Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2006, 08:38
Verwijderd
Ik zit er aan te denken komend schooljaar over te stappen naar Notarieel Recht (ik ben nu eerstejaars Nederlands recht). Het eerste jaar van deze studies is gelijk aan de RUG, dus de overstap zelf moet geen problemen geven.
Is er iemand die Notarieel Recht studeert en mij iets kan vertellen over de inhoud van de studie? Moeilijkheidsgraad, saai/droogheid van de stof (evt. t.o.v. Nl. recht) en dat soort dingen dus .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2006, 12:12
Verwijderd
Ik weet niet hoe het in Groningen zit, maar in Nijmegen zijn de richtingen Nederlands recht en notarieel recht gelijk aan elkaar, met uitzondering van het derde jaar. Mensen die niet kunnen kiezen tussen beide doen dus vaak alletwee. Als het in Groningen ook maar een jaartje scheelt kun je dat overwegen.

Over de moeilijkheidgraad of droogheid van de stof zelf kan ik je weinig zeggen, wel weet ik uit de praktijk dat je in de regel vrij lang kandidaat-notaris blijft. Je wordt veel eerder volwaardig advocaat dan volwaardig notaris. Sommige mensen vinden dat erg.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 12:18
Verwijderd
In Groningen is alleen het propedeuse-jaar gelijk, dus als ik wil switchen zonder gezeik met vakken die ik moet inhalen, dan moet ik het voor aanvang van het tweede jaar doen.
Ik weet dat het lang kan duren voordat je 'echt' notaris wordt (als je die kans al krijgt), maar dat kan mijn ego wel aan, het is niet zo dat er een wereld van verschil is tussen de werkzaamheden van een kandidaat-notaris en een notaris.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 12:21
Verwijderd
Dat is waar. Wel is het zo dat de overgrote meerderheid (echt in de buurt van de 90%) van de notarissen voornamelijk personen- en familierechtelijke zaken, estate planning, passeren van aktes e.d. doet, terwijl maar een heel klein gedeelte het meer (in mijn ogen) 'spannende' notariële vennootschapsrecht bedrijft. Maar dat weet je vast ook wel

Maar ja, ik heb het niet gestudeerd dus wat betreft droogheid kan ik je niet helpen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 12:26
Verwijderd
Vooral het personen- en familierecht en erfrecht staat me wel aan, voorzover ik er nu mee bekend ben. Het vooruitzicht op nog 2 jaar bestuursrecht, staatsrecht, strafrecht en europees recht vond ik niet zo rooskleurig, vandaar mijn vers opgewekte interesse in Notarieel Recht.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 16:00
NN
NN is offline
Citaat:
Katje schreef op 17-04-2006 @ 13:26 :
Vooral het personen- en familierecht en erfrecht staat me wel aan, voorzover ik er nu mee bekend ben. Het vooruitzicht op nog 2 jaar bestuursrecht, staatsrecht, strafrecht en europees recht vond ik niet zo rooskleurig, vandaar mijn vers opgewekte interesse in Notarieel Recht.
Velen doen ook wel een combi van NR-privaatrecht met Notarieel...

Wat is er trouwens mis met nog 2 jaar bestuurs- en staatsrecht?

(Doe zelf NR-master Staats-& Bestuursrecht aan de RuG. )
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Rechten of IBMS
eelcootjuh
1 18-05-2012 11:00
Studeren Wat te doen na HAVO?
Angel0fSin
13 01-03-2010 08:15
Studeren Rechten/Notarieel recht in Leiden
Cartman88
1 07-04-2008 17:48
Algemene schoolzaken Mijn kansen met Rechten
Stuuudje
8 05-08-2006 13:11
Studeren Vraagje Master
Verwijderd
6 02-10-2005 10:31
Algemene schoolzaken Notarieel Recht (WO)
Verwijderd
34 16-08-2004 16:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.