Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2002, 21:03
Upior
Upior is offline
Heeft iemand ervaringen met dit spul, voor welke "doelgroep" is het nou eigenlijk bestemd en heeft het gevaarlijke bijverschijnselen? Ja ik heb al op internet gekeken maar ik hoop toch op "first-hand" ervaringen... bvd
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 12:00
Verwijderd
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij wordt het meestal voorgeschreven bij ADHD. 't heeft behoorlijke bijwerkingen (kan iig), daarom weigeren sommige ADHD patienten het te slikken. Over het precieze hoe, wie en wat kan ik je helaas weinig vertellen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 12:59
Desp
Desp is offline
Ritalin wordt volgens mij alleen aan kinderen voor geschrijven, voor volwassenen heeft het een werking als speed...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 13:11
tacidvs
tacidvs is offline
Ik denk dat zelfs google een beter antwoord geeft.

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontl...ws/diller.html
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 15:06
maaike0
maaike0 is offline
kwas ff in de war met claritine maar ik heb vorig jaar een groot werkstuk gemaakt over ADHD (profielwerkstuk) en daarin hadden we dit over claritine geschreven:


Ritalin:
Werking:
Er zijn verschillende verklaringen waarom het medicijn Ritalin bij ADHD’ers werkt.
De eerste verklaring is dat Ritalin de aanmaak van de neurotransmitters dopamine en noradrenaline stimuleert. Deze neurotransmitters activeren de voorhoofdskwab – dit is het opdrachtcentrum in de hersenen – en de hersenstam – dit is het systeem dat prikkels opvangt en selecteert in actie ondernemen of afremmen daarvan.
Dit betekent dus eigenlijk dat inkomende prikkels eenvoudig worden gefilterd, met als gevolg de mogelijkheid de gedachten op één ding te focussen in plaats van op alles wat er om je heen gebeurt en in je hoofd afspeelt.
De tweede verklaring is dat ADHD’ers juist ondergestimuleerd zijn en dat de hyperactiviteit een zoektocht is naar prikkels. Ritalin zou deze prikkels dan tijdelijk verschaffen

Bijzonderheden:
- Ritalin Werkt bij ongeveer 70% van de kinderen en volwassenen
- Mag niet bij zwangere vrouwen gebruikt worden of vrouwen die borstvoeding geven
- Werkt 3-4 uur en moet op vaste tijden worden ingenomen. Laatste dosis niet na 16.00 uur innemen i.v.m slaapproblemen
- Het middel zou verslavend zijn daarom staat het in de Opiumwet.


Werkt tegen:
- concentratiestoornissen
- hyperactiviteit of onrust
- prikkelbaarheid
- impulsiviteit
- spanning, somberheid en wisselende stemmingen nemen ook vaak af
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*

Laatst gewijzigd op 27-08-2002 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 11:54
Verwijderd
Citaat:
maaike0 schreef:
kwas ff in de war met claritine maar ik heb vorig jaar een groot werkstuk gemaakt over ADHD (profielwerkstuk) en daarin hadden we dit over claritine geschreven:

'...en daarin hadden we het volgende over Ritalin geschreven:...'

Ik denk dat dat er had moeten staan.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 13:56
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
Desp schreef:
Ritalin wordt volgens mij alleen aan kinderen voor geschrijven, voor volwassenen heeft het een werking als speed...
Dat is dus onzin. Bij mensen die geen ADHD hebben heeft het een werking als speed, maar volwassenen met ADHD kunnen ook Ritalin gebruiken, bij kinderen zonder ADHD heeft het een averechts effect.

Ik heb zelf een korte periode Ritalin geprobeerd, maar ik was er niet zo tevreden over. Ik merkte wel een klein beetje effect, maar de bijwerkingen vond ik heel vervelend. Vooral als ik een hele pil slikte, dat was sowieso te veel voor me, had ik het gevoel. Ik had heel veel hoofdpijn, was 's avonds misselijk, had last van een soort duizelingen en was te veel gefocust waardoor ik bijvoorbeeld een keer compleet in paniek raakte toen er tijdens een presentatie iets misging, iets waar ik 'normaal' veel makkelijker overheen zou stappen.

