Oud 15-02-2001, 12:30
fnn
fnn is offline
weet iemand hier misschien een link naar een uitgebreide uitleg opver het onderwerp FAT?

dat zou mij geweldig helpen
__________________
-
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2001, 12:39
Protocol
Protocol is offline
Je hebt maar twee verschillende FAT's
FAT is eigenlijk de manier waarop je harde schijf geformateerd word, zo heb je het FAT16 formaat en het FAT32 formaat voor een gewone cmoputer, bij een netwerk kun je het ook nog eens omzetten naar NTFS, maar dat laatste zal ik maar niet verder op in gaan.
Met FAT16 wordt je harde schijf zo geformateerd dat de bestanden niet of nauwelijks gecomprimeerd worden op je harde schijf, gebruik je nou FAT32 dan gebeurt dit wel.

Voorbeeld :
Je hebt een harde schijf van 20Gb geformateerd op FAT16, dan zal deze sneller vol zijn en trager zijn dan wanneer je hem op een FAT32 partitie geformateerd had..
Het klinkt onlogisch maar zo is het wel..

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 16:40
HD is in blokjes opgedeeld.
Bij Fat32 zijn er meer blokjes en zijn ze kleiner dan bij Fat16.

Geeft veel voordelen van Fat32 boven Fat16.

------------------
Dit is wel een erg persoonlijke signature he.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 20:19
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Protocol schreef:
Je hebt maar twee verschillende FAT's
Nee hoor. Alleen dos kent er sowieso al 3 (FAT12, 16 en 32). Elk OS heeft z'n eigen type FAT, en houdt files op z'n eigen manier bij. De verschillende FATx systemen van DOS/Win zijn vrijwel hetzelfde, het enige verschil is de grootte van de blockindexnummers (12, 16 en 32 bits). Verschil tussen FAT16 en FAT32 is veel kleiner dan tussen FATx en de manier waarop unices files opslaan.

Bovendien heeft Windows ook nog eens VFAT. Een uitbreiding die bestandsnamen van meer dan 11 tekens mogelijk maakt.


------------------
One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring Them all and in the darkness bind them In the Land of Mordor where the Shadows lie
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 20:25
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Elpie schreef:
HD is in blokjes opgedeeld.
Bij Fat32 zijn er meer blokjes en zijn ze kleiner dan bij Fat16.

Geeft veel voordelen van Fat32 boven Fat16.
Klopt

Respectievelijk 2^32 en 2^16 blokjes. Dat getal is gewoon het aantal bits dat beschikbaar is voor een blokgetal.

Bij FAT32 zijn er zo'n 4 miljard blocks mogelijk, dit terwijl er bij FAT16 maar zo'n 65000 zijn.

Bij een 20GB schijf zou een block bij FAT16 327680 bytes groot zijn(niet exact, gaat met sprongen). Dat zou dus betekenen dat een simpele file van 1kb een dikke 300kb ruimte zou verspillen. Bij een FAT32 systeem is dit slechts 7kb, omdat blokken 8kb groot zijn.




------------------
One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring Them all and in the darkness bind them In the Land of Mordor where the Shadows lie
Met citaat reageren
Oud 16-02-2001, 23:02
MichMich
MichMich is offline
Citaat:
Protocol schreef:
Je hebt maar twee verschillende FAT's
FAT is eigenlijk de manier waarop je harde schijf geformateerd word, zo heb je het FAT16 formaat en het FAT32 formaat voor een gewone cmoputer, bij een netwerk kun je het ook nog eens omzetten naar NTFS, maar dat laatste zal ik maar niet verder op in gaan.
Met FAT16 wordt je harde schijf zo geformateerd dat de bestanden niet of nauwelijks gecomprimeerd worden op je harde schijf, gebruik je nou FAT32 dan gebeurt dit wel.

Voorbeeld :
Je hebt een harde schijf van 20Gb geformateerd op FAT16, dan zal deze sneller vol zijn en trager zijn dan wanneer je hem op een FAT32 partitie geformateerd had..
Het klinkt onlogisch maar zo is het wel..

Groetjes
Vette bullshit!!!
Niks comprimeren! Comprimeren heeft nix met je fat te maken!
Het verschil is dat de maat van je cluster veel kleiner is, waardoor er minder verspilling optreed...

En dat er maar 2 soorten "File Alloction Tables"bestaan is ook niet waar want NTFS valt hier ook gewoon onder hoor... en zijn er nog een hoop andere, kijk b.v. maar eens in partition magic!

