Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2005, 12:45
Estar
Estar is offline
Ik ben me aan het orienteren op universiteiten, en mijn vraag is dan ook voor de mensen die geneeskunde studeren of verhalen over geneeskunde op verschillende universiteiten.

Op welke universiteit zit je en hoe vind je dat de geneeskunde daar gegeven wordt?
Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2005, 19:11
Verwijderd
Universiteit Utrecht.

Hoe het gegeven wordt en wat ik daar van vind

Naja, waar met name mee geschermd wordt is het feit dat het 70% zelfstudie is en 30% contacttijd. Van die contacttijd is dan weer het grootste percentage (hoeveel zou ik moeten nazoeken) kleinschalig onderwijs. Dus met name werkgroepen ed. Het meerendeel is dus zelfstudie maar die opdrachten worden over het algemeen nabesproken in werkgroep of eventueel responsiecollege/werkcollege. Dat is op zich erg prettig natuurlijk zodat je altijd je werk kan controleren.

Ik neem aan dat de termen werkgroep en hoorcollege wel duidelijk zijn. Je hebt 2 werkgroepen in de week, die overigens niet verplicht zijn, je kan er echter wel punten mee verdienen (maar daar heb je niet heel veel aan omdat je sowieso je tentamen moet halen wil je die punten erbij krijgen). Hoorcolleges zijn ook zo'n 2x per week en hebben meestal een patientdemonstratie (dus patient die voor de zaal zit en wordt uitgehoord over zijn/haar klacht door de docent). Zo'n presentatie hoort een beetje bij het "vroege patientencontact" waar Utrecht graag mee te koop loopt, zo heb je bijvoorbeeld in je eerste jaar al een stage in de gezondheidszorg en vanaf het 3e jaar al co-schappen. Zover ik weet zijn ze daarmee uniek in Nederland.

Aan de hand van die presentatie wordt vervolgens in het 2e uur college gegeven. Mijn ervaring is dat de hoorcolleges niet extreem zinvol zijn, meestal is alles wel al na te lezen in je boek. Het dient een beetje als verduidelijking en als je eventueel vragen hebt dan kan je die stellen.

Dan heb je nog responsiecollege/werkcollege of het zogenaamde Meet-The-Expert (MTE). Dan worden er een aantal deskundigen op een bepaald vakgebied opgetrommeld die je dan vragen kan stellen (kan je insturen via de mail of gewoon rechtstreeks). Dat is wel zinvol, je krijgt de stof veel meer verdiept dan in de hoorcolleges. Alleen moet je jezelf telkens afvragen of het terugkomt op een tentamen. Er wordt vaak een enorme uitleg gegeven tot op redelijk hoog niveau en dan wordt er wel even vermeld: Maar dit hoeven jullie niet te weten voor je tentamen. Misschien dat het later wel belangrijk is, maar tot nog toe was mijn ervaring dat het vooral interessant was en niet zozeer belangrijk om te weten.

Practicum lijkt me wel duidelijk. Is wel zinvol om de stof beter te begrijpen en sommige dingen komen actief terug op tentamen.

Dan heb je ook nog het praktisch lijnonderwijs (PLO) en klinisch lijnonderwijs (KLO). Bij KLO leer je aan de hand van een papieren patientencasus tot een juiste diagnose te komen en dat proces wordt je daar als het ware aangeleerd. Bij PLO kan je naar 2 dingen kijken: de communicatie en de praktische vaardigheden. Bij communicatie & attidude (CA) krijg je training in het voeren van een gesprek met patienten door te oefenen op elkaar en op simulatiepatienten. Dat is naar mijn mening erg zinvol, alleen het is soms wel langdradig. Het is 3 uur lang praten over allerhande technieken om een patient te benaderen ed. Bij PLO krijg je medisch-technische vaardigheden zoals het doen van een algemeen lichamelijk onderzoek, bloedprikken, bloedddruk meten etc. Lijkt me ook vrij zinvol om daar zoals in Utrecht gebeurt in het 1e jaar mee te beginnen. Het lijkt me toch behoorlijk kut als je pas later erachter komt van: hee, ik vind dit helemaal niet leuk.

Ok, voor- en nadelen van Utrecht.

Voordelen:

- Vroeg patientcontact
- Intensieve praktische training
- Mogelijkheid om diep op de stof in te gaan (bij MTE)
- Modern gebouw

Nadelen:

- Soms heel chaotisch (gebrek aan docenten soms)
- Verpleegstage in het 1e jaar kan redelijk heftig zijn
- Onduidelijkheid over boeken die je moet aanschaffen
- Het is erg lastig om een kamer te krijgen in Utrecht

Als je nog vragen heb zie ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 19:40
Estar
Estar is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 02-10-2005 @ 20:11 :


Als je nog vragen heb zie ik het wel.
Bedankt!! Hier heb ik wat aan!
Ik heb nog wel meer vragen natuurlijk
Was deze universiteit je eerste keus? Zijn de leraren en medestudenten een beetje ok?
En hoeveel kostte de opleiding tot nu toe? En hoeveer uur in de week ben je gemiddeld met de opleiding bezig?

Laatst gewijzigd op 02-10-2005 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 20:50
Verwijderd
Was deze universiteit je eerste keus?

Ja, meer vanwege de stad eigenlijk en omdat ik niet naar dezelfde stad als iedereen van mijn klas wilde gaan studeren. En ook wel vanwege dat vroege patientencontact, dat vond ik wel belangrijk.

Zijn de leraren en medestudenten een beetje ok?

