Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2012, 16:55
meomeo
meomeo is offline
Hallo,

Ik zit in 6V en moet dit jaar dus een studiekeuze maken... Maar ik weet echt niet meer wat ik nou moet. Ik weet nog niet eens in welke richting ik iets wil doen.
Aan de ene kant heb je mensen die zeggen: doe vooral iets wat je leuk vind, en wat bij je past. Het maakt dus niet uit of dit een "flutstudie" is, je kan beter een "flutstudie" doen die bij je past, dan een met goede arbeidsperspectieven die je minder leuk vind.
Aan de andere kant heb je mensen (ouders bijv.) die vinden dat je eerst moet kijken in welke studies toekomst zit, oftwel met welke je goede kans hebt op een baan, en dan pas moet kiezen.
Als je naar dit laatste kijkt, kom ik al snel uit op iets technisch (met wiskunde, natuurkunde e.d.), het is niet dat ik daar niet goed in ben, maar ik weet gewoon niet of het wel bij me past. Als je naar "leuke" dingen kijkt kom ik bij bijv. communicatiewetenschappen of iets met taal, waarvan veel mensen zeggen dat je er niets mee kunt...

Ik weet dus niet goed waar ik nou op moet letten, of het bij me past, of of er genoeg werk in is Ook heb ik niet een bepaald vak wat ik heel leuk, of helemaal niet leuk vind, dat maakt het er ook niet makkelijker op...

Heeft iemand ervaringen/tips bij het maken van een studiekeuze? Of zijn er mensen die dit herkennen? Waar kan ik het beste op letten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2012, 09:28
reemdvs
reemdvs is offline
Je moet zeker iets doen dat je leuk vindt! Natuurlijk wil je het liefst een opleiding doen waarmee je later veel kan en met goede arbeidsperspectieven, maar die kunnen ook zomaar veranderen. En dan heb je die opleiding (natuurlijk niet) voor niks gedaan, het is toch een beetje zonde. Ik denk dat als je iets doet dat je leuk vindt, dat je er dan harder voor wil werken, er verder meekomt en er gewoon meer plezier aan hebt!

Bovendien, als je iets met taal wil doen, volgens mij kan je daar heus wel wat mee. Ik weet niet of je een economieprofiel hebt, maar een taal in combinatie met economie is zeker erg handig en daar kan je zeker werk in vinden!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2012, 15:12
Anna6
Anna6 is offline
Zoals hierboven al wordt gezegd: doe vooral iets wat je interesseert en leuk vind!
Als je het iets technisch moeilijk en niet leuk vindt moet je het vooral niet doen! Je moet later plezier in je werk hebben. Je hebt misschien met een technische studie iets sneller een baan. Maar als je niet gelukkig bent, schiet je er in feite nog niks mee op.
Mijn vader zegt altijd tegen mij: "Do what you like, the money will follow."
Een taal is juist zo gek nog niet. De laatste tijd hoor je dat steeds minder mensen een taal gaan studeren vanwege het slechte imago. Daar komt nog bij dat als je een taal kiest die wordt gegeven op middelbare scholen, je later erg makkelijk een baan als bovenbouw leraar kunt krijgen. Vandaag op school werd er nog over gepraat dat er tegenwoordig bijna geen 1e graads leraren zijn voor NL, EN, DU etc.

Mijn tip kort samengevat:
Kijk waar je goed in bent, kijk wat je interesseert en vooral leuk vindt. Dat is het allerbelangrijkste! Daarna kun je eventueel gaan selecteren op baankansen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 14:25
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
idd iets doen wat je leuk vind, de kans op werk verandert elke paar jaar enorm dus daar zou ik echt niet mijn verdere leven door laten bepalen.
5 jaar geleden zochten ze ook mensen bij defensie en die worden nu allemaal ontslagen, en nu is er ineens weer volop werk in de zorg, dus het wisselt zo, kies vooral iets wat je leuk vind en interessant lijkt!
En als je er niet uit komt, zoek dan mensen die op opleidingen hebben gezeten en vraag naar hun ervaringen, en kijk vooral of er meeloopdagen ofzo zijn, daar leer je echt veel van!
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 14:30
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Of, als je het over een aantal maanden nog steeds niet weet, kun je na je eindexamen nog altijd een oriëntatiejaar inlassen. Dan kun je rustig en relaxed kijken naar allerlei opleidingen.

Verder ben ik inderdaad van mening dat je iets moet doen wat je leuk vind. De arbeidsplaatsen veranderen met de paar jaar, dus daar valt niks zinnigs over te zeggen. Nu is het bijvoorbeeld beroerd gesteld met de banen in het basisonderwijs, maar dat is over een paar jaar weer veranderd. Ik vind niet dat arbeidsplaatsen jouw studiekeuze moeten beïnvloeden: als jij echt goed bent in je studie/werk en je bent hartstikke gemotiveerd, zul je gegarandeerd een baan vinden.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 16:35
NadeHAVO
Avatar van NadeHAVO
NadeHAVO is offline
Meeloopdagen en open dagen bezoeken kunnen soms ook uitkomst bieden! Dan wordt je voorgelicht of maak je zo'n dag op een studie mee. Ik ga binnenkort ook alweer naar een open dag en ga dan eens kijken op wat voor studie ik binnenkort een dag wil meelopen.

Het is voor mij namelijk HEEL herkenbaar dat je nog niet eens echt een richting hebt. Zoiets had ik ongeveer een jaar geleden. Maar nu is dit finaal de andere kant opgegaan voor mij. Nu is het namelijk eerder zo dat er ontelbare richtingen zijn die mij leuk lijken! En ja, hoe moet je dan kiezen?

Hoe dan ook, ik zou zeggen, zoek informatie op over opleidingen die je interessant lijken. Ga naar open dagen of loop ergens een dagje mee. En wat iemand hierboven nog zei, een oriëntatiejaar kan misschien ook wel uitkomst bieden!

Je kunt er ook een jaartje tussenuit gaan en kijken wat er op je pad komt.

Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 13:33
Ivo.b
Ivo.b is offline
Je moet niet iets met techniek gaan doen als je totaal neit technisch bent en het je ook niets interesseerd. Het zijn beste ingewikkelde en pittige opleidingen dus dan wordt het erg zwaar als je interesse er niet ligt. Probeer te bedenken watje leuk vindt en hierin te kijken waar je altijd wel werk in te vinden is bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 21:08
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Misschien kunstmatige intelligentie? In Utrecht is het daar op taal gericht. En dan voornamelijk de verwerking/perceptie van taal. Maar ook spraakherkenning. ( Ik weet niet of je dat bedoeld als je zegt ik wil iets met taal doen) Maar er zit ook zat techniek bij. Het is een brede opleiding, waarmee je nog verschillende kanten op kan.

Ik zou in ieder geval niet iets gaan doen wat je niet interessant vind. Dan is de kans van slagen op een studie ook gelijk een stuk lager.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.