Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2008, 11:43
Verwijderd
Ik heb geen idee hoe veel mensen er hier (nog) op een kunstacademie zitten, maar ik dacht, ik probeer het gewoon nog even. Ik vroeg me af wat de reputatie is van de verscheidene kunstacademies in Nederland (en dan met name over de richting Illustratie). Ik weet weinig meer dan dat de Aki bekend staat of stond als ultiem zweverig en de Rietveldacademie heel goed schijnt te zijn maar wel überkunstzinnig. Waar gaan jullie heen en wat hebben jullie gehoord over andere academies? Bevalt de school, waarom wel of niet, wat zijn de specifieke kenmerken, hoe zijn de docenten en medestudenten, etcetera. Brand los!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2008, 15:00
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Ik zit zelf niet op een acadmie, maar heb dat een paar jaar geleden wel overwogen (ook voor illustratie) dus onder voorbehoud :
KABK (Den Haag): degelijk, veel aandacht voor het leren tekenen/ gebruik van technieken.
Rietveld: ervaring van een kennis is dat je vooral moet afwijken, "hoe vreemder hoe beter", meer aandacht voor ideeënontwikkeling dan techniek.
Willem de Kooning (Rotterdam): laagdrempelig (mensen die in Den Haag niet werden aangenomen, kwamen hier wel binnen), ervaring van wederom een kennis is dat je weinig begeleiding krijgt, je bent erg vrij te doen wat je wilt en als iets niet goed is wordt dat niet duidelijk gebracht.

Tot zover wat ik via-via gehoord heb. Heb jij niet al eens illustratie gedaan? Of wil je het weer oppakken?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Tot zover wat ik via-via gehoord heb. Heb jij niet al eens illustratie gedaan? Of wil je het weer oppakken?
Heb inderdaad illustratie gedaan in Kampen (nu Zwolle), propedeuse behaald maar toen toch een andere studie gaan doen. Zit erover te denken om het weer op te pakken (duimen dat mijn propedeuse nog geldig is, anders kan ik nog een keer toelatingsexamen doen - het was de eerste keer zenuwslopend genoeg ), maar het is een beetje twijfelachtig allemaal omdat het waarschijnlijk niet parttime kan en ik toch echt geen stufi meer krijg. *schouderophaal* Maar het kan geen kwaad me er weer een beetje in te verdiepen.

Vooralsnog klinkt mijn opleiding toen iig als een prettig gemiddelde van de eerste twee die jij noemt
Met citaat reageren
Oud 18-09-2008, 07:48
Verwijderd
Over Illustratie weet ik niet zo veel, ik doe de docentenopleiding aan de HKU.
Maar over het academie kan ik wel wat zeggen, ik vind namelijk dat de manier hoe deze georganiseerd is erg slecht. Lessen tot op het laatste moment doorgegeven etc..
Maar nu weet ik niet of dat bij illustratie ook geldt.
Ook heb ik even tijdens mijn havo een aantal lessen meegelopen met het basisjaar en school voor jong talent op de KABK. De indruk die ik van de KABK had is een stuk beter dan de indruk die ik van de HKU heb. Maar nogmaals, over illustratie weet ik dus niet zoveel Waarom ga je niet je opleiding vervolgen in Zwolle?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2008, 13:44
Verwijderd
Ik woon nu niet meer zo dicht bij Zwolle
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 10:17
Verwijderd
oh oke, logisch dan
Met citaat reageren
Oud 20-09-2008, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Ik zit zelf niet op een acadmie, maar heb dat een paar jaar geleden wel overwogen (ook voor illustratie) dus onder voorbehoud :
KABK (Den Haag): degelijk, veel aandacht voor het leren tekenen/ gebruik van technieken.
Rietveld: ervaring van een kennis is dat je vooral moet afwijken, "hoe vreemder hoe beter", meer aandacht voor ideeënontwikkeling dan techniek.
Willem de Kooning (Rotterdam): laagdrempelig (mensen die in Den Haag niet werden aangenomen, kwamen hier wel binnen), ervaring van wederom een kennis is dat je weinig begeleiding krijgt, je bent erg vrij te doen wat je wilt en als iets niet goed is wordt dat niet duidelijk gebracht.

Tot zover wat ik via-via gehoord heb. Heb jij niet al eens illustratie gedaan? Of wil je het weer oppakken?
den haag heeft geen illustratie.
en is best wel zweverig.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2008, 21:38
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Ik ben (als kleurenblinde) nu aan het tekenen in Den Haag en er is wel erg veel vrijheid.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 09:21
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Citaat:
Ik ben (als kleurenblinde) nu aan het tekenen in Den Haag en er is wel erg veel vrijheid.
Ik denk niet dat je een tekencursus van één avond per week kan vergelijken met een echte opleiding aan een kunstacademie. De toelating alleen al was compleet anders.