Achja, dat verschilt natuurlijk heel erg. Je wordt aan het begin van het jaar in een werkgroep ingedeeld waarmee je geloof ik 3 maanden mee op trekt bij bepaalde onderdelen zoals werkgroep en PLO. En meestal zitten we ook tijdens de hoorcolleges naast elkaar. Mijn werkgroep is erg leuk en we kunnen wel goed met elkaar opschieten (dat moet ook wel want je moet toch lichamelijk onderzoek op elkaar doen en patientgesprekken voeren ed). Er lopen natuurlijk ook best arrogante mensen rond, misschien is dat bij geneeskunde heftiger dan ergens anders, maar dat kan ik natuurlijk niet zeggen. Houd in je achterhoofd dat het 300 mensen zijn, daar zitten zat mensen tussen die je aardig kan vinden en ook veel mensen waarmee je het niet kan vinden, dat houdt je gewoon.

Docenten, zelfde verhaal. Je krijgt met je werkgroep een vaste tutor aangewezen daarmee heb je wel redelijk intensief contact, beetje afhankelijk of de persoon ook als werkgroepbegeleider optreedt. Ik heb het wat dat betreft getroffen. En wat betreft docenten die college geven verschilt dat heel erg. Er lopen mensen rond die gewoon niet in staat zijn een verhaal een beetje goed over te dragen en er zijn mensen die dat feilloos kunnen. Bij de practica en PLO wordt je begeleid door student-assistenten, dat zijn ouderejaars, die zijn over het algemeen wel aardig.

En hoeveel kostte de opleiding tot nu toe?

Pff..dat zou ik even moeten nazoeken. Je bent in ieder geval bijna 1500 euro kwijt aan collegegeld, zoals bij elke studie. Dan kan je lid worden van de studievereniging, wat ik wel aanraad vanwege korting op je boeken. Dat kost je uit mijn hoofd 50 euro. Dan nog 40 euro voor een soort intro-weekend en week. Grote kostenpost is natuurlijk het boekenpakket. In je eerste jaar moet je dan rekenen op een bedrag tussen de 1000 en 1500 euro inclusief readers, stethoscoop ed. In de jaren erna wordt het goedkoper. Maar wees kritisch met wat je koopt, want lang niet alles is al te hard nodig, maar dat moet je navragen bij ouderejaars, met kopieren kom je ook wel ver.

En hoeveer uur in de week ben je gemiddeld met de opleiding bezig?

Erm..dat durf ik eigenlijk nooit te zeggen. Enerzijds omdat ik zelf niet op let anderzijds omdat het gewoon heel erg verschilt. Ik denk dat iemand anders daar beter een antwoord op kan geven dan ik, want zo veel zal het niet verschillen tussen de verschillende universiteiten

Laatst gewijzigd op 03-10-2005 om 07:31.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 20:29
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik zit in r'dam.

Ik heb ongeveer 8 colleges per week, waarvan minstens 1 patientendemonstratie. De rest van de week gaat erop verder. Verder heb je Vaardigheidsonderwijs (bloeddruk meten, pols luisteren, ECG maken, dna ed), ongeveer 2x per week tot nu toe. Daarnaast nog PKV communicatie en attitude. Hier praat je over ervaringen, leer je gesprekken met patienten af te nemen.

Er zijn geen werkgroepen. Wel zijn er studiegroepen. Hiermee kun je met je klasje (12 mensen) de opdrachten van de week doornemen en mochten er nog vragen zijn, kun je die in het responsiecollege vragen.

Als aanvulling zijn er soms colleges met aanvullende info, maar niet verplicht en niet voor het tentamen.

R'dam was niet m'n eerste keuze, dat was utrecht, maar puur vanwege de stad. Uiteindelijk ben ik erg blij dat ik in r'dam zit. Ik vind de opbouw van de studie een stuk duidelijker en overzichtelijker.

Je werkt in blokken, 1e blok is bij ons 6 weken. Dan heb je een tentamen en ga je verder met een nieuw onderwerp. Je bent dus die weken bezig met 1 tentamen en hoeft je alleen maar daar op te concentreren.

Docenten zijn leuk. Pas 1 eikel gehad ...

Kosten: 1300 euro boeken (maar basis voor de hele studie, volgende jaren liggen de kosten stuk lager)

Tijdsbesteding: ik ga naar al het onderwijs, dus dat is ongeveer 18 uur. Verder besteed ik denk ik niet de bedoelde 16 uur zelfstudie. Ik denk ongeveer 5-10 uur. (Ze gaan iig uit van een 40 urige werkweek)

Overgens ook gewoon 'stages' vanaf het 1e jaar... zelfde als in utrecht...


