Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2018, 18:38
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Kinderen geloven ook in de tandenfee, paashaas en kerstman met zn vliegende rendieren. Sinterklaas en een roetveeg, smurfen of regenboog piet kan je een kind ook best aansmeren.
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Advertentie
Oud 19-11-2018, 18:42
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Dat wilde ik ook niet perse betwisten. Gewoon of het praktisch gezien een even goede vermomming is Is overigens niet mijn argument, maar vond het wel een interessante kijk van een vriendin.

Verder totale non-discussie natuurlijk want een kind kan je waarschijnlijk nog wijsmaken dat iemand een koning is door een wc-rol leuk te knippen.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 19-11-2018, 18:56
Tigerly
Avatar van Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Hoi serieuze mensen. Ik heb gedronken en ben nu vet misselijk
Was je aan 't Smartlappen??
__________________
nthn3d: Wat is rollenspel? Dat je gewoon ligt te rollen of stoeien ofwat?
Oud 19-11-2018, 20:29
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Was je aan 't Smartlappen??
Nee, smartlappen vermijd ik. Jij wel?
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Oud 19-11-2018, 21:47
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Verder totale non-discussie natuurlijk want een kind kan je waarschijnlijk nog wijsmaken dat iemand een koning is door een wc-rol leuk te knippen.
Ja, een willekeurig iemand wel. Als bekenden (opa, oom, buurman) zich moeten vermommen is een flinke witte baard, snor, wenkbrouwen en rare hoed wel handig.



Ik vind het vooral jammer dat een feest dat voortdurend aan het veranderen is geweest nu heel erg verkrampt en dus zal verdwijnen.
Oud 19-11-2018, 22:08
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Het is gewoon niet leuk meer zo. Wat mij betreft maken we ervan dat als Sint in het land is hij natuurlijk extrahulp nodig heeft en je tante, buurman, vage kennis dit als tijdelijk bijbaantje doet. Mooi pietenpak aan (zo onderscheiden ze zich en mogen ze zich mooi maken voor het feest) en dan maakt het verder geen bal meer uit of ze herkent worden. Is het een mooi erebaantje.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 20-11-2018, 07:40
Verwijderd
Citaat:
Het is gewoon niet leuk meer zo.
Ik zeg natuurlijk niet dat jij pro-blackface-piet bent, maar voor mensen die moeite hebben met het slavenverleden van Nederland was het al wat langer niet leuk meer. Gerda Havertong maakte er al in 1987 opmerkingen over in sesamstraat, bijvoorbeeld.
Oud 20-11-2018, 09:05
hppa
Avatar van hppa
hppa is offline
wat zou jouw oplossing zijn ertur?
__________________
You've got a lot of guts, Oscar!
Oud 20-11-2018, 09:07
Verwijderd
Ik ben geen Ertur maar ik zou simpelweg roetveegpieten invoeren met gekleurde pruiken of regenboogpieten of misschien wel op termijn een heel ander hulpje.
Oud 20-11-2018, 09:07
Verwijderd
Citaat:
Ik denk wel dat roetvegen minder effectief zijn, maar geen idee of dat zo is. Vraag me verder ook af of elke kleur even effectief is. Of dat kinderen toch door de hele suggestie alles geloven.

