Oud 26-03-2006, 19:53
sten-vvv
Avatar van sten-vvv
sten-vvv is offline
Ik hoor van zoveel mensen dat er een groot verschil is tussen de universiteit van Maastricht en Nijmegen. In Nijmegen zou je meer aandacht van de leraren krijgen (PGO).

Klopt dit beeld?
__________________
Non fingo hypotheses, Newton
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2006, 20:01
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Dat denk ik niet want de unimaas staat er bekend om dat je een goed contact hebt met de docenten ( de ru weet ik niet). De UM heeft ook PGO.
http://www.unimaas.nl/default.asp?te...47M05X&taal=nl

offtopic ik ga volgend jaar unimaas
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 20:17
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Volgens mij is het juist in Maastricht waar ze PGO toepassen, heb er in Nijmegen eigenlijk nog nooit van gehoord.
__________________
Relativeren is een werkwoord
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 22:35
Verwijderd
Nooit van PGO gehoord, maar het contact met de docenten is bij Nederlands in Nijmegen iig goed. Geen idee hoe dat bij andere studies zit...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 14:06
Verwijderd
PGO is in Maastricht.
Contact met docenten is ook bij Taalwetenschap in Nijmegen goed.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 14:20
Verwijderd
Toevallig heb ik een vriendin die in Maastricht rechten studeert, terwijl ik zelf rechten in Nijmegen heb gestudeerd dus ik kan wel enige vergelijkende opmerkingen maken.

In Maastricht ligt het tempo behoorlijk hoog, dat wil zeggen er is weinig ruimte om uitglijders te maken. Je hebt je werk af voor een werkgroep of je gaat naar een 'uitvallers'-werkgroep, zo simpel is het. Anderen zijn afhankelijk van jouw inzet. Je hebt een zgn. blokboek, waar de opdrachten en door te werken stof voor een bepaalde periode instaat, en je kunt met vragen terecht bij een mentor. Dat PGO heb ik dus niet van dichtbij meegemaakt maar mijn indruk is dat het vooral véél werken is. Veel schrijven, veel opdrachten maken, eigenlijk geen tijd om het er maar even bij te laten zitten.

In Nijmegen (tenminste toen ik eerstejaars was) heb je meer ruimte om onderuit te hangen en minder te doen, als je uiteindelijk het tentamen maar haalt. Er is daar geen PGO, wel readers met overzichten van de stof die je in een bepaalde periode moet doorwerken. Je werkt niet veel samen, en als je in werkgroepen samenwerkt zijn anderen niet afhankelijk van jouw inzet. Wel loop je de kans uitgesloten te worden van werkgroepdeelname als je structureel je werk niet afhebt. Sommige docenten zijn daar erg streng in.

Nijmegen en Maastricht staan allebei erg goed aangeschreven omdat ze relatief klein zijn (in vergelijking met bijv. de UvA of de UU). Ze scoren structureel hoog op punten als contactmogelijkheden met docenten en hoeveelheid en niveau (computer/ibliotheek-)voorzieningen. Omdat de werkgroepen en faculteiten klein zijn krijg je veel individuele aandacht, in Maastricht zelfs nog versterkt door dat PGO, maar de invloed daarvan zal per studie verschillen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 17:08
sandwichman
sandwichman is offline
Duidelijk verhaal nare man

Ik weet niet hoelang het geleden is dat je er rechten hebt gestudeerd maar is er een kans dat dit beeld inmiddels weer 'achterhaald'' is??