Als je nog vragen hebt: pm of vraag het hier. Als je een keer mee wil, stuur een pm en ik neem je zo een dagje op sleeptouw ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 13:57
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 02-10-2005 @ 20:11 :
verhaal
Kijk, hier heb ik nou wat aan Zit eraan te denken om geneeskunde te gaan doen in Utrecht.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 13:40
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 04-10-2005 @ 14:57 :
Kijk, hier heb ik nou wat aan Zit eraan te denken om geneeskunde te gaan doen in Utrecht.
heb je een 8 of hoger gemiddeld dan?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 05-10-2005 @ 14:40 :
heb je een 8 of hoger gemiddeld dan?
Hoeft niet per definitie, ik had dat niet en er zit een jongen in mijn werkgroep die met een gemiddelde lager dan 6,5 binnenkwam. Maar het is inderdaad waarschijnlijker dat je in Utrecht met een 8 gemiddeld binnenkomt.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 19:01
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Gothic schreef op 05-10-2005 @ 14:40 :
heb je een 8 of hoger gemiddeld dan?
Nee, waarschijnlijk niet, maar je moet toch 3 keuzes opgeven dacht ik. Niet dat dat heel veel helpt, dat weet ik, maar goed.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 19:35
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Gothic schreef op 05-10-2005 @ 14:40 :
heb je een 8 of hoger gemiddeld dan?
Is toch niet perse nodig? Met een 7,5 gemiddeld heb je toch ook veel kans?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 20:28
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik zit ook in Rotterdam. (ben 2ejaars) Heb niet heel veel meer aan het verhaal van Gothic toe te voegen. Ik ben zelf alleen niet gelukkig met de manier van onderwijs geven. Ik vind het een HBO niveau (niet dat daar in principe wat mis mee is, maar het kan zoveel meer zijn)
Een van de slechte dingen aan het blokwerk is vind ik dat anathomie een ondergeschoven kindje is geworden. Ik vind deze manier gewoon slecht. Als ik bij mijn mede tweedejaars kijk is de kennis ervan gewoon uitermate beroert.

PKV onderwijs vind ik overgens wel erg goed en ben ook van mening dat het wel wat meer mag zijn.

Boeken worden goedkoper, ik zat dit jaar onder de 300. Volgend jaar is het wel weer iets meer (ik dacht in de 400) maar iig niet zo duur als het eerste jaar.

Voor mij was Rotterdam ook niet mijn eerste keuze. Ik vind het nu niet erg meer, maar dat is vooral door het leven wat ik buiten mijn studie heb. Zoiets had ik in Nijmegen niet gehad.
Ben hier gekomen via de decentrale selectie.

Citaat:
Gothic schreef op 03-10-2005 @ 21:29 :
Docenten zijn leuk. Pas 1 eikel gehad ...
Mag ik raden? Die vent met dat neurogedoe? (Holstege)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 21:36
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 05-10-2005 @ 20:35 :
Is toch niet perse nodig? Met een 7,5 gemiddeld heb je toch ook veel kans?
Ja om ingeloot te worden wel, niet om in utrecht geplaatst te worden. De grootste kans heb je om ingeloot te worden in r'dam als dat je eerste keus is, omdat de minste mensen daarheen willen. Utrecht willen juist de meeste mensen heen.

Ik maakte uit je antwoord op dat je kon kiezen en dat kan dus alleen met een 8 gemiddeld, anders is het gewoon afwachten waar je terecht komt.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 13:18
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ook ik studeer geneeskunde in Rotterdam. Hoe het onderwijs in elkaar zit is al zo'n beetje uitgelegd. Mij bevalt dit systeem erg goed. Een aantal colleges per week, vaardigheidonderwijs, pkv en zo's (zelfstudieopdrachten). Verder heb je bij elk college/opdracht/practicum literatuur die je kan lezen als je het interessant vindt of het niet snapt (er zijn ook mensen die alles lezen maar zelf zie ik daar het nut niet van in). Er wordt redelijk wat zelfdiscipline van je geeist, ook door het vaak onverplichte karakter van het onderwijs. Mij bevalt dat heel erg goed, vragen in groepjes maken enzo is niet echt mijn ding. Colleges zijn erg divers, zowel de manier waarop ze gegeven worden (saaie verhalen, boeiende verhalen, patientendemonstraties, discussies waarbij de hele zaal meedoet) als de onderwerpen (maar dat is logisch ). Tijdsbesteding in het eerste jaar was voor mij idd een uur of 9 colleges, en daarbuiten gemiddeld vier uur vo/2uur pkv. Het eerste jaar heb ik heel weinig vo's gevolgd, omdat ik ze niet allemaal heel zinnig vond en daarbuiten gemiddeld een uur of 6 zelfstudie.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 13:49
Poesket
Poesket is offline
Kun je ook geneeskunde gaan studeren na het behalen van je propedeuse Fysiotherapie ( en daarvoor dus havo)?
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 14:44
Verwijderd
Erm..daar heb ik heel erg mijn twijfels bij, ik geloof het niet. Volgens mij moet je echt de NG-vakken op het VWO hebben afgerond (dat is overigens nog niet heel lang zo). Maar wil je alles precies weten dan moet je even een studie-adviseur mailen van een universiteit. Die adressen zijn wel terug te vinden op de sites van de verschillende faculteiten.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 14:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Eerised schreef op 08-10-2005 @ 14:49 :
Kun je ook geneeskunde gaan studeren na het behalen van je propedeuse Fysiotherapie ( en daarvoor dus havo)?
je kunt wel na ALO (= HBO) afgerond te hebben instromen in het 2e jaar geloof ik...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 16:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 08-10-2005 @ 15:44 :
Erm..daar heb ik heel erg mijn twijfels bij, ik geloof het niet. Volgens mij moet je echt de NG-vakken op het VWO hebben afgerond (dat is overigens nog niet heel lang zo). Maar wil je alles precies weten dan moet je even een studie-adviseur mailen van een universiteit. Die adressen zijn wel terug te vinden op de sites van de verschillende faculteiten.
Nee als het goed is kan het niet. Kijk maar op sites van universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 20:38
Estar
Estar is offline
Weet iemand hoe de situatie in Nijmegen en Amsterdam is wat betreft geneeskunde?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-10-2005, 20:57
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Estar schreef op 17-10-2005 @ 21:38 :
Weet iemand hoe de situatie in Nijmegen en Amsterdam is wat betreft geneeskunde?
m'n moeder werkt bij de VU en het is een zooitje daar zei ze. Nieuw systeem overgenomen van Groningen en het is allemaal nog niet goed geregeld. Ze doen daar veel aan samenwerken. Je hebt sowieso 2 tutorgroepen waarin je presentaties geeft en werkstukken maakt. Je krijgt dan met z'n 3en een ziektebeeld en die bereid je voor voor de rest vd groep en jij ontvangt dan van de andere groepjes de rest. Dus dat is een systeem dat je echt moet liggen. Veel verplichtingen, veel samenwerken en veel afhankelijk zijn van elkaar.
Hoe het verder zit, geen idee. Dit weet ik iig van mn moeder.