En ja traditie is gewoon een drogreden natuurlijk
Minder effectief dan wat?
Oud 20-11-2018, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Het enige argument van pro waar ik nog in kan komen is dat het wel helpt bij het onherkenbaar maken van bekenden, maar ik denk niet dat dat vaak nodig is.
Kleine kinderen herkennen hun eigen opa niet als die als Sinterklaas gekleed is. Er is enkele jaren geleden een artikel in ik geloof de Volkskrant gepubliceerd waarbij ze bij een groep 5 jarigen zich in de klas omkleedden en dat was gewoon Sinterklaas.
Oud 20-11-2018, 09:24
Verwijderd
Ik hoop vurig dat die ransbakken met leuzen tijdens die intocht ernstige consequenties gaan ondervinden door dat ze pontificaal op "internets" staan te scanderen. Maar ergens vrees ik dat ze in een bubble zitten waarin dit soort misselijkmakend gedrag een heldenstatus oplevert.
Oud 20-11-2018, 09:32
Verwijderd
Citaat:
wat zou jouw oplossing zijn ertur?
Ja weet ik niet. In principe gewoon geen zwarte piet meer (als in het duidelijk racistische karikatuur - waarmee ik niet zeg dat mensen die zwarte piet een warm hart toe dragen allemaal racist zijn - ik krijg er de schijt van dat ik voel alsof ik overal 1000 disclaimers moet geven) maar blijkbaar raak je daar miljoenen Nederlanders in het hart mee Ik vind het allemaal niet zo spannend en snap niet waar mensen zich zo druk om maken. Dat ik dat niet snap betekent dus ook dat ik geen goede oplossing kan bedenken.
Oud 20-11-2018, 10:08
Verwijderd
De noodzaak tot disclaimers is inderdaad een strontvervelend verschijnsel. Het zou common fucking sense moeten zijn, met het voordeel van eventuele twijfel. Echter zowel in kamp A als kamp B zitten (voor welk onderwerp dan ook, zo zoetjes aan) van die gespreksverziekende figuren die vraagtekens zetten bij iedere fucking zin alsof je een soort inquisitie aan je broek hebt hangen.
Oud 20-11-2018, 13:44
Verwijderd
Ik snap er werkelijk ook niets van waarom mensen zo graag willen dat zwarte piet blijft. Maar goed, verandering is lastig en vooral de mensen die niet echt de capaciteiten voor hebben. Verder denk ik dat mensen écht niet de empathie hebben om te snappen waarom zwarte piet als karikatuur zeer pijnlijk is.

En dan wordt er gezegd jaaaa zo lang geleden was de slavernij en het is een traditie en daar moet je van afblijven etc. Vind ik niet eerlijk, ik denk dat oprecht de pijn die jouw voorouders hebben gehad in je genen kan zitten. De holocaust zit ook in mijn genen, ik voel die pijn ook.

Verder heb ik zwarte vriendinnen gehad, die ook in de zomer uitgemaakt werden voor zwarte piet. Toen ik klein was snapte ik dat niet, maar ik ben er wel door gaan nadenken. Ik ben echt al jaren voor verandering van zwarte piet.
Oud 20-11-2018, 13:46
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
holocauster tycoon, blijft een gemiste kans.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 20-11-2018, 13:46
Verwijderd
jajajajajajajaja
Oud 20-11-2018, 13:52
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
op termijn een heel ander hulpje.

Perchta, of Krampus Lekker terug naar de heidense roots. Meteen wat kerken in de fik zetten in het kader van vreugdevuur.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 20-11-2018, 13:56
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Maak je nu een allusie op epigenetica?
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 20-11-2018, 14:00
Verwijderd
Oud 20-11-2018, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Maak je nu een allusie op epigenetica?
Maybe, maybe not.
Oud 20-11-2018, 14:13
Verwijderd
Citaat:
of misschien wel op termijn een heel ander hulpje.
Misschien een hulpje met een grote haakneus, pijpekrullen, dik en donker haar, dikke lippen, donkere kraalogen? Een leuke gele ster op de jas?
Oud 20-11-2018, 14:16
Verwijderd
Citaat:
ik denk dat oprecht de pijn die jouw voorouders hebben gehad in je genen kan zitten. De holocaust zit ook in mijn genen, ik voel die pijn ook.
Hier krijg ik vlekken van in m'n nek hoor.
Oud 20-11-2018, 14:20
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Misschien een hulpje met een grote haakneus, pijpekrullen, dik en donker haar, dikke lippen, donkere kraalogen?

