Oud 16-03-2009, 10:34
Verwijderd
Ik zit nu in 6 gymnasium en wil Engels gaan studeren.
Nou ben ik ook bezig met het inschrijfproces om in Engeland te studeren, maar dat gaat misschien niet lukken.
Als ik dan in Nederland blijf heb ik het gevoel dat de studie Engels in Utrecht wat makkelijk is. (Ik sta een 8 en heb de IELTS test gedaan waarvoor ik een 7,5 gemiddeld had) En daarnaast heel erg gericht op de taal, terwijl ik de literatuur leuker vind.

Is het ook mogelijk om Engels en Keltische taal en cultuur tegelijkertijd te doen?
Moet je daarvoor toestemming krijgen van de uni?
Hoe moet je je dan inschrijven (ik sta al ingeschreven voor Engels)?
Of zou het mogelijk zijn om extra modules te doen?

Heeft er iemand ervaring met twee studies tegelijkertijd? Is het veel zwaarder dan 1?

Groetjes, Tig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2009, 13:21
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik zou eerst gewoon 1 studie tegelijkertijd gaan doen, misschien valt Engels toch nog tegen. Zelf heb ik even pedagogiek en Spaans tegelijk gestudeerd, omdat ik voor pedagogiek maar twee vakken per semester had. Maar bij Spaans moest ik (bijna) bij elk vak verplicht aanwezig zijn en het kost ook gewoon veel tijd om een vreemde taal te leren. Toen ben ik dus maar gestopt met Spaans. Een vriend van mij studeert rechten en psychologie, dat gaat wel goed, maar hij heeft veel studievertraging opgelopen omdat het met tijden vaak niet uitkomt.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 13:26
Verwijderd
Het grote probleem met twee studies tegelijk is dat je vaak tegelijkertijd colleges en tentamens hebt, dus het vereist flink wat planwerk en soms is het gewoon onmogelijk, dan moet je het vak wel het jaar erna doen. Maar het kán wel. Ik heb een tijd lang Nederlands en Engels naast elkaar gedaan en heb beide met goede cijfers afgerond. Het voordeel van twee talenstudies is dat je een deel van de vakken bij elkaar kunt afstrepen - het basisvak syntaxis is bij Nederlands en Engels bijvoorbeeld vrijwel hetzelfde, dus die hoefde ik niet twee keer te doen. Ook zijn er bij ons (Radboud Universiteit Nijmegen) een aantal vakken die alle letterenstudenten moeten volgen, zoals algemene literatuurwetenschap en filosofie, en die hoef je dus ook niet nog een keer te doen. Daarnaast is mij de bachelorscriptie van Engels kwijtgescholden, wat een hoop tijd scheelt.

Daarnaast moet je bij beide studies een bepaalde hoeveelheid minoren volgen. Het is het handigste om de minoren van Engels dan in te delen met vakken van Keltisch, en andersom. Zo kun je zo efficiënt mogelijk je tijd indelen.

Je hoeft geen toestemming te krijgen van je uni, maar het is wel zo handig om met de studieadviseurs/examencommissie van beide studies te praten, om te zien welke vakken je wel en niet hoeft te doen. Als je je al hebt ingeschreven voor Engels, zou ik Keltisch zien als 'tweede studie' - dus ook zo veel mogelijk Engels als basis zien, die vakken sowieso doen, en dan Keltisch er doorheen plannen, in de minoren stoppen, etc. Het is wel handig om je ook in te schrijven bij Keltisch, zodat je daar ook daadwerkelijk in het bestand komt en je cijfers worden opgeslagen bij het secretariaat enzo Dat moet via je universiteit gewoon kunnen.

Ik vond het al met al wel zwaarder dan 1 studie, maar ik heb het niet voor niks gedaan - 1 studie kostte me gewoon weinig tijd en ik was breder geïnteresseerd. Het is te doen, maar ik heb wel periodes gehad waarin ik én Nederlands, én extra vakken van Engels, én honours, én 10 uur werken in de week had, en dat was toch wel een beetje teveel van het goede. Maar goed, dat moet je zelf uitproberen, waar de een te gestresst van wordt, wordt de ander juist blij van.

Waar je wel op moet rekenen is dat je waarschijnlijk gaat uitlopen met je studie. Niet per se om de studiedruk, maar omdat het dus soms gewoon onmogelijk kan zijn om bepaalde vakken in een periode te volgen omdat jij op dat moment al andere vakken moet doen, en je die bepaalde vakken dus pas het jaar daarna kan doen. Ik moest zelf bijvoorbeeld sowieso een half jaar uitlopen omdat de mastervakken die ik wilde volgen pas een semester later begonnen - het semester daarvoor kon ik die vakken nog niet doen, omdat ik nog te druk was met bachelorvakken.

Overigens: als Engels in Utrecht inderdaad erg op taalkunde is gericht (hoe kom je daar trouwens bij?) - er zijn nog heel wat andere universiteiten in Nederland en dat is niet overal zo! In Nijmegen wordt er veel met literatuur gedaan en dat is mij altijd prima bevallen. Maar Keltisch hebben we dan weer niet.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 09:18
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Heej!

Ik studeer op het moment verloskunde en gezondheidswetenschappen. Dus 2 studies tegelijk doen is wel te combineren, maar het komt op de verhalen van hierboven neer, damn goed plannen. Dan is het best te doen. Dus als je het écht wilt, ga het dan gewoon lekker doen. Ik zou idd wel ff met de studieadviseurs bellen, en je kan je dan gewoon via studielink inschrijven.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 08:40
Verwijderd
Super bedankt voor iedereens reactie.
Ik had inderdaad al contact opgenomen met de studieadviseur en die zei dit:
Wij raden het niet aan om twee studies tegelijk te doen. In het eerste jaar moet je voor beide studies namelijk minimaal 37.5 ECTS per studie halen. Als je dit niet lukt, moet je verplicht stoppen met de opleiding en mag je vier jaar lang niet meer starten.
Beetje raar, nou klinkt het alsof niemand een tweede studie volgt en het extreem zeldzaam is.

