Oud 14-03-2006, 20:07
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
hee allemaal!

Ik zit nog steeds te twijfelen over mijn studiekeus.. Ik weet alleen dat het iets 'sociaals' moet zijn:

cmv, creatieve therapie, mwd, sph, pedagogiek of psychologie aan de uni..maar welke??

Heeft iemand misschien tips of ervaringen, want qua beroep lijkt het me allemaal wel iets interessants hebbben.. Oja; en zo'n schakeljaar toegepaste psychologie heb ik al gedaan, maar ben ik niet echt verder mee gekomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2006, 20:23
Verwijderd
Waarom wil je dat je studie 'iets sociaals' is? Je moet eerst voor jezelf uitvogelen wat je precies wilt. Ben je vooral geïnteresseerd in de mens of de samenleving als verschijnsel, dus theoretisch? Dan moet je een studie als psychologie, sociologie of culturele antropologie doen. Ben je minder geïnteresseerd in de theorie en wil je vooral mét mensen werken? Dan kun je beter omkijken naar opleidingen als creatieve therapie, MWD of SPH (hoewel ik die indien even mogelijk toch zou vermijden ivm. werkloosheid later).

Je moet voor jezelf bepalen wát dat beroep is dat jou aantrekt. Er zijn duizendenéén beroepen die 'iets met mensen' of 'iets met de samenleving' doen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 20:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ben je geinteresseerd in de ontwikkeling van kinderen, de opvoeding van kinderen, sociale groepen of toch juist het individu... Dat zijn dingen waar je over na moet denken. (maar als het goed is heb je je daar al in verdiept)

Ik snap niet dat de opleiding toegepaste psychologie niets heeft bijgedragen aan je keuze. Je had daar ruimte voor stages en je moest je veel verdiepen in diverse opleidingen. Heb je stages gelopen? Zo niet, waarom niet? Dat is de perfecte kans om erachter te komen wat je precies trekt.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 23:04
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik doe MWD dus als je vragen hebt kan je wel pm'en ofzo
xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 13:53
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-03-2006 @ 21:36 :
Ik snap niet dat de opleiding toegepaste psychologie niets heeft bijgedragen aan je keuze. Je had daar ruimte voor stages en je moest je veel verdiepen in diverse opleidingen. Heb je stages gelopen? Zo niet, waarom niet? Dat is de perfecte kans om erachter te komen wat je precies trekt.
Ik snap dit gedeelte ook niet. Het lijkt mij dan dat je juist niks 'sociaals' wilt, omdat geen van de onderwerpen die er aan bod komen jou echt aanspreken?

Verdiep je eens in al die opleidingen, door naar de site te gaan en te kijken wat voor vakken je zoal krijgt en wat je er later mee kunt worden.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 19:55
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
www.uvh.nl is i.i.g wel sociaal
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 10:31
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 15-03-2006 @ 00:04 :
ik doe MWD dus als je vragen hebt kan je wel pm'en ofzo
xxx
en ik ook mijn pm box staat ook open voor vragen

(ik ben idd liever lui dan moet fantome )
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 11:59
Verwijderd
ik doe SPH, dus als je specifieke vragen hebt...you're welcome
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:09
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
hee mensen!

Bedankt voor al jullie antwoorden! Hier kan ik zeker iets mee!

Citaat:
Ik snap niet dat de opleiding toegepaste psychologie niets heeft bijgedragen aan je keuze.
Ik ben niet echt bij psychologie verdergekomen, omdat het bij ons vooral gericht was op mwd..En stage lopen hoefde ook niet.. Het liefst zou ik me bezig houden met mensen te helpen ( mwd, creatieve therapie enzo) aan de andere kant vind ik dat theoretische ook heel erg leuk....MIsschien dat ik volgend jaar maar 2 studies tegelijkertijd ga doen..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 17:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
bloemetje1818 schreef op 16-03-2006 @ 16:09 :

Ik ben niet echt bij psychologie verdergekomen, omdat het bij ons vooral gericht was op mwd..En stage lopen hoefde ook niet.. Het liefst zou ik me bezig houden met mensen te helpen ( mwd, creatieve therapie enzo) aan de andere kant vind ik dat theoretische ook heel erg leuk....MIsschien dat ik volgend jaar maar 2 studies tegelijkertijd ga doen..
Waar heb je PTP gedaan dan?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 18:31
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
in Enschede...Ik vond het daar heel erg gericht op mwd... Tijdens communicatie ( cvt) deden we altijd gesprekjes in de richting van mwd...De rest van de opleiding ging meer over psychologie, hoorcolleges enzo. Waar doe jij ptp ?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 22:05
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 15-03-2006 @ 00:04 :
ik doe CMV dus als je vragen hebt kan je wel pm'en ofzo
xxx
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 23:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
bloemetje1818 schreef op 16-03-2006 @ 19:31 :
in Enschede...Ik vond het daar heel erg gericht op mwd... Tijdens communicatie ( cvt) deden we altijd gesprekjes in de richting van mwd...De rest van de opleiding ging meer over psychologie, hoorcolleges enzo. Waar doe jij ptp ?
Deventer. En als het goed is heb jij dezelfde reader gehad als ik en had je ook gesprekken mbt personeelsfunctionaris ed. Ook gerelateerd aan andere richtingen dus. Hetzelfde geldt voor bijv. PGO, waar alles eerlijk verdeeld was wat betreft de richtingen.