Het nadeel ervan vind ik dat je 1 vd 4 ziektes goed kent, want die heb je zelf voorbereid, die andere 3 ken je hoe dan ook minder goed en dat is zonde vind ik...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 21:51
Estar
Estar is offline
Citaat:
Gothic schreef op 17-10-2005 @ 21:57 :
m'n moeder werkt bij de VU en het is een zooitje daar zei ze. Nieuw systeem overgenomen van Groningen en het is allemaal nog niet goed geregeld. Ze doen daar veel aan samenwerken. Je hebt sowieso 2 tutorgroepen waarin je presentaties geeft en werkstukken maakt. Je krijgt dan met z'n 3en een ziektebeeld en die bereid je voor voor de rest vd groep en jij ontvangt dan van de andere groepjes de rest. Dus dat is een systeem dat je echt moet liggen. Veel verplichtingen, veel samenwerken en veel afhankelijk zijn van elkaar.
Hoe het verder zit, geen idee. Dit weet ik iig van mn moeder.

Het nadeel ervan vind ik dat je 1 vd 4 ziektes goed kent, want die heb je zelf voorbereid, die andere 3 ken je hoe dan ook minder goed en dat is zonde vind ik...
Ik deel jou mening! Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 14:28
pino123
pino123 is offline
en cijfer tussen 1 en 10: hoe vind je dat er op jouw universiteit les/college (of hoe je dat noemt, in ieder geval het hele geneeskunde systeem daar) wordt gegeven?

ik twijfel nl.
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 15:43
Estar
Estar is offline
Citaat:
pino123 schreef op 18-10-2005 @ 15:28 :
en cijfer tussen 1 en 10: hoe vind je dat er op jouw universiteit les/college (of hoe je dat noemt, in ieder geval het hele geneeskunde systeem daar) wordt gegeven?

ik twijfel nl.
Uit welke twijfel jij?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 17-10-2005 @ 21:57 :

Het nadeel ervan vind ik dat je 1 vd 4 ziektes goed kent, want die heb je zelf voorbereid, die andere 3 ken je hoe dan ook minder goed en dat is zonde vind ik...
in Groningen wordt er meestal óf 1 ziekte genomen die op vier verschillende manieren benaderd wordt; een sociaal-maatschappelijke, een diagnostische, een therapeutische en een, ehm, nog een andere , óf vier aandoeningen die veel met elkaar te maken hebben omdat ze in hetzelfde weefsel of orgaan zijn gesitueerd of dezelfde oorzaak kunnen hebben, óf, wat het vaakst gebeurd, een combinatie van die twee dingen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 22:22
Estar
Estar is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-10-2005 @ 19:07 :
in Groningen wordt er meestal óf 1 ziekte genomen die op vier verschillende manieren benaderd wordt; een sociaal-maatschappelijke, een diagnostische, een therapeutische en een, ehm, nog een andere , óf vier aandoeningen die veel met elkaar te maken hebben omdat ze in hetzelfde weefsel of orgaan zijn gesitueerd of dezelfde oorzaak kunnen hebben, óf, wat het vaakst gebeurd, een combinatie van die twee dingen.
Goh, dat klinkt al wel weer wat beter!

Kun je misschien wat meer vertellen over hoe het je bevalt daar op de universiteit en dergelijke?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 09:09
Verwijderd
ehm, dat kan wel, maar ik heb eigenlijk geen zin om een uitgebreid verhaal te typen . Vooruit dan.
Het bevalt me wel goed . Ik heb ook bewust gekozen voor het patientgericht onderwijs dat er hier in Groningen en ook in Maastricht is, het past bij de manier waarop ik het liefst dingen leer (namelijk door iets met de stof te dóen in plaats van die alleen maar uit je hoofd te leren; ik kan heel geconcentreerd dingen doen, maar niet zo goed geconcentreerd dingen waarnemen... ben ook niet goed in tv kijken ).
De indeling van het eerste jaar is ongeveer
Blok 1.1: 'Het geneeskundig proces'; weefselleer, anatomie, sociale geneeskunde, medisch recht, medische gespreksvaardigheid, medische geschiedenis, en de praktijk van hoe een patient onderzocht en genezen enzo wordt (weet niet hoe ik dat duidelijker kan uitleggen).
Blok 1.2: 'Fundamenten van de geneeskunde'; celbiologie en statistiek; uitvoeren van een medisch onderzoek en daarover een professioneel artikel schrijven
Blok 1.3: 'Bouwen aan gezondheid'; fysiologie van de organen, ehbo
Blok 1.4: 'Zorg'; medische psychologie, immuniteit, verpleegstage
Beroepsvoorbereiding 1: praktische opdrachten en zelfreflectie-opdrachten onder begeleiding van een huisarts, om je voor te bereiden op huisartsgeneeskunde

