoor, maar dan kan je je eindexamens wel even relativeren...

Maar mijn ultieme tip: GENIET ERVAN! Je eindexamentijd kan echt de leukste tijd van je leven zijn, zo'n soort situatie maak je nooit meer mee (als je niet zakt tenminste ). Ik kijk er nu na 2 jaar nog met weemoed naar terug...
Oud 17-05-2006, 16:26
Inga
Avatar van Inga
Inga is offline
bestaat er ook nog iets tegen mensen die maar blijven vragen of je al zenuwachtig bent ? Daar word ik dus zenuwachtig van
__________________
DJ, play this girl a love song
Oud 17-05-2006, 18:51
ChiCcA
ChiCcA is offline
IK HEB WEL 1 GOEIE TIP DNEK IK!!!


*1e en de laatste!!: Kijk nadat je je examen hebt gemaakt... NIET op internet na de antwoorden!!!
Ik denk dat je daardoor alleen maar denkt dat je het heel slecht gemaakt hebt.

En dat je daardoor een heel slecht gevoel erover krijgt...
Ik ga het in ieder geval niet d0en,, ook al wil ik het wel
Maar ik ken me zelf... Ik ben nu al zo onzeker over me eigen.. en dan word ik het helemaal!!

Veel suc6 iedereen he!!!!
Groetjes Samantha
__________________
L.a.a.t J.e N.i.e.t G.e.k M.a.k.e.n!!!!
Oud 18-05-2006, 11:00
Verwijderd
Naja ik heb maandag mijn eerste en voor mezelf heb ik de planning gemaakt om tot vrijdag alle stof door te hebben genomen (geleerd) en vanaf vrijdag middag alleeeen maar examens oefenen.
Dan zit je er (denk ik) goed in voordat je aan je echte examen begint.

Verder ben ik echt een planningskip. Er ligt een hele berg post-its op mijn bureau met dingen die ik nog moet doen en wat voor welk vak, etc etc.
Per dag maak ik ook een planning wat ik die dag gedaan wil hebben, wat ik dan gedaan heb streep ik door met een dikke marker en dat geeft een goed gevoel .

Ook denk ik dat je de stof van een examen 24 uur voor aanvang helemaal moet beheersen. Het heeft mijn inziens geen zin om de avond er voor nog dingen uit je hoofd te stampen. Ik probéér zo'n dag te gebruiken als herhaling, examens oefenen. Je zelf in het examen werken.

Ik heb met mezelf 'afgesproken' om na een eindexamen eerst een uur NIETS aan school te doen. Lekker in bad met een leuk tijdschrift, eventueel lekker lunchen met vriendinnen of iets anders leuks. Ik vind wel dat je na 3 uur je hersenen even rust moet geven, zodat je daarna weer fris kan beginnen.

Dit zijn mijn 'tips' maar ik moet ook nog beginnen met de examens, dus of ze werken.. Ik heb geen idee

Succces iedereen
Oud 18-05-2006, 13:09
Kikkertje :D
Avatar van Kikkertje :D
Kikkertje :D is offline
Ik heb morgen m'n eerste examen (wiskunde) en ben (nog) niet zenuwachtig. Ik denk dat het ook niet nodig is,
want de examens zijn hetzelfde niveau als wat je in de afgelopen 4/5/6 jaar hebt gehad en het is ook nog eens de herhaling van die jaren.
Ik denk dat de beste tip is: gewoon goed lezen en alles opschrijven wat je wel weet (ook als je niet verder komt, want je kan ook punten krijgen als je gewoon een paar gegevens hebt berekend). Nadat je alles hebt gemaakt nog even doorkijken (als je er tijd voor hebt natuurlijk) en dan lekker naar huis en vooral rustig aan doen.

Maar ik ben natuurlijk nog onervaren...
Oud 18-05-2006, 15:41
irmaatje
irmaatje is offline
hoi, hoorde net iets leuks voor als je van de zenuwen net ff iets niet meer weet. Je kunt msn'nen met docenten economie, aardrijkskunde of geschiedenis en snel even wat vragen. Vrijdagavond vanaf 7 uur. Jammer dat ik dan al een feestje heb, maar blijkbaar kan het ook a.s. zondagavond! Bij www.examen.nl. Staat bij Malmberg Examenchat.
Oud 18-05-2006, 18:50
create
Avatar van create
create is offline
Als je snel afgeleid bent door omgevingsgeluiden: doe oordopjes in (bijv. van ohropax), helpt voor mij meestal wel
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Staatsexamen mondeling: Tips/ervaringen.
kramerseha
52 21-07-2014 15:15
Liefde & Relatie Sms flirt tip's van DCLove!
DCLove
21 30-01-2010 23:55
Eindexamens 2008 Tips
flyaway
66 27-05-2008 20:53
Flora & Fauna Tip-Topic
duifeltje
22 08-04-2004 13:26
Seksualiteit verder gaan...TIPS!
sammiej
14 09-02-2003 17:34
Psychologie 11 tips om beter met je depressie om te gaan
Snippie
44 19-01-2003 20:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.