Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2006, 18:32
Kapee
Kapee is offline
Wat weegt in jou ogen zwaarder? Het belang van natuur(behoud) of het belang van de samenleving. En tot in hoeverre weegt het ene belang zwaarder dan het andere? Moet alles voor natuur wijken, of zijn er situaties denkbaar waarin het belang van de samenleving zwaarder weegt?

Leg aub ook uit waarom, want het is wel heel makkelijk om collectief natuur te gaan schreeuwen omdat dat beter staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2006, 18:37
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Natuur is in het belang van de samenleving dus ik ben voor natuur. Voor een uitgebreider antwoord moet je een concretere vraag stellen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 19:26
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Het lijkt me dat er zonder natuur geen samenleving is...dus belang voor de natuur.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 21:38
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
De samenleving heeft in mijn ogen wel genoeg ruimte nu, ze mogen wel eens een beetje aan inkrimping gaan doen
Nog eens ergens een tsunami op af sturen ofzo
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 23:09
Verwijderd
Belang voor wat? Ik ben persoonlijk van mening dat we ons over die natuur niet zo druk hoeven te maken - wij hebben altijd 'de natuur' nodig om te leven, maar zij redt zich prima zonder homo sapiens. Andersom vind ik de mens en dus ook de samenleving niet waardevol genoeg om per se in stand te willen houden - de wereld doet het prima zonder mensheid. Ik ben toch dood, dus voor mij hoeft het ook niet. Tja.

Belang voor mij persoonlijk? Hm, gaat gelijk op. Ik vind niet dat de natuur ten koste hoeft te gaan aan 'de samenleving', maar dat is eigenlijk puur eigenbelang: ik heb graag dat de wereld blijft zoals ze is.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 18:36
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 10-04-2006 @ 19:37 :
Natuur is in het belang van de samenleving dus ik ben voor natuur. Voor een uitgebreider antwoord moet je een concretere vraag stellen.
Laat ik het dan iets anders stellen: Tot in hoeverre mag je bewegingsvrijheid beperkt worden door natuurbelang? En tot in hoeverre mag de economie belemmerd worden door natuurwaarden?

Ik hecht veel waarde aan natuur, maar er zijn plaatsen waar in mijn ogen het natuurbelang overdreven wordt. Dan ontstaan er situaties waarin jou (niet-verstorende) natuurbeleving een 'strafbaar' feit wordt. Dit is in mijn ogen overmatige bemoeizucht van natuurbeschermingsorganisaties (die uiteindelijk het belang van natuur verdedigen).
Hetzelfde geldt voor economisch belang: wordt het de rugstreeppad of dat broodnodige industrieterrein? Er zijn grote en economisch belangrijke projecten afgelast/aangepast vanwege de vondst van enkele individuen van een beschermde diersoort.

Ik zal dus zeker niet zeggen dat ik natuur altijd belangrijker vind. Het gaat om het cumulatieve effect: gaat het om een natuurgebied dat van groot belang (wat is groot?) is voor meerdere ernstig bedreigde diersoorten, dan moet de sameleving wijken. Is het de keus tussen een belangrijk project (woonwijk, industrieterrein oid) of een enkele bedreigde diersoort, dan wordt het dat project.

Overigens heeft in mijn ogen de samenleving in Nederland onze nationale bloembak grotendeels geschapen en dus zal de samenleving automagisch ook natuur creeëren.

Laatst gewijzigd op 11-04-2006 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 01:35
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Ik vind het vooral belangrijk dat we natuur hebben waar je ook echt wat mee kan. Dus een gemiddeld park vind ik beter dan een tien keer zo groot natuurreservaat waar niemand mag komen omdat 'het evenwicht anders verstoord wordt'. Dat reservaat heb ik trouwens nog steeds liever dan een of ander industrieterrein waar ik ook geen fuck aan heb. Woonwijken zijn een ander verhaal omdat het wel zo handig is als iedereen ook echt ergens kan wonen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 15:13
underthabridge
Avatar van underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
Kapee schreef op 10-04-2006 @ 19:32 :
Wat weegt in jou ogen zwaarder?
__________________
En toch heb ik gelijk.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 19:25
elfje-Iona
Avatar van elfje-Iona
elfje-Iona is offline
Citaat:
Ik vind het vooral belangrijk dat we natuur hebben waar je ook echt wat mee kan. Dus een gemiddeld park vind ik beter dan een tien keer zo groot natuurreservaat waar niemand mag komen omdat 'het evenwicht anders verstoord wordt'. Dat reservaat heb ik trouwens nog steeds liever dan een of ander industrieterrein waar ik ook geen fuck aan heb. Woonwijken zijn een ander verhaal omdat het wel zo handig is als iedereen ook echt ergens kan wonen.
wrm moeten we er altijd voordeel uithalen?
natuur is blangrijk of dajt nu ziet of niet tmoet erzijn weetj er mogen wel es plaatsen zijn waar geen mensn komen he... als ginder al zo peizn jaman succes gastn
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 09:31
Verwijderd
Alsod 'de natuur' zou moeten wijken voor 'de samenleving'. Dat hoeft niet met elkaar verbonden te zijn, we doen er alleen niet genoeg moeite voor andere alternatieven te zoeken. Dat is het probleem.

