Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2001, 15:07
watervrouw
watervrouw is offline

Hoe kan je merken of je nou bloedarmoede of de ziekte van pfeifer hebt.
Je bent bij alle twee toch heel erg moe? En wat is verder het verschil???

Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 15:35
Verwijderd
bloedarmoede is het tekort hebben aan rode bloedcellen (die vervoeren de zuurstof in je bloed)(Keb het zelf ook ooit gehad) Tja, pfeifer, tja is een ziekte/virus. Hoe dat allemaal in elkaar zit weet ik verder niet.
Kad iets vaags gehoord dat 80% van de mensen voor hun 21e besmet raken met dit virus. Is dit waar eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 15:58
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
pfeiffer is idd virus... het duurt langer omdat je volgens mij alleen met rust eraf komt, en bij bloedarmoede krijg je pillen, en voel je je snel weer beter.
je kunt erachter komen door middel van bloedprikken.. maar als je pfeiffer hebt, duurt het geloof een aantal weken(/maanden?) voor het in je bloed te zien is..


uhm en dat over ovor je 21 weet ik niet precies... het is wel zow dat veel kinderen onder de 10 al pfeiffer hebben gehad, zonder er veel last van te hebben..
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 16:05
watervrouw
watervrouw is offline
Ik weet wel wat bloedarmoede en pfeifer is. Maar ik wil weten hoe je het kan merken wat het verschil is
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 16:44
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Ik heb eens gehoort dat als je je oogleden die onder je oog zitten naar beneden trekt (zachtjes natuurlijk) zodat je de 'binnenkant' daarvan ziet en deze is heel erg licht rood tot wit (normaal zijn die erg rood) dat je dan last hebt van bloedarmoede.

(ps. ik geloof dat het zo was 98% zeker maar vergeef me als het toch niet zo was.)
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 16:49
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
koelkastje schreef:
Ik heb eens gehoort dat als je je oogleden die onder je oog zitten naar beneden trekt (zachtjes natuurlijk) zodat je de 'binnenkant' daarvan ziet en deze is heel erg licht rood tot wit (normaal zijn die erg rood) dat je dan last hebt van bloedarmoede.

(ps. ik geloof dat het zo was 98% zeker maar vergeef me als het toch niet zo was.)
Volgens mij is dat een fabeltje, dat weet ik ook niet zeker hoor, maar ik dacht va wel...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 16:50
Sannetje
Avatar van Sannetje
Sannetje is offline
hoi koelkastje. Wat jij zegt klopt wel, maar het is absoluut niet betrouwbaar.

Het verschil voel je volgens mij niet echt, behalve dat je bij pfeiffer vaak keelpijn erbij hebt (maar dit hoeft niet persá)

Ga effe naar je huisarts en vraag een bloedprikbriefje voor het ziekenhuis, dan weet je het binnen 2 weken ofzo.
(bloedarmoede testen kan ook bij de huisarts zelf, pfeiffer niet)
__________________
*pro-hug* *anti-krullie* *anti-school* *pro-kunstacademie* *anti-slaap* *pro-leuk* *anti-stom* *pro-lieve-mensen* *anti-bijna-alles* *NEE*
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 16:54
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
koelkastje schreef:
Ik heb eens gehoort dat als je je oogleden die onder je oog zitten naar beneden trekt (zachtjes natuurlijk) zodat je de 'binnenkant' daarvan ziet en deze is heel erg licht rood tot wit (normaal zijn die erg rood) dat je dan last hebt van bloedarmoede.

(ps. ik geloof dat het zo was 98% zeker maar vergeef me als het toch niet zo was.)
ja, m'n huisarts kijkt daar ook altijd als ik weer 'ns naar de huisarts ga.
maar dat is niet 100% betrouwbaar geloof ik.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 16:55
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Iscariot schreef:
bloedarmoede is het tekort hebben aan rode bloedcellen (die vervoeren de zuurstof in je bloed)(Keb het zelf ook ooit gehad) Tja, pfeifer, tja is een ziekte/virus. Hoe dat allemaal in elkaar zit weet ik verder niet.
Kad iets vaags gehoord dat 80% van de mensen voor hun 21e besmet raken met dit virus. Is dit waar eigenlijk?
ik heb gisteren gelezen dat 97% van de mensen boven de 30 idd besmet is met 't virus. de meesten zijn er gewoon mee in aanraking geweest en worden niet ziek. maar ze zijn er dan wel resistent tegen.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 16:56
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
watervrouw schreef:

Hoe kan je merken of je nou bloedarmoede of de ziekte van pfeifer hebt.
Je bent bij alle twee toch heel erg moe? En wat is verder het verschil???

bij bloedarmoede heb je ook veel kans om flauw te vallen. bij pfeiffer zijn je klieren opgezet en pfeiffer begint met koorts en/of griep, hoofdpijn, enz. vanalles en nog wat.

maar om het zeker te weten moet je ff naar de dokter.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 17:02
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Citaat:
ekki schreef:
ik heb gisteren gelezen dat 97% van de mensen boven de 30 idd besmet is met 't virus. de meesten zijn er gewoon mee in aanraking geweest en worden niet ziek. maar ze zijn er dan wel resistent tegen.

Iedereen heeft wel een of ander virus in zijn lichaam (gehad) je wilt niet weten hoeveel ziektes je binnenkrijgt maar van de meeste wordt je niet ziek (gelukkig)

oke ff on-topic

Symptonen bloedarmoede:
Bloedarmoede geeft als klachten moeheid, bleekheid, duizeligheid, kortademigheid, hoofdpijn, hartkloppingen en het zien van zwarte vlekken.

Symptonen van pfeiffer:
Verschijnselen zijn koorts, keelpijn, stijve nek, hoofdpijn en soms misselijkheid, braken en geelzucht. Er ontwikkelen zich zwellingen van lymfeklieren over het gehele lichaam en soms is er een leverontsteking. De aandoening kan maanden duren.

Maar zoals vele hierboven al hebben gezegt, ga naar de dokter, die heeft er voor geleerd en weet er veel meer van.


__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 17:16
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
watervrouw schreef:

Hoe kan je merken of je nou bloedarmoede of de ziekte van pfeifer hebt.
Naar de huisarts gaan?

__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 08-11-2001, 17:17
watervrouw
watervrouw is offline
Aan de symptonen te zien denk ik dat ik bloedarmoede heb
Ik zou morgen de huisarts bellen

bedankt allemaal

kuzz
Met citaat reageren
Oud 09-11-2001, 14:39
watervrouw
watervrouw is offline
En ik heb nog een vraag

Hoe kan je de ziekte van pfeiffer krijgen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2001, 14:51
Devil
Devil is offline
ze noemen pfeiffer ook wel kissing disease ofzow, omdat je het virus over kan krijgen via speeksel, en denk dan ook ander lichaamsvocht, maar dat hoeft volgens mij niet perse
...

[Dit bericht is aangepast door Devil (09-11-2001).]
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2001, 16:31
diamondvoodoo
diamondvoodoo is offline
ik heb dan denk ik ook bloedarmoede. Ben best wel veel moe laatste tijd, ben misselijk geweest en heb hoofdpijn gehad, en zie af en toe zwart voor me ogen.
Ga denk ook maar is keer naar dokter. Ik bedoel kan geen kwaad en weet je het zeker.

Met citaat reageren
Oud 09-11-2001, 16:33
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
watervrouw schreef:
En ik heb nog een vraag

Hoe kan je de ziekte van pfeiffer krijgen?
iemand die tegen je praat (is wel extreem, gebeurt meestal niet), uit hetzelfde glas drinken, iemand die in je gezicht niest /hoest. het zit trouwens ook algemeen in de lucht, omdat mensen niezen. iemand met wie je zoent of kust, enz. oja: de incubatietijd (tijd dat je al besmet bent, maar nog niets merkt) is ongeveer 6 weken en in die tijd is iemand met pfeiffer het besmettelijkst. lekker onhandig, maarja.

en je moet daarbij nog een lage weerstand hebben, anders krijg je het niet zomaar.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-11-2001, 10:05
watervrouw
watervrouw is offline
Bedankt allemaaal

Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Moe, niet in slaap komen.....
diamondvoodoo
3 09-11-2001 17:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.