Goed toezicht op werkgroepen (zorgen dat iedereen evenveel inzet toont) kan ik trouwens alleen maar toejuichen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 00:30
Verwijderd
Ja, die kans bestaat wel, ook al ben ik nog niet zo lang geleden afgestudeerd; ik was eind januari dit jaar klaar. Ik heb wel begrepen dat ze de studiedruk omhoog willen gooien. Rechten is op dit moment volgens mij de studie met de minste studiedruk (dus contacturen + thuiswerkuren). Om de kwaliteit te waarborgen is het plan om de druk op te voeren tot ~30 uur geloof ik. Het is dan de bedoeling dat alleen gemotiveerde en goede studenten overblijven. Toen ik begon was het nog vrij makkelijk om uurtjes over te slaan als je niet meer zo'n zin had
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 21:21
Verwijderd
Toevallig ken ik iemand die vorig jaar in Maastricht heeft gestudeerd, en die nu in Groningen studeert. Diegene omschreef het PGO systeem als een vrij kinderachtig systeem waar vooral veel achter je aan word gezeurd en controle uitgeoefend, met als bijkomend extra dat je ook afhankelijk van elkaar word gemaakt. Hij vond het niet positief.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 28-03-2006 @ 21:21 :
Toevallig ken ik iemand die vorig jaar in Maastricht heeft gestudeerd, en die nu in Groningen studeert. Diegene omschreef het PGO systeem als een vrij kinderachtig systeem waar vooral veel achter je aan word gezeurd en controle uitgeoefend, met als bijkomend extra dat je ook afhankelijk van elkaar word gemaakt. Hij vond het niet positief.
Precies, dat is het nadeel. Als je in een groep zit die het systeem niet fijn vinden en zich er niet aan houden, werkt het niet. Als je in een groep zit waar men zich wel netjes aan het systeem houdt, werkt het heel fijn. (Volgens mijn vriend, hij heeft les gehad volgens dat PGO-systeem, en geeft nu ook les volgens dat systeem.) Je moet dus geluk hebben met je groepje. Overigens geloof ik wel dat veel mensen die in Maastricht studeren, bewust gekozen hebben voor Maastricht en dus het PGO-systeem. Mensen die het geen fijne manier van studeren vinden, vallen na een tijdje wel af, dus als dit systeem je echt aanspreekt; ga naar Maastricht.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 17:27
Verwijderd
Bovendien schijnt de universiteit in Maastricht een relatief groot aantal buitenlandse (Duitse, Belgische) studenten te hebben. In Nijmegen heb je natuurlijk ook veel Socrates- en andere uitwisselingsstudenten, maar in Maastricht is het echt heel internationaal.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 17:47
Verwijderd
Ik doe psychologie in Maastricht, dus hoe het bij andere studies zit weet ik niet.

Er zijn idd veel buitenlandse studenten, vooral het aantal duitsers is de laatste twee jaar heel erg toegenomen. Belgen zijn er ook, maar niet opvallend veel.
Wat het PGO betreft: bij psychologie is het niet zoals Nare Man zegt dat het bij rechten is. Je hebt geen uitvallers groepje ofzo. Maar het is wel zo dat je taken hebt, en die hoort voor te bereiden voor de onderwijsgroepen. Of je dat nu wel of niet doet is je eigen keuze, en een onderwijsgroep overleeft het heus wel als mensen een paar keer niet voorbereid zijn. Maar als de helft van een groepje steeds niks uitvoert, dan is dat wel nadelig voor de mensen die wel wat doen. Het kan zijn dat de tutor of mede studenten je er op aanspreken, maar je zal niet snel uit zo'n groepje gegooid worden.

Een tutor zit er vooral bij om het gesprek de goede kant op te sturen als het misgaat, en ook om vragen te beantwoorden waar niemand in de groep het antwoord op weet.

Dat het kinderachtig of zeurderig of een systeem met veel controle is, vind ik niet. Ik vond het wel een fijne manier van werken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren european studies/cultuurwetenschappen
twijfelaartje
19 14-05-2005 12:46
Studeren International Economic Studies vs. International Business
-::SyrinX-NL::-
27 12-10-2004 18:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Dialect
Verwijderd
6 24-11-2002 11:44
Algemene schoolzaken Welke vakken heb je nu?
Rabbi Daniel
110 04-10-2002 22:42
Algemene schoolzaken Wat is de beste studentenstad?
de
50 16-05-2002 02:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Groenlinks populair onder studenten
Vincent Vega
23 22-02-2002 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.