In het tweede jaar zijn blok 2.1 en 2.3 erg theoretisch en onderzoeksgericht, en blok 2.2 en 2.4 erg praktisch en artsgericht. Er is ook beroepsvoorbereiding 2, waarbij je wordt voorbereid op specialistische geneeskunde en beroepsvoorbereiding 3 in jaar 3 waarbij je wordt voorbereid op sociale geneeskunde

Het is in Groningen dus wel erg beroepsgericht allemaal, maar het is wel echt universitair niveau, moeilijker dan de meeste studies (voor zo ver ik dat eerlijk kan vergelijken). Ieke noemde geneeskunde een HBO opleiding, ik zou het eerder een WBO opleiding noemen .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2005, 12:16
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Estar schreef op 18-10-2005 @ 16:43 :
Uit welke twijfel jij?
waar ik het dan zou moeten studeren, en/of ik het wel wil studeren: ik twijfel vooral tussen geneeskunde nen biomed wetenschappen en je mag toch maar een lotingsstudie hebben... *zucht*
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 17:55
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
pino123 schreef op 19-10-2005 @ 13:16 :
waar ik het dan zou moeten studeren, en/of ik het wel wil studeren: ik twijfel vooral tussen geneeskunde nen biomed wetenschappen en je mag toch maar een lotingsstudie hebben... *zucht*
dat moet je je afvragen wat je het leukste vindt... het met patienten omgaan en mensen behandelen en genezen, of in het lab uitzoeken wat een patient die je nooit gezien hebt of van gehoord hebt heeft... bv tumorweefsel bekijken of hij kwaadaardig is. Even heel krom/generaliserend/simpel gezegd.

Als je arts bent, kun je in principe beide kanten op, dus ook het onderzoek ed, maar met biomed kun je in principe niet direct met patienten werken.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 18:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
pino123 schreef op 19-10-2005 @ 13:16 :
waar ik het dan zou moeten studeren, en/of ik het wel wil studeren: ik twijfel vooral tussen geneeskunde nen biomed wetenschappen en je mag toch maar een lotingsstudie hebben... *zucht*
Ik heb een jaar biomedische wetenschappen gedaan en voor zover ik kan beoordelen (heb geen geneeskunde gedaan) is bmw veel wetenschappelijker en minder medisch. Je hebt ook wel medische vakken (anatomie, EHBO) maar dat zijn meer bijvakken dan hoofdvakken.

Als je verder nog dingen wil weten mag je het me wel vragen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 19:26
Estar
Estar is offline
Sarah: Wat ik had gehoord over maastricht is dat ze de eerste 3 jaar geen patienten krijgen, maar casus waardoor je zo moet uitzoeken wat een ziektebeeld is.
Dat vind ik een nadeel omdat ik juist veel met patienten bezig wil zijn, al is het maar horen wat ze in een college te melden hebben.

Het voordeel voor maastricht is wel dat je 1 keer in de 2 weken met een groepje samen komt om te kijken wat je gevonden hebt, en veel thuisstudie verricht.

Heb jij hier iets over gehoord?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 19:49
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Estar schreef op 19-10-2005 @ 20:26 :
Sarah: Wat ik had gehoord over maastricht is dat ze de eerste 3 jaar geen patienten krijgen, maar casus waardoor je zo moet uitzoeken wat een ziektebeeld is.
Dat vind ik een nadeel omdat ik juist veel met patienten bezig wil zijn, al is het maar horen wat ze in een college te melden hebben.

Het voordeel voor maastricht is wel dat je 1 keer in de 2 weken met een groepje samen komt om te kijken wat je gevonden hebt, en veel thuisstudie verricht.

Heb jij hier iets over gehoord?
dat samenkomen met een groepje, dat stimuleren ze in r'dam ook. Studiegroepen. Die zijn in het begin verplicht en later kun je daarmee doorgaan en elke week zo'n uur houden...

Opzich qua thuisstudie, is het in r'dam geloof ik 16 uur. En 24 uur college ed.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 19:58
Estar
Estar is offline
Citaat:
Gothic schreef op 19-10-2005 @ 20:49 :
dat samenkomen met een groepje, dat stimuleren ze in r'dam ook. Studiegroepen. Die zijn in het begin verplicht en later kun je daarmee doorgaan en elke week zo'n uur houden...

Opzich qua thuisstudie, is het in r'dam geloof ik 16 uur. En 24 uur college ed.
Ow klinkt steeds interessanter, ik dacht dat ze ook in rotterdam erg veel in groepen deed in de week, maar dat is dus helemaal niet zo?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 10:58
pino123
pino123 is offline
biomed wetenschappen is toch biologie zegmaar, maar ook schei-, wis- en natuurkunde?
en geneeskunde gaat echte alleen over de 'mens' en zijn
(dis)functioneren hoe het te verhelpen toch?
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 11:26
Verwijderd
Volgens 't vriendje is Nijmegen de plaats waar studenten gemiddeld de hoogste cijfers halen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 12:52
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Morgan schreef op 20-10-2005 @ 12:26 :
Volgens 't vriendje is Nijmegen de plaats waar studenten gemiddeld de hoogste cijfers halen.
als daar de tentamens daar het gemakkelijkste zijn, is dat niet moeilijk te verklaren ...

zegt dus weinig...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 12:54
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Estar schreef op 19-10-2005 @ 20:58 :
Ow klinkt steeds interessanter, ik dacht dat ze ook in rotterdam erg veel in groepen deed in de week, maar dat is dus helemaal niet zo?
je doet Vaardigheidsonderwijs in groepen van 2 á 4 (1 groep = 12 mensen) en pkv doe je met je eigen groepje.

