Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2006, 11:07
lara 19
Avatar van lara 19
lara 19 is offline
Haloooo,
Op dit moment zit ik op het MBO in Alkmaar waar ik de opleiding SPW volg.
Zou graag na deze opleiding een HBO opleiding willen volgen.
MAAR WELKE??
Er is zoveel waaruit je kunt kiezen....
De dingen die mij te binnen schoten heb ik even op een rijtje gezet. Er zitten ook richtingen bij waarvan ik nog helemaal niets af weet en waarover ik nog nooit informatie gezocht heb.

Ben benieuwd of er mensen zijn die over deze richtingen meer weten en mij meer kunnen vertellen --> WIE KAN MIJ INFO. GEVEN OVER :

(Wat ga jij met je opleiding doen?/ wat kun je er zoal mee?, is het een zware opleiding?, welke stad studeer je en waarom?, kun je er redelijk makkelijk aan een kamer komen?, waarom vind je de opleiding wel of niet leuk?, wat houden je stages in? enz)


* PEDAGOGIEK lijkt me wel wat. Vaag weet ik wat het inhoud, maar wat kun je er nou precies mee doen als je je diploma hebt??

* LERARES ENGELS --> ik vind het een prachtige taal, het lijkt soms wel of alles in het Engels mooier klinkt en ik vind het erg leuk om Engels te spreken. Kan wel goed Engels spreken, maar het kan nog veel beter!!! Als je voor zo'n opleiding gaat ben je dan iemand die uitblinkt in het spreken van Engels of leer je het juist op die opleiding heel goed spreken??

* PSYCHOLOGIE - kinderpsychologie

* MAATSCHAPPELIJK WERK en DIENSTVERLENING

* CULTURELE en MAATSCHAPPELIJKE VORMING

* SPH

* Als ik bijvoorbeeld een TONEEL/ DRAMA richting in wil, zoals bijvoorbeeld drama docent,
een toneelschool oprichten voor kinderen of meespelen in toneelstukken (?) ga je dan naar een kleinkunstacademie?? Of is dit meer voor mensen die op tv of in grote producties willen spelen??? En zijn er nog andere opleidingen voor dit soort richtingen?

Het lijkt me erg leuk om jullie ervaringen en/ of "advies" hierover te lezen!!
Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 10-03-2006 om 12:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2006, 15:11
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Ik doe CMV;

Wat ga jij met je opleiding doen?
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee, daarom ga ik hierna ook nog een andere opleiding doen om me meer te verbreden (of eigenlijk, meer te verdiepen)

wat kun je er zoal mee?
In theorie heel veel, in praktijk moet je je best doen om bij de dingen terecht te komen die net iets anders zijn dan opbouwwerk heb ik het gevoel.

is het een zware opleiding?
Ik vind van niet, maar het verschilt ook veel per periode.

welke stad studeer je en waarom?
Eindhoven, omdat op het moment dat ik begon je daar toen nog meteen in het 1e jaar kon kiezen voor een opleiding ipv eerst een gezamelijk propedeusejaar met SPH en MWD en ik al wist dat die mijn interesse niet hadden. Maar sinds dit schooljaar is dat hier ook ingevoerd.

kun je er redelijk makkelijk aan een kamer komen?
Redelijk, ik had me ingeschreven bij Vestide (studentenhuisvesting via de woningbouw) en als je wat inschrijftijd hebt opgebouwd is het goed te doen. Met ongeveer 7 maanden inschrijftijd had ik binnen een maand een woonruimte toen ik begon met reageren

waarom vind je de opleiding wel of niet leuk?
Ik vind het organiseren en de theorie die we krijgen, psychologie/sociologie/recht interessant. Filosofie trekt me een stuk minder, maar het is ook niet zo'n groot onderdeel. Wat ik minder vind heeft niet zozeer met de opleiding te maken zoals die op school gegeven wordt, maar meer met dat de instellingen de opleiding niet kennen of er terughoudend mee zijn, ze hebben liever MWD of SPH want het is veel duidelijker wat zij kunnen.

wat houden je stages in?
Stages in het 1e jaar hadden we een snuffelstage, je draaide dan gewoon mee als vrijwilliger een paar uur per week. Dit kon bij een buurthuis, jongerencentrum, maatjesproject, etc.
In het 2e jaar hebben we projectstages, waarin je met een groep van 3 een project gaat opzetten binnen een instelling.
Ik ben zelf nu bezig met het zoeken naar een 3e jaarsstage en ik moet eerlijk zeggen dat het me niet helemaal duidelijk is wat dan de bedoeling is. Voor zover ik weet moeten we iig een beleidsadvies maken en een activiteit opzetten binnen de instelling waar we stage lopen en voor de rest meedraaien daar.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 15:34
Verwijderd
Ik zit in het vierde jaar HBO pedagogiek.

