Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2010, 20:25
Verwijderd
Ik zit nu in 5vwo. Het is nu de eerste week van het schooljaar en ik heb 1 les Frans gehad. Mijn probleem is nu, dat ik er meteen achterkom dat ik totaal geen Frans kan. Vorig jaar had ik een leraar die alle teksten enzo met ons samen deed en ook vaak zelf de antwoorden gaf. Hier heb ik toen dus bijna niets geleerd.
Ik ben er nu serieus over aan het denken of het misschien geen beter idee is om Duits te kiezen. Ik denk dat ik dit misschien wel beter kan, maar het is wel erg laat om te kiezen denk ik. In de derde klas was mijn reden om Frans te kiezen dat ik het een mooiere taal vind.

Wat zouden jullie doen? Of heeft iemand er ervaring mee met overstappen naar een andere taal in het begin van 5vwo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2010, 20:30
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Probeer anders eens wat meer tijd te steken in Frans. Ga eens naar de bibliotheek en haal eens een Frans boek(je) of een Frans tijdschrift. Het lezen van zoiets helpt enorm met het begrijpen van die taal.
Ik weet verder ook niet hoeveel tijd je in Frans steekt maar als het niet zoveel is kan je dit eens proberen.

Verder heb ik geen ervaring met het overstappen naar een andere taal na al een schooljaar. Ik weet er in ieder geval niet meer vanaf dan jij
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 20:33
Verwijderd
Ik ben altijd vrij lang met mijn Frans-huiswerk (vooral teksten). Ik probeer dan gewoon de hele tekst de vertalen en woorden die ik niet ken schrijf ik altijd op in een schriftje, maar het helpt niet echt veel.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 20:33
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Je hebt misschien wel bíjna niets aan Frans geleerd - en ik denk dat het wel meevalt, dat je alsnog meer hebt geleerd dan je denkt - maar je hebt helemáál niets aan Duits geleerd vorig jaar. Ik weet niet of overstappen wel zo'n goed idee is. (Vooral omdat Duits zo'n ontzettend moeilijke grammatica heeft! Vind ik dan. Bij Frans is de grammatica sneller in te halen, denk ik.)

Dus in plaats van al die moeite in Duits te investeren (plus al het gezeik dat je erbij krijgt, als het al mag) kun je die moeite misschien beter in Frans steken. Misschien kun je een site vinden (van je eigen methode?) die de grammatica goed uitlegt, een leraar die je wat uit wilt leggen of kun je bijles nemen. Als grammatica je probleem is, tenminste.

Ik neem aan dat je vorig jaar wel gewoon toetsen hebt moeten maken en dus woordjes heb moeten leren. Als je hier ook op achterloopt, kun je woordenlijsten gaan maken van woorden die je niet kent (bijvoorbeeld uit teksten) en die extra leren.

Als je moeite hebt met lezen of luisteren, helpt vooral veel oefenen. Teksten grondig lezen, Franse films kijken, weet ik veel. In de eerste heb ik ooit eens allemaal Franse teksten (nou ja, die in mijn boek) moeten vertalen, woord voor woord, op een bepaalde manier hielp dat ook heel erg.


Edit: oh, ik ben weer langzaam.
Ik ben ook heel lang met m'n Frans bezig (als ik het maak ) maar wie zegt dat het beter zou gaan in het Duits? Eigenlijk zou je ook niet de hele tekst moeten hóeven vertalen, om 'm te begrijpen, denk ik. Misschien kun je het eens aan je leraar vragen, of die een idee heeft? Ik wil nog wel eens leraren hebben die meer van mijn leergedrag afweten dan ikzelf. :')
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Ik zit nu in 5vwo. Het is nu de eerste week van het schooljaar en ik heb 1 les Frans gehad. Mijn probleem is nu, dat ik er meteen achterkom dat ik totaal geen Frans kan. Vorig jaar had ik een leraar die alle teksten enzo met ons samen deed en ook vaak zelf de antwoorden gaf. Hier heb ik toen dus bijna niets geleerd.
Ik ben er nu serieus over aan het denken of het misschien geen beter idee is om Duits te kiezen. Ik denk dat ik dit misschien wel beter kan, maar het is wel erg laat om te kiezen denk ik. In de derde klas was mijn reden om Frans te kiezen dat ik het een mooiere taal vind.

Wat zouden jullie doen? Of heeft iemand er ervaring mee met overstappen naar een andere taal in het begin van 5vwo?
Ik denk dat je meer geleerd hebt dan je denkt. Dat is in elk geval wat mij altijd opvalt.
Bovendien, je hebt ook niets gedaan voor Duits, of wel? Je hebt dus de keuze tussen een taal die je oppervlakkig bijgehouden hebt, en een taal waar je al een jaar niet naar omgekeken hebt.