Sinterklaas en zijn hulp-Jesse Klaver
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 20-11-2018, 14:29
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Godverdomme wat is The Road toch een goeie film.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 20-11-2018, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Hier krijg ik vlekken van in m'n nek hoor.
Waarom?
Oud 20-11-2018, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Waarom?
Mijn eerste idee is dat zo'n uitspraak schaamteloze, aanmatigende kitsch is. Neemt niet weg dat ik heel goed begrijp hoe vreselijk het is (c.q. zou zijn) als je familie bent verloren door de holocaust of je oma hoort vertellen over die tijd, maar zo'n uitspraak is mij echt een brug te ver.
Oud 20-11-2018, 15:30
Verwijderd
Ik weet niet hoe letterlijk Straatmeid dat "in de genen" bedoelt maar mijn opa zat in een concentratiekamp (goh echt heb je nog nooit laten vallen ) en ik denk daar op bepaalde momenten ook wel aan en word daar verdrietig van. En vind oorlog kkeng. En een van mijn allochtone overgrootvaders heeft in de loopgraven gelegen in WWI. Zo van de hele oorlog, want zijn woonplaats was bezet dus verlof was niet even lekker naar huis. Weten dat je voorouders daar onder hebben geleden maakt het een stuk persoonlijker.

Ander perspectief: mijn grootvader probeerde te vluchten naar Engeland. Helaas mislukt. Ik denk daar aan als het gaat over oorlogsvluchtelingen en het maakt dat ik daar heel wat genuanceerder over ben dan anderen in mijn omgeving.
Oud 20-11-2018, 15:38
Verwijderd
Ook dit is natuurlijk iets waar ik mij op glad ijs begeef, obviously. Dat begrijp ik. En nogmaals: ik snap ook heel goed dat je daar verdrietig/neerslachtig van wordt. En ook ik vind het concept "oorlog" eng.

Ergens krijg ik de kriebels van zo'n uitspraak omdat het impliceert dat het leed vergelijkbaar is op één of andere manier, ondanks dat er generaties tussen zitten. Anders gezegd; ik zou het zelf volstrekt niet OK vinden dit van/over mezelf te zeggen, had ik familie verloren in de oorlog. Weinig respectvol naar mijn familie die gesneuveld is.
Oud 20-11-2018, 15:51
Verwijderd
Oh zo! Nee joh natuurlijk niet. Mijn opa werd in het Duits schreeuwend wakker 's nachts. Dat heb ik niet, uiteraard. Totaal niet vergelijkbaar.

Maar het beïnvloedt wel hoe ik over dingen denk - dat denk ik althans. Ik sta sympathieker tegenover vluchtelingen en negatiever tegenover oorlog dan ik anders waarschijnlijk gedaan zou hebben.

En zo las ik de post van Straatmeid ook; dat ze begrijpt dat sommige mensen wiens voorouders slaven waren, daar wat gevoeliger voor zijn dan mensen wiens voorouders dat niet waren - of althans, waar ze dat niet van wisten, want er valt een boom op te zetten dat in middeleeuws Europa horigen de facto slaven waren, maar goed, andere discussie.

Tegelijkertijd; dat gezegd hebbende, ik vind nazigrappen of jodengrappen heerlijk en vind het totaal niet boeiend dat voetbalsupporters liedjes over joden zingen als ze Ajax bedoelen.
Oud 20-11-2018, 15:53
Verwijderd
Nou ja, ik lees het zoals het er staat, dat de holocaust in haar genen zit en zij die pijn ook voelt. Dat vind ik misplaatst.
Oud 20-11-2018, 16:24
Verwijderd
Nee. Je moet het idd lezen zoals Ertur schrijft. Natuurlijk kan ik niet de structurele martelingen, de ervaringen en het trauma van mijn grootouders vergelijken met die van mij, maar het is niet zo dat bij het eindigen van de WO II dit ineens over was. Ik kan je vertellen over een treurige geschiedenis, maar aangezien ik niet inzie mijn gevoel te moeten overtuigen aan jou, vertel ik dit niet. Verder denk ik ook niet dat we moeten discussiëren over gevoelens, je kan het misplaatst vinden, maar dat is jouw mening.

Ik ben er wel heel erg door gevormd, ik heb net als Ertur specifieke meningen over problematiek in de maatschappij, dus ook betreft vluchtelingen, en zwarte piet etc.