Nu geldt voor mij ook dat ik mijn ADHD zelf vrij goed onder controle kan houden en Ritalin ook niet echt nodig heb. Heel soms heb ik wel concentratieproblemen, maar over het algemeen kan ik gewoon goed leren en functioneren. Voor mij is het dus niks, maar misschien is het voor mensen die het op een andere manier echt niet meer redden met hun ADHD een oplossing, hoewel ik zeer sterk betwijfel of het verstandig is om Ritalin op langere termijn te gebruiken. Therapie werkt sowieso denk ik beter, eventueel in combinatie met medicijnen (maar nogmaals, niet té lang, denk ik).
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 14:37
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

'...en daarin hadden we het volgende over Ritalin geschreven:...'

Ik denk dat dat er had moeten staan.
uhmzz offtopic: Ja
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 19:10
Mara
Mara is offline
M'n broertje gebruikte het tegen z'n ADHD... maar m'n moeder wou het na 2 weken niet meer gebruiken ivm de bijwerkingen ofzo..
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 19:57
Verwijderd
Het onderdrukt de symptomen van ADHD, maar op de lange duur schijnt het een persoonlijkheidsverandering tot gevolg te kunnen hebben;
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 22:46
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het onderdrukt de symptomen van ADHD, maar op de lange duur schijnt het een persoonlijkheidsverandering tot gevolg te kunnen hebben;
Ritalin is anders geen kuur, het werkt om het maar zo te zeggen per keer dat je het inneemt, je kunt er ook op ieder gewenst moment mee ophouden. Na vier uur is het gewoon uitgewerkt. Het is nog absoluut niet bekend wat Ritalin op de lange termijn doet, als het een persoonsverandering met zich meebrengt zal dat ook te maken hebben met een wisselwerking met de omgeving door het verandering van het gedrag en de reacties van de buitenwereld daarop.

Maar nogmaals, over de werking op lange termijn, ook lichamelijk, is nog heel weinig bekend. Ook een reden om op te passen met te frequent gebruik.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Angeles schreef:
Maar nogmaals, over de werking op lange termijn, ook lichamelijk, is nog heel weinig bekend. Ook een reden om op te passen met te frequent gebruik.
Het is ook nog niet helemaal bekend, maar er zijn wel sterke aanwijzingen. Onderzoeken ernaar werden verricht in Amerika, waar men immers een stuk sneller is met het geven van medicijnen. Zodra Ritalin daar beschikbaar was werden alle kinderen met ADHD op een streng Ritalin-dieët gezet. Als je het langere tijd gebruikt (dwz meer dan tien jaar) dan bewerkstelligt het op den duur wel blijvende veranderingen die lang niet altijd positief zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 09:12
missneophyte
Avatar van missneophyte
missneophyte is offline
heeft iemand dit wel eens geprobeert terwijl hij/zij geen ADHD had dan? wat waren de gevolgen etc.?
__________________
Whats Wrong With My Brain.....
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 16:25
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Een nieuwere en waarschijnlijker verklaring (Hartmann, 1995) is, dat ADHD'ers juist ondergestimuleerd zijn en dat hyperactiviteit een zoektocht is naar prikkels (het idee als zodanig is niet nieuw (H.Selye,The Stress of Life,1956; M.Zuckerman, Sensation Seeking,1979) maar pas nu tot ADHD-kringen doorgedrongen). Ritalin verschaft dan tijdelijk die stimulerende prikkels. Deze laatste zienswijze verklaart zowel het "uitstel- en afstelsyndroom" (alles wat niet acuut in een crisissituatie verkeert is niet voldoende stimulerend om aan de gang te gaan) alsook de hang van ADHD'ers naar opwinding en gevaar. (Zie daarbij niet over het hoofd, dat gevaar een relatief begrip is. Door hun hoge reactiesnelheid, hun vermogen om op alles tegelijk te letten en hun hoge intelligentie zijn "gevaarlijke" activiteiten voor deze ADHD'ers vaak minder gevaarlijk dan voor anderen het doen van de dagelijkse boodschappen).