En Fishy, je hebt gelijk, over illustratie in Den Haag. Ik neem trouwens aan dat elke kunstacademie wel en bepaalde mate van zweverigheid kent.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 09:47
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Citaat:
Ik denk niet dat je een tekencursus van één avond per week kan vergelijken met een echte opleiding aan een kunstacademie. De toelating alleen al was compleet anders.
Ik baseer dat ook niet alleen op mezelf,
want dan heb ik inderdaad geen recht van spreken,
maar ook op andere lui van buiten het forum.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 17:27
Evolution
Avatar van Evolution
Evolution is offline
ik zit nu zelf in t eindexamenjaar van illustratie in zwolle en ben er steeds tevredener over
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 10:55
Verwijderd
Citaat:
ik zit nu zelf in t eindexamenjaar van illustratie in zwolle en ben er steeds tevredener over
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 16:29
Evolution
Avatar van Evolution
Evolution is offline
omdat we nu zowel meer losgelaten worden en we steeds meer ons eigen ding kunnen doen, maar tegelijkertijd komen de leraren wel langs, kan je ze altijd aanspreken, krijg je echt 1 op 1 gesprekken en advies en nemen ze tijd voor je
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 20:00
Verwijderd
ik zit op st. joost maar heb nog niet echt goed kunnen kijken naar de verschillende richtingen, dus ik weet vrij weinig over illustratie e.d. wij hebben eerst een half jaartje oriëntatie(zal wel fout gespeld zijn!) en daarna moet je een richting kiezen en krijg je (maar) één vak in die richting. Ik weet niet hoe het verder gaat in de jaren daarna, daar moet ik me nog over inlichten.
de school bevalt me (voor deze eerste maand dat ik erop zit) best goed. voornamelijk omdat ik goed schijn te zijn en ik de opdrachten voor de vakken als uitdagend en vernieuwend beschouw. het gebouw is mooi, de mensen zijn aardig en er zijn veel lokalen en veel leraren die je kunnen helpen en willen helpen.
maar over illustratie weet ik niks te zeggen, sorry.

ps: heb je al enig idee WAAR in Nederland je wilt studeren?

J.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 20:03
Verwijderd
en veel vrijheid, maar dat is op iedere kunstaka wel
Met citaat reageren
Oud 12-10-2008, 11:26
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik zit op dit moment op Artez vrije kunst Arnhem. ArtEZ is verzamelnaam van Zwolle, Enschede en Arnhem, maar ik geloof dat onze academie dan AbkvA heet?

In ieder geval, het wordt getypeerd als een vrij schoolse instelling. Ik zit heel erg veel op school, zo'n 40 uur per week minstens lessen volgen. Het is absoluut niet elitair, de mode afdeling natuurlijk dan weer wel, want dat is de beste modeopleiding van heel Europa, dat dragen ze graag uit . Er wordt veel aandacht besteed aan het leren van technieken, wat bijvoorbeeld op de Rietveld helemaal niet het geval is. Ze zijn ook vrij streng. Je moet aanwezig zijn in de les, zo niet dan kan dat in je eindcijfer wel soms met drie punten schelen. Als je te laat bent, word je soms niet eens meer binnen gelaten. Ik denk dat dat op andere opleiding toch wel wat soepeler is.

Ik vind het moeilijk om er veel over te kunnen zeggen, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb en ook pas net 5 weken aan het werk ben daar. Het geeft in ieder geval een heel gedegen indruk, waarbij ze op dit moment volgens mij nog heel erg observeren hoe wij opdrachten vormgeven. Er is nog nauwelijks sturing en kritiek, maar volgens docenten gaan wij dat binnenkort meer krijgen dan ons lief is.

Vooralsnog ben ik erg tevreden en vind ik de sfeer erg prettig hier. Dus ik blijf voorlopig nog wel even .
Met citaat reageren
Oud 12-10-2008, 12:00
Verwijderd
Klinkt best okee, maar daar is geen illustratie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Sint-Lukas en KASK in Gent
speelgoedgitaar
4 16-07-2013 10:00
De Kantine Wie zaait, zal saaigsten #608
Uice
500 19-05-2009 22:56
Studeren Studeren in Engeland (uni of Reading?) + Cijfers
Seriously
7 04-11-2008 14:34
ARTistiek Kunstacademie etc
rodina
169 22-11-2004 20:32
Levensbeschouwing & Filosofie (Bouw)kunst
R-J-N
3 20-02-2004 19:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.