En net als Ertur zing ik ook gewoon uit volle borst bijv. Ajax Joden Amsterdam en maak ik grappen over onderhandelen etc.
Oud 20-11-2018, 19:13
Verwijderd
Hallo!
Oud 20-11-2018, 19:18
Saiy
Saiy is offline
HI enilorac
Oud 20-11-2018, 20:18
Verwijderd
Hallo Saiy!
Oud 21-11-2018, 07:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ik zeg natuurlijk niet dat jij pro-blackface-piet bent, maar voor mensen die moeite hebben met het slavenverleden van Nederland was het al wat langer niet leuk meer. Gerda Havertong maakte er al in 1987 opmerkingen over in sesamstraat, bijvoorbeeld.
Ik kom uit een zo goed als volledig autochtoon dorp uit de achterhoek. Daar was het echt nooit een issue. Dus ja, voor mij persoonlijk is het nu echt niet leuk meer, maar was het een mooi feest toen ik klein was. Wil niks zeggen of het misschien toen ook al fout was.
Ik kijk met liefde terug en wens daar ook geen achterhaald schuldgevoel oid over te hebben.


Maar volgens mij is de oplossing redelijk simpel. Maak een mooi verhaal dat er steeds meer mensen zijn op wereld/Nederland etc en dat de zwarte pieten het niet meer aan kunnen. Ze stellen het beroep piet open voor vrijwilligers door een mooie oproep rond het Sinterklaasjournaal. Je uniform is het zwartepietenpak (kleurrijkheid, herkenbaarheid en nostalgie) en dan maakt herkenning niet meer uit. Je hebt gewoon een erebaan als Piet, kan je mooi een paar BN’ers bij de intocht in eigen gezicht laten opdraven.
Je mixt het een aantal jaar en kleur doet het niet meer.
Breng het positief. Maak het een erebaan. Geen idiote kleuren als groen, rood en blauw. Het mooie van zwart was dat het nog redelijk geloofwaardig was omdat dat in het menselijk pallet zit. Maar laat de kleur los en hou het geloofwaardig op een positieve manier.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 21-11-2018, 08:05
Verwijderd
Citaat:
Ik kom uit een zo goed als volledig autochtoon dorp uit de achterhoek. Daar was het echt nooit een issue. Dus ja, voor mij persoonlijk is het nu echt niet leuk meer, maar was het een mooi feest toen ik klein was. Wil niks zeggen of het misschien toen ook al fout was.
Ik kijk met liefde terug en wens daar ook geen achterhaald schuldgevoel oid over te hebben.
Je hoeft en moet ook helemaal geen achterhaald schuldgevoel hebben. Dat bedoel ik helemaal niet. Maar jouw punt "het is nu niet leuk meer" hoor ik de laatste tijd wel vaker - volstrekt begrijpelijk ook. Mensen als Havertong vonden het al heel veel langer niet leuk meer, dat is precies de reden waarom die groep steeds meer gaat schoppen. Niet dat jij het retrospectief vroeger ook al niet leuk had moeten vinden, maar om aan te geven dat de partij die er mee zit dit echt niet nu opeens uit het niets haalt. Het wordt al jaren en jaren geroepen, maar komt op de een of andere manier pas een paar jaar echt in het nieuws.


Citaat:
Maar volgens mij is de oplossing redelijk simpel. Maak een mooi verhaal dat er steeds meer mensen zijn op wereld/Nederland etc en dat de zwarte pieten het niet meer aan kunnen. Ze stellen het beroep piet open voor vrijwilligers door een mooie oproep rond het Sinterklaasjournaal. Je uniform is het zwartepietenpak (kleurrijkheid, herkenbaarheid en nostalgie) en dan maakt herkenning niet meer uit. Je hebt gewoon een erebaan als Piet, kan je mooi een paar BN’ers bij de intocht in eigen gezicht laten opdraven.
Je mixt het een aantal jaar en kleur doet het niet meer.
Breng het positief. Maak het een erebaan. Geen idiote kleuren als groen, rood en blauw. Het mooie van zwart was dat het nog redelijk geloofwaardig was omdat dat in het menselijk pallet zit. Maar laat de kleur los en hou het geloofwaardig op een positieve manier.
Ja, ik vind dat een prima oplossing, maar ik vrees de gemiddelde facebook-schreeuwer niet.
Oud 21-11-2018, 08:40
Verwijderd
Citaat:

Ja, ik vind dat een prima oplossing, maar ik vrees de gemiddelde facebook-schreeuwer niet.
Die vinden vanzelf iets nieuws om over te schreeuwen
Oud 21-11-2018, 09:06
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Relevant