Wat ga jij met je opleiding doen?
Weet ik nog niet, waarschijnlijk weinig...ik ga komend jaar iig onderwijskunde studeren, daarna zie ik wel weer verder.

Wat kun je er zoal mee?
Heel veel, maar je moet jezelf wel weten te 'verkopen'. Veel mensen met HBO pedagogiek gaan in de kinderopvang werken of gaan opvoedingsondersteuning geven, maar in theorie is meer mogelijk (zie bv. www.pedagogiek.nl ).

Is het een zware opleiding?
Ik vind van niet.

Welke stad studeer je en waarom?
Rotterdam, omdat ik daar al woonde.

Kun je er redelijk makkelijk aan een kamer komen?
Over het algemeen redelijk, volgens mij. Ik wilde niet op kamers, heb me er dus niet in verdiept. Toen ik had huis uit ging had ik met een maand of twee een woning (ik had wel mazzel, maar daarmee zal ik vast niet de enige zijn).

Waarom vind je de opleiding wel of niet leuk?
Ik vind de ontwikkeling van kinderen en problemen die zich daarbij voor kunnen doen erg interessant. Daarnaast krijgen we nog wel andersoortige vakken, wat het afwisselend maakt.

Wat houden je stages in?
Dat ligt er aan waar je stage loopt en hoe de stages verdeeld zijn is erg verschillend per hogeschool. In de eerste is bij ons er een soort van snuffelstage, vanaf de tweede helft van het tweede jaar loop je elke week een bepaald aantal uur stage. Er zijn per jaar bepaalde leerdoelen die je moet behalen om je stage te halen. In het vierde jaar ligt de nadruk bv. op leidinggeven, coördineren en beleid.

Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.


Psychologie is een universitaire studie...dat kan je natuurlijk wel goend, maar dat is wel een lange weg als je nu MBO doet... Mijn zusje en moeder doen SPH, daar kan ik dus op zich ook wel wat meer over vertellen, maar er lopen hier genoeg mensen rond die zelf SPH doen, dus zal ik het maar aan hun over laten.

@Heartworm: In Rotterdam is CMV voor zo ver ik weet vanaf het begin gewoon een aparte opleiding...?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:04
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-03-2006 @ 16:34 :
@Heartworm: In Rotterdam is CMV voor zo ver ik weet vanaf het begin gewoon een aparte opleiding...?
Dat zou kunnen, maar ik heb me toen eerlijk gezegd toen alleen verdiept in de opleiding op plekken waar ik wel heen zou willen en R'dam viel daar niet onder
Hogeschool Rotterdam biedt wel een orienterende propedeuse voor SPH/MWD/CMV aan zie ik, maar het is niet de enige mogelijkheid zoals dat in ieder geval wel op Fontys en Avans het geval is (en ook HS Zuyd vanaf volgend jaar en vast nog wel meer hogescholen)
Ze zijn voor zover ik weet bijna overal SPH/MWD/CMV en soms pedagogiek ofzo in het 1e jaar aan het samenvoegen tot Social Work, Sociale Studies en dat soort dingen, waarmee ze het willen verkopen als een brede opleiding waar je heel veel mee kunt, een beetje van dit en een beetje van dat en blabla

Maar met een MBOdiploma is dit eigenlijk niet van toepassing, want dan begin je in het 2e jaar
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Heartworm schreef op 10-03-2006 @ 18:04 :

Hogeschool Rotterdam biedt wel een orienterende propedeuse voor SPH/MWD/CMV aan
Pedagogiek en P&A zitten daar ook bij.

Ze zijn op de HRO wel bezig met Social Work, dacht ik, maar het is er op dit moment nog niet.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 09:52
lara 19
Avatar van lara 19
lara 19 is offline
Leuk om jullie bericht te lezen!!!
Bedankt voor de informatie!!
Misschien voor mij juist een gunstig idee om de brede opleiding;
social work te gaan doen, dan kan ik nog ff de kat uit de boom kijken bij de opleidingen en later pas een keuze maken welke richting ik op wil gaan....tja keuzes maken is niet mijn sterkste kant geloof ik haha. En dat ene jaartje meer of minder studeren maakt ook niet uit, want werken kan ik mn hele leven nog!

Bedankt hoor

Laatst gewijzigd op 17-03-2006 om 09:54.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 10:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
kinderpsychologie is universitair?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Geneeskunde
nuismer1
5 19-02-2011 11:29
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquête vooroordelen Nederlanders t.o.v. Duitsers
Fortuna_
23 07-01-2010 16:32
ARTistiek Kunstacademies!
C-Cee
3 16-01-2009 21:10
Studeren HBO Psychologie
Leeuwtje
18 31-01-2007 09:50
Psychologie Zijn psychologen onzin?
Kauw
57 05-02-2006 14:20
Algemene schoolzaken HBO SPH en dan psychologie
nlblue-eyes
31 10-02-2004 08:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.