Wordt voorgeschreven bij: narcolepsie, die niet of onvoldoende reageert op imipramine of efedrine. In combinatie met psychotherapie en/of pedagogische maatregelen bij hyperkinetisch syndroom bij kinderen, mits dit niet berust op een psychose of op ernstig hersenletsel.

Niet gebruiken bij: cardiovasculaire (hart en bloedvaten) aandoeningen (bloeddrukverhoging, hartritmestoornissen, angina pectoris (met benauwdheid gepaard gaande pijn in de hartstreek), ernstige aderverkalking), verhoogde werking van de schildklier, overgevoeligheid voor methylfenidaat en aanverwante stoffen (amfetamine en dexamfetamine), angst-, spannings- en opwindingstoestanden, agitatie, tics, depressies, psychopathologische persoonlijkheidsstructuur, agressie of suïcideneiging in het verleden, neiging tot misbruik van drugs of alcohol. Voorkomen van tics en het syndroom van Gilles de la Tourette in de familie. Kinderen jonger dan 6 jaar. Terughoudendheid is geboden bij epilepsie.

Bijwerkingen: Anorexie, rusteloosheid, spreekdrang, slapeloosheid, angst, hoofdpijn, ontstemmingstoestanden en verminderde zelfkritiek. Chronisch gebruik, vooral van hoge doses, kan leiden tot psychotische toestanden en ernstige depressie. Sympathicomimetische effecten zoals: tachycardie (heftige hartkloppingen), bloeddrukstijging, hartritmestoornissen, droge mond en mydriasis. Verder huidreacties en maagdarmstoornissen. Groeiremming, ten gevolge van langdurige toediening aan kinderen, is beschreven. Geïsoleerde gevallen zijn gemeld van stuiptrekkingen, choreoathetose, tics, syndroom van Gilles de la Tourette, toxische psychose, soms met visuele en tactiele hallucinaties, trombocytopenische purpura, exfoliatieve dermatitis, erythema multiforme, leucopenie, trombocytopenie en anemie.

Waarschuwingen/Voorzorgen: Het gebruik geeft een snel (binnen enkele weken) intredende gewenning en afhankelijkheid. Gewenning kan worden ondervangen door de therapie tijdelijk te onderbreken; kruistolerantie is vrijwel volledig en dosisverhoging moet, gezien de kans op ernstige bijwerkingen, worden vermeden. Regelmatige controle van de bloeddruk wordt aanbevolen; bij langdurige therapie ook van het bloedbeeld. Plotseling staken van het gebruik van een hoge doses kan leiden tot maagdarmstoornissen, tremoren, depressie en paranoïde psychose. Na staken is zorgvuldig toezicht nodig omdat demaskering van depressie of chronische hyperactiviteit kan plaatsvinden. Het gebruik kan leiden tot verminderd reactie- en concentratievermogen. Vele dagelijkse bezigheden (zoals autorijden) kunnen daarvan hinder ondervinden. Dit middel kan door pupilverwijding de oogdruk verhogen en een aanval van acuut glaucoom veroorzaken. Indien convulsies optreden toediening staken.

bron: http://home.iae.nl/users/merkw/Ritalin.htm

[edit] Ik ben ook adhd'er maar ik gebruik clonidine vanwege het voorkomen van tics [/edit]
__________________
iemand nog interesse? :p
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 17:07
Verwijderd
Citaat:
missneophyte schreef:
heeft iemand dit wel eens geprobeert terwijl hij/zij geen ADHD had dan? wat waren de gevolgen etc.?
Waarom zou je het proberen als je geen ADHD hebt?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 18:33
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Over een jaar ook genomen...ik zweer je, het is een kutmedicijn...ik kon me 2 uur monsterlijk goed concenteren en toen wou ik nix dan slapen met mijn koppijn...Op school klaagden ze dat ik teveel droomde, dan nam ik er soms 2 omdat ik het niet verdragen kon dat mensen me lui noemden...resultaat was slechts wat meer koppijn...niet doen
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 21:27
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
M'n ma werkt op school waar kinderen het moeten innemen, ze weet dus aardig wat van de werking af, ik typ ff ongeveer wat zij erover zegt