Voorbeeldje(s):
Waarom een stad in de breedte uitbreiden als je ook de hoogte in kunt?
Waarom al het groen dat we in ons eye-sight hebben maaien uit perfectionisme, terwijl het veel beter is het gewoon te laten staan?
Waarom bepaalde soorten afval dumpen in een gat of in de rivieren als je het kunt hergebruiken?

Et cetera. Gemaktzucht. Luiheid. Niet nadenken. Economische redenen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 18:50
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
We kunnen prima samenleven met de natuur, in plaats van er alleen maar ván te leven. Op dit moment wordt er veel meer geproduceerd dan gebruikt wordt, de natuur wordt uitgeput en opgemaakt. Daarom vind ik dat de samenleven wel wat mag wijken. Niet alles zou om geld moeten draaien.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2008, 10:02
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
In Nederland bestaat natuur bij gratie van recreatie. Met andere woorden: Natuur moet een maatschappelijk nut dienen anders zal het niet lang beschermd worden.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-09-2008, 20:28
Zommes
Zommes is offline
Die vergelijking is bijna onmogelijk. De samenleving is immers afhankelijk van de natuur en de natuur kan het geen reet interesseren hoe het er in de samenleving aan toe gaat.

Voor iedereen die dit kan lezen, is de samenleving belangrijker. We zijn de natuur namelijk allemaal ten nadele vanwege ons eigenbelang. Dat collectieve eigenbelang is wat we de samenleving noemen.

__________________
Jesus was a sailor, when he walked upon the water.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2008, 20:56
Mindgamer
Mindgamer is offline
Yep, de vrouwen emancipatie is toch ook onnatuurlijk?!!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2008, 21:06
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Uhm, ja

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onwenselijk is.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 18:10
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
wrm moeten we er altijd voordeel uithalen?
natuur is blangrijk of dajt nu ziet of niet tmoet erzijn weetj er mogen wel es plaatsen zijn waar geen mensn komen he... als ginder al zo peizn jaman succes gastn
Iets met oude koeien...
En dan nog onleesbaar ook
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 23:48
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Voorbeeldje(s):
Waarom een stad in de breedte uitbreiden als je ook de hoogte in kunt?
Dan krijg je (pauper)buurten waar niemand wil wonen.
Citaat:
Waarom al het groen dat we in ons eye-sight hebben maaien uit perfectionisme, terwijl het veel beter is het gewoon te laten staan?
Ongedierte.
Citaat:
Waarom bepaalde soorten afval dumpen in een gat of in de rivieren als je het kunt hergebruiken?.
Wat voor soort afval?

Er zijn gewoon te veel mensen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 12:52
Verwijderd
Er zijn niet te veel mensen, we gaan gewoon verschrikkelijk onefficiënt met de beschikbare ruimte om. Hoogte in kan prima zonder pauperbuurten. Manhattan anyone?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-09-2008, 13:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Er zijn niet te veel mensen
Als je het kunt onderbouwen kun je in nature publiceren.

• Predictions of future human population vary from 7.3 to 10.3 billion people by the year 2050.

What is the carrying capacity of Earth for humans?
Estimates of the answer have ranged from less than 1 billion to more than 1 trillion. Carrying capacity is difficult to estimate, and scientists have used different methods to obtain their answers. Some use curves like those produced by the logistic equation to predict the future maximum human population size.Others generalize from existing “maximum” population density and multiply by the area of habitable land. Other estimates are based on a single limiting factor, usually food.
Citaat:
we gaan gewoon verschrikkelijk onefficiënt met de beschikbare ruimte om. Hoogte in kan prima zonder pauperbuurten. Manhattan anyone?
als de huur 30.000 dollar per maand is dan hou je de paupers uiteraard buiten manhattan.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 14:05
Verwijderd
Dat is niet alleen de reden. Er zijn ook in Queens en andere wijken meer dan genoeg gebouwen met betaalbare woonruimte.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 14:37
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat is niet alleen de reden. Er zijn ook in Queens en andere wijken meer dan genoeg gebouwen met betaalbare woonruimte.
Harlem bijvoorbeeld?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Dan krijg je (pauper)buurten waar niemand wil wonen.
Ongedierte.
Wat voor soort afval?

Er zijn gewoon te veel mensen.
Midtown New York pauperbuurt? Nee. En dat zijn toevallig grote dure appartementen, maar het kan ook klein en betaalbaar. 't Is maar hoe je het indeelt.

Ongedierte? Nee, zo noemen we ze, maar dat is het niet. Verschil tussen hoog gras en gemaaid gras gaat echt niet meer ratten aantrekken hoor, maar wel meer vlinders, spitsmuisjes, sprinkhanen, andere grondkruipertjes, etc. Dat is gewenst, dat nieuwsbericht over die grote spinnen en die sprinkhanen in Groningen bijvoorbeeld is een begin.

Stortplaatsen? Die lelijke berg hier bij Westervoort bijvoorbeeld, en de enorme berg bij Barneveld waar ze geen flikker meer kunnen, die berg in Arnhem waar ze voor de lol een leuk bergje van gemaakt hebben? And so on. Er groeit niets op behalve gras of giftig onkruid.