Natuurlijk lijkt het Duits wel veel meer op het Nederlands, en heeft het een overzichtelijke, gestructureerde grammatica (wat ik in het Frans nooit heb kunnen ontdekken). Toch denk ik dat Frans je beter afgaat. Lees anders eens een paar teksten in het Frans en in het Duits.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 20:41
Verwijderd
Dankjewel voor de reacties
Mijn probleem met Frans zit meer in de lees- en luistervaardigheid. Het klopt dat je dat inderdaad gewoon moet oefenen, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet doen. Ik ga het morgen eens vragen aan mijn lerares.

Ik zou dus Duits willen kiezen omdat mij dat makkelijker lijkt. Ik woon in limburg en kom dus vrij veel met duitse teksten en duitse tv-programma's in aanraking. Maar misschien heb je wel gelijk als ik die moeite beter meteen in Frans kan steken. Ik kom er niet helemaal uit, en ik blijf er maar over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2010, 15:12
Verwijderd
ik zou eerlijk gezegd frans kiezen.
puur omdat die in meer landen gesproken wordt.
duits kunnen alleen nederlanders belgen luxemburgers duitsers denen en polen naar mijn idee, maar dat zijn er dan ook niet zo gek veel, het wordt toch het meest in duitsland gesproken.
als je later lange reizen wilt maken naar zuid amerika of afrika ofzo spreken ze bijna overal frans en duits.
ik weet niet of talen van belang zijn bij je vervolgopleiding, maar als dat zo is is volgens mijn frans ook een taal die ze daar belangrijker vinden.

de lees/luistervaardigheid hmmmmm.
wat bij mij hielp met mijn engels probleem was gewoon simpelweg nedelrandse films kijken en er engelse ondertiteling onder zetten, dat zou jij dus met frans kunnen proberen, of andersom met franse taal en nederlands ondertiteld, maar dat wordt lastiger denk ik.....
Met citaat reageren
Oud 10-09-2010, 16:44
Verwijderd
In Zuid-Amerika spreekt men Spaans en Portugees (in Brazilië).


http://www.tomvoortaal.nl/duits_mees...moedertaal.htm
Volgens deze site is Duits de meest geproken taal in Europa:

Duits is de meest gesproken moedertaal in Europa. Wie Duits spreekt kan een gesprek voeren met ongeveer 100 miljoen mensen in hun eigen taal. Mensen spreken niet alleen Duits in Duitsland, maar ook in Oostenrijk, een groot deel van Zwitserland, Liechtenstein en Luxemburg alsook in kleine delen van Noord-Italië, Oost-België en Oost-Frankrijk. Samen met het Russisch is het Duits de meest gesproken moedertaal in Europa. Duits staat ook in de top-10 van de meest gesproken talen ter wereld.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2010, 18:27
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik vind het naďef om bij het kiezen van een taal te kijken waar het wordt gesproken tenzij je echt van plan bent om veel naar dat land te gaan. Die ene vakantie, tja, dan zul je er echt niet veel aan hebben. Ze praten net zo goed Engels in hotels en andere plaatsen waar toeristen veel komen.

Het is toch raar om te denken: "hee, laat ik Spaans kiezen, misschien kom ik nog eens een Mexicaan tegen die geen Engels kan".

Kies gewoon de taal die je het mooist vindt, daar ben je meestal ook bereid voor het meest voor te doen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 13:27
Verwijderd
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik toch gewoon Frans blijf houden. Ik kan mijn energie beter steken in het Frans waar ik al een beetje van ken, dan met Duits opnieuw te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2010, 18:03
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik heb hetzelfde gehad (maar ik had het nog raarder: ik had Duits 1 en Frans 2 of andersom). Ben na de eerste les Frans meteen overgestapt naar Duits. Achteraf geen spijt van gehad .
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Frans of Duits?
ILiveLaughLovex
8 06-04-2013 16:21
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stereotypen betreffende keuze Frans of Duits
Starbucks-
7 09-10-2012 21:00
Studeren Frans of Duits???
Verwijderd
14 22-12-2010 16:09
Algemene schoolzaken keuze frans of duits?
Verwijderd
38 30-11-2009 12:23
Studeren Frans of Duits?
babbelientje
3 09-06-2008 10:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans of Duits
Verwijderd
4 02-03-2002 10:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.