Mzzl Mich

EDIT:Hmmm als ik ff alle posts had gelezen was ik er achter gekomen dat dit al door iemand verteld was...



[Dit bericht is aangepast door MichMich (17-02-2001).]
__________________
Op deze tekt zit geen garantie!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2001, 22:28
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
fnn schreef:
weet iemand hier misschien een link naar een uitgebreide uitleg opver het onderwerp FAT?

dat zou mij geweldig helpen
een FAT (File Allocation Table) is een stukje aan het begin van je schijf (partitie) die aangeeft waar in die partitie welke files staan, hoe ze heten, en vaak nog andere data als permissions, wanneer de files zijn aangemaakt en wanneer ze voor het laatst zijn veranderd
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 17-02-2001, 22:57
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McMotion schreef:
een FAT (File Allocation Table) is een stukje aan het begin van je schijf (partitie) die aangeeft waar in die partitie welke files staan, hoe ze heten, en vaak nog andere data als permissions, wanneer de files zijn aangemaakt en wanneer ze voor het laatst zijn veranderd
En je hebt er 2 van

Onder DOS/Win wordt er ook in bijgehouden (o.a.) welke blokken 'bad' zijn geloof ik. Maar je kunt boeken vol info vinden op het net.Gewoon ff zoeken.



------------------
One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring Them all and in the darkness bind them In the Land of Mordor where the Shadows lie
Met citaat reageren
Oud 19-02-2001, 13:35
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Onder DOS/Win wordt er ook in bijgehouden (o.a.) welke blokken 'bad' zijn geloof ik.
nee volgens mij niet.. want de badsectors staan toch in het stukkie van je hardeschijf dat je alleen met een low-format kan weghalen?? een van de redenen waarom een low-format zo gevaarlijk is
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 19-02-2001, 14:42
KeeZ
KeeZ is offline
low level 4-ever !! hehe, nee kan niet zoveel gebeuren met een lowlevel, en die paar bad sectors op je schijf boeien ook niet d8 ik zo....

greetz,

------------------
fryslân boppe, greetz 2 : xxsweetdreamxx en [t4o2b]
__________________
oh, wat is het toch fijn, om een tweakert te zijn.... wOOOOt !!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2001, 21:12
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McMotion schreef:
nee volgens mij niet.. want de badsectors staan toch in het stukkie van je hardeschijf dat je alleen met een low-format kan weghalen?? een van de redenen waarom een low-format zo gevaarlijk is

Low-level haalt inderdaad alles weg, maar er wordt wel per block bijgehouden offie bad is of niet. Ik heb ooit nog een keer met Norton DiskEdit in m'n FAT zitten kutten, en daar staan echt welke blocks bad zijn.

Bad blocks worden trouwens sowieso herkend tijdens een gewone format. Na een low-level format moet je sowieso altijd je partities indelen en formatteren, de hele schijf is dan compleet leeg.


------------------
One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring Them all and in the darkness bind them In the Land of Mordor where the Shadows lie
Met citaat reageren
Oud 21-02-2001, 11:50
fnn
fnn is offline
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties, maar jullie hebben door jullie enthausiasme de vraag niet goed gelezen, ik vroeg om UITGEBREIDE info, niet om de standaard dingnen die ik al wist, met al jullie respect.

Dus weet iemand iets wat ik nog niet weet (alles wat hier dus staat hoeft niet herhaald te worden)

ps, dit bericht heeft geen sinische ondertoon
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 21-02-2001, 14:22
mr_anonymous
mr_anonymous is offline
[i'm to good for this world mode]
FAT32 FAQje
De rest zoek je zelf maar op hier
[/i'm to good for this world mode]

Waarom pak je niet de eerste de beste zoekmachine op het web en ros je in FAT+information of FAT+explained ?

If i can do it then you can probably better right?
__________________
Neem de mensen zoals ze zijn niet zoals je ze hebben wilt! | Find me @ ICQ: 91860876
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Master of Saaience #1345
Verwijderd
501 20-03-2011 20:38
Software & Hardware [Externe HD]FAT32 of NTFS?
PGWR
27 13-03-2007 20:05
Software & Hardware Hoe vaak defragmenteren jullie?
Mr.Oizo
53 10-11-2003 16:07
Software & Hardware Vfat
chatfreak2002
1 21-04-2002 19:46
Software & Hardware Win2k
Boeing 747-400
8 18-03-2002 14:19
Software & Hardware Wat is het verschil tussen ST, FAT en PAT
Verwijderd
6 28-11-2001 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.