We passen met z'n allen in de Grand Canyon. Niks teveel. Gewoon infested.

Laatst gewijzigd op 12-09-2008 om 15:12.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 15:17
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ongedierte? Nee, zo noemen we ze, maar dat is het niet. Verschil tussen hoog gras en gemaaid gras gaat echt niet meer ratten aantrekken hoor, maar wel meer vlinders, spitsmuisjes, sprinkhanen, andere grondkruipertjes, etc. Dat is gewenst, dat nieuwsbericht over die grote spinnen en die sprinkhanen in Groningen bijvoorbeeld is een begin.
Ongedierte was slecht gekozen, laten we ze ziekteverspreiders noemen. Insecten zijn prachtig en knaagdieren zijn leuk, maar in een dichtbevolkt gebied als nederland moet je er niet te veel van hebben.

Citaat:
Stortplaatsen? Die lelijke berg hier bij Westervoort bijvoorbeeld, en de enorme berg bij Barneveld waar ze geen flikker meer kunnen, die berg in Arnhem waar ze voor de lol een leuk bergje van gemaakt hebben? And so on. Er groeit niets op behalve gras of giftig onkruid.
Hier in de buurt gebeurt dat niet meer, wij hebben milieuparken waar alles gereycled wordt (of naar polen gereden natuurlijk). Maar zo lang de grote vervuilende landen niks doen kunnen wij het ook net zo goed laten, voor iedere batterij die ik braaf inlever gooit er in china iemand een accu langs de weg.

Citaat:
Niks teveel.
dan niet.
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 12-09-2008 om 15:24.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 17:06
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Er zijn natuurlijk wel degelijk te veel mensen. Het feit dat we complete regenwouden e.d ruimen betekent gewoon dat er niet voldoende capaciteit is om de mens en de rest van de natuur op de gewenste manier te laten coexisteren. En ja, zodra de leefomgevingen van dieren in het wild zodanig worden ingeperkt dat hun voortbestaan in gevaar komt, dan mag je gerust spreken van een overschot.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Harlem bijvoorbeeld?
Harlem wordt tegenwoordig als een goede buurt beschouwd. Max Westerman heeft er een uur over gedocumentaired
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2008, 08:52
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Iets met oude koeien...
En dan nog onleesbaar ook
Ik had al gezien dat het een oud topic is, maar wmb maakt dat niet uit. Er wordt immers normaal verder gediscussieerd
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 13-09-2008, 14:04
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
En ja, zodra de leefomgevingen van dieren in het wild zodanig worden ingeperkt dat hun voortbestaan in gevaar komt, dan mag je gerust spreken van een overschot.
uiteindelijk zijn wij ook dieren in het wild
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Ongedierte was slecht gekozen, laten we ze ziekteverspreiders noemen. Insecten zijn prachtig en knaagdieren zijn leuk, maar in een dichtbevolkt gebied als nederland moet je er niet te veel van hebben.

Hier in de buurt gebeurt dat niet meer, wij hebben milieuparken waar alles gereycled wordt (of naar polen gereden natuurlijk). Maar zo lang de grote vervuilende landen niks doen kunnen wij het ook net zo goed laten, voor iedere batterij die ik braaf inlever gooit er in china iemand een accu langs de weg.

dan niet.
Maar even serieus; hoe vind jij dat hoog gras daaraan meewerkt?

Dat is mooi, maar als je er zo over denkt wordt het nooit wat natuurlijk. Issue is dat bijna iedereen er zo over denkt, en of je het technisch gezien nou wel of niet 'druk' vindt: op die manier zal er nooit wat veranderen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 20:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Maar even serieus; hoe vind jij dat hoog gras daaraan meewerkt?
boerenverstand. Wij hebben stukjes gras die we maaien en een stuk dat we maar een paar keer per jaar maaien, maar dat hoge gras daar ga ik echt niet inliggen in de zomer, daar leeft vanalles.

Citaat:
Dat is mooi, maar als je er zo over denkt wordt het nooit wat natuurlijk. Issue is dat bijna iedereen er zo over denkt, en of je het technisch gezien nou wel of niet 'druk' vindt: op die manier zal er nooit wat veranderen.
Heb je gelijk in, maar toch zullen mensen zich steeds meer gaan verzetten, autos duurder, verpakkingsheffingen, vliegtax, etc. nederland moet weer het braafste jongetje van de klas zijn terwijl het effect nihil is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 21:06
Verwijderd
Hoog gras is ook niet verstandig om in te gaan liggen. Het stikt er van de teken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Presidentsverkiezingen Verenigde Staten 2012
Martiño
262 06-11-2012 17:00
VWO (kunst)geschiedenis
Mashhhh
47 30-05-2006 21:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Peiling: Vlaams Blok populairste partij
Mr.Hypert€xt
162 05-11-2004 09:13
Levensbeschouwing & Filosofie Polygamie
BiL@L
73 02-10-2004 23:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vlaams Blok grote winnaar!
Apomes
166 23-06-2004 18:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.