Werking/(Bij)verschijnselen; je wordt er suf van, je wordt er dik van, sloom, en je raakt er aan verslaafd, in die zin, je kunt op een gegeven moment niet meer zonder.
Als je dat aan een 'normaal' mens zou geven, worden die echt helemaal down, en sloom en raar. Je zou er niet meer normaal mee kunnen functioneren.

Het wordt voorgeschreven aan mensen met ADHD. Je hebt wel meer soortgelijke middelen, maar Ritalin is wel de bekendste.

Citaat:
missneophyte schreef:
heeft iemand dit wel eens geprobeert terwijl hij/zij geen ADHD had dan? wat waren de gevolgen etc.?
Hier zijn dus tests naar gedaan, lees boven bij wat ik zeg over 'normaal mens'.

Géén aanrader dus om als gewone plezier-drug te gebruiken!
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 21:33
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
p-chez schreef:


je wordt er dik van
Je hoort juist vaker over gewichtsverlies, dat staat ook in de bijsluiter en dat werd mij ook verteld toen ik begon met innemen. Overigens heb ik helemaal geen gewichtsverandering gehad, maar ik heb het ook maar heel kort geslikt.

Qua gedrag merkte ik weinig, behalve dat ik me misschien een héél klein beetje beter kon concentreren en een héél klein beetje rustiger werd. Echt versuft was ik niet. 's Avonds had ik wel veel hoofdpijn en was vaak misselijk.

Ik ben wel blij dat ik het niet meer slik. Het is inderdaad geen lekker spul. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die echt niet met hun ADHD om kunnen gaan en er te veel problemen mee hebben het slikken.

Oh ja, het schijnt juist dat mensen zonder ADHD juist drukker zouden worden, dat heeft al eerder iemand hier gepost, Ritalin geeft prikkels aan je hersenen die hersenen van een ADHD-persoon juist zoeken, bij een ander werkt het dus averechts.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 22:28
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
ik heb ook ADHD en gebruik ook Ritalin. Ik merk niet zo heel veel.
het is meer geordend in me hoofd, niet zon chaos, i kben ietsje rustiger en verander niet zo snel van stemming.

maar daarnaast heb ik vaak last dat mijn hart in ene heel snel gaat, hartkloppingen dus, soort duizelig/misselijkheid. verder weet ik niet zo goed wat ik erover moet zeggen.

omgeving vind me rustiger, als ik ze niet inneem is het wel te merken, ik word dan vaak agressief of heel druk. ik slik er trouwens 3 per dag. best veel maar het helpt vaak wel.
__________________
Wat heb je aan mensen die je alleen kunt benaderen met de juiste woorden?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 02:27
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
het is gewoon klote zooi. Niet slikken is mijn advies. Die dokters proberen je ook echt alles aant e smeren. Chemische rommel, helpt wel hoor, als je er maar in gelooft haha.
__________________
detach_yourself@hotmail.com
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Ritalin (ADHD-medicijnen), om beter te presteren of voor de lol/ drugseffect.
IVO2010
4 19-05-2010 15:29
Lichaam & Gezondheid ritalin
puk_666
17 07-03-2005 16:08
Lichaam & Gezondheid Ritalin.
Devil-Eye
38 05-09-2004 19:18
Lichaam & Gezondheid ritalin en alcohol
efixer
20 31-12-2003 08:17
Psychologie Ritalin uitproberen en onderzoek in de (poli) kliniek te Assen...
Dreamerfly
18 31-08-2003 20:45
Drugs & Alcohol Ritalin
freak on a leash
11 14-10-2002 12:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.