Die SB's deden wij 1x per week, maar nu niet meer. Tutorgroep heb je er 10 van in het 1e jaar en doe je ook met je eigen groepje.

Colleges met iedereen. Ongeveer 6-9 per week.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 08:43
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 20-10-2005 @ 13:52 :
als daar de tentamens daar het gemakkelijkste zijn, is dat niet moeilijk te verklaren ...

zegt dus weinig...
Dat weet ik niet. Maar als je graag gemakkelijk wil slagen, kun je misschien maar beter naar Nijmegen gaan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2005, 15:36
Estar
Estar is offline
Citaat:
Morgan schreef op 22-10-2005 @ 09:43 :
Dat weet ik niet. Maar als je graag gemakkelijk wil slagen, kun je misschien maar beter naar Nijmegen gaan
Nijmegen staat wel vrij boven aan bij de interessantere universiteiten wat betreft geneeskunde, maar niet omdat de tentamens zo makkelijk zijn
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 18:15
Resy
Avatar van Resy
Resy is offline
Ik ben nu 2e jaars geneeskunde in Maastricht.

We werken hier in onderwijsgroepen van ongeveer 10 personen en een tutor, we komen 2x per week bij elkaar. Je krijgt dan een casus, gerelateerd aan het blok, die je zelf uit gaat werken (thuis of in de bieb, je hoeft dus eigenlijk geen boeken te kopen). Tijdens de volgende bijeenkomst bespreek je met je groep wat je hebt gevonden. het is wel echt verplicht om hier naartoe te komen en mee te doen.

Dan hebben we nog twee keer per week colleges, da's dus niet zo vaak. Wel leerzaam, je krijgt zo een beter beeld over wat je allemaal moet weten.

Verder heb je nog verschillende practica en skillslab trainingen. daar leer je de praktische vaardigheden zoals injecteren, bloedprikken, lichamelijk onderzoek en labvaardigheden. dit gebeurt altijd in kleine groepjes dus met veel begeleiding, da's erg positief.

Met behulp van simulatiepatiënten leren we ook nog wat over gespreksvaardigheden. Je zit dan met die patiënt in een kamertje en voert een consult. Dit wordt dan opgenomen en bekeken door je groep en begeleider en wordt nabesproken in een bijeenkomst.

De blokken in het eerste jaar gingen over de acute geneeskunde.
blok 1.1 ging over acute nood (temperatuurregulatie, pijn en regelmechanismen); blok 1.2 bloedstolling, wondgenezing, distorsie/breuk en buiktrauma); blok 1.3 longen; 1.4 hart en nieren; 1.5 verteringsstelsel en immunologie en blok 1.6 bewustzijnsstoornissen
Het tweede jaar staan levensfasen centraal. we zijn nu bezig met de embryologie.

Het is wel waar dat we het eerste en tweede jaar van de studie amper patiënten te zien krijgen. Alleen in colleges zie je ze wel eens verschijnen. In het derde jaar begin je pas met stages.

Conclusie: Ik ben erg tevreden over het Maastrichtse onderwijssysteem. Het moet alleen wel bij je passen. De gebouwen zijn ook goed. In de bieb kun je eigenlijk alles wel doen, alleen zijn er vlak voor een toets vaak te weinig boeken. de docenten zijn over het algemeen ook goed. Ik vind het ook fijn dat we niet zoveel werkstukken enzo moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 19:39
Estar
Estar is offline
Dat klinkt positiever dan de verhalen dat ik vandaag gehoord heb over maastricht, dat was dat de boeken echt heel erg vaak te wensen over liet en dat je daar ook door de leraren vaker aan je lot wordt overgelaten.

Zoals jij het verteld vind ik het wel interessanter klinken! thnx

Ik hoop op nog meer verhalen!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 14:07
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Citaat:
Resy schreef op 24-10-2005 @ 19:15 :

(...)
Conclusie: Ik ben erg tevreden over het Maastrichtse onderwijssysteem. Het moet alleen wel bij je passen. De gebouwen zijn ook goed. In de bieb kun je eigenlijk alles wel doen, alleen zijn er vlak voor een toets vaak te weinig boeken. de docenten zijn over het algemeen ook goed. Ik vind het ook fijn dat we niet zoveel werkstukken enzo moeten maken.
Wat bedoel je met: "het moet wel bij je passen"? Ik wil namelijk ook geneeskunde studeren en Maastricht lijkt me wel wat, maar ik weet niet of dat systeem me wel ligt.
__________________
Maar dat ben ik maar...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 15:44
Resy
Avatar van Resy
Resy is offline
Citaat:
Wat bedoel je met: "het moet wel bij je passen"?
nou, als je het liefst precies de boeken met paginanummers krijgt die je moet kennen, heb je pech . je moet dit echt zelf uitzoeken. Je moet dus ook zelf inschatten hoe diep je op de stof in moet gaan.
Verder moet je dingen die je hebt gevonden aan je groepsgenoten uit leggen. als je hier echt een hekel aan hebt, kun je misschien toch beter een ander onderwijssysteem kiezen. Ik ben zelf soms best een verlegen/stil persoon, maar heb hier wel bewust voor gekozen. je leert er wel heel veel van.
Een nadeel is dat je best wel afhankelijk bent van je groep. als er maar drie mensen zijn die zich voorbereiden en de rest niet, heb je wel een probleem. Ook komt het voor dat je een tutor krijgt die de groep niet voldoende aanstuurt waardoor je dingen kunt missen die wel in een toets worden gevraagd. gelukkig krijg je elk blok een nieuwe groep en tutor
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:18
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Aha, op zo'n manier Dank je wel voor de info!
mm, ik weet niet of dat mij wel ligt, ik kan er erg slecht tegen als ik in een groep moet werken met mensen die dingen niet erg hebben voorbereid Nou ja, eerst maar eens open dagen bezoeken en dan zie ik wel verder!
__________________
Maar dat ben ik maar...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 18:41
Verwijderd
ohja wat patienten betreft: in Groningen zie je dus 1 x per week een patient in het patientencollege, bovendien heb je in het eerste blok een halve dag kijkstage bij een huisarts, in het derde blok drie gesprekken met een chronische patient en in het vierde blok een kijkstage van 2 weken op een verpleegafdeling in een ziekenhuis of in een verpleegtehuis .
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 17:45
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
*upt*

