Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2009, 18:34
qdp
qdp is offline
Ik heb morgen mijn tentamen en ik begrijp er nog niet zoveel van iemand die mij mischien kan uitleggen hoe ik het moet doen? alvast bedankt voor je moeite ;]

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2009, 20:03
qdp
qdp is offline
wehh iemand help a.u.b.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 20:30
Verwijderd
Wat snap je precies niet? Ik wil en kan je best helpen, maar ik ga niet jouw huiswerk doen.

Ik doe de eerste vast voor je, hopelijk krijg je het dan door, al is het voor mij onduidelijk of je er helemaal niks van nsapt of dat het een paar dingen zijn.

1. Je krijgt een factuur. Dat betekent dat je iets hebt gekocht. Er komt dus inventaris bij. Wordt Debet 020 Inventaris. Het geld voor die goederen moet je betalen en gaat er dus vanaf, dit zal Credit Bank 120 worden.

Ik weet trouwens niet geheel of het klopt, het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn Praktijkdiploma Elementair Boekhouden heb behaald.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 21:26
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
BTW word buiten beschouwing gelaten?

02; Er komen goederen bij, geen inventaris, zoals Micromensje zegt, en ook geen bank, dat mag alleen nav een bankafschrift oid. Facturen = crediteuren (of als je ze verstuurt; debiteuren)
700 Voorraad (voorraad neemt toe, dus debiteren)
Aan 160 Crediteuren (crediteuren neemt toe, dus crediteren)

05; Bankafschrift, dus altijd via rekening bank doen
490 overige kosten (geen idee welke andere kosten)
051 prive (1/5 v het totaal)
Aan 120 Bank (aan bank, bank neemt immers af)

06;
100 kas
aan 800 omzet
Deze boeking is echter niet compleet, je moet ook nog iwo aan voorraad goederen boeken, maar de inkoopwaarde van omzet is niet gegeven. Dit kan trouwens ook niet rubriek 4 zijn zoals in jou casus staat weergeven. Deze moet in rubriek 8 zijn aangezien het een correctie is op je omzet

12; Factuur ontvangen, dus iig een crediteur
???? Je weet niet waarvoor, voor je inventaris, goederen, of gemaakte algemene kosten, overige kosten ect. Het meest logische zou zijn is 'nog te betalen bedragen' denk ik ,maar deze rekening heb je niet.
aan 160 Crediteuren

13; zelfde als 06 maar dan emt ander bedrag.

15; goeden weg, dus aan goederen
prive
aan goederen

18;
Bank:
1250 erbij van iemand (debiteur)
500 eraf van iemand (crediteur)
3750 eraf aan rente (kosten)

Dit alles gebeurt op het bankboek, dus zoiezo de rekening bank nodig.
440 rentekosten
160 Crediteur (aan crediteur, je betaald hem immers, je lost je schult af, deze rekening word dus kleiner, en dus gedebiteerd)
Aan bank

en dan nog;

Bank
Aan debiteur (je krijgt geld van je debiteur, je bank word dus hoger, en je post debiteuren lager)
Je mag deze 2 boekingen ook als 1 grote samen vatten, maar heb hem nu maar even appart gedaan.


De laatste mag je zelf doen ; - )
Het is nog redelijk easy niveau, aangezien je geen tijdstipverschillen ed hebt, en zo te zien ook geen BTW ed.
Wat de key voor je is:

Wanneer iets op de debet kant van de balans (links) groter word, een hoger bedrag, dan debiteer je het in een journaalpost. Als het bedrag kleiner word, lager, dan crediteer je het.
Wanneer je iets op de credit kant van de balans (rechts) groter word, een hoger bedrag, dan crediteer je het in een journaalpost. Als het bedrag kleiner word, lager, dan debiteer je het.

Nu kan dit voor sommige dingen lastig zijn;
Rentekosten, iwo, omzet. Stiekem zijn deze posten voor de credit zijde van de balans, deze beinvoelden namelijk je eigen vermogen. Kosten zijn namelijk verlies, en brengen je eigen vermogen OMLAAG, (als je kosten maakt, debiteer je deze dus!) en omzet verhoogt je eigen vermogen eigenlijk, deze crediteer je dus!

Onthoud dat, dan moet je de journaalposten goed kunnen maken! Controleer het ook maar met wat ik voor je gedaan hebt. Word je voorraad groter, dan word deze gedebiteerd. Als je het verkoopt, word je voorraad kleiner (je geeft immers je voorraad weg voor geld), dan crediteer je de voorraad.

Laatst gewijzigd op 06-11-2009 om 07:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Journaalposten BE
BezoekerBE
2 31-03-2003 15:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.