__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 21-11-2018, 09:11
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:

Ja, ik vind dat een prima oplossing, maar ik vrees de gemiddelde facebook-schreeuwer niet.
Ik denk dat er gebruik gemaakt moet worden van het is nu niet leuk meer en dit positief gaan insteken. De zwijgende meerderheid is er ondertussen ook wel klaar mee.
Daarom een erebaantje via het Sinterklaasjournaal ofzo, dan volgt het vanzelf. Vooral weg blijven van de negatieve discussies over racisme etc, dat hebben we wel gehoord. Er is een prima verhaal van te maken, te weinig pieten omdat er steeds meer mensen zijn, Sint kan het niet meer aan etc. Mooi standaard oh het gaat bijna mis maar toch niet!
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 21-11-2018, 09:27
Verwijderd
Citaat:
Nee. Je moet het idd lezen zoals Ertur schrijft.
Wellicht moet je het dan niet verwoorden zoals je deed. Staat je natuurlijk vrij, maar ik vind het gat tussen Ertur z'n interpretatie en mijn initiële interpretatie enorm en niet in jouw voordeel.

Ja, dat is mijn mening ja

Citaat:
ik heb net als Ertur specifieke meningen over problematiek in de maatschappij, dus ook betreft vluchtelingen, en zwarte piet etc.
Ieder weldenkend mens heeft dat, me dunkt. In dat opzicht verschillen wij (Carn, deadlock, Ertus, ..) ook amper als het gaat om bottom lines. Her en der zal wat verschil zitten in de roadmap, obviously, maar geen dramatische verschillen. Ik ben vrij zeker dat dit voor nagenoeg alle vraagstukken van toepassing is.

//
Het NCSC hanteert actief de term/het concept "scriptkiddie". Istochleuk. Wat ook hilarisch is; het NCSC loopt hopeloos achter met classificering van SSL-ciphers, met hun lijstje uit 2014
Oud 21-11-2018, 09:48
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
https://www.youtube.com/watch?v=yMqnGva32Vs&t=86s
Oud 21-11-2018, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Wellicht moet je het dan niet verwoorden zoals je deed. Staat je natuurlijk vrij, maar ik vind het gat tussen Ertur z'n interpretatie en mijn initiële interpretatie enorm en niet in jouw voordeel.

Ja, dat is mijn mening ja



Ieder weldenkend mens heeft dat, me dunkt. In dat opzicht verschillen wij (Carn, deadlock, Ertus, ..) ook amper als het gaat om bottom lines. Her en der zal wat verschil zitten in de roadmap, obviously, maar geen dramatische verschillen. Ik ben vrij zeker dat dit voor nagenoeg alle vraagstukken van toepassing is.

//
Het NCSC hanteert actief de term/het concept "scriptkiddie". Istochleuk. Wat ook hilarisch is; het NCSC loopt hopeloos achter met classificering van SSL-ciphers, met hun lijstje uit 2014
Misschien verschillende verhalen van Ertur en mij wel qua verloop van de periode ná de WO II en tijdens de WO II.

Het is mijn gevoel, en daar kun je zo je mening over hebben. Ik ben vrij open over mijn familie-historie en kan dat prima vertellen onder het genot van een biertje, maar ik ga dat niet op het forum plaatsen.

Let's agree to disagree.
Oud 21-11-2018, 21:20
Verwijderd


Soms ben ik een beetje op Monica
Oud 21-11-2018, 21:57
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 21-11-2018, 22:45
Verwijderd
Oud 21-11-2018, 23:27
Verwijderd


Cool, wist niet dat ze hier een heuse videoclip voor gemaakt hadden. Volgens de commenters gaat het om Tony Alamo.
Oud 22-11-2018, 13:14
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
De clip of het nummer (kan clip even niet kijken nu)? Nummer is opgedragen aan ons aller Selim Lemouchi iig.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 22-11-2018, 13:27
Verwijderd
De videoclip.
Oud 22-11-2018, 15:17
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Ik krijg rammelende testikels van hier in de dierentuin rond te wandelen en ouders met hun kindjes te zien
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.