want, ik had nog een vraagje aan andere eventueel toekomstige Geneeskunde-studenten, kijken jullie ook naar universiteiten die erg ver liggen? Of meer gewoon wat een beetje dichtbij/te doen is qua reistijd (als je ook wel eens naar huis wil enzo)
Ik woon namelijk in provincie Utrecht, maar zie Groningen en Maastricht ook wel zitten (om het PGO), maar Utrecht en Nijmegen ook. Ik vind het alleen nogal eng, om dan Groningen en Maastricht ook maar op t lijstje te zetten, want ten eerste moet je dan binnen een paar maanden een kamer hebben enz, en ten tweede wil ik eigenlijk het liefst niet zó ver weg . Dan zou Amsterdam wel mooi zijn (redelijke reistijd, dus genoeg tijd om een kamer te zoeken) maar de universiteiten daar spreken (bij geneeskunde dan) niet aan.

Ik vind het sowieso gewoon een beetje eng al die verhalen, van dat je kan ruilen enzo, op het laatste moment, met plaatsen op een uni. Het is teveel onzekerheid over waar je nou zit


wie heeft dit ook en kan me troosten met lieve woorden en heel goed advies
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 17:57
Estar
Estar is offline
Citaat:
kiek schreef op 08-03-2006 @ 18:45 :
*upt*

want, ik had nog een vraagje aan andere eventueel toekomstige Geneeskunde-studenten, kijken jullie ook naar universiteiten die erg ver liggen? Of meer gewoon wat een beetje dichtbij/te doen is qua reistijd (als je ook wel eens naar huis wil enzo)
Ik woon namelijk in provincie Utrecht, maar zie Groningen en Maastricht ook wel zitten (om het PGO), maar Utrecht en Nijmegen ook. Ik vind het alleen nogal eng, om dan Groningen en Maastricht ook maar op t lijstje te zetten, want ten eerste moet je dan binnen een paar maanden een kamer hebben enz, en ten tweede wil ik eigenlijk het liefst niet zó ver weg . Dan zou Amsterdam wel mooi zijn (redelijke reistijd, dus genoeg tijd om een kamer te zoeken) maar de universiteiten daar spreken (bij geneeskunde dan) niet aan.

Ik vind het sowieso gewoon een beetje eng al die verhalen, van dat je kan ruilen enzo, op het laatste moment, met plaatsen op een uni. Het is teveel onzekerheid over waar je nou zit


wie heeft dit ook en kan me troosten met lieve woorden en heel goed advies
Ik ben zelf eerst naar de studiebeurs geweest en voor mezelf gekeken welke methode me aanspreekt en wat niet.

Toen ben ik meegelopen met een paar mensen, en mijn eerste voorkeur is helemaal afgevallen want dat viel tegen, en een van mijn laatste keuzes is nu mijn eerste keus geworden.
Dus ik raad je aan om echt een dagje mee te lopen en niet vanuit de universiteit zelf, maar zo via de forum ofzo iemand strikken.

En ja, voor mij is natuurlijk ook wel de reistijd belangrijk, en dat is voor de woningbouwverenigingen ook.

Op het laatste moment ruilen van plaats kan alleen als je het zelf wilt, als je ingeloot bent ga je er sowieso heen tenzij je het zelf aangeeft dat je toch bij een universiteit dichterbij ofzo wilt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:31
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
Estar schreef op 08-03-2006 @ 18:57 :
Ik ben zelf eerst naar de studiebeurs geweest en voor mezelf gekeken welke methode me aanspreekt en wat niet.

Toen ben ik meegelopen met een paar mensen, en mijn eerste voorkeur is helemaal afgevallen want dat viel tegen, en een van mijn laatste keuzes is nu mijn eerste keus geworden.
Dus ik raad je aan om echt een dagje mee te lopen en niet vanuit de universiteit zelf, maar zo via de forum ofzo iemand strikken.
Maar waarop heb jij je keuze gebaseerd dan? Want je weet toch van te voren wat er gebeurd enz, welke methode er wordt gehanteerd enz? Kijk je dan alleen naar de sfeer? Want ik vind het nogal moeilijk om nu naar al die universiteiten te gaan kijken die me aanspreken, terwijl ik al weet hoe het er zeg maar aan toe gaat.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:05
Estar
Estar is offline
Citaat:
kiek schreef op 08-03-2006 @ 19:31 :
Maar waarop heb jij je keuze gebaseerd dan? Want je weet toch van te voren wat er gebeurd enz, welke methode er wordt gehanteerd enz? Kijk je dan alleen naar de sfeer? Want ik vind het nogal moeilijk om nu naar al die universiteiten te gaan kijken die me aanspreken, terwijl ik al weet hoe het er zeg maar aan toe gaat.
Nou ik vind dat er onderling bij de universiteit de indeling van de opleiding anders is.