Daarbij kon je dus wel stage lopen en is het niet zo handig dat je dat niet hebt gedaan gezien het feit dat je niet weet wat je wilt. Hoe heb je je vrije studiepunten opgevuld dan?

En heb je niets geleerd van al die reflectieverslagen die je hebt moeten schrijven?!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 01:20
patroesj
Avatar van patroesj
patroesj is offline
Er is ook nog een tamelijk nieuwe opleiding die voortkomt uit 3 oude opleidingen.

Social Studies

dit is CMV, MWD en SPH samengevoegd.

Ik zelf zit in sittard op SPH en bij ons (hogeschool zuyd) start social studies in september, in 's-hertogenbosch echter, is de opleiding al wat jaren langer. Dat is dan op Avans hogescholen.
__________________
Duschh...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 15:47
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
Citaat:
Daarbij kon je dus wel stage lopen en is het niet zo handig dat je dat niet hebt gedaan gezien het feit dat je niet weet wat je wilt. Hoe heb je je vrije studiepunten opgevuld dan?
Stage lopen bij ons kon dus niet! Tussen Enschede en Deventer zitten wel degelijk verschillen! Communicatiepsychologie in Enschede was bijvoorbeeld heel anders dan in Deventer!Stage lopen kon bij ons alleen bij mwd en sph, al was het meer in de richting van kinderdagverblijf enzo
En daarnaast, moeten we nu gaan discussieren over het feit of ik er nu wel of niet wat aan heb gehad? Bij pgo waren de meeste taken eerlijk verdeeld, maar het organiseren van een speeldag vind ik nou niet echt bij pabo horen; het beroep leer je er niet echt mee kennen! Zo waren er nog meer voorbeelden van taken ( waarvan ik vond) dat ze niet goed aansloten!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 17:28
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Citaat:
patroesj schreef op 17-03-2006 @ 02:20 :
Er is ook nog een tamelijk nieuwe opleiding die voortkomt uit 3 oude opleidingen.

Social Studies

dit is CMV, MWD en SPH samengevoegd.

Ik zelf zit in sittard op SPH en bij ons (hogeschool zuyd) start social studies in september, in 's-hertogenbosch echter, is de opleiding al wat jaren langer. Dat is dan op Avans hogescholen.
In Amersfoort ook. (Hogeschool van utrecht, afdeling de Horst) Ben tweedejaars SPH nu. Het eerste jaar zit je met de drie opleidingen bij elkaar in de klas. Je kunt het eerste half jaar ook nog switchen als je liever een andere opleiding wilt doen. Je krijgt dan ook allerlei informatie over de drie opleidingen en wat het verschil ertussen is.
__________________
yeah
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 08:30
Verwijderd
Citaat:
patroesj schreef op 17-03-2006 @ 02:20 :


Social Studies

dit is CMV, MWD en SPH samengevoegd.
Dat is soms per hogeschool verschillend, bij ons komt pedagogiek er bv. ook bij.

@bloemetje1818: Als je echt niet kunt kiezen zou social studies of een oriënterend propedeuse jaar (bv. OPGM op de Hogeschool Rotterdam) misschien een mooie oplossing zijn. Je krijgt dan van alles wat en kunt na een jaar op basis van meer kennis over de opleidingen een keuze maken waar je mee verder wilt.

Zelf doe ik HBO pedagogiek, als je vragen hebt over die opleiding dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studies: alfa, bèta, dubbele studies, theater...
Livestyle
13 23-04-2013 19:53
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Psychologie Medicatie....
Verwijderd
51 16-07-2009 00:41
Algemene schoolzaken Verkleutering
Help Valentijn
52 07-11-2006 19:09
Studeren Algemene Sociale Wetenschappen (Utrecht)
Verwijderd
10 04-10-2005 20:37
Algemene schoolzaken sociale studies met enig beroepsperspectief?
Tulpje6
37 11-03-2004 14:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.