Citaat:
Overigens: als Engels in Utrecht inderdaad erg op taalkunde is gericht (hoe kom je daar trouwens bij?)
Bij Utrecht hebben ze heel veel verplichte vakken die op taalkunde gericht zijn.
In Jaar 1 hebben ze het volgende:
* Academic Reading
* Intro Old and Middle English
* Inl. Algemene Taalwetenschap
* Inl. Algemene Literatuurwetenschap

In Jaar 2:
* The English 16th and 17th Centuries
* English linguistics I
* English linguistics II

Voor meer info:http://www.uu.nl/NL/Informatie/bache...s/default.aspx

De reden dat ik in Utrecht ga studeren, omdat ik het geld niet heb om uit huis te gaan. En Utrecht is goed te bereizen. Ik had ook idd naar Nijmegen gekeken, maar dat is niet te doen voor mij.

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 11:39
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Citaat:
Bij Utrecht hebben ze heel veel verplichte vakken die op taalkunde gericht zijn.
In Jaar 1 hebben ze het volgende:
* Academic Reading
* Intro Old and Middle English
* Inl. Algemene Taalwetenschap
* Inl. Algemene Literatuurwetenschap

In Jaar 2:
* The English 16th and 17th Centuries
* English linguistics I
* English linguistics II
Ik denk dat het wel meevalt met hoeveel taalkunde het is. Intro Old en Middle English is volgens de cursusbeschrijving vooral gericht op de literatuur en cultuur, English Literature of the 16th and 17th Centuries gaat dus ook over literatuur.
Eigenlijk zijn de verplichte taalkundige vakken alleen Taalwetenschap en Linguistics, maar dat heb je bij iedere studie Engels, dat valt niet te voorkomen denk ik.
Als ik zo het cursusaanbod bekijk is er bij de keuzevakken wel best veel taalkunde, maar er zijn ook nog genoeg literatuurvakken. Dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken.

Misschien is het dan een optie om Engels gewoon fulltime te doen, en er vakken van Keltisch naast te doen? Dat kan in Nijmegen iig wel, daar kraait geen haan naar. En je kunt dus ook een minor Keltisch volgen, en er is ook een master Keltisch die je dan waarschijnlijk ook kan volgen (check de toelatingseisen dan even).

De universiteit wil natuurlijk gewoon dat jij je propedeuse haalt. Als je toch wil proberen om twee studies te doen kan dat dus wel (gezien die reactie), maar is het minder risicovol om eerst één studie te doen en daar de propedeuse van te halen. Kan je het niet zo indelen dat je eerst met Engels begint, en dan in je tweede jaar Engels met Keltisch begint? Dan heb je 1 jaar vertraging, maar wel twee studies...

Oh en wat Freyja zegt, de overlap tussen Engels en Keltisch. Vergelijk het schema van Engels met de vakken van Keltisch (http://www2.hum.uu.nl/Solis/studiepu...008-2009.pdf); als ik zo kijk kan je de keuzeruimte van Engels vullen met de verplichte vakken van Keltisch.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 14:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Super bedankt voor iedereens reactie.
Ik had inderdaad al contact opgenomen met de studieadviseur en die zei dit:
Wij raden het niet aan om twee studies tegelijk te doen. In het eerste jaar moet je voor beide studies namelijk minimaal 37.5 ECTS per studie halen. Als je dit niet lukt, moet je verplicht stoppen met de opleiding en mag je vier jaar lang niet meer starten.
Beetje raar, nou klinkt het alsof niemand een tweede studie volgt en het extreem zeldzaam is.
Er zijn genoeg mensen die een tweede studie doen, alleen die beginnen met studie 2 in het tweedejaar van de andere studie. Je moet namelijk 37,5 studiepunten halen voor elke studie binnen één jaar en waarschijnlijk red je bij één van de studies niet als je er tegelijk mee start.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 13:41
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Je kunt ook een minor van een ander vak bij de studie van je keuze volgen en in de jaren daarna keuzevakken van dat vak erbij kiezen. Op deze manier kun je waarschijnlijk een master doen aan beide faculteiten, of dat samen kan weet ik niet (lijkt me ingewikkeld aangezien de overlappende college-/tentamen-/stagetijden, wat Freyja zegt).
Als je op die manier 'zelf je studie samenstelt' kun je best 1,5 studie inplannen omdat je vakken kan kiezen die wel met elkaar te combineren zijn. Op de meeste faculteiten in Utrecht kan je voordat je een vak ziet de collegetijden al online opvragen, anders moet je even mailen naar de coördinator van het vak.
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren twijfel tussen twee studies
Verwijderd
11 16-06-2010 15:07
Studeren Twee studies hbo/wo
fallen_angel88
11 18-04-2007 19:06
Algemene schoolzaken Twee studies combineren?
ikleef
22 14-08-2004 00:08
Algemene schoolzaken Kosten bij twee studies
Verwijderd
32 07-11-2003 14:37
Algemene schoolzaken Twee studies in verschillende steden doen
Ik ben de Walrus!
7 05-01-2003 12:56
Algemene schoolzaken twee studies tegelijk
Requiem II
5 12-03-2002 09:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.