Daarbij vond ik het belangrijk dat je vanaf het begin een patient te zien krijgt die iets verteld en dat je het niet uit casus moet gaan halen wat in maastricht het geval is.
Daarbij wilde ik ook niet teveel in groepen doen of dat je groepswerk moet doen en dan dat moet presenteren aan andere.
Dat vind ik persoonlijk niks.

Daarbij inderdaad ook de sfeer, en bij een universiteit duurde het 45 minuten emt de trein, maar daarna nog 1 uur en een kwartier om bij de universiteit te komen, oftewel dan ben je 2 uur bezig om er te komen, en de woningbouw rekent alleen de treinreis, dus ik wilde ook dat de verbinding een beetje te doen was.

En ik wilde weten hoe het er tijdens normale dagen er aan toe ging,want ik was bij een universiteit en toen kwam de beloofde leraar bij een werkgroep niet opdagen en kwam er 5 minuten voor het einde van de les een andere man die in moest vallen en eigelijk nergens iets van wist.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 11:24
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
kiek schreef op 08-03-2006 @ 18:45 :
*upt*

want, ik had nog een vraagje aan andere eventueel toekomstige Geneeskunde-studenten, kijken jullie ook naar universiteiten die erg ver liggen? Of meer gewoon wat een beetje dichtbij/te doen is qua reistijd (als je ook wel eens naar huis wil enzo)
Ik woon namelijk in provincie Utrecht, maar zie Groningen en Maastricht ook wel zitten (om het PGO), maar Utrecht en Nijmegen ook. Ik vind het alleen nogal eng, om dan Groningen en Maastricht ook maar op t lijstje te zetten, want ten eerste moet je dan binnen een paar maanden een kamer hebben enz, en ten tweede wil ik eigenlijk het liefst niet zó ver weg . Dan zou Amsterdam wel mooi zijn (redelijke reistijd, dus genoeg tijd om een kamer te zoeken) maar de universiteiten daar spreken (bij geneeskunde dan) niet aan.

Ik vind het sowieso gewoon een beetje eng al die verhalen, van dat je kan ruilen enzo, op het laatste moment, met plaatsen op een uni. Het is teveel onzekerheid over waar je nou zit


wie heeft dit ook en kan me troosten met
lieve woorden en heel goed advies
Ik heb ook wel dat ik liever niet ver weg ga. Het liefst ga ik naar Utrecht, is een uurtje met de trein, en bovendien lijkt het mij ook een goede uni wat geneeskunde betreft. Verder lijken Groningen en Maastricht me ook wel wat, maar Maastricht is wel weer heel ver weg.. Dus wat dat betreft lijkt Nijmegen me weer beter.
Maar ja, ik zet iig Utrecht en Groningen bij mn voorkeuren, verder zie ik wel.
Hoop alleen niet dat ik helemaal in Leiden terechtkom oid, stad vind ik niet super en het is 2,5 uur met de trein..
Ach ja, eerst mn examen maar eens zien te halen en dan ook nog worden ingeloot, dan pas drukmaken over het feit dat ik misschien op kamers moet. (wat heel eng is voor mij, ik vond 5 km verhuizen al naar )
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 17:47
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Bedankt voor jullie reacties! ik denk dat ik misschien niet voor Maastricht ga (het is 3 uur en 21 minuten met de trein ) maar het is wel weer 'makkelijk' om daar een kamer te vinden, niet?
Groningen is ook erg ver (2,5 uur) maar daar lijkt het me wel érg leuk. In Utrecht vond ik het wel leuk, maar ik kreeg de indruk dat de mensen daar neit zo leuk en aardig zijn... beetje saai en omhooggevallen misschien (eigenlijk wel aannemelijk, aangezien daar de meeste 8-of-hoger mensen zitten volgens dit topic ) en de stad vind ik ook mwoah. Moeilijk moeilijk
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 18:53
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Estar schreef op 08-03-2006 @ 20:05 :

Daarbij wilde ik ook niet teveel in groepen doen of dat je groepswerk moet doen en dan dat moet presenteren aan andere.
Dat vind ik persoonlijk niks.
Ik ben het helemaal met je eens, ik hou ook niet van presenteren of veel in groepen werken. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je later (tijdens co-schappen en specialisatie) wel veel moet presenteren en samenwerken. Als je tijdens je studie dit al (veel) moet doen, wordt het steeds makkelijker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Dé gang van zaken m.b.t. geneeskunde studeren in Antwerpen
sjtuijp
1 18-04-2007 19:51
Studeren Uitgeloot voor geneeskunde. Wat nu?
danny23
65 21-08-2006 21:58
Studeren Instromen op Geneeskunde???
lil me
9 14-07-2005 09:37
Algemene schoolzaken Geneeskunde met HAVO? (na het HBO?)
aniki
24 23-04-2005 17:52
Algemene schoolzaken Wat zijn studies die goed aansluiten op geneeskunde?
Lautitia
25 13-07-2004 19:48
Algemene schoolzaken technische geneeskunde in enschede
chris9 tje
0